بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶
رکود و اصلاح بازار به علت تصمیمات دولت؛

عدم وجود شفافیت در بازار موجب بی اعتمادی می‌شود

عدم وجود شفافیت در بازار موجب بی اعتمادی می‌شود
عدم وجود شفافیت در بازار موجب بی اعتمادی می‌شود و عدم قطعیت‌ها، تغییر قوانین، دستوری بودن و تصمیات لحظه‌ای مسئولین موجب می‌شود که تحلیلگران نتوانند با دقت بالا تحلیل کنند و سرمایه گذاران نیز به همین سبب اشتیاقی برای سرمایه گذاری ندارد.
کد خبر : ۲۷۲۶۰۰

عدم وجود شفافیت در بازار موجب بی اعتمادی می‌شود

بورس نیوز:

عطیه پرتوسعید کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با رسانه بورس نیوز، درخصوص شرایط فعلی بازار سرمایه که فراز و نشیب‌هایی را پشت سر گذاشته است چنین گفت: متأسفانه با تصمیماتی که دولت در مورد نرخ خوراک، سوخت صنایع و عوارض صادراتی گرفت بازار وارد فاز اصلاحی و رکود شده سرمایه‌گذاری در این شرایط باید با حوصله و بدون عجله انجام بگیرد، چون ممکن است بازدهی مناسب در افق میان مدت رخ بدهد.

روند دلار نیز حالت رنج پیدا کرده است و در صورت رشد نرخ دلار می‌توانیم به رشد بازار هم امیدوارتر باشیم.

 شاخص کل از تاریخ ۸ مردادماه تاکنون مثبت بوده و از شاخص ۲ میلیون واحدی نیز عبور کرده، این کارشناس در خصوص ادامه روند شاخص و تأثیر آن بر صنایع را اینگونه ارزیابی کرد: با تمدید کاهش عرضه یک میلیون بشکه نفت از جانب عربستان قیمت نفت رشد خوبی را فعلاً تجربه کرده است و قیمت فرآورده‌های نفتی هم رشد داشته اند. اگر این روند ادامه‌دار باشد می‌تواند برای صنعت پالایشگاه خبر خوبی باشد.

وی ادامه داد: قیمت محصول روی نیز رشد خوبی رو در هفته جاری انجام داده که اگر این روند ادامه داشته باشه با توجه به اینکه در این صنعت شرکت‌ها موجودی در انبار خود نگه می‌دارند با این اتفاق تقاضا ایجاد می‌شود، قیمت اوره نیز رشد خوبی پیدا کرده و اگر تا هفته آینده تکلیف نرخ خوراک مشخص شود این صنعت نیز می‌تواند روند بگیرد.

در شرکت‌هایی که محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند به علت اینکه نرخ سوخت آن‌ها افزایش پیدا کرده بالطبع باید نرخ پایه هم رشد کند، شرکت‌هایی که محصولات آن‌ها وارد رقابت نمی‌شود و در قیمت پایه عرضه می‌شد نیز میتواند فرصت مناسبی باشد، بعضی از شرکت‌های سیمانی در این دسته هستند.

پرتوسعد در خصوص دلایل کم رونق شدن بازار و سیاست‌هایی که باعث به وجود آمدن شرایط موجود شده است، بیان کرد: بخش عمده‌ای از علت کم رونق شدن بازار به بی اعتمادی که از جانب دولت با عدم افشا به‌موقع نامه‌های معروف برمی‌گردد. به همین دلیل سرمایه‌گذاران فعلاً جنبه احتیاط را در نظر می‌گیرند تا ببینند وضعیت متغییر‌های بنیادی به چه سمتی سوق پیدا میکند تا تصمیمات مناسبی بگیرند یا به نظاره‌گر بودن خود ادامه دهند.

این کارشناس بیان کرد: عدم وجود شفافیت در بازار موجب بی اعتمادی می‌شود و عدم قطعیت‌ها، تغییر قوانین، دستوری بودن و تصمیات لحظه‌ای مسئولین موجب می‌شود که تحلیلگران نتوانند با دقت بالا تحلیل کنند و سرمایه گذاران نیز به همین سبب اشتیاقی برای سرمایه گذاری ندارد.

پیش‌بینی پرتوسعد در خصوص روند بازار سرمایه در روز‌های آینده، با وجود این موضوع که روز‌های مثبتی رو پشت سر گذاشته است: از نظر تکنیکال در حال حاضر تغییر روندی رخ نداده که بشود در مورد صعود بازار قضاوت کرد. اخباری که در روز‌های آتی می‌تواند باعث افزایش هیجان در بازار شود، تعیین تکلیف نرخ خوراک هست که اگر تعدیلی رخ ندهد می‌تواند باعث ایجاد هیجان منفی شود.

وی ادامه داد: در صنعت خودرو‌های سواری، چون تقریباً کل محصولات رو پیش فروش سالانه کرده‌اند حتی عرضه دوباره در بورس کالا تغییر خاصی در صورت‌های مالی آتی نمی‌تواند داشته باشد و صرفاً نوسان ایجاد می‌کند اما؛ اگر بتوانند افزایش نرخ خوبی بگیرند می‌توانند باعث متحول شدن صنعت شوند که احتمالش فعلاً کم هست.

آمریکا هم در حال افزایش نیرو‌های خود در خاورمیانه هست با توجه به سوابق گذشته احتمال تنش وجود دارد که این مورد هم می‌تواند به عنوان ریسک غیرسیستماتیک برای کل بازار در نظر گرفت.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر