بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
کد خبر : ۲۵۴۵۰۵

سلام
این روز‌ها خیلی‌ها از ورود قیمت یک بشکه نفت ۲۰۰لیتری به کانال ۱۰۰دلارخوشحال هستند.
در شرایطی که یک بشکه ۲۰۰لیتری کنسانتره سیب درختی ۲۰۷ دلار فروش می‌رود یعنی چیزی نزدیک دو نیم برابر یک بشکه نفت. ایران ۲۹میلیون و پانصدهزار تن محصولات باغی دارد. همه محصولات میوه‌ای هسته داران، دانه داران و بی هسته‌ها را در کشور داریم، فقط آناناس، نارگیل و درگانو را نداریم که بعضی را هم در شرایط گلخانه‌ای میشود ایجاد کرد. ۷ تا ۹ کیلو سیب یک لیتر کنسانتره می‌دهد.
در هر هکتار سیب حدودا ۲۵ تن سیب برداشت میشود در شرایطی که گندم و دیگر غلات که محصولات زارعیند متوسط۳و نیم تن در هکتار برداشت میشود.
برابر نظر کارشناسان کشاورزی اقلیم ایران برای باغبانی مناسبتر است.
خصوصا در ارضی شیب دار.
هم از فرسایش خاک جلو گیری کرده و آب کمتر مصرف میشود و تصفیه هوا هم است و گرما و باد را کاهش می‌دهدو از ضایعات سرشاخه‌ها میتوان زغال فشرده و بتن حهت مسکن‌های ضد زلزله ساخت.
متاسفانه در بخش ماشین الات و تجهیزات باغی فقیر هستیم، ولی در زراعت که مزیت کمتری داریم وضع بهتر است. با تجهیز و عملیات به زارعی باغات کشور میشود عملکرد باغبانی کشور را درکمتر از سه سال ۴۰درصد افزایش داد.
در بخش کاشت دیم درختان مثمرکه نیاز به ابیاری ندارد. بزرگترین انجیر ستان جهان در استهبان شیراز در ۴۵ هزار هکتار ۵۷هزار تن انجیر دیم که عمدتا صادراتی است برداشت داریم.
درختانی مثل بادام و زیتون و انجیر استعداد عالی برای دیم کاری خصوصا در اراضی شیب دار دارند.
چه فایده گوش شنوا کو؟
هیچ کس فکر نمی‌کند صد سال پیش که ایران به نفت دست نیافته بود با چه اقتصادی کشور را اداره میکرده است؛ و اصلا جاده ابریشم از ایران عبور نمیکرده این جاده تو کره مریخ بوده!
عقلم را آرزوست.
علیرضا دور
۲۱بهمن ۱۴۰۰

اشتراک گذاری :
ارسال نظر