بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
درحال‌حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر دارنده سهام عدالت هستند و بسیاری از این افراد تجربه ورود به بازار بورس را نداشته‌اند.
کد خبر : ۲۲۰۹۸۳
نویسنده :
مینا علیزاده

همه چیز درباره فروش سهام عدالت به بانک

به گزارش بورس نیوز، طی توضیحاتی که توسط اعضای شورای‌عالی بورس در مورد جزییات ورود بانک‌ها به فروش سهام عدالت ارائه شد می‌توان گفته که درحال‌حاضر تنها برخی خدمات برای سهامداران عدالت توسط بانک‌ها در نظر گرفته شده است.

طرح این موضوع باعث شد که بسیاری از مشمولان سهام عدالت که در شهرستان‌های دور هستند یا به شعب کارگزاری معتبری دسترسی ندارند بتوانند از خدمات شعب بانک‌ها برای سهام عدالت بهرمند شوند.

نکته قابل توجه این است که درحال‌حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر دارنده سهام عدالت هستند و بسیاری از این افراد تجربه ورود به بازار بورس را نداشته‌اند.

به همین منظور با تأکید رئیس‌جمهوری برای آسان شدن شرایط برای فروش سهام عدالت برای همه افراد بانک‌ها در این زمینه وارد عمل شدند.

با توجه به مصوبه شورای‌عالی بورس هرکسی که بخواهد سهام عدالت خود را بفروشد می‌تواند به شعبی بانک‌هایی که که معرفی شده‌اند مراجعه کند و به این بانک‌ها وکالت دهد.


بانک‌ها چگونه سهام عدالت سهامداران را می‌فروشند؟
بانک‌ها پس از دریافت وکالت از شخص دارنده سهام عدالت در روز تعیین شده در بورس سهام فرد را می‌فروشند و پول آن را به صاحب سهام می‌دهند.

افرادی که می‌خواهند سهام خود را به بانک بفروشند نیاز دارند که پس از آزاد‌سازی سهام عدالت نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کنند و سپس به بانک و کارگزاری‌ها مراجعه کنند.

فرآیند دریافت کد بورسی با توجه به مصوبه جدید به صورت غیر حضوری هم می‌تواند انجام شود، اما ممکن است که نیاز داشته باشید به خدمات کارگزاری‌ها مراجعه کنید.

برای فروش سهام عدالت به بانک چه مراحلی را باید طی کنیم؟
مشمولان سهام عدالت پس از آزاد‌سازی سهام عدالت به روش مستقیم و دریافت کد بورسی (یا در صورت داشتن، همان کد بورسی که از قبل برایشان ثبت شده است) باید به بانک‌ها مراجعه کنند و در جهت دادن وکالت به بانک‌ها اقدام کنند.

همچنین توجه داشته باشید که ارزش سهام عدالت هر یک از مشمولان در اردیبهشت ۹۹ معادل ۱۴ میلیون تومان تخمین زده شد.

اما برای کسانی که می‌خواهند بلافاصله سهام عدالت شان را بفروشند در وهله‌ اول باید بگوییم هرگونه فروش و خرید سهام توسط شخص به شخص یا وکالتی و دفتری و قرار دادی درحال‌حاضر غیر قانونی است.

پس همان طور که گفتیم تنها راه قانونی و مطمئن فروش سهام عدالت به بانک‌هاست.
توجه داشته باشید که:
۱. در فرآیند خرید سهام عدالت توسط بانک‌های کشور پس از آزاد‌سازی سهام عدالت صورت می‌گیرد و این فرآیند نیز مانند معاملات عادی بازار بورس مشمول مالیات و کارمزد کارگزاری می‌شود.

۲. در حالتی که دارنده سهام عدالت بعد از انتخاب روش مستقیم فقط دو ماه فرصت دارد تا با مراجعه به سامانه سجام و بعد از آن کارگزاری ها، برخی بانک‌ها یا دفاتر پیشخوان دولت از مقدار دقیق سهام اختصاص یافته مطلع شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس نیوز:

ورود بانک‌ها به بورس موجب تورم نمی‌شود

سخنگوی آزادسازی سهام عدالت:

حدود ۶۰۰ هزار نفر سهام عدالت را فروختند

"تنها راه حمایت از منافع سهامداران عدالت" بررسی شد؛

لزوم بورسی شدن شرکت‌های سهام عدالت استانی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
با درود.  قابل توجه تازه واردهای .لطفا تا آخر بخوانید طولانی ولی ساده است و انشاءالله  از اصل قضیه مطلع شوید تا کمتر استرس داشته باشید و بعد خودتان فکر کنید و تصمیم درست را بگیرید--قاعدتا فروش هر سهامی ربطی به بانک یا کارگزاری ندارد همگی فقط واسطه فروش هستند و کارمزد میگیرند، سهام را وارد باصطلاح هسته معاملات میکند تا اگر خریدار هر که بود و اگر خواست هر چقدر خرید به قیمت روز بفروش میرود،  اینکه چقدر و کی واریز میکند بستگی به خریدار دارد و باید از کارگزاری پرسید که سهام فروش رفته یا خیر. ولی متاسفانه  تنها خبر هجوم فروشندگان سهام عدالت باعث افت قیمت سه هفته قبل شده بود، بطوریکه بعضی سهام بخصوص سهم ها که جزو سهام عدالت هستند گاهی نصف قیمت شدند ، که همه را متضرر کرد ،مخصوصا تازه واردها که نمیدانند در این شرایط چه کنند. ولی دو روز اخیر شنبه یکشنبه قیمت بسیار بالا رفته  بنفع آنها که صبوری داشتند -دو کلمه "شاخص بورس" را در اینترنت جستجو کنید تا وضعیت کلی قیمت سهام هر روز را متوجه شوید، در اینجا  مثالی میزنم اگر خودتان کاسب نباشید حتما کاسب دیدید ،کاسب یا  فروشنده،  نمی تواند شخص خریدار را مجبور کند هر قیمتی که خودش خواست و همین الان حتما کالایی را از او بخرد، فقط اگر اختیار مالش را دارد میتواند نفروشد و صبر کند و هر وقت قیمت خوب بود و مشتری داشت بفروشد  ولی اگر عجله کند و مثلا ارزان یا مفت بدهد  حتما مشتری و خریدار زود میخرد. همینطور حالتی را تصور کنید که همه کاسبهای همکار شما بخواهند به یکباره کالایی که شما هم دارید زود و ارزان بفروشند پس نه آنها که خودش مالش را مفت حراج کرده و نه  شما هم که میخواهید به قیمت خوب بفروشید کسی به قیمت  نمیخرد و حتی  شاید هم خریدار بگوید حتما چیزی هست که همه ارزان میفروشن وحتی اصلا ارزان هم نخرد، بازار بورس هم تقریبا همین است فقط رقابت خرید و فروش بین میلیونها نفر بر روی تعداد زیادی سهم و آنهم سر یک ریال و دو ریال است، پس عجله نکنید و فشار فروش را بالا نبرید تا بانک و کارگزاری ها  انشاءالله  درست عمل میکنند و در موقع خودش با قیمت خوب بفروشند، اگر هم در فروش صبور  نباشید، با سهامتان مثل چک بی محل رفتار میشود که مجبورید هر قیمتی به هر کی که شد، میدهید میرود، ضمنا وقتی فروختید دیگر از سود نقدی سالانه هم خبری نیست چون دیگر سهامی ندارید..  متاسفانه مقصر اینها  تعجیل از روی ناآگاهی سهامدار عزیز است. حالا هم که اینهمه سال صبر کردید و روش مستقیم سهم  را انتخاب کردید چاره ای نیست،  مشورت کنید و کمی  صبر بیشتر ضرری ندارد
. هو الرزاق