بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۳
کد خبر : ۲۶۲۸۲
 در آستانه ورود دو شركت بيمه آسيا و دانا به بورس، شركت كارگزاري بانك صنعت و معدن فضاي سرمايه‌گذاري و دلائل 7 گانه ضرورت خصوصي سازي صنعت بيمه را به همراه نقاط ضعف و قوت و فرصت ها و تهديد هاي صنعت بيمه را تشريح كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس ،درحالي شركت بيمه البرز بر اساس اجراي اصل 44 به عنوان اولين شركت بيمه ايي دولتي از 15 مهرماه وارد تالار شيشه ايي سهام شده كه در آينده ايي نزديك دو شركت بيمه ايي ديگر و مشمول اين اصل يعني بيمه آسيا و دانا بعد از پذيرش در بورس به بيمه البرز خواهند پيوست تا كمربند صنعت بيمه حاضر دربورس محكم تر شود. 

صنعت بيمه كه سي و نهمين و آخرين صنعت حاضر در بورس بشمار مي رود به دليل ناشناخته بودن براي فعالان بازار سهام و برخورداري از ماهيتي خاص به بررسي بيشتري نياز دارد. در اين رابطه شركت كارگزاري بانك صنعت ومعدن كه كارگزار معرف دو شركت بيمه آسيا و دانا است با بررسي فضاي سرمايه گذاري اين صنعت، دلائل ضرورت خصوصي سازي ، نقاط ضعف و قوت و تهديدهاي صنعت بيمه را تشريح كرده است. 

*بررسي فضاي سرمايه‌گذاري صنعت بيمه و خصوصي‌سازي 

براساس اين گزارش ، خصوصي سازي صنعت بيمه دريك ديدگاه كلي فرايندي درجهت نيل به وضعيت تعادلي درفعاليت هاي بيمه اي بخش دولتي با سازوكار بازاراست. از مهمترين اهداف حاصل از خصوصي سازي درصنعت بيمه مي توان به افزايش دارايي شركت هاي بيمه ، هدايت پس انداز خانوارها به سمت فعاليت هاي مولد اقتصادي ، توسعه بازار سرمايه ، گسترش مالكيت بخش خصوصي، مشاركت وسيع مردم ، كاهش درجه انحصار و افزايش رقابت اشاره كرد. 

آنچه در روند خصوصي سازي صنعت بيمه مهم به نظر مي رسد شناخت ظرفيت هاي بالقوه بيمه اي كشور است. همچنين دركنار اين مهم بررسي تجارت كشورهاي با ساختار اقتصادي مشابه در امرخصوصي سازي بي تأثير نخواهد بود. 

مطالعاتي كه درسال هاي اخير در زمينه بررسي دلائل عدم توسعه صنعت بيمه ايران انجام شده عمدتاً تنها راه تحقق اهداف توسعة اين بخش از اقتصاد را در جلب مشاركت عمومي و به كارگيري ظرفيت بخش هاي غير دولتي و تجديد ساختار صنعت بيمه در ايران دانسته اند. 

*دلائل 7 گانه ضرورت خصوصي سازي صنعت بيمه 

ازجمله اهدافي كه انتظار مي رود خصوصي سازي درصنعت بيمه زمينه هاي دستيابي به آن ها را فراهم آورد مي توان به ايجاد امنيت اقتصادي ، افزايش كيفيت خدمات بيمه اي ، توسعه بازار بيمه ، ايجاد بازارهاي رقابتي سالم و همسوئي صنعت بيمه با برنامه هاي كلان توسعه اشاره كرد. 

شايد بتوان مهمترين دلائل ضرورت خصوصي سازي در صنعت بيمه را در 7 مورد و شامل محدوديت امكانات و توانايي هاي مؤسسات بيمه دولتي، عدم شكل گيري بازار رقابتي مناسب، ضرورت توسعه صنعت بيمه كشور در فضاي دولتي همگام با پيشرفت هاي خارجي،تنگناهاي ناشي از مقررات ناظر به مؤسسات بيمه دولتي،عدم استفاده از ظرفيت ها و توانايي هاي بخشهاي غير دولتي در صنعت بيمه كشور،محدوديت تعداد مؤسسات 
بيمه گر و فقدان انگيزه هاي كافي دركاركنان و مديران مؤسسات بيمه دولتي اعلام كرد. 

*10 نقطه ضعف صنعت بيمه 

براساس اين گزارش، صنعت بيمه به مانند هر صنعت ديگري داراي نقاط ضعف و قوتي است كه مي توان با شناسايي نقاط قوت و آسيب شناسي موارد ضعف ، در جهت توسعه اين صنعت مهم در مناسبات اقتصادي كشور حركت كرد. 

نقاط ضعف صنعت بيمه را مي توان در 10 مورد بررسي كرد. اول اينكه يكي از عوامل مهمي كه بيمه گران را به سوي انگيزه بيشتر جهت ارائه خدمات متنوع رهنمون مي كند ، فعاليت در محيط رقابتي است . دولتي بودن شركت هاي بيمه و نبود شرايط كافي براي رقابت ، از ضعف هاي صنعت بيمه محسوب مي شود. دوم فقدان فرهنگ بيمه اي مناسب با شرايط اجتماعي كشور از ضعف هاي صنعت بيمه به حساب مي آيد. پرواضع است كه بالابردن سطح آگاهي مردم نسبت به مفاهيم و اصول اوليه بيمه و بيان فوايد آن شاهد رشد چشمگير دراين صنعت خواهيم بود. 

سوم،حمايت هاي بودجه اي ازمديران و كاركنان شركت هاي بيمه اي موجب شده فرهنگ بهره وري و كارائي دراين سازمان هاكاهش يابد. نبود رقابت مناسب در بازاربيمه ايران نيز مزيدبرعلت شده است . اين در حالي است كه در مورد چهارمين نقطه ضعف صنعت بيمه كشور بايد گفت به دليل فقدان آموزش بيمه اي مناسب ، بيمه گران از تخصص مناسب برخوردارنيستند و اين مورد بيانگرضعف نظارت برفعاليت هاي بيمه گري است. 

كم توجهي به رضايت بيمه گزاران و عدم شفافيت در قراردادهاي منعقدشده بيمه اي، پايين بودن ضريب نفوذ بيمه اي درمقايسه با كشورهاي درحال توسعه و همسطح، تبليغات ناكافي و اطلاع رساني نادرست در معرفي بيمه به مردم، كارمزدهاي دريافتي نسبتاً سنگين وانعطاف ناپذير، كم بودن شركت هاي بيمه اي درسطح كشور باتوجه به سيستم دولتي آن، بروكراسي اداري مقررات دست و پاگير و انحصار دولتي از ديگر نقاط ضعف اين صنعت بشمار مي روند. 

*نقاط قوت صنعت بيمه 

در برابر اين نقاط ضعف كه با خصوصي شدن صنعت بيمه اميد به رفع آنها مي رود و بخش مهمي متوجه دولت ارگان هاي سياست گذار است بايد به 5 نقطه قوت اين صنعت نيز اشاره كرد. 

براين اساس ، رشدتدريجي ضريب نفوذبيمه، گسترش تدريجي شعب و نمايندگي هاي بيمه اي درسطح كشور وكمك به ايجاداشتغال، تأسيس كارگزاران رسمي بيمه مركزي از سال71 به اين سو، تأسيس بيمه صادرات و سرمايه گذاري و كمك به رشدتوليدملي كشور، فروش اطمينان خاطربيمه گران و بازار مشتري بسيار مناسب از جمله مواردي است كه مي توان در خصوص نقاط قوت صنعت بيمه مدنظر قرار داد. 

*فرصت ها و تهديدهاي خصوصي سازي 

هر چند از زمان اجراي اصل 44 در سال 85 بيش از 3.5 سال مي گذرد اما به دليل ساختار دولتي صنعت بيمه و حاكميت نظام بوركراسي و همچنين عدم ثبات مديران و تصميمات اقتصادي،خصوصي سازي واقعي اين صنعت بعد از طي هزار توي مراحل اداري در 15 مهرماه و با ورود بيمه البرز به بورس به ثمر نشست و انتظار مي رود با بورسي شدن دو شركت بيمه آسيا و دانا در خصوصي سازي اين صنعت تسريع شود. 

اين در حالي است كه با خصوصي سازي صنعت بيمه فرصت هايي چون كاهش حجم فعاليت هاي دولتي ، سرمايه گذاري بهينه دولت، استفاده از سرمايه هاي بالقوه ، افزايش رقابت، افزايش كارايي، تقويت اصل پاسخگويي،شفافيت اطلاعات، رضايت شغلي و مقررات زدايي به دست خواهد آمد. 

واضح است كه اگربرنامه اي صحيح و مدرني به منظور نيل به خصوصي سازي صنعت بيمه طراحي نشود ، فرصت هاي ذكرشده به تهديدتبديل مي شوند. 

در اين رابطه تهديداتي كه در روندخصوصي سازي صنعت بيمه به وجودمي آيند شامل تغيير در انحصار، باقي ماندن شركت هاي سربار و فقدان فرهنگ خصوصي سازي است. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر