بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
خودروسازان حداقل معیار‌های لازم جهت معامله در بازار را ندارند؛

قیمت‌گذاری دستوری دلیل اصلی زیان‌دهی

قیمت‌گذاری دستوری دلیل اصلی زیان‌دهی
باید عرضه خودرو در بورس کالا ادامه یابد و قیمت‌های واقعی برای خودروسازان مشخص شود تا وضعیت صورت‌های مالی بهبود یابد.
کد خبر : ۲۷۳۴۵۶

قیمت‌گذاری دستوری دلیل اصلی زیان‌دهی

بورس نیوز:

عادل ریوندی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص دلایل لیدری خودروسازان زیان‌ده در بازار سرمایه اینچنین گفت: لیدر بودن، بعد روانی قضیه است. زمانی که بازارساز قصد دارد به بازار جهت‌دهی داشته باشد و با استفاده از چنین حربه‌ای، فقط با مثبت یا منفی کردن ۲ یا چند نماد، کل بازار را به سمت مطلوب خود می‌کشاند. کما اینکه در بعضی اوقات نماد‌های بانکی یا پالایشی این لیدری را بر عهده دارند. 

وی افزود: اینکه چرا به خودرویی‌ها این لیدری را اکثر اوقات می‌دهند بیشتر به این دلیل است که حقوقی اصلی بازار هم بیشتر در سبد‌های خود این نماد‌ها را دارند و هم مردم فکر می‌کنند که افراد دارای اطلاعات نهانی و ... در این گروه حضور دارند. نکته دیگر این است که گروه خودرو اکثر اوقات دارای خبر‌های بسیار مهمی است. خبر‌هایی مانند واگذاری، بلوک و تجدید ارزیابی و شورای رقابت و کلیه اخبار دیگر. پس قطعاً روندشان برای صاحبان بازار بسیار مهم است.

خبر‌ها تأثیر زیادی بر روند این شرکت‌ها می‌گذارند و کسانی که از اطلاعات نهانی مطلع باشند با رنجی که از نماد‌ها (چه مثبت، چه منفی) می‌کشند دیدگاه خود را نسبت به این اخبار نشان می‌دهند و مردم یا بازار سرمایه بابت اخبار زیادی که پیرامون آن‌ها است تأثیر می‌پذیرد.

این کارشناس در خصوص نقل مکان کردن این‌گونه شرکت‌های زیان‌ده به بازار پایین‌تر عنوان کرد: این شرکت‌ها حداقل معیار‌های لازم جهت معامله در بازار بورس اوراق بهادار تهران را ندارند. طبق قانون قطعاً باید به بازار پایین‌تر انتقال یابند و بورس تا سال آینده به این شرکت‌ها فرصت داده است تا معیار‌ها را کسب کنند. باید از طریق این فشار‌ها کمک به بهتر شدن این ۲ شرکت کرد و گرنه قطعاً از باب مدیریت ریسک باید این ۲ شرکت را از بازار بورس اوراق بهادار اخراج کرد. چون همین الان این ۲ شرکت ورشکسته هستند و این ریسک را برای خریداران خود دارند.

ریوندی از عوامل زیان‌ده بودن شرکت‌ها به مواردی اشاره کرد: قیمت‌گذاری دستوری دلیل اصلی این زیان‌دهی است. در بعضی از محصولات قیمت بهای تمام شده بیشتر از قیمت فروش است. یعنی حاشیه سود ناخالص منفی. درحالی‌که قیمت محصول در بازار آزاد چند برابر قیمت فروش کارخانه. خوب این رانت واضح است. باید قیمت فروش را نزدیک به قیمت بازار آزاد کرد تا این وضعیت حل شود وگرنه شما به اندازه کل زمین‌های فاصله تهران تا کرج نیز تجدید ارزیابی انجام دهی با این وضعیت دوباره این شرکت‌ها مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خواهند شد. پس این کار فقط یک مسکن مقطعی است. باید عرضه خودرو در بورس کالا ادامه یابد و قیمت‌های واقعی برای خودروسازان مشخص شود تا وضعیت صورت‌های مالی بهبود یابد.

در مورد حمایت از این دو گروه باید نهاد‌های اصلی حکومتی وارد عمل شوند. یا با واگذاری سهم‌های خود به بخش خصوصی، بتوان مدیریت بهتری برای این شرکت‌ها داشت. در حال حاضر ایلان ماسک را هم مدیرعامل ایران‌خودرو قرار دهید، تا سیاست‌ها تغییر نکند هیچ اتفاق مثبتی نمی‌افتد. به نظرم سازمان بورس بهترین کاری که می‌تواند انجام دهد حمایت و پیگیری این تغییر سیاست‌ها است. خوبی این موضوع به نظرم این است که کاملاً کار درست و احسن مشخص است.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر