بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۹
کد خبر : ۲۳۵۷۱
رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها گفت: براي جبران آسيب‌هاي وارد شده به وحدت جامعه در ايام پس از انتخابات، بايد فضاي گفتگوي پيش از انتخابات را در كشور احيا كنيم.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، حجت‌الاسلام والمسلمين محمد محمديان رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها در مراسم ضيافت افطار با اصحاب رسانه كه شب گذشته در دفتر مركزي اين نهاد برگزار شد، با تأكيد بر اينكه در شرايط موجود بار سنگيني بر دوش اصحاب رسانه است كه نمي‌توان نام آن را بار گذاشت بلكه يك رسالت سنگيني است كه بر دوش اصحاب رسانه گذاشته شده است، تصريح كرد: الحمدلله بسياري از دوستان ما در رسانه‌ها متوجه اين رسالت هستند. 

وي با اشاره به اينكه امروز دوران شكوفايي رسانه‌ها در دنياست، اظهار داشت: هيچگاه اين تعداد رسانه در دنيا وجود نداشته و مهمتر از آن اينكه هيچگاه اينقدر تأثيرگذاري از سوي رسانه‌ها را شاهد نبوده‌ايم، چه آنكه امروز تمام قدرت‌ها توجه ويژه‌اي به رسانه‌ها پيدا كرد‌ه‌اند. 

رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها با بيان اينكه رسانه‌ها در دنيا امروز 2 وظيفه اصلي را دنبال مي‌كنند، به قدرت رساندن افراد و احزاب و سپس تثبيت قدرت‌ها و تقويت آنها و همچنين توجيه افكار عمومي در راستاي اهداف حاكمان را دو وظيفه مذكور عنوان كرد و گفت: رسانه‌هاي دنيا براي انجام اين وظايف خود از 4 شيوه استفاده مي‌كنند كه يكي از آنها ارائه انبوهي از اطلاعات و اخبار و تحليل به مردم و به عبارت ديگر انفجار اطلاعات است به گونه‌اي كه فرصت انديشيدن از مخاطب گرفته مي‌شود. 

محمديان تحقير جنبه‌هاي ملكوتي انسان‌ها و تقويت ابعاد شهواني آنها را روش دوم رسانه‌ها در دنيا براي دست‌يابي به اهدافشان عنوان و خاطرنشان كرد: قرآن مي‌گويد اگر فرعون توانست به مردم تسلط يابد به اين دليل بود كه مردم را تحقير كرد چرا كه اگر انسان‌ها در جنبه‌هاي حيواني خلاصه شوند، خيلي خوب اطاعت مي‌كنند. 

وي دو قطبي كردن جهان را روش ديگر رسانه‌ها در دنيا ذكر و تصريح كرد: رسانه‌هاي دنيا انسان را ناچار مي‌كنند كه در يكي از دو قطبي كه به وجود آورده‌اند، قرار بگيرند. 
رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، چهارمين شيوه‌ رسانه‌ها در دنيا را برخورد تهاجمي عنوان كرد و اظهار داشت: اين رسانه‌ها با استفاده از برخورد تهاجمي، نقطه مقابل خود را در موضع دفاع قرار مي‌دهند و طبيعي است كسي كه در موضع دفاع قرار گيرد حالت انفعالي خواهد داشت. 

محمديان با تأكيد بر اينكه رسانه‌ها در دنيا در موضعي مبتني برفراواقعيت هستند، بدين معني كه دنبال اين نيستند كه چه حق است و چه باطل، بلكه آنچه را كه مي‌خواهند به عنوان واقعيت به افكار عمومي القا كرده و به دنبال ساختن واقعيتي هستند كه اصحاب قدرت آن را مي‌خواهد، خاطرنشان كرد: در مقابل اين وظايف و شيوه‌هاي رسانه‌ها در دنيا، از آنجا كه نظام ما يك نظام ارزشي و اسلامي است، قطعا رسالت رسانه در كشور ما غير از آن چيزي است كه در دنيا مدنظر است. 

وي حق‌محوري و عدالت‌محوري را دو رسالت اصلي رسانه‌ها در نظام اسلامي ذكر و تأكيد كرد: ما معتقد به وجود حق و باطل هستيم و از طرف ديگر حمايت از مظلوم و ايستادگي در برابر ظالم از مهمترين وظايف رسانه‌ها در يك نظام ارزشي است. 

رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، صداقت و بيان حقيقت ولو در صورتي كه تلخ و به ضرر خودمان باشد، شجاعت در بيان مواضع و مطالب و نداشتن واهمه از خوشامد يا ناخوشامد اهل قدرت، روشنگري و تبيين پشت‌پرده‌هاي حوادث و كمك به افزايش بصيرت مردم و در نهايت حفظ كرامت انسان‌ها به عنوان كليدي‌ترين نكته را 4 شيوه رسانه‌ها در نظام ارزشي براي دست‌يابي به اهداف مدنظر ذكر و تصريح كرد: 
رسانه‌ها در نظام ارزشي از افراط و تفريط و بزرگ‌نمايي و كوچك‌نمايي‌هاي فريبنده اجتناب مي‌كنند. 
محمديان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مشكلات پيش از آمده پس از انتخابات رياست‌جمهوري 22 خرداد، يكي از مشكلات پيش آمده را برخوردهاي متعصبانه و توأم با عصبانيت ذكر كرد و با بيان اينكه انتخابات اخير بسيار دو قطبي شد كه در يك طرف آن بخشي از جرياني كه در انتخابات راي نياوردند حضور داشتند و در طرف ديگر برخي از جرياني كه پيروز ميدان بودند، گفت: برخوردهاي هر دوي اين جريانات متعصبانه بود و وقتي هم كه فضا توأم با عصبانيت باشد، منطق و عقلانيت و واقعيت‌ها تحت‌الشعاع عصبانيت قرار مي‌گيرد و دو طرف حاضر نيستند حرف يكديگر را گوش كنند و اين مسئله امروز تا حد زيادي وجود دارد كه در اين جريان خيلي از حرف‌ها شنيده نمي‌شود و فاصله‌ها بيشتر مي‌شود و نتيجه اينكه بر عمق دوقطبي بودن افزوده مي‌شود و وحدت جامعه در خطر قرار مي‌گيرد. 

وي صدمه ديدن وحدت در جامعه را آسيبي دانست كه بايد راهكاري براي آن پيدا شود و ادامه داد: يك راهكار اين است كه فضاي گفتگويي كه قبل از انتخابات وجود داشت را احيا كنيم و جريان گفتگو در ميان تمام جريان‌هاي معتقد به نظام و كشور با وجود تفاوت سليقه‌ها بار ديگر احيا شود. 

رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها با تأكيد بر اينكه رسانه‌ها به خوبي مي‌توانند براي احياي فضاي گفتگو در كشور كمك‌كننده باشند، اظهار داشت: اگر بتوانيم اين فضاي گفتگو را ايجاد كنيم تا حدودي مي‌توانيم از آسيب‌هايي كه بعد از انتخابات در كشور ايجاد شد جبران كنيم، اما در اين بين حفظ شرط عقلانيت در گفتگوها از اهميت بالايي برخوردار است. 

محمديان با تأكيد بر لزوم پرهيز از افراط و تفريط‌ها و توجه به نقشه‌هاي دشمن و همچنين لزوم پرهيز از بيان سخنان بدون مدرك و سند، خاطرنشان كرد: جامعه ايران يك جامعه اخلاقي است كه رعايت ادب و احترام حتي نسبت به مخالف و كسي كه ادب را رعايت نمي‌كند مورد توجه قرار گرفته است و همچنين در كنار آن توجه به خدا و آخرت بسيار اهميت دارد چون همه معتقد به روز پاسخگويي هستيم و وحدت‌آفريني برايمان حائز اهميت است. 

رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، قانونمداري را از ديگر شرايط فضاي گفتگو دانست و با تأكيد بر اينكه هنگامي كه نقطه‌نظرات به جمع‌بندي نمي‌رسد راهكاري جز قانون وجود ندارد، خاطرنشان كرد: اين امر واقعيتي است كه در همه‌ جوامع وجود دارد. 
محمديان در ادامه سخنان خود با تأكيد بر لزوم توجه به راه‌اندازي كرسي‌هاي آزادانديشي در دانشگاه‌ها به عنوان يكي از مؤكدات چندين سال اخير رهبر معظم انقلاب اسلامي گفت: ايجاد فضاي بحث و گفتگو در محيط علمي و منطقي، ميدان دادن به صاحبان انديشه و فرصت دادن به جوانان، پذيرش روابط علمي يك گفتگو در سطح دانشگاه با حضور داوران آگاه و بي‌طرف بايد در كرسي‌هاي آزاداندشي مدنظر قرار گيرد. 

وي نقش رسانه‌ها در ايجاد اين كرسي‌هاي آزادانديشي را كليدي توصيف كرد و با اشاره به اينكه رسانه‌ها مي‌توانند ايجاد اين كرسي‌ها را به عنوان مطالبه دانشجويان مطرح كنند، تصريح كرد: اگر در ترم آينده در زمينه‌ ايجاد كرسي‌هاي آزادانديشي فضاسازي خوبي در دانشگاه‌ها انجام شده و به جاي محكوم كردن‌ها و خط‌كشي‌هاي دوقطبي بتوانيم فضاي خوبي براي آزادانديشي ايجاد كنيم به نتيجه‌ي مثبتي دست خواهيم يافت. 

رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در پايان با اشاره به ظرفيت بالاي انقلاب اسلامي و مكتب اسلام در ايجاد كرسي‌هاي آزادانديشي، تأكيد كرد: اصحاب رسانه در اين زمينه بايد سرمايه‌گذاري بيشتري كنند تا ترم آينده، ترمي شاداب، بانشاط، توام با منطق، عقلانيت، اخلاق و قانون‌مداري باشد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.