بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
چهارشنبه‌های داغ: رونمایی از انواع فساد در گزارش تحقیق و تفحص فولاد مبارکه اصفهان؛

دست همه در جیب سهام‌داران

دست همه در جیب سهام‌داران
شاید باورش سخت باشد؛ اما به طرز عجیبی افتتاح خطوط هواپیمایی با زندگی و رزومه بسیاری از افراد ثروتمند ایران از جمله بابک زنجانی و... عجین شده است و شاید تلاش مدیران همیشه در صحنه شرکت فولاد مبارکه برای تأسیس یک شرکت هواپیمایی با نام شرکت هواپیمایی فراز جی هم به‌نوعی مرتبط با علاقه این دوستان به پرواز و ثروتمند شدن، بوده است.  
کد خبر : ۲۷۴۴۵۲

دست همه در جیب سهام‌داران

بورس‌نیوز:

سال‌هاست شعاع فساد و تخلفات در شرکت‌های خصولتی (شرکت‌های دولتی به‌اصطلاح خصوصی شده) به‌قدری گسترده شده که کمتر کسی در کشور، مطلب یا موضوعی را دراین‌خصوص نشنیده و یا نخوانده باشد. انواع فساد، رانت، زد و بند‌های سیاسی و سوءاستفاده مالی، تحمیل بستگان و وابستگان به‌عنوان اعضای هیئت‌مدیره و افراد پر نفوذ از طرف عناصر سیاسی فعال در کشور تنها گوشه‌ای از داستان‌های ناخوشایند این شرکت‌ها است.

حال دیگر آن‌قدر شرایط و خبر‌های مرتبط با سوءاستفاده‌های مالی و فساد در این شرکت‌ها همه‌گیر و عمومی شده که حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم مجاب شدند در اقدامی نادر و البته قابل‌تحسین (برای ما شفافیت باارزش‌تر از تأمل در خصوص انگیزه‌های سیاسی این اقدام است) در گزارشی مفصل به تنها برخی از فساد‌های مالی و حقوقی رخ‌داده در شرکت فولاد مبارکه اصفهان بپردازند.

بی شک بسیاری از خوانندگان محترم رسانه بورس نیوز کمابیش با تخلفات گسترده‌تری هم در شرکت‌های خصولتی تولیدی، بانک‌ها، بیمه‌ها و... آگاهی دارند؛ اما به‌راحتی می‌توان با تعمیم برخی از آیتم‌های گزارش فولاد مبارکه اصفهان به دیگر شرکت‌ها، به چشم‌انداز روشن‌تری در خصوص فساد ساختاریافته کنونی رسید. 

البته همان گونه که در این گزارش نیز اشاره شده است، بررسی بسیاری از زوایای تخلفات موجود در این گزارش مغفول مانده و به نظر می‌رسد تبعات اقدامات و سوءمدیریت‌های شکل‌گرفته در این شرکت به‌مراتب بالاتر از گزارش حاضر است.

در گزارش چهارشنبه‌های داغ این هفته قصد داریم تا با نگاهی گذرا به بررسی برخی از جالب‌ترین و بارزترین تخلفات صورت‌گرفته در شرکت فولاد مبارکه اصفهان بپردازیم. لازم به ذکر است کلیه اطلاعات موجود در این گزارش مستند به مفاد گزارش تحقیق و تفحص ۳۰۰ صفحه‌ای مجلس شورای اسلامی می‌باشد و رسانه بورس‌نیوز دخالتی در گردآوری اطلاعات و نحوه دستییابی به آن‌ها نداشته است.

 

بررسی فساد و تخلفات فولاد مبارکه از چندین بعد:

۱- بعد حقوقی و مدیریتی:

 

نخستین بخش بررسی شده شرکت فولاد مبارکه اصفهان (اختصاراً در تمام متن شرکت فولاد) در گزارش تحقیق و تفحص مجلس (اختصاراً در تمام متن گزارش) مربوط به ساختار فشل مدیریتی و ناهنجاری‌های به وجود آمده از خصوصی‌سازی و ایجاد شرکت‌های تودرتو است.

شاید دیدن روابط سهام‌داری و شرکت‌های تودرتو تأسیس شده از سوی این شرکت ازاین‌حیث جالب‌توجه است که معمولاً این شرکت‌ها به‌واسطه خصوصی شدن مدام صحبت از دفاع از حقوق سهام‌داران خصوصی (سهام‌داران بورسی) و ممانعت از ورود نهاد‌های نظارتی و بازرسی دولتی می‌کنند؛ اما در عمل شرکت‌هایی با بیشترین میزان مداخله و مدیریت دولتی و کاملاً بی‌توجه به ثروت و اموال سهام‌داران خصوصی محسوب می‌گردند.

دست همه در جیب سهام‌داران

خصوصی‌سازی کردن شرکت‌ها را در ایران یاد بگیرید:

۴ درصد سهم سهامداران خصوصی

 

همان گونه که در جدول فوق نیز مشاهده می‌گردد تنها ۴ درصد از سهامداران شرکت فولاد، سهامدارانی کاملا خصوصی می‌باشند و بیش از ۹۶ درصد یا به بطور کامل دولتی هستند و یا مالکانی خصولتی دارند.

به عبارتی این سپر انسانی سهام‌داران خرد فعال در بازار سرمایه‌ای که سالیان سال است از منافع و رانت‌های مدیران این شرکت‌های دولتی به اشکال مختلف نظیر اعتراض، کامنت، نامه‌نگاری در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی دفاع می‌کنند، سهمی در حدود ۴ درصد از سهام و صفر درصد در تصمیم گیری‌ها دارند.

شاید اصلاً یکی از مهم‌ترین فلسفه‌های عجله برای خصوصی‌سازی و ورود شرکت‌های دولتی بزرگ در صنایع کلیدی کشور نظیر صنایع فولادی، پتروشیمی و پالایشگاهی و... ایجاد سپر انسانی ارزان‌قیمت در مقابل تصمیم‌گیری‌هایی اقتصادی باشد که رانت و منافعش، نه برای ۸۵ میلیون نفر بلکه برای چند هزار نفر معلوم الحال باشد.

همچنین تأسیس و وجود بیش از ۹۱ شرکت تابعه در انواع مختلف شرکت‌های سهام متقابل، گردشی، اقماری و آشوبی با ساختار‌های تو در تو از اصلی‌ترین دلایل شکل گیری انواع و اقسام رانت، عدم شفافیت معاملات فی ما بین، پولشویی، دستکاری قیمت‌های بازار سهام، اخلال در بازار فروش محصول از طریق احتکار، گران فروشی و چنین تخلفات و فساد گسترده‌ای در شرکت فولاد معرفی گردیده است.

بنا بر گزارش، بسیاری از مدیران جزء و کل فولاد مبارکه اصفهان به‌صورت اعضای هیئت‌مدیره موظف و یا غیرموظف در شرکت‌های تابعه و یا شرکت‌های پیمانکاری زیر مجموعه آن‌ها عضو هستند که این موضوع، زمینه‌های استفاده از رانت، پول‌شویی و اختلاس را برای این بزرگواران فراهم می‌سازد.

 

۲- بعد تخصصی، مالی و سرمایه‌گذاری 

در زمینه بررسی ابعاد تخصصی، مالی و سرمایه‌گذاری شرکت فولاد، گزارش حاوی سرفصل‌های متنوعی از خریدوفروش‌های بی‌منطق با شرکت‌های تابعه، به‌وجودآوردن شبکه‌های غیرضروری ارزی و... است که باتوجه‌به حجم مطالب از بررسی همه آن‌ها پرهیز می‌نماییم.

 

"الف"، وارد می‌شود و دلار‌ها را جابه‌جا می‌کند:

اشتباه نکنید منظور از "الف" نان و شیرینی الف نمی‌باشد، "الف" به‌اختصار نام یکی از شرکت‌های تابعه تو در توی شرکت فولاد است که فاقد هیئت‌مدیره رسمی و به نحوی کاملاً هیاتی (متشکل از مدیران رده‌بالا) مدیریت می‌شود.

هدف اصلی این شرکت انجام خدمات تراستی، بدون وجود مجوزات لازم برای انجام معاملات ارزی است که از اواخر سال ۱۳۹۸ و با تائید و پافشاری مدیران وقت شرکت فولاد مبارکه پای به معاملات ارزی این شرکت می‌گذارد.

دست همه در جیب سهام‌داران

حجم بالای معاملات ارزی تنها در کمتر از ۱ سال آنهم توسط شرکتی فاقد هیات مدیره و بدون مجوزات و تجربه معاملات ارزی با چندین و چند حساب بانکی خارج از کنترل، چه سوالاتی را در ذهن شما ایجاد می‌کند؟

 

بدتر از آن عدم بازپرداخت مبلغی معادل ۳.۸۹۰ میلیارد تومان پول ناقابل ناشی از فروش محصولات فولاد توسط این شرکت هیاتی می‌باشد که در نوع خود بسیار جالب توجه است.

دست همه در جیب سهام‌داران

 

بخشش " از " کیسه خلیفه یا "به" کیسه خلیفه:

 

به نظر می‌رسد به‌واسطه ورود زوایای جدیدی از فساد اخلاقی و اقتصادی در فرهنگ شرکت داری کشور، تا سال‌های آینده شاهد تغییرات گسترده در ضرب‌المثل‌های فارسی باشیم.

در حقیقت پیشنهاد تأمین ارز ۵۰ میلیون یورویی از جیب سهامداران برای بانک مرکزی در روز‌های نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ از سوی مدیر عامل شرکت فولاد، بیشتر به ضرب المثل بخشش به کیسه خلیفه شبیه می‌باشد تا بخشش از کیسه خلیفه.

دست همه در جیب سهام‌داران

 

چگونه ثروتمند شویم؟ افتتاح خطوط هواپیمایی

شاید باورش سخت باشد؛ اما به طرز عجیبی افتتاح خطوط هواپیمایی با زندگی و رزومه بسیاری از افراد ثروتمند ایران از جمله بابک زنجانی و... عجین شده است و شاید تلاش مدیران همیشه در صحنه شرکت فولاد مبارکه برای تأسیس یک شرکت هواپیمایی با نام شرکت هواپیمایی فراز جی هم به‌نوعی مرتبط با علاقه این دوستان به پرواز و ثروتمند شدن، بوده است. 

واریز مبلغ ناچیز و قابل‌چشم‌پوشی ۱۴۷ میلیارد تومان معادل تعهد ۳۵ درصدی از طرف شرکت فولاد و به نام جناب آقای غلامرضا طاهری (معاون سرمایه گذاری و امور شرکت‌های فولاد مبارکه) جهت تاسیس شرکت هواپیمایی فراز جی در تاریخ آبان ۱۳۹۹ از دیگر سخت گیری‌های هیات تحقیق و تفحص در پرونده شرکت فولاد به شمار می‌آید.

اینکه دلایل مدیرعامل وقت شرکت فولاد در خصوص درخواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رئیس‌جمهور بابت تأسیس شرکت هواپیمایی چقدر قابل‌توجیه است و یا اینکه چقدر باید از بابت وقت آزاد، سفارش و دخالت رؤسای جمهور و نمایندگان انقلابی مجلس در خصوص سرمایه‌گذاری‌های بنگاه‌های تولیدی نظیر فولاد مبارکه تأسف خورد که بگذریم، نحوه واریز منابع مالی و بخشی از ثروت سهام‌داران شرکت به‌حساب شخصی حقیقی در نوع خود بسیار قابل‌توجه است.

البته نگران نباشید، پس از واریز تمام ۴۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌ی شرکت تازه تاسیس به حساب شخص مذکور، خوشبختانه با ورود "همیشه دیرهنگام" دستگاه‌های نظارتی، عین وجه به حساب شرکت مسترد گردید. فقط تنها نکته نگران کننده و کم اهمیت این موضوع مربوط به سود پول ۴۲۰ میلیارد تومان واریزی به حساب شخص حقیقی می‌باشد که آنهم به دلیل رقم ناچیز ۵/۱۷ میلیارد تومانی، خیلی پیگیر نشده اند.

دست همه در جیب سهام‌داران

 

بنابراین، نکته آموزشی این بند می‌تواند نقش بااهمیت شرکت‌های هواپیمایی در دست‌یافتن به مزایای مالی بسیار باشد. به عبارتی اگر امروز و پس از خواندن این مقاله تصمیم به ثروتمند شدن گرفتید، جای کوچکی در برنامه‌های خود برای تأسیس یک شرکت هواپیمایی (ولو فاقد استفاده) خالی کنید.

 

زبل خان اینجا، زبل خان آنجا، زبل خان همه‌جا:

مشکل بسیاری از ما و شما خوانندگان محترم این است که فکر می‌کنیم برای تحلیل شرکت‌هایی نظیر فولاد مبارکه می‌بایست به صنعت و مکانیزم‌های تولید فولاد اشراف داشته باشیم، غافل از اینکه تولید و فروش فولاد و یا ورق‌های فولادی تنها بخشی از فعالیت‌های این شرکت است.

تأسیس شرکت هواپیمایی، مشارکت در تأسیس بیمارستان، خریدوفروش باغ، ویلا و زمین‌های کلنگی، خرید زمین‌های بایر و غیرقابل‌استفاده، باشگاه‌داری ورزشی، خریدوفروش آپارتمان در تهران و... از دیگر هنرمندی‌ها، فعالیت‌ها و توانایی‌های مدیران شرکت فولاد محسوب می‌گردد که هر کدام صد‌ها میلیارد تومان ضرر برای سهام‌داران این شرکت به ارمغان آورده است.

 

 مشارکت پر حرف‌وحدیث در ساخت بیمارستان:

بر اساس گزارش تحقیق و تفحص مجلس، شرکت فولاد مبارکه در تاریخ ۲۳/۰۹/۱۳۹۸ با پرداخت مبلغ ۲۲ میلیارد تومان در حدود ۴۰ درصد از پروژه ساخت بیمارستان (زمین و موافقت اصولی) ۵۵ میلیارد تومانی تحصیل می‌کند. 

شاید باورتان نشود در تیرماه سال ۱۴۰۰ یعنی تنها ۱۸ ماه بعد، شرکت فولاد تصمیم می‌گیرد ۶۰ درصد مابقی پروژه مربوط به شرکت تازه تاسیس "امین تب سپانو" آنهم به قیمت ارزش گذاری شده ۲۸۷ میلیارد تومان را تملیک کند.

دست همه در جیب سهام‌داران

 

سؤالات همین‌طوری:

۱- علی رقم در دست نبودن اطلاعات جامع از محل زمین‌ها (در وب‌سایت شرکت امین تب سپانو تنها پروژه بیمارستانی در حال انجام مربوط به پروژه فوق و در سپاهان شهر است) چگونه ارزش زمین در محله‌ای نظیر سپاهان شهر و یا هر جای دیگری در اصفهان طی ۱۸ ماه بیش از ۳۵۰ درصد رشد داشته است؟

۲- سهام‌داران شرکت خوشبخت و تازه‌تأسیس "امین تب سپانو" که ظرف ۱۸ ماه با فروش ۶۰ درصد از یک زمین خالی ۱۶۰ میلیارد تومان سود ناچیز کرده اند چه کسانی هستند و به نظرتان با پول‌های خود چه کرده اند؟

۳-    به نظر شما اگر وجود تخلف و فساد در این معامله برای مجلس و قوه قضاییه محرز گردیده، هم اکنون پول‌های پرداختی به حساب‌های شرکت و سهامداران شرکت فولاد بازگشته؟

دست همه در جیب سهام‌داران

 

خرید باغ ویلا برای چه کسی و به چه قصدی؟

در راستای سرمایه گذاری‌های پر حرف و حدیث شرکت فولاد، خرید باغ ویلایی ۱۸ میلیارد تومانی از موسسه سامانه گستر امین (شرکتی که در گزارش به عنوان یکی از دستگاه‌های امنیتی معرفی شده) نیز در نوع خود قابل توجه می‌باشد.

اینکه خرید چنین باغ ویلایی که به تازگی مجوزات تغییر کاربری به گردشگری را گرفته با چه نوع نگاهی (مجموعه‌ای رفاهی برای کارکنان یا ...) و یا با چه الزامات سرمایه گذاری و یا حتی منطبق با کدام بند موضوع فعالیت‌های اساسنامه شرکت صورت گرفته سوالیست که احتمالا تنها مدیران وقت این شرکت می‌توانند توضیحی برای آن داشته باشند.

دست همه در جیب سهام‌داران

 

خرید زمین غیرقابل‌استفاده از سرمایه‌گذاری توکا

بر اساس گزارش، مدیران شرکت فولاد مبلغ ۱۵ میلیارد تومان را بابت خرید زمینی به شرکت سرمایه گذاری توکا پرداخت کرده اند که با توجه به نامه ارسالی از سوی این شرکت، به دلیل قرار گرفتن این زمین در طرح انتقال برق فشار قوی، عملا امکان استفاده از این زمین وجود نخواهد داشت.

 

 

بورس‌نیوز، رسانه تخصصی بازارسرمایه در راستای شفافیت هرچه بیشتر و روشن‌شدن مسیر سرمایه‌گذاری سهامداران،  آمادگی درج پاسخ نهادهای ذکر شده در مطلب را دارد. 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دست همه در جیب سهامداران (۲)
چهارشنبه‌های داغ: رونمایی از انواع فساد در گزارش تحقیق و تفحص فولاد مبارکه اصفهان؛

دست همه در جیب سهامداران (۲)

باتلاقی به نام
چهارشنبه‌های داغ: غده‌های بدخیمی که روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شوند؛

باتلاقی به نام "پارس‌خودرو "

به بهانه ارتقای بازار " آینده" در فرابورس؛

"بیابان" را به‌جای "بهشت" به مردم نفروشید!

کدام دولت شجاعت اعلام ورشکستگی
چهارشنبه‌های داغ: منابع بانک‌های کشور را با چه اصطلاحاتی حیف و میل می‌کنند؟

کدام دولت شجاعت اعلام ورشکستگی "بانک سرمایه" را دارد؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
الی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۱
لحظه شماری پایان دولت ریسی برسدوبرود فقط بی اقتصادی در بورس
بصیرت
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵
اگرتمام گردانندگان رانت و اختلاص موضوع بدون درنظرگرفتن که آقایان وصل به زحمتکشان دولت اسلامی میباشند،مفسدفی العرض واعدام شوند،درس عبرت بقیه سودجویان باشند،لازم به ذکراست بیشترین رانت واختلاص درکشورما بخاطر عدم شفافیت اقتصادی صورت میگیرد،به قولی نون آقایان توتحریمه،هرچی از جامعه جهانی فاصله بگیری،پول بیشتری میتونی بدزدی
ناشناس
پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
نون تو همون عدم شفافیت است همونو درست کردن میدونی یعنی چی؟ یعنی هیچ وقت درست نمیشه و خودتو خسته نکن چون کل داستان همونه یعنی پول پول پول بقیش سرکاریه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۷
چرا خبر بانک‌مرکزی را سانسور کردی کلا برداشتی ، تو هم؟!
مدیر سایت
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۷
https://www.boursenews.ir/0019IH
ناشناس
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۵
لابد ترسوندنش یا شاید هم پول بهش دادند هرچی باشه بانکه پول داره ، و رسانه هم
به هدفش رسیده !
مدیر سایت
https://www.boursenews.ir/0019IH
ناشناس
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸
برداشته بودی و بعد دوباره گذاشتی بهرحال سپاس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۵
عیب از بورس نیست چطور همه دنیا بورس سبب پیشرفت اقتصادی است و به سهامداران سود میرساند اینجا نه! پس عیب از مدیریت بورس اینجا است نه از خود بورس
شهاب الدین
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۱
سلام دست شما درد نکنه فکر می کنم که تنها رسانه بورسی و اقتصادی باشید که با این شفافیت دارد عمل می کند. مطلب تان در خصوص موسسه ملل هم خیلی روشنگرانه بود.
ناشناس
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۵
پارس خودرو بده از همه دروغتر فولاد مبارکه بده بعد ایران خودرو که خبرش پایینتر صفحه اومده خوبه؟ این صداقته؟!!!
محمدرضا پدیدار
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
آری . اگر زباغ رعیت ملک خورد سیبی . در اورند غلامان وی درخت از بیخ .
علی
جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
یکی بگه به چی اعتقاد داشته باشیم و کی رو باور کنیم.چرا وقتی مسعولی دستش تو فساده فقط عزل میشه .چرا اعدامش نمی‌کنند.در صورتی که یه دله دزد زندانی میشه.
یه ارگانی باید اجازه ورود به هر جایی که اطلاعات مردمی داده میشه ورود کنند و نام مفسدین در هر رده ای رو اعلام کنند اموالشون رو مصادره و به متضررین عودت داده و واگذارشون کنند به مردم تامردم مستقیم شاهد اجرای عدالت باشند مردم باید طعم شیرین عدالت رو بچشند
علی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
از دست سهام دار چه کاری بر میاد خدا لعنت کنه کسانی که دستشون تو سفره مردمه .مردمی که دیگه هیچ کس و هیچ چیزی رو باور ندارند .فساد کلمه ای که برای ما مردم ایران عادی شده .دیگه مردم هیچ کس رو باور ندارند و این واقعا فاجعه است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
وخداوند بارها وبارها با الحان شدید وخیر مسلمانها و مدعیان اسلام را مترکر وتزکر داده است گه چرا به خزای که می خورید نگاه نمی گنید وحتما منزور خدا این نیست که داریم چلو گباب نزری حرام اندر حرام میخوریم به نان نزر ونیاز امام حسین بلکه متزگر این موزوع هست گه خزای گه میخواهید بخورید میدانید وعلم به حلال وحرام ان دارید یا نه واز همه مهتر این خزای حلال که میخورید برای حال وروحیه شماها خوب هست یاباعث تحریگتان میشود به حرص وحسادت وشهوت گه برای چسم وجانتان مزر هست پس برایشما خزای حلال اندر حلال هم حرام هست وازهمه مهتمر گه میخورید مالگ ان هستید یا گس دیگری هست وشماها ناگهان رسیدهاید همان که میگویم قسمت شماست درحالیگه خرابرای شما طبخ نشده وممگن هست باسلامت شخص شما هم خوب نباشد واین نزری دادنها به نام امام حسین باعث شدهاست مسلمانان بزرگترین تزکر خدارا نادیده بگیرند وبه گفر وشرگ خدا گرفتار شوند ومشرگان واخوند های موسادی قوم لوط بر مسلمانان همه گاره شوند الزام شفافیت حلال وحرام از دستورهای موکد قران خدا هست که پیامبر خاتم وهمه معصومین موکدا انرا در نزر داشتهاند واوزاع امروزرا ببینید که همه انقلابی وار هرچه گیرشان بیاید میخورند به نام نزر امام حسین وبه اینها تزگرات مهم خدا هست گه به جامعه بورسی اعطا کردم اگر واقعا دنبال اسلام واقعی ایجابی هستید من هرانچه شرط ابلاخ هست باتو میگویم گه هر لقمه نانیرا به گف نیاوری وبخوری ودر دام گرفتار نشوی خوب بورس نیوز این حگم وفرمان وتزگر خدا هست بر شما وهمه مسلمانان وحجت برای مسلمانان وازاین پس هرگس توچه نکند زود زود به مجازات گفر وشرک وارتداد به خدا گرفتار میشود حق نداری چیزی گم وگسر گنی مگر اصحاب مراجعتان جوابگو باشند گه خدا شدیدالانتقام وسریع المجازات هست ریشه همه اینگرفتاریهای اسلام ومسلمین همین تزگرات خدا هست شفافیت الزام وحگم خداست وباید اجرا شود درزمین
ناشناس
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳
اینهمه غلط املایی را از کجا آوردی عمدی یا به شوخی؟ اگر عمدی است که کلاس اول را خوش آمدی ، اگر سهوی او شوخی ست که خیلی با مزه ای!
علی
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
از .بپرس چه کار کرده است که تو ارادت به نواده حضرت محمد رسول الله را عبادت او و شرک و کفر می بینی. در حالی که در کشورت با رای گیری (طبق نظر طالبان، 95 درصد مردم افغانستان با تحصیل دختران مخالف اند، پس نتیجه گرفته اند که این حکم خداست، و یک روش جدید و روش های استخراج احکام الهی اضافه کرده اند) احکام الهی را استخراج می کنند.
مهراد
United States of America
جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۶
گزارش های عالی و خوبی تهیه میکنید.لطفا ادامه بدید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۱
خاندوزی .با عشقی .، همچون ..به بورس و اون را نابود کردند. بورسی که در حقیقت موتور محرکه ی اقتصاد کشور هست. دولت ..رئیسی مخالف سرسخت رشد و رونق بورس هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
ببین همه این خلطها مربوط به دستگاه هوشمند ومحدودیتهایش هست اما تو معلوم هست اصل هیچ موزوعی برایت مهم نیست وحواشی وگفهای روی اب برایت مهم هست همه این حرفها ننیچه یک عمر مطالعه هست اگر خیلی ادعا داری چیز فهم هستی دوسه تها از مطالب مثنویرا بخوان اگه توانستی بخوانی تازه اگر توانستی ازهمین مثنوی معنوی پراز خلط وخلوط گه به زاهر هست یگ لقمه حلال پیداگنی واما حرف قران وخدارا شوخی ومزه می گیری این حرفها گاملا جدی هست وبرو تفسیر المیزانرا بخوان اگر سرت بشود گه منطق وفلسفه خواندنش چه هست اما حرف اخر گسی گه حرف صریح قرانرا نمی فهمد وچنین ایرادهای بنی موسادی میگیرد چه عاقبتی خواهد داشت به این فکر کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷
تا الان که اختلاس گران عزیز حتما اموالشون را به طرز ماهرانه ای جابه جا کردند و همراه خانواده فرستادند اونور آب و خودشون هم به پستهای بالاتر رسیدند و به فکر اختلاسهای بزرگتر هستند، مبارکشون باشه
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
من یک ماه پیش بواسطه شغلم با یکی از مدیران فولاد در حوزه رفاهیات پرسنلی جلسه داشتم
به ازعان خودشون فولاد با حدود 12000 نفر پرسنل سالانه 200 همت بودجه رفاهیات داره و 800 همت هم سود خالص داده (بعد از تمام بریز بپاشهاشون)
و داشت با من مذاکره میکرد جهت خرید خدمت رفاهی
اینکه یه شرکت دولتی این چنین سود میکنه که 1.5% GDP کل کشور رو میسازه مدیران عامل و هیئت مدیره رو به این فکر میندازه که چرا این سود رو باید با سهامدار تقسیم کنم؟
انقد هزینه میتراشم به اقسام و مدلهای مختلف که خودم هم بهرمند شم و پرسنلم راضی و خوشحال باشن و لفت و لیس میکنم و در آخر هر چی موند رو با سهامدار بدبخت بینوا سهیم میشم.
اگر بخاد سود بسازه اگر بخاد نشون بده که این شرکت سود ساخته هم مواهب حمایتی دولت رو نداره هم باید این سود رو بین سهامدارا تقسیم کنه و اینکه در نهایت چی بهش میرسه؟ هیچی
ولی اگر ضرر نشون بده حداقل اینه که سود به سهامدار تقسیم نکرده
حکایت ضرر کردن ایران خودرو و سایپا هم همینه
اینه که حداقل حقوق مدیران سایپا 85 میلیون تومنه
تو خود بخوان این حدیث مجمل