بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲
در اوج قیمت‌های جهانی، بازار سرمایه در حال ریزش بود؛

نرخ ارز، بزرگ‌ترین عامل محرک بازار

نرخ ارز، بزرگ‌ترین عامل محرک بازار
اگر ارتباطات جدید بین‌المللی حاصل شود و یک شرایطی را داشته باشیم که با دنیا راحت تجارت کنیم، معادلات بازار سرمایه از تورم محوری به رشد و تولید محوری و توسعه محوری می‌رسد.
کد خبر : ۲۷۳۷۵۴

نرخ ارز، بزرگ‌ترین عامل محرک بازار

بورس نیوز: 

پیام الیاس کردی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در پاسخ به این سؤال که آیا در صورت عدم شکل‌گیری تورم‌های بالا، افزایش‌های نگران‌کننده نرخ ارز و افزایش‌های غیرمحتمل قیمت‌های جهانی کالا‌های اساسی، می‌توان به عواملی دیگر برای رشد بازار امیدوار بود پاسخ داد: با توجه به این که بازار سرمایه بزرگ‌ترین عامل و درایور اصلی آن نرخ ارز است و اگر این نرخ افزایش آن‌چنانی نداشته باشد کما اینکه در ماه‌های اخیر تقریباً در کانال ۲ هزار تومانی گیرکرده است و زمانی هست که قیمت ارز در کرانه بالا قرار دارد و زمانی نیز در کرانه پایین حرکت می‌کند. به نظر نمی‌رسد اتفاق دیگری اثرگذار باشد.

در رابطه با قیمت‌های جهانی نیز تأثیر آن‌ها به‌اندازه نرخ قیمت ارز نیست و مخصوصاً تصمیمات داخلی اثرگذاری بیشتری دارد. در اوج قیمت‌های جهانی بازاری را داشتیم که متأسفانه ریزشی بود در پایین‌ترین قیمت‌های جهانی، قیمت سهام بالاتر از این بود و از حالت تعادلی که باتوجه‌به نرخ جهانی باشد خارج کرده بود و می‌توانیم بگوییم نرخ ارز خیلی عامل مهم‌تر و اثرگذارتری است. در رابطه با نرخ‌های جهانی اصولاً بازار سرمایه واکنش سریع و دقیق نیست و خیلی روی این موضوع نمی‌شود حساب کرد اما؛ بر قیمت ارز می‌شود اتکا کرد.

نرخ ارز، بزرگ‌ترین عامل محرک بازار

وی در رابطه با عوامل رشد بازار سرمایه در سال جاری و سال آتی بیان کرد: بازار سرمایه از ۲ محل می‌تواند منتفع شود. یکی از دلایل را می‌توان افزایش نرخ ارز دید و دیگر عامل نیز نگاه دولت به بحث اقتصاد و مخصوصاً بازار سرمایه است. بخشی از آن را به نرخ ارز اختصاص دهیم که بزرگ‌ترین عامل محرک بازار سرمایه است بخش دوم مربوط به تصمیمات دولت می‌تواند عامل اثرگذاری باشد. به نظر نمی‌رسد در حال حاضر تصمیمات دوبت آن‌چنان برای بازار سرمایه خوش‌یمن بوده باشد.

اکنون باید در بخش اقتصادی دید که آیا دولت هدفش کاهش تورم است صرفاً و یا اینکه می‌خواهد رشد و تولید داشته باشد. به نظر می‌رسد در حال حاضر سیاست‌ها به سمتی می‌رود که کاهش تورم را به همراه داشته باشد و این کنترل نیز از محل کاهش نقدینگی را کاهش دهند.

در رابطه با پتروپالایشی‌ها پساخ سوالاتمان را نگرفتیم

الیاس کردی در خصوص عوامل جبران کاهش محتمل سود شرکت‌های فعال در صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی، خودروسازی، فولادی و... عنوان کرد: در حال حاضر به‌صورت واضح و دقیق در رابطه با پتروشیمی و پالایشگاهی‌ها جواب سؤالاتمان را نگرفتیم. در خصوص خودروسازان نیز در چند وقت اخیر، شورای رقابت صحبت‌های عجیب غریب و متناقض انجام داده است. همچنین فولادی‌ها نیز کماکان یک‌سری از نرخ برق و روشن نشده، باید دید که اوضاع صادرات به چه صورت است. مسئله گاز را باید ببینیم چه اتفاقاتی بر صنایع دیگر بورسی خواهد افتاد. براین‌اساس جواب مشخصی را نمی‌شود داد و دلیل آن مربوط به اقتصادی است که پیش‌بینی‌پذیر نیست و نمی‌شود با یک مصاحبه و نظر متناقض شرایط تغییر کند.

وی ادامه داد: بازار سرمایه در حال حاضر رفتار گله‌ای را با خود به همراه دارد. می‌بینیم که اخبار خوبی برای یک‌سری از صنایع می‌آید و هیچ خبری از اتفاق خیلی عجیب غریبی نمی‌افتد و به نظر من رفتار بازار سرمایه، رفتار گله‌ای را به همراه دارد و گروه‌های مختلف منتفع نمی‌شود. البته ارزش معاملات ما در حدود ۴ هزار و ۵۵۹ میلیارد تومان است. با این مبلغ قاعدتاً پولی نمی‌ماند که به گروهی برسد و پول در بازار پخش می‌شود.

رویه خوش‌بینانه و بدبینانه بازار

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با سناریوهایی که می‌تواند بر رویه بازار تأثیرگذار باشد بیان کرد: در زمان خوش‌بینانه و هنگامی که نرخ ارز ثابت باشد، بازار سرمایه رشدی را از سوی تصمیمات خوب دولت بخواهد بگیرد و بدبینانه‌ترین اتفاق نیز اگر کاهش نرخ ارز را به همراه داشته باشیم شرایط رو به منفی‌تر و شاخص‌های پایین‌تری را خواهیم دید.

جای‌ گزینی تورم محوری بازار سرمایه با تولید محوری در گرو گسترش روابط بین‌المللی

تا زمانی که ایران مسئله FATF و برجام حل را به سرانجام نرساند نمی‌توان بر معادلات پیش آمده حساب باز کرد و به‌هرحال برای ارتباط با دنیا به FATF و همین‌طور به رفع تحریم‌ها نیاز است. اگر ارتباطات جدید بین‌المللی حاصل شود و یک شرایطی را داشته باشیم که با دنیا راحت تجارت کنیم، معادلات بازار سرمایه از تورم محوری به رشد و تولید محوری و توسعه محوری می‌رسد و شرایطی را خواهد داشت که احتمالاً تا قبل از این اتفاق تجربه نکرده است. خیلی به این رویداد در آینده‌ای دور وزن می‌دهم و ادبیات بازار سرمایه ما تغییر خواهد کرد و مدل آن عوض خواهد شد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
با نهایت تاسف
سوژه هفته: انتظارمان از بازار سهام در سال ۱۴۰۲ چیست؟

با نهایت تاسف " سهامداران به چیزی جز تورم و کاهش ارزش پول ملی دل نبندند "

حرکت بازار سرمایه همسو با قیمت جهانی و نرخ ارز
صنعت خودروسازی در کلاف سردرگم وزارت صمت و  شورای رقابت گیر افتاده است؛

حرکت بازار سرمایه همسو با قیمت جهانی و نرخ ارز

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱
دروخ بزرگ برای چی بی ارزش شددن چان ومال مردم ارزش حساب می شود سواوری شرگتها عامل تحرگ بورس هست نهگرانی دلار اینها چهچور انسانهای اشخالی هستند