بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
غیرکنترل بودن دلار در نرخ زیر ۵۰ هزار تومان؛

گزارش های فصلی نمیتواند موتور محرک بازار باشد

گزارش های فصلی نمیتواند موتور محرک بازار باشد
در خصوص گزارش‌های ۶ ماهه نسبتاً قابل پیش بینی بود و شگفتی عجیبی را تا اینجای کار گروه‌های ریالی یا دلاری بازار سرمایه ندیدیم؛ بنابراین گزارش‌های ۶ ماهه نمی‌تواند به تنهایی موتور محرک رشد بازار سرمایه بشود و استارت موج بعدی رو بزند.
کد خبر : ۲۷۴۵۸۴

گزارش های فصلی نمیتواند موتور محرک بازار باشد

بورس نیوز: 

نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، دررابطه‌با این موضوع که روند نرخ ارز با ثبات نسبی همراه بوده و اثر منفی در پی نداشته است. وی در این خصوص عنوان کرد: کنترل نرخ ارز طبیعتاً جز سیاست‌های انقباضی است و تأثیر منفی را بر بازار سرمایه دارد و در مقابل رشد آن را می‌گیرد اما؛ در خصوص ادامه‌دار بودن این روند تردید‌های جدی دارم و پیش‌بینی می‌کنم که در هفته‌های آینده دلار بتواند مقاومت جدی خودش را که به نوعی خط قرمز بانک مرکزی در ماه‎های اخیر بوده را بشکند.

این موضوع به این معناست که دلار از نظر تکنیکالی علاقه شدیدی دارد که در هفته‌های آینده به بالای ۵۰ تومن حرکت کند و به نظر من این اتفاق اصلا دور از انتظار نیست. اگر این اتفاق بیفتد طبیعتاً بازار سرمایه هم تا همین جای کار واکنش مثبتی به این موضوع نشون خواهد داد اما؛ در خصوص گزارش‌های ۶ ماهه نسبتاً قابل پیش بینی بود و شگفتی عجیبی را تا اینجای کار گروه‌های ریالی یا دلاری بازار سرمایه ندیدیم؛ بنابراین گزارش‌های ۶ ماهه نمی‌تواند به تنهایی موتور محرک رشد بازار سرمایه بشود و استارت موج بعدی رو بزند اما؛ نکته مهم و مثبت آن این است که کف‌های حمایتی بازار سرمایه را مستحکم می‌کند. کف‌هایی که حوالی ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۶۰ هزار واحدی به عنوان یک محدوده حمایتی جدی شکل گرفته است و به نظر من اعتبار بیشتری به این‌ها خواهد داد. با توجه به تکرار شوندگی سود‌های نسبتا مناسب بازار سرمایه و از این جهت مثبت هست.

میرزایی در خصوص روند بازار در ۶ ماهه دوم سال جاری این‌چنین گفت: من خوشبینم به ۶ ماهه دوم امسال و فکر می‌کنم بازار سرمایه جاماندگی تورمی را تا حدود زیادی تعدیل کند و بتواند رشد مناسبی را در ۶ ماه آینده داشته باشد و در واقع کاملا خوشبین هستم که تا بهار سال آینده بتواند به سقف ۳ میلیون هم دست پیدا کند. با توجه به اینکه دلار خیلی در محدوده زیر ۵۰ تومن قابل کنترل نیست، ما در ماه‌های آینده و نهایتاً تا بهار سال آینده شاهد رشد نسبتاً سریع در نرخ ارز خواهیم بود.

این کارشناس در رابطه با تغییر رویه دولت جهت مصوبه نرخ خوراک عنوان کرد: ببینید خب طبیعتاً فرمول‌بندی نرخ گاز و بازگشت از اون مصوبه کذایی برای بازار سرمایه یک امر مبارک بود. البته مدینه فاضله‌ای رخ نداد و فرمولی که ارائه شده نرخ‌های خیلی جذابی از آن به دست نمی‌آید اما؛ در مجموع اتفاق خوبی بود و مشاهده کردیم که بازار نیز دست کم از آن روند ریزشی خود فاصله گرفت و خوش‌بین هستم که با همین فرمول نیز در واقع نقطه ارزندگی بازار سرمایه بالاتر از محدوده‌های فعلی قرار دارد و باید یه مقدار زمان بدهیم تا بازار خودش رو تطبیق بدهد و آن ترسی که به همراه داشته، عبور کند.

نکته دیگری که لازم هست به آن توجه کنیم این است که اهرم‌های در اختیار دولت فقط نرخ گاز نیست و با سایر متغیر‌ها هم می‌تواند سود شرکت‌ها را دستکاری کند و یا جذابیت بازار سرمایه را کم کند. مشخصاً اگر بخواهیم مثال‌هایی برای این موضوع بزنیم سرکوب قیمت دلار مبادله در ۳۸ تومن که الان ماه‌های طولانی این اتفاق افتاده و اجازه رشد بیشتر از آن طبیعتاً در حجم گسترده به شرکت‌های بزرگ بورسی داده نمی‌شود و یا نرخ بهره که حتی هفته گذشته نیز نرخ بهره بین بانکی افزایشی بود.

این موضوعات سیاست‌هایی است که دولت می‌تواند کنترل کند و اگر یک مقدار از اولویت دادن به موضوع کنترل تورم فاصله بگیرد و سیاست‌های تشویقی تولیدی را پیگیری کند طبیعتاً اتفاقات بهتری می‌تواند برای بازار داشته باشد و خیر و منفعتش نیز برای کشور و اهالی بازار سرمایه باشد و در نهایت در کنترل تورم نیز همین موضوع حتی تاثیر بیشتری خواهد داشت.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
گروه خودرویی مستعد مسیر صعود / بازار سرمایه نسبت به باقی رقبا جاماندگی دارد
در پی تصمیمات دولت، بازار سرمایه از روند صعودی جا ماند؛

گروه خودرویی مستعد مسیر صعود / بازار سرمایه نسبت به باقی رقبا جاماندگی دارد

حرکت قوی‌ بازار در صورت اصلاح نرخ گاز
در ۲ سال آینده بازار سرمایه بازده مناسبی خواهد داشت؛

حرکت قوی‌ بازار در صورت اصلاح نرخ گاز

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۱
حالا دیدید چرند میگید دلار بالا رفت ولی بورس پایین آمد رابطه متغیرها همیشه خطی نیست بیسوادها!