بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳
سوژه هفته: موافقان و مخالفان طرح خروج فولاد و سیمان چه می‌گویند؟

شما بگویید حق با کیست؟ خروج فولاد و سیمان از بورس کالا یا ادامه روند فعلی

شما بگویید حق با کیست؟ خروج فولاد و سیمان از بورس کالا یا ادامه روند فعلی
بی شک یکی از اصلی‌ترین مباحث مطرح شده در روز‌های اخیر در فضای اقتصادی، صنعتی و بازار سرمایه کشور، گمانه‌زنی‌ها در خصوص خروج معاملات فولاد و سیمان از بورس کالا و یا ادامه روند فعلی است.
کد خبر : ۲۷۴۳۴۱

به گزارش بورس‌نیوز؛ همواره این موضوع یکی از مهم‌ترین مسائل مورد چالش طرف‌داران و مخالفان قیمت‌گذاری محصولات تولید شده داخلی و نحوه تأثیرگذاری سیاست‌های قیمت‌گذاری بر روند افزایشی و یا کاهشی تورم در سال‌های اخیر بوده است.

عده‌ای از مخالفان نحوه معاملات، قیمت‌گذاری، رقابت‌های قیمتی در مکانیزم معاملاتی بورس کالا و... معتقدند که اصولاً با ورود محصولات به بورس کالا نه‌تن‌ها شاهد افزایش شفافیت، فساد کمتر، ازبین‌رفتن رانت و تعدیل قیمت‌ها نبودیم؛ بلکه به‌واسطه مکانیزم طراحی شده بورس کالا، شاهد به‌وجودآمدن نوعی دلالی مدرن و قانونی، افزایش عجیب نرخ‌های فروش (در برخی محصولات حتی بالاتر از قیمت‌های جهانی) و مشکلات عدیده‌ای برای صنایع پایین‌دستی بوده‌ایم. در مطلب سوژه این هفته تلاش کردیم، تا مطالب گفته شده توسط موافقان و مخالفان را با گزاره‌های مطرح شده آنان بررسی کنیم:

 

بُعد اول، مخالفان:

گزاره اول : پای نادیده‌گرفتن حقوق ۸۵ میلیون نفر ایرانی در میان است؟ چرا اصلی‌ترین ذی‌نفعان بورس کالا از مدیران بورس کالا هستند؟

 

از نگاه مخالفان مکانیزم‌های طراحی شده توسط بورس کالا بیش از آنکه به نفع جمعیت ۸۵ میلیون‌نفری کشور باشد حامی منافع تعداد کمی از شرکت‌های تولیدکننده انحصارطلب و خصولتی است. از نظر این دسته منتقدان، زمانی که اعضای هیئت‌مدیره و تصمیم‌گیرنده بورس کالای کشور و به‌نوعی سهام‌داران غیرمستقیم این مرجع، شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، شرکت ذوب‌آهن اصفهان، شرکت فولاد خوزستان و سرمایه‌گذاری نفت و گاز تأمین هستند، نمی‌توان انتظار داشت که مکانیزم معاملات و قیمت‌گذاری در بورس کالا بر علیه منافع این تولیدکنندگان و یا حداقل در جهت منافع حداکثری آن‌ها نباشد.

شما بگویید حق با کیست؟ خروج فولاد و سیمان از بورس کالا یا ادامه روند شکست‌خورده فعلی

اعضای هیئت‌مدیره شرکت بورس کالا در صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱

گزاره دوم: آیا موضوع، حقوق‌های ریالی و محصولات دلاری است؟

 

از منظر قیمت‌های دسترسی مردم کشور به اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین محصولات مرتبط با هزینه‌های اصلی زندگی نیز (نظیر انواع محصولات فلزی به‌ویژه میل‌گرد، ورق‌های فولادی، سیمان، محصولات پایه پتروشیمی و...)، کارشناسان این خط فکری معتقدند، به دلیل دستیابی این شرکت‌ها به ثروت‌های ملی با کمترین هزینه، بهره‌مندی از انواع و اقسام رانت‌های انرژی، معافیت‌های مالیاتی و... که دولت در اختیار این شرکت‌ها قرار داده است، نمی‌توان نسخه قیمت‌گذاری‌های آزاد و جهانی را آن‌هم برای جامعه‌ای که حقوق و دستمزد افراد آن از ناچیزترین دستمزد‌های مردم در دنیا (کف حقوق ماهانه کارگری در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار در ماه) است، تجویز کرد.

به عبارتی پرداخت حقوق و دستمزدی به‌مراتب نازل‌تر از عرف شرکت‌های جهانی (مقایسه ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار حقوق یک کارگر در ایران و ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار یک کارگر در آمریکا)، پرداخت پایین‌ترین نرخ‌های بهره مالکانه استفاده از معادن و منابع معدنی در ایران، قیمت‌های ناچیز حامل‌های انرژی (ازآب‌گرفته تا برق و گاز در طول سالیان گذشته)، معافیت‌های عجیب صادراتی و چند ده‌هزار میلیاردتومانی شرکت‌های صادرکننده محصولات خام و... نمی‌بایست منجر به فروش محصولاتی با نرخ‌های جهانی و حتی بالاتر در بورس کالا و نابودی سطوح رفاهی زندگی مردم به‌عنوان مالکان اصلی ثروت‌های موجود در مملکت باشد.

گزاره سوم: آیا شرکت‌های خصولتی و انحصارطلب، از سهام‌داران خرد به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند؟

 

از نظر منتقدان نظام فروش محصولات در بورس کالا (که اتفاقاً در چندماهه گذشته نیز چه از حیث نفوذ در دستگاه دولتی و چه از حیث مناظره با مخالفان از جایگاه مناسب‌تری برخوردار شدند)، یکی از اصلی‌ترین ترفند‌ها و استراتژی‌های بسیاری از شرکت‌های دولتی و انحصاری نظیر فولاد مبارکه، استفاده از منابع مالی و تبلیغات جهت همسو نمودن تریبون‌های اقتصادی و تشکیل سپری انسانی در قالب عده‌ای سهام‌دار خرد در بازار سرمایه است.

این دوستان معتقدند اعتراض بخش عمده جریان مخالفت با خروج این محصولات از بورس کالا، از کانال‌ها و تریبون‌های بورسی منتشر می‌شود (به‌عنوان‌مثال سهم ۴ درصدی کل سهام‌داران خصوصی و خرد از کل سهام شرکت فولاد مبارکه جای تأمل بسیار دارد) و بهتر است تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران توجهی به جامعه کوچکی از آحاد مردم کشور نداشته باشند.

گزاره چهارم: منتقدان هم مدعی ایجاد رانت در بورس کالا هستند:

 

همسو با طرف‌داران فروش محصولات فولادی و سیمانی در بورس کالا، منتقدان نیز مدعی ایجاد نوعی رانت برای فعالین بورس کالا و نه مصرف‌کنندگان و ذی‌نفعان واقعی پایین‌دستی محصولات بورس کالا هستند. این طیف، ضعف دستگاه‌های نظارتی و مکانیزم‌های بورس کالا را زمینه‌ای برای ایجاد رانت‌هایی برای دلالان، صاحبان سرمایه و کارگزاران می‌دانند.

می‌توانید به گوشه‌ای از گزارش تحقیق و تفحص مجلس در خصوص فساد ۹۱.۰۰۰ میلیاردتومانی شرکت فولاد مبارکه نگاه کنید.

شما بگویید حق با کیست؟ خروج فولاد و سیمان از بورس کالا یا ادامه روند فعلی

بعد دوم، موافقان: 

 و اما موافقین روند کنونی فروش محصولات در بورس کالا:

 

اما موافقین فروش محصولات در بورس کالا که تاکنون نیز از جایگاه مناسب‌تری در مقایسه با مخالفین خود برخوردار بودند، ضرورت عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری، به‌وجودآمدن رانت و فساد در معاملات تحت مدیریت شرکت‌ها، برجسته‌تر شدن مزایای صادرات و احتمال کاهش عرضه‌های داخلی، بروز تلاطمات و آسیب‌های جدی بازار سرمایه ناشی از تصمیمات یک‌شبه و قیمت‌گذاری‌های دستوری را مهم‌ترین دلایل ادامه روند کنونی فروش برمی‌شمارند.

فعالین بورسی اصلی‌ترین حامیان طرح فروش محصولات در بورس کالا:

 

با جستجویی ساده در اینترنت و دنبال‌کردن مطالب مطرح شده در خصوص معایب خروج فولاد و سیمان از بورس کالا در روز‌های گذشته، تنها نام برخی از کارشناسان همیشه در صحنه بازار سرمایه دیده می‌شود. 

بی شک مهم‌ترین دغدغه این کارشناسان مداخلات دولتی در کاهش قیمت و سود خالص شرکت‌های مطرح تولیدکننده صنعت فلزات اساسی و تولیدکنندگان سیمان است که این موضوع می‌تواند تا حدود زیادی منجر به روند کاهش قیمتی عموم سهام بازار سرمایه گردد.

از دیدگاه این دوستان اتخاذ تصمیمات یک‌شبه و مقطعی، نظام تحلیلی و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را مخدوش می‌نماید و بازار سرمایه را مبدل به بازاری با نااطمینانی‌های بسیار و ناامن برای سرمایه‌گذاری می‌کند.

به‌دوراز هرگونه جانب‌داری توسط نگارنده، به نظر می‌رسد اظهارنظر‌های این دوستان غیرمنطقی نیست و اگر قرار باشد مدام شاهد اتخاذ تصمیماتی یکشبه، زودگذر، غیرکارشناسی و... در صحنه صنعتی کشور باشیم، اصلی‌ترین متضررین این تصمیمات، فعالین بازار سرمایه و مال‌باخته‌های نوسانات و تلاطمات ناشی از اقدامات هستند.

بااین‌وجود احتمالاً طرف‌داران این خط فکری هم منکر شناسایی سود‌های چند صدهزار میلیاردتومانی تولیدکنندگان این صنایع آن‌هم در شرایط وخیم اقتصادی و خردکننده کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط نیستند.

به‌وجودآمدن رانت و فساد در معاملات:

 

شاید اصلی‌ترین شعار طرف‌داران بورس کالا، ازبین‌رفتن و یا کاهش فساد و رانت‌های نجومی در معاملات این بازار است. از نظر نگارنده، اما چه محصولات در بورس کالا و چه در خارج از بورس کالا معامله گردد اصلی‌ترین مقصر ایجاد و یا استفاده افراد از رانت و فساد چند بازاری، کارکنان و تصمیم‌گیران دستگاه‌های نظارتی هستند.

بی شک ایجاد شبکه‌های فروش غیررسمی (خارج از بورس کالا) و غیرشفاف و احتمال بالای تبانی شرکت‌های تولیدکننده با شرکت‌های وابسته و یا تحت مدیریت غیرمستقیم از مهم‌ترین زمینه‌های فساد احتمالی خروج معاملات از تالار شیشه‌ای خواهد بود.

شاید نه‌تنها دلالان و سرمایه‌داران از اصلی‌ترین برنده‌های عدم شفافیت معاملات باشند؛ بلکه انتظار افزایش چشمگیر تخلفات و فساد مدیران شرکت‌های تولیدکننده به‌ویژه خصولتی‌ها، انتظار بیهوده‌ای نخواهد بود. حالا دیگر همه تلاش خواهند کرد از تفاوت قیمت محصولات فروخته شده به شرکت‌های معین و قیمت بازار نهایت استفاده شخصی را ببرند.

کاهش عرضه و افزایش فروش صادراتی شرکت‌ها:

 

یکی دیگر از دغدغه‌های قیمت‌گذاری دولتی محصولات شرکت‌ها در بازار داخلی، احتمال بالای تمایل صادرات محصولات به‌منظور شناسایی درآمد‌ها و سود‌هایی بالاتر در مقایسه با فروش داخلی محصولات است.

در این حالت و با احتمال بالای وجود ضعف‌های همیشگی نظارتی، آنچه در ماه‌های آتی مشاهده خواهیم کرد، بهانه‌های گوناگون شرکت‌ها برای عدم عرضه داخلی محصولات و هجوم به زیر فروشی صادراتی برای استفاده از معافیت‌های مالیاتی و افزایش سود تولیدکنندگان است.

این روند مجدداً منجر به کاهش عرضه و افزایش فشار بر تولیدکنندگان پایین‌دست خواهد گشت و احتمالاً با حماسه‌آفرینی‌های دلالان همیشه در صحنه، شاهد رشد تورم قیمتی بر این محصولات خواهیم بود.

 

شما بگویید در ماجرای تکراری و خسته‌کننده عرضه محصولات تأثیرگذار در بورس کالا حق با کیست؟

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
داستان موسسه‌ای که با سپرده‌های مردم، کنسرو و کنجاله خریدوفروش می‌کند
چهارشنبه‌های داغ: اخطار به بانک مرکزی: حواستان به "مؤسسه ملل" نباشد با آینده یا کاسپینی دیگر روبرو خواهید شد؛

داستان موسسه‌ای که با سپرده‌های مردم، کنسرو و کنجاله خریدوفروش می‌کند

بلا‌هایی که نابغه‌های بانک مرکزی بر سر مردم بیچاره می‌آورند 
سوژه هفته: آقایان چه بر سر بانک مرکزی آورده اید؟

بلا‌هایی که نابغه‌های بانک مرکزی بر سر مردم بیچاره می‌آورند 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
بورس نیوز عزیز سیستم اقتصادی از نوع انگلی - رانتی هست. بنابراین هر اقدامی یا کاری به نام شفافیت و به نفع قانونمند شدن انجام شود صرفا بهانه ای بیش نیست و فقط در راستای فربه کردن مافیاهای رانتی و دلالان ریزه خوار می باشد. حال با تغییر ماهیت در سیستم فروش و توزیع چیزی به نام دفاع از حق مردم نه موضوعیتی برای تصمیم گیران دارد و نه اهمیت! فقط هر گونه تغییری که در سیستم اعمال شود در راستای حفظ حریم و بقای رانت خواران و مافیاها هست. بنابراین مواردی از این قبیل را جدی نگیرید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
بیش از 40 سال است که حق با رانت خواران و ویژه خواران است. خخخ خخخخ
H
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
لعنت خدابردولت .....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
بورس نیوز تحلیلی از وقایع اثر گزار بر گشور بگویم گه بورس با عطسه پشه هم اثر می گیرد ی والسلام علی من انبع الهدا والقران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
بورس نیوز حالا ببینیم فتوای اوشینرا گامل پخش میگنی وبه فرمان امر به معروف ونهی از منگر واصل نود قانون اساسی وحگم خدا عمل میگنی یا نه وگرفتار دستورهای گافران مشرگان ومرتدان هستی هرانچه شرط بلاخ هست باتو میگویم لاصه گه لقمه نانی به گف اری وبه خفلت پیمان ابراهیم تباه نسازی والسلام علی من اتبعالهدا والقران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۸
تا زمانی که این دو بورس منافعشون در تضاد با هم باشند یعنی بورس اوراق بهادار و بورس کالا که اتفاقا بیشتر این بی اخلاقی ها هم حاصل دسیسه و بی مهری بعضی با بورس اوراق بهاداری بود که کامل و مکمل هم هستن و تا این ادبیات سخیفی که دیگ برای کالا نجوشه برای بهادار نیز نجوشه باشه ، نمیشه گفت شناخت درستی از ماهیت کالا و اوراق وجود داره و در معرفی هم دچار هم تضادی شدند اتفاقا اینجا مقصر دیدگاه های خیلی پایین دستی بازارهای کالاییه که راه پیدا کرده به بورس کالا و عیارش را باخته ایضا عیار بورس بهادار هم خدشه را کرده چون یکی به مطلوب نرسد سایرین به مطلوب نرسه خیلی بده ، این خیلی بی اخلاقیه ، و شاید میشه بیشترین کارشکنیها را این تضاد و تکبری که دلالها با اوراق بهادار که ارزنده ترین بازار کشوره انجام دادند ، باید سازوکاری مهیا بشه دوبورس باهم تبادل همکاری داشته باشند و اتفاقا درین مقوله رییس سازمان بورس تلاشهایی انجام دادند باید اوراق مبتنی برکالا برای عموم قابل عرضه باشه اگه واقعا دغدغه قیمتی مطرحه چرا عام المنفعه نشه! نباید از بورسی که برای روندی شکیل در عرضه کالا شکل گرفته فرهنگ بازار رنگ بگیره این برای خود مدیران محترمم چالش همراه داره عملا عده ای این بازار رو با آهن مکان اشتباه میگیرن بعد بهتان های تلخ حاصل اندیشه خود را وصل میکنند به فعالان اوراق بهادار ، این موضوع قبلها وجود نداشت و دقیقا از زمانی نمود پیدا کرد که بورس شدید ریخت و کالا شدید حمایت شد دونقطه از هم دور شدند و ما امروز عملا با دودسته طریفم مردم شریفی که در انتظار سودی ناچیز از اوراق خود هستند و دلالان گرگ صفتی که در بخش کالا بزن بهادری عمل کردن دو طیفی همزمان وارد بازارها کردن بازارها را در مقابل هم قرار داد باید اون جلب رضایت و منافع برای هردوبازار باشه و دبگر وقت نزاع به پایان رسیده هرچه طمع وارد شدگان به بخش کالای کشور بالاتر باشه افراطشون تیزتره و برنده تر و منافع تمام سرمایه داران کلان کشور کاری نداریم بهاداره کالاهه یا سیستماتیک یا مشتقه ست یا هرچه به بازی میگیره به جمع روامدار که نا مآنوس و افراطی معتبر شود اندیشه تیره خودشون در نظمی خود همین مدیران بلاخره سازو‌کارشو تشکیل دادند مهیا کرد! سردرگم می‌کنه یابازار آزاد عرصه فعالیت باشه یا کالا و بهادار در صدمه هم قرار نگیرند این دو تکمیل کننده مسیر هم اند از افراد صالح داخل بازار درین کار کمک بگیرند افراد! نه اونهایی کالا ابزاره فقط ! متوجه باید شده باشید ابزار ریاله اون با بورس اوراق نمیخونه همینها مرداد نود ونه لابی کردند با چه بی اخلاقی انداختن زبان همه بورس تورم درست کرده قصد مرور این همه خاطرات افسوس آور نداشتم ولی جایی به برآیند رسید و طمع کارای حقیر ضو همدیگه نزاع را کنار بگذارید اینقدر در فیلد بقیه مضر نباشید مدیران هم نیستنا اتفاقا دون پایه هایی هستن چه قدر به بازار خودشون حتی آسیب زدن وقتی قبول کنیم رفاه برای همه ست اتفاقا ذوب فولاد و هلدینگهای بزرگ و خون دل خورده این عرصه بی واسطه میان وسط عزیزانی داریم عملا خیلی خدمات اقتصادی بکشورشون کردند زیانش هم دارند تحمل میکنند ، وقت یک آشتی اقتصادی هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۳
تا زمانی که این دو بورس منافعشون در تضاد با هم باشند یعنی بورس اوراق بهادار و بورس کالا که اتفاقا بیشتر این بی اخلاقی ها هم حاصل دسیسه و بی مهری بعضی با بورس اوراق بهاداری بود که کامل و مکمل هم هستن و تا این ادبیات سخیفی که دیگ برای کالا نجوشه برای بهادار نیز نجوشه باشه ، نمیشه گفت شناخت درستی از ماهیت کالا و اوراق وجود داره و در معرفی هم دچار هم تضادی شدند اتفاقا اینجا مقصر دیدگاه های خیلی پایین دستی بازارهای کالاییه که راه پیدا کرده به بورس کالا و عیارش را باخته ایضا عیار بورس بهادار هم خدشه را کرده چون یکی به مطلوب نرسد سایرین به مطلوب نرسه خیلی بده ، این خیلی بی اخلاقیه ، و شاید میشه بیشترین کارشکنیها را این تضاد و تکبری که دلالها با اوراق بهادار که ارزنده ترین بازار کشوره انجام دادند ، باید سازوکاری مهیا بشه دوبورس باهم تبادل همکاری داشته باشند و اتفاقا درین مقوله رییس سازمان بورس تلاشهایی انجام دادند باید اوراق مبتنی برکالا برای عموم قابل عرضه باشه اگه واقعا دغدغه قیمتی مطرحه چرا عام المنفعه نشه! نباید از بورسی که برای روندی شکیل در عرضه کالا شکل گرفته فرهنگ بازار رنگ بگیره این برای خود مدیران محترمم چالش همراه داره عملا عده ای این بازار رو با آهن مکان اشتباه میگیرن بعد بهتان های تلخ حاصل اندیشه خود را وصل میکنند به فعالان اوراق بهادار ، این موضوع قبلها وجود نداشت و دقیقا از زمانی نمود پیدا کرد که بورس شدید ریخت و کالا شدید حمایت شد دونقطه از هم دور شدند و ما امروز عملا با دودسته طریفم مردم شریفی که در انتظار سودی ناچیز از اوراق خود هستند و دلالان گرگ صفتی که در بخش کالا بزن بهادری عمل کردن دو طیفی همزمان وارد بازارها کردن بازارها را در مقابل هم قرار داد باید اون جلب رضایت و منافع برای هردوبازار باشه و دبگر وقت نزاع به پایان رسیده هرچه طمع وارد شدگان به بخش کالای کشور بالاتر باشه افراطشون تیزتره و برنده تر و منافع تمام سرمایه داران کلان کشور کاری نداریم بهاداره کالاهه یا سیستماتیک یا مشتقه ست یا هرچه به بازی میگیره یه جمله هست روامدار که نا مآنوس و افراطی معتبر شود اندیشه تیره خودشون در نظمیکه خود همین مدیران بلاخره سازو‌کارشو تشکیل دادند واردکردن!و این سردرگم می‌کنه ، یابازار آزاد عرصه فعالیت باشه یا کالا و بهادار در صدمه هم قرار نگیرند این دو تکمیل کننده مسیر هم اند از افراد صالح داخل بازار درین کار کمک بگیرند افراد! نه اونهایی کالا ابزاره فقط ! متوجه باید شده باشید ابزار ریاله اون با بورس اوراق نمیخونه همینها مرداد نود ونه لابی کردند با چه بی اخلاقی انداختن زبان همه بورس تورم درست کرده قصد مرور این همه خاطرات افسوس آور نداشتیم ولی جایی باید به برآیند رسید و طمع کارای حقیر و باقی خرد و کلان نزاع را کنار بگذارید اینقدر در فیلد بقیه مضر نباشید مدیران هم نیستنا اتفاقا دون پایه هایی هستن چه قدر به بازار خودشون حتی آسیب زدن وقتی قبول کنیم رفاه برای همه ست اتفاقا ذوب فولاد و هلدینگهای بزرگ و خون دل خورده این عرصه بی واسطه میان وسط عزیزانی داریم عملا خیلی خدمات اقتصادی بکشورشون کردند زیانش هم دارند تحمل میکنند ، وقت یک آشتی اقتصادی هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۸
لاین آخر امضاها اضافه کنید:
زیرمجموعه های پایین دستی فسادای کلان این عرصه که از افراد فاقد سواد علمی و مدرک تحصیل تحت عنوان پولشو استفاده می کنند همینایی که هزار جور ..و .....کنارش هست
رضا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۶
خوب بین بد و بدتر باید بگویم بورس کالا باعث شفاف تر شدن خواهد شد و کشف قیمت و بهتر است خلاصه و مفید بورس کالا مثل سگ گله است که جلوی دزدی و رانت عده ایی خاص و امضاء طلایی را میگیرید مخالفان هم معلوم است از کدام جنس هستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
بورس نیوز مطاب فتوای اوشینرا پخش نگردی چه بخواهی نخواهی حرف حق حاگم خواهد شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴
اما درمورد سیمان وبورس گالا وموساد پا طبق قانون به دلیل ایچاد شورش وتشویش ازهان ودخالت در خیر مسولیت وتخلف از قوانین باید محاگمه وبلفعل از مقامش اخراج شود تا نتیچه تحریگ وتجریگ به اشوب وایجاد اختشاشفورا به چرمش انقلابی رسیدگی شود والسلام علی من اتبع الهدا والقران ومن زلم ه به حول وقوه الهی انقلابی مجازات شود
ابراهیم
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷
خوب این رو باید منطقی برررسی کرد. یه موضوعی که همیشه بوده و هست مساله رانت هست. هر جا بحث پول باشه رانت هم هست. این که کسی بیاد بگوید من عادل هستم و عدالت را اجرا می کنم همه اش چرنده . چون بحث پول و منافع که در میان باشه ، اگر نعوذ بالله پاکترین باشیم باز هم رانت ایجاد میشه. لازمه این کار شفافیت درسته . این که ما قدمی به سمت شفافیت برداشتیم یا نه را باید به درستی بررسی کرد. و اینکه چرا شفافیت در بورس به خوبی کار نکرده را هم باید بررسی کرد. ولی حداقل اینه که یه قدم به سمت شفافیت را ما بردشتیم . حالا اگر کسی ادعا داره نه این روش جواب نمیده اگر همش را بدین به من به عدالت قیمت گذاری می کنم و ... اینا همش چرندیاتی بیش نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
باید جلو صادرات گرفته شود و عرضه زیاد شود و با تقاصا هم تراز شود .دولت برای کاهش فرمت تمام شده مصالح ساختمانی را معاف مالیاتی و ارزش افزوده کنند . .ودولت وظیفه ساخت مسکن ندارد .بلکه باید همکاری کنند هزینه های جواز ساخت .سند .آب برق گاز کاهشی شود .کالا در بورس کالا باشد تا در دسترس همه باشد ..اگر از بورس خارج شود یه عده افراد خاص کل سیمان و فولاد را خریداری کرده و با قیمت بالا به مصرف کنند می رسد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۵
خاندوزی .با عشقی .، همچون ..به بورس و اون را نابود کردند. بورسی که در حقیقت موتور محرکه ی اقتصاد کشور هست. دولت ..رئیسی مخالف سرسخت رشد و رونق بورس هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۱
من به چشم دیدم فردی از رده های زیر دستی پولشویی را کارچاق کن لابی ها کرده بوده عملا بورس را سرکوب کنه در مجلس و کالا را ببره بالا هر روز ترافیک بعضی دانه درشتها بود دوستی مدعین سالیان سال خدمت کردن به صنعت کشور به حق هم ادعا می فرمایند اما غافل که مارهایی در آستینشون سیستم عرضه و تقاضا را فاسد می کنند حتی اقدام علیه امنیت ملی می کنند کاریم حکومت دست کیه ولی برای یه اسکناس اینقدر طعمه برای بقیه حتی بالادستیهای صالح و شریف که چهل سال کار کرده درست کنی چه ارزشی برای خودت و بچه هات و خانواده ت داره هشتود میلیون به فنا برن خود چنین سیری ناپذیرهایی دفترسازی کنن فرار کنن بروند خارج بعد از کسی واقعا هم داره از اون صصنعت حمایت میکنه هم از کالا هم از ثبات بازار تحقیر کنند و گردن صاحب صنعتان سلامت و شریف هم بندازن ناکارمد بوده خیلی تلخه متاسفانه رانت انگل و زیرمجموعه تکثیر کرده بیخ گوش کسانی که پرونده بنامشون هم هست ولی مقصر باغبانی باشه که جای بذر آفت میریخته در دامان سلامت اقتصاد و میگریزند فکر میکنند همینجور مفتی بدست میاد همه چیز اینا فرزند این کشورند اون جوانی که تا ده شب در داروخانه کار میکنه هم فرزند این کشوره اونی که با عشق چرخ کارخانه و صنعتش را زنده نگه میداره او هم فرزند این کشور چه کردید فرزندان ناخلف اینقدر رووو پیدا کردن که عیاری و شعوری هم ندارن در صنعت سالمها و باشرافتها و سازندگان ورا خراب می کنند با سلامت این ملک چه شده!!! ای اهل کوفه