بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ترس از تغییر، مانع اجرای یک طرح خوب نشود

ترس از تغییر، مانع اجرای یک طرح خوب نشود
به منظور جلوگیری از افت و خیزهای هیجانی نمادها هم می‌توان همچون سایر بازارهای سرمایه دنیا در صورت نوسان قیمت بیش از ۱۰ درصد (به عنوان مثال)، معاملات نماد را یکی دو ساعت متوقف کرد و بعد از آن با فروکش هیجان سرمایه‌گذاران، معاملات از سر گرفته شود.
کد خبر : ۲۵۳۹۷۱

ترس از تغییر، مانع اجرای یک طرح خوب نشود

به گزارش بورس نیوز، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در صحبت‌های خود اخیراً به موضوع تغییر دامنه نوسان معاملات اشاره کرده است. موضوعی که سالهاست فعالان بازار سرمایه به دنبال آن هستند، اما هیچ یک از روسای پیشین سازمان بورس جسارت انجام این کار را نداشتند.

پیمان شوریابی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص مزایا و معایب تغییر دامنه‌نوسان معاملات بیان کرد: تجربه بازارهای سرمایه در دنیا نشان داده تغییر دامنه نوسان، روی نقدشوندگی سهام تاثیر مستقیم دارد. ضمن اینکه در تمام دنیا، سهم‌هایی که حجم معاملات و نقدشوندگی بالاتری دارند، مشمول پرداخت کارمزد معاملات کمتری هم می‌شوند.

وی ادامه داد: برای مثال معتقدم کارمزد معاملات سهمی همچون "فولاد" باید نزدیک به صفر باشد و در مقابل کارمزد معاملات سهم های کوچک که حجم معاملات روزانه بسیار اندکی دارند، باید افزایش پیدا کند. همین موضوع سیگنالی برای سرمایه‌گذاران خواهد بود تا در مورد سرمایه گذاری روی نمادهایی که حجم معاملات و نقدشوندگی پایین تری دارند، با دقت بیشتری تصمیم گیری کنند.

شوریابی افزود: به منظور جلوگیری از افت و خیزهای هیجانی نمادها هم می‌توان همچون سایر بازارهای سرمایه دنیا در صورت نوسان قیمت بیش از ۱۰ درصد (به عنوان مثال)، معاملات نماد را یکی دو ساعت متوقف کرد و بعد از آن با فروکش هیجان سرمایه‌گذاران، معاملات از سر گرفته شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به هر حال هر تغییری نگرانی‌هایی به همراه دارد و طبیعی است که برخی سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه از چنین تغییری در بازار احساس هراس کنند؛ اما معتقدم اگر حذف دامنه نوسان را به صورت پایلوت از چند نماد بزرگ بازار آغاز کنیم، بسیاری از نگرانی ها برطرف خواهد شد.

شوربایی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه به بهانه نگرانی بابت افزایش نقدشوندگی و رشد سهم های بزرگ بازار تحت تاثیر حذف دامنه نوسان، شاخص عملکرد مثبتی نشان دهد؛ ولی سهم های کوچک همچنان قفل در صف فروش باشند، بهانه صحیحی برای جلوگیری از اجرای این طرح نیست و امیدواریم طرح حذف دامنه نوسان در نمادهای بزرگ هرچه زودتر کلید بخورد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
حذف «دامنه نوسان»، طرحی خوب اما؛ بی‌محل
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌گو با بورس نیوز تاکید کرد:

حذف «دامنه نوسان»، طرحی خوب اما؛ بی‌محل

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
ممنون جناب شوریابی وقتی علم پشت هر موضوعی باشه قطعا راحت میشه پذیرفت شما با علم و بینش بسیار خوب این موضوع را بیان فرمودید که به حق کارشناس هستید و قابل احترام ، بدون استفاده از الفاظ و کلام تند و بی احترامی به کاربران اینستاگرامتان و بقیه درحال ادعای مدرک بانکداری و پروفسورا بسیار روان و قابل پذیرش عرض فرمودید ، با نهایت احترام و تشکر از شما این طرح کاملا قابل پذیرش و شیواست ، مرسی❤
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
ما مریض نیستیم مثل شخص کارشناسی بیاید با متلک و بی احترامی در صفحه مجازی خود از طرحی صحبت کند و فقط تمجیدکنندگان خود را حمایت کند این چه وجه تمایز از دیکتاتوری و ایراداتی که خود به بقیه میگیرید داره آقای ..‌ ،با این تفسیر مناسب و ایده کارا این طرح کامل مثبت هست ممنون از شما و ریاست محترم سازمان بورس بابت گام مثبت و با رعایت احترام به تمام فعالان جهت ارزیابی و دریافت نظراتشان پیرو حذف تدریجی یا کنترل شده دامنه نوسان ما بهتره اگر پیکان ایراداتمان را به هر نهادی از جمله ریاست بورس دولت ریاست جمهور و ... می گیریم ادب و شخصیت خود را حفظ کنیم بخصوص که اسم کارشناس مدیر بانک خارجی و دکتر و فیلسوف را یدک بکشیم وقتی خارج ادب و احترام حرف بزنیم مدارک بسیار حقیرند و مدارک تربیتی در حد دبستان هم نیست ، بنده روزی چهارتا کلاس بروم جواب دانشجو یا هر کسی را با خود بینی و عدم رعایت احترام بدم و با متلک و ... همانروز استعفا می دهم حتی اگه جایزه نوبل بهم داده باشند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
پروفسور حسابی ۹۵ سال حدودا عمر کردند یکبار دهان به اهانت و متلک و تحقیر نگشودند آقای کارشناس ایکس مدعی فضل و مدارک عالیه داخل اینستاگرام در برابر پروفسور حسابی زیر صفر هم نیستی شما ! تازه در دورانی که جنگ دوم جهانی انقلاب اسلامی جنگ ایران و عراق و بحرانهای بسیاری بود در فیلد خودشان ولی بحران و سو مدیریت در هر زمینه ای هست ! دلیل نمیشه هر کسی از موضعی پوچ خود را ببیند اگه بنا به تحقیر باشد بسیاری داخل زمین میروند ما اخلاق داریم و در اصل ایرانی هستیم وارث هزاران سال تمدن پس حداقل به این حرمت اخلاق را باید حفظ کنیم.