بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
بررسی روند معاملات «خپارس» نشان می‌دهد همگام با افزایش حجم معاملات، قیمت سهم نیز رشد کرده است. نمایش بارز این اتفاق را می‌توان در سبقت خریداران از فروشندگان دید.
کد خبر : ۱۹۳۸۸۷
به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، شرکت «پارس خودرو» در سال گذشته با افت درآمد فروش محصولات مواجه شد و از سوی دیگر، همچنان با هزینه‌های بالای تولید دست و پنجه نرم می‌کند.

«خپارس» در مسیر جبران / نظرسنجی‌ها از تمایل بالا به خرید این سهم حکایت می‌کند

این دو عامل کافی بود تا برخلاف سال ۹۶ که به صورت ناخالص ۵۳۳ میلیارد تومان سود شناسایی شد، عملیات شرکت در سال ۹۷ با زیان انجام شود و متحمل زیان ناخالص ۴۰۲ میلیارد تومانی شود. سایر هزینه‌های عملیاتی و مالی عرصه را بیش از پیش بر این خودروساز تنگ‌تر کرد.

نکته جالب توجه این است که «پارس خودرو» بر خلاف بسیاری از شرکت‌ها افزایش چندانی در نرخ‌های فروش نداشته و حتی برخی محصولات با قیمتی کمتر از سال ۹۶ به فروش رسیده‌اند. این موارد، در کنار کاهش فروش ۱۰۰ دستگاه خودرو، افت ۴۲ درصدی درآمد‌های عملیاتی را رقم زد.

در نظرسنجی آبسیم پلاس بورس نیوز در خصوص معاملات «خپارس» در بازار سرمایه، ۶۰ درصد از شرکت کنندگان موقعیت خود را در سمت خرید عنوان کردند و مابقی تمایل به فروش از خود نشان دادند.

«خپارس» در مسیر جبران / نظرسنجی‌ها از تمایل بالا به خرید این سهم حکایت می‌کند

در معاملات بیست و سوم تیر ماه که نظرسنجی انجام شد، ۱۸۴۲ خریدار در مقابل ۶۷۸ فروشنده صف آرایی کردند. بنابراین، همان‎گونه که نظرسنجی نشان داد، تمایل به خرید بیش از فروش بود. در مجموع، از در مدت سپری شده از سال جاری اندکی بیش از ۷۵ هزار فروشنده و نزدیک به ۹۰ هزار خریدار ظهور کردند.

بررسی روند معاملات «خپارس» نشان می‌دهد همگام با افزایش حجم معاملات، قیمت سهم نیز رشد کرده است. نمایش بارز این اتفاق را می‌توان در دوم اردیبهشت ماه دید که با افزایش شدید حجم معاملات، رالی صعود قیمت سهم آغاز شد و تا حوالی ۱۲۰ تومان رشد کرد.

«خپارس» در مسیر جبران / نظرسنجی‌ها از تمایل بالا به خرید این سهم حکایت می‌کند

از ابتدای سال جاری تاکنون، حقوقی‌ها بالغ بر ۴۱ میلیارد تومان از سهام این خودروساز را به حقیقی‌ها واگذار کرده اند و در مجموع، بیش از آن که خریدار باشند، فروشنده بودند.

ارزش بازار «خپارس» با توجه به شرایطی که گفته شد در حدود ۲۵۹۹ میلیارد تومان است که ۸ درصد از ارزش کل گروه خودرو و ساخت قطعات را تشکیل می‌دهد.

شایان ذکر است که این سهم از ابتدای سال جاری تا به امروز توانسته بازدهی ۴۲ درصدی را عاید سهامداران خود کند؛ در حالی که در ۱۲ ماهه سال ۹۷ نتوانست انتظارات سهامداران را برآورده کند و در حالی که شاخص‌ها رشد قابل ملاحظه‌ای داشتند، «خپارس» در مجموع ۲ درصد افت قیمت داشت.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
«بورس» جاده جولان خودرویی‌های واردات‌محور؛

«رنو» از «خپارس» همچنان تلفات می‌گیرد

«بورس» جاده جولان خودرویی‌های واردات‌محور؛

«رنو» از «خپارس» همچنان تلفات می‌گیرد

ارسال نظر