بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
آیا نماد "خساپا " امسال لغو پذیرش خواهد شد؟

هیئت پذیرش یا هیئت سازش؟

هیئت پذیرش یا هیئت سازش؟
چرا نماد‌هایی همچون تمحرکه، شپترو و... به‌راحتی لغو پذیرش می‌شوند؛ اما شرکت‌هایی همچون سایپا با بیش از ۶۷ هزار میلیارد تومان زیان انباشته تلفیقی در پایان سال ۱۴۰۱ و احتمالاً بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان در پایان سال جاری، همچنان در بورس معامله می‌شوند؟
کد خبر : ۲۷۴۸۹۷

هیئت پذیرش یا هیئت سازش؟

بورس‌نیوز:

بی شک اعتبار بازار سرمایه کشور به‌واسطه معامله بسیاری از نماد‌های زیان‌ده در این سال‌ها دچار خدشه‌ای جدی شده است. عدم لغو پذیرش شرکت‌های بزرگ با بیش از ده‌ها یا صد‌ها هزار میلیارد تومان زیان انباشته که بدون هیچ امیدی به آینده، سرمایه هزاران‌هزار سرمایه‌گذار را از بین می‌برند، سؤالی است که ذهن بسیاری از اهالی بازار سرمایه را مشغول کرده است.

علی‌رغم آنکه دلیل مماشات نهاد‌های تصمیم‌گیرنده در بازار سرمایه با اخراج و یا لغو پذیرش شرکت‌ها و بانک‌های زیان‌ده، برای بسیاری از فعالین باسابقه بازار سرمایه قابل‌درک است، ادامه این‌گونه سوءمدیریت‌ها و منفعلانه عمل‌کردن این نهاد‌ها در سال‌های اخیر تنها منجر به افزایش قابل‌توجه زیان این شرکت‌ها و افزایش چشمگیر ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران گردیده است.

چرا سهام شرکت‌هایی با بیش از ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته، نه تنها به راحتی قابلیت خرید و فروش در بازار سرمایه کشور را دارند بلکه برخی از این شرکت‌ها در سال‌های گذشته به عنوان لیدر بازار سرمایه نیز مطرح بوده اند.

مگر می‌توان انتظار روندی منطقی، از بازاری را داشته باشیم که لیدر‌های آن، سهام شرکت‌هایی با ده‌ها هزار میلیارد تومان زیان انباشته و ادامه روند زیان‌دهی سالانه است؟

نقش هیئت پذیرش که عمدتاً از افرادی دارای سمت در بنگاه‌های اقتصادی و تخصص‌های محدود در صنایع مختلف هستند در پروسه کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری و یا اخراج و لغو پذیرش شرکت‌هایی که سالیان سال مشغول زیان ساختن هستند، چیست؟

چرا نماد‌هایی همچون تمحرکه، شپترو و... به‌راحتی لغو پذیرش می‌شوند؛ اما شرکت‌هایی همچون سایپا با بیش از ۶۷ هزار میلیارد تومان زیان انباشته تلفیقی در پایان سال ۱۴۰۱ و احتمالاً بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان در پایان سال جاری، همچنان در بورس معامله می‌شوند؟

آیا این موضوع به خصلت مصلحت‌اندیشی مدیران و اعضای هیئت‌مدیره بورس ما برمی‌گردد و یا به ارادت و تعلقات قلبی برخی از این اعضا به مجموعه سایپا؟

در گزارش چهارشنبه‌های داغ این هفته قصد داریم تا با نگاهی اجمالی به عملکرد خیره‌کننده شرکت سایپا در سال‌های گذشته، عدم تصمیم‌گیری اعضای هیئت پذیرش را در خصوص لغو پذیرش این شرکت از بورس به چالش بکشیم.

 

نگاهی به برخی از دستاورد‌های خیره‌کننده شرکت سایپا در سال‌های گذشته؟

به‌جرئت می‌توان گفت همراه با بانک‌ سرمایه، بانک آینده و چند شرکت دیگر، شرکت سایپا نیز در زمره بدترین و زیان‌ده‌ترین شرکت‌های فعال در بازار سرمایه ایران در سال‌های اخیر قرار می‌گیرد.

تحقق بیش از ۶۷ هزار میلیارد تومان زیان انباشته تلفیقی تا انتهای سال مالی ۱۴۰۱، خود نشان از سوء مدیریت‌هایی جامع در شرکت اصلی سایپا و شرکت‌های زیر مجموعه آن دارد که اکنون نتیجه نگران کننده این سوء مدیریت‌ها نه تنها در روند عمومی بازار سرمایه احساس می‌شود بلکه به تهدیدی جدی برای نظام بانکی کشور (به واسطه حجم بالای تسهیلات اخذ شده شرکت‌های خودرو سازی از نظام بانکی) نیز تبدیل شده است.

هیئت پذیرش یا هیئت سازش؟

 

آیا امسال شاهد لغو پذیرش شرکت سایپا از بورس خواهیم بود؟

همان گونه که اشاره شد، مصلحت‌اندیشی یا ترس از اتخاذ تصمیمات دشوار، رخدادی است که نه‌ تنها در سطح هیئت پذیرش بورس و یا فرابورس شاهد آن هستیم؛ بلکه نمونه‌های آن در سطوح مختلف مدیریت وزارتخانه‌ها نیز به‌وفور یافت می‌شود.

اینکه چرا تاوان منفعلانه عمل‌کردن اعضای تصمیم‌گیرنده بازار سرمایه کشور را سرمایه‌گذاران عمدتاً آماتور با سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌هایی با چند ده‌هزار میلیارد تومان زیان باید بپردازند سؤالی است که احتمالاً دوستان پاسخی برای آن ندارند؟

 

تهیه برنامه جامع خروج از ورشکستگی سایپا توسط خلیل ۸ساله از تهران:

به طرح جامع و برنامه‌های فوق‌العاده یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشور، با بیش از ۷۰.۰۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته تلفیقی برای خروج از ورشکستگی و شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت نگاه کنید.

هیئت پذیرش یا هیئت سازش؟

با این میزان غلط‌های املایی و جمله‌بندی‌های ناباورانه، به نظر می‌رسد برنامه جامع خروج شرکتی باعظمت سایپا از ورشکستگی توسط (خلیل ۸ساله از تهران) نوشته شده تا مدیران شرکت سایپا.

یعنی واقعاً اعضای هیئت پذیرش شرکت بورس تهران که اتفاقاً یکی از مهم‌ترین اعضایش سابقه کارمندی در مجموعه سایپا را داشته است با این برنامه مجاب به اعطای فرصت به سایپا برای ادامه فعالیت‌هایش در بورس شده است؟

آیا سهام‌داران هم به‌واسطه چنین برنامه جامع و کاملی، از تغییر روند و سودآوری شرکت در سال‌های بعد یقین پیدا کرده‌اند؟ واقعاً تفکیک احساس خندیدن یا گریه‌کردن با دیدن چنین برنامه‌ای از چنین ابر شرکتی در ایران، برای هر خواننده‌ای دشوار است.

هیئت پذیرش یا هیئت سازش؟

تأیید برنامه‌های خروج از زیان شرکت سایپا توسط اعضای محترم هیئت پذیرش.

 

اما آیا هیئت پذیرش بورس با همه برنامه‌های مدیران شرکت‌های فعال در این بازار این‌گونه برخورد می‌کند؟

هیئت پذیرش یا هیئت سازش؟

ظاهراً برنامه‌های شرکت ماشین‌سازی نیرو محرکه برای خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت عملیاتی نبوده و ابهاماتی جدی در به سود رسیدن این شرکت وجود داشته است؛ اما دوستان در به سود رسیدن شرکت سایپا آن‌هم با یک صفحه توضیح هیچ شکی ندارند!

لازم به ذکر است شرکت نیرو محرکه در حال حاضر نه مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت است و نه زیان‌ده. منتظر بمانیم و ببینیم که سود امسال شرکت سایپا چگونه همه را سورپرایز می‌کند.

 

نگاهی به مهم‌ترین و تنها برنامه سایپا برای خروج از ورشکستگی:

تجدید ارزیابی دارایی‌ها:

متأسفانه، در ۲ ماه‌ی اخیر، مجددا شاهد شکل گیری تب نگران کننده تجدید ارزیابی دارایی‌ها و افزایش سرمایه شرکت‌های عمدتا زیانده از این محل می‌باشیم. چرخه‌ای تمام نشدنی از سوء مدیریت و ناکارآمدی مدیران شرکت‌های عمدتا خصولتی که هر چند سال یکبار، انباشتی از زیان‌های محقق شده و ناکارآمدی را پشت افزایش سرمایه‌های کاغذی پنهان می‌کنند.

هیئت پذیرش یا هیئت سازش؟

به‌تازگی در گزارشی از رسانه بورس نیوز (بخوانید مقاله زیان بساز و تجدید ارزیابی کن) به ناکارآمدی افزایش سرمایه‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها اشاره داشتیم، بااین‌وجود همچنان شاهد استقبال سرمایه‌گذاران از شرکت‌های زیان‌ده و ورشکسته به‌واسطه انتشار اخبار این نوع افزایش سرمایه‌ها هستیم.

متأسفانه، با وجود مکانیزم افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و تورم خجالت‌آور سالانه ۴۰ تا ۵۰ درصدی کشور، احتمالا هیچگاه شاهد اعلام ورشکستگی شرکت‌های زیاندهی همچون ایران خودرو، سایپا، بانک‌های آینده، سرمایه و ...، نخواهیم بود.

چرا که با انباشت چند سال زیان و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شدن این شرکت ها، تورم موجود در کشور و افزایش ارزش دارایی‌های شرکت (به واسطه لطف ویژه کارشناسان رسمی دادگستری)، مشکل ورشکستگی و نسبت‌های مالی را حل خواهد کرد.

آیا آخرین شرکت‌های بزرگ و فعال در بازار سرمایه که در ایران اعلام ورشکستگی کردند را به یاد می‌آورید؟ آیا پروسه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها اجازه اعلام ورشکستگی بنگاه‌های اقتصادی را می‌دهد؟ افزایش زیان انباشته شرکت‌ها تا چه زمانی و تا چه عددی ادامه پیدا خواهد کرد؟ 

از همه بدتر حمایت‌ها و اظهارات وزیر اقتصاد در خصوص خبر‌های خوش به فعالین بازار سرمایه مبنی بر احتمال کاهش دوره‌های قانونی و معاف از مالیات تجدید ارزیابی دارایی‌ها است. به‌راستی با این میزان کم‌سوادی در بدنه تصمیم‌گیرنده اقتصاد ایران، امیدی به آینده وجود دارد؟ بهتر نیست وزیر اقتصاد کشور خبر خوشش کاهش تورم باشد تا افزایش زیان انباشته شرکت‌ها و امکان افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها؟ 

به نمودار زیر توجه کنید، بیش از ۶۱.۰۰۰ شرکت درآمریکا درست یکسال پس از بحران سال ۲۰۰۸ اعلام ورشکستگی کردند. برای شما عجیب نیست، در کشوری همچون ایران که همواره در بحران به سر می‌برد چرا شرکتی اعلام ورشکستگی نمی‌کند؟

هیئت پذیرش یا هیئت سازش؟

تعداد ورشکستگی بنگاه‌های تجاری آمریکا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت سایپا آن‌هم با آن داستان‌ها و وضعیتی که شما خوانندگان محترم بهتر از من می‌دانید در تاریخ ۱۵/۰۲/۱۳۹۹ با مبلغی بیش از ۱۵.۶۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسید. هدف از افزایش سرمایه شرکت در سال ۱۳۹۸ را ملاحظه کنید:

هیئت پذیرش یا هیئت سازش؟

حال ببینیم نتیجه حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای منحصربه‌فرد ایرانی (پراید‌های ساخت سایپا) چه شده است؟

هیئت پذیرش یا هیئت سازش؟

زیان انباشته این شرکت از ۹.۲۰۰ میلیارد تومان در سال مالی ۱۳۹۸ به ۳۸.۴۰۰ میلیارد تومان در سال مالی ۱۴۰۱ تبدیل شده است. حال که معنای استفاده از توان حداکثری را متوجه شدیم، امیدواریم مدیران این شرکت همچنان به تلاش‌های مجددانه خود ادامه دهند که تا دو یا سه سال آینده شاهد ثبت رکورد زیان انباشته بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هم باشیم.

 

سخن آخر:

سؤالی که از دوستان در هیئت پذیرش شرکت بورس می‌توان پرسید این است که آیا امسال شاهد خروج سایپا از بورس خواهیم بود و یا سال بعد نیز این شرکت با یک صفحه برنامه و زیان انباشته تلفیقی بیش از ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومانی، همچنان این علما و دانشمندان مالی را مجاب به خروج از ورشکستگی خواهد کرد؟

 

 

بورس‌نیوز، رسانه تخصصی بازارسرمایه در راستای شفافیت هرچه بیشتر و روشن‌شدن مسیر سرمایه‌گذاری سهامداران،  آمادگی درج پاسخ نهادهای ذکر شده در مطلب را دارد. 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علیرضا
Switzerland
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
پدیده کم بود اینبار دست رو دم شیر گذاشتی
ناشناس
Netherlands
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
بعضی وقتها نظم در جامعه صرفا با وضع قانون و اجرای قانون برقرار نمیشه و نیاز به زندان و اعدام هم هست.تعدادی از شرکت های بورسی در به وجود آمدن شرایط فعلی بازار سرمایه متهم اصلی هستند.شرکتهایی که به دلیل وضعیت نامشخص و مبهم و از طرفی لیدر بودن در بازار نوسانات زیادی دارند و ترس و هیجان رو هم به کل بازار تسری میدن.نمونه اونها ایران خودرو سایپا.که متاسفانه در تمام روندهای صعودی باعث اخلال در بازار هستند بانکی ها هم از این جمله هستند.
Rad
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
خیلی ممنون که زوایای مختلف شرکت ها رو. بدون غرض برای همه تبیین می‌کنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
مجید عشقی از مسببان ابن وضعیت کلان بورس و جلوگیری از عرضه و تقاضای واقعی سهم و حمایت از دستورات منعی بازار سرمایه است ، ایشان بوضوح مشاهده میشود نسبت به رشد قیمت سهمها سیاست انقباضی و نسبت به افزایش استهلاک سهام سیاست تشویقی راه می اندازند و حتی افرادی را در شبکه های اینترنتی خلاف اینکه گفته می شود تشویق و نبض دهی صحیح نیست در سایتها به تبلیغ افزایش استهلاک شرکتها و وعده های نامعلوم سودآوری از طریق این افزایش سرمایه های بی معنا و مخرب می دهند ، علی رغم اینکه بارها توصیه شد ایشان جلوگیری کنند روند مخرب را و عکس العملی دیده نمیشه پس باید این ظن را داشت که از بازار سهام مدیریت حاکمیت شرکتی حقوق سهامداران و حمایت صنعتی منع می شود و عملا راهکارهای نوسانی و تخریب ارزش شرکت ها و راندمان آنها صورت گرفته ایشان می گویند سواد، عملل مشاوران کارگزاری ها با بیسوادی تمام تسلط امنیتی گرفتند در نهادی که سراسر شفافیت باید باشد سراسر تبلیغ جهت بدیهیات تلخی میکنند که خساپا و خودرو قبلا تجربه کردند و موفق نبودن... تجدید ارزیابی ما گفتگوهایی دیدیم مشاوران کارگزاری در روند رشد ارزش سهام روشهای غلط را ترویج و روشهای صحیح را انکار می کنند عامدانه و این دستکاریهایشان ثبت هست ! گفتند رباتیک در معاملات خرافه هست خواهشا در عمل آقای عشقی این را ثابت کنند ، عرضه های اولیه بی محتوا و روشهای ظرفیت افزایی فراتر از تورم مانند گلدانی هست که با آبیاری بیش از اندازه خشک کنید ایشان باید پاسخگویی قانونی و قضایی بدهند و دیگر وقتی به ابهامات پاسخ نمیدهند، استعفا بدهد ، صدمات ایشان به بازار سرمایه هم مشهود هم ثبت هست ، کارگزان در معاملات سهام سرکوبی عمل کردند این هم ثبت است در یک کلام سر لج با مردم نداشته باشید چون زرنگی نیست و انقدر سوتی موجوده شرمندگی و خجالت دارد آنطور که آب میشید میریزید زمین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
آقای ریاست محترم سازمان شما که انقدر سنگ امنیت ملی بودن بورس را به سینه می زنید و تمام کارگزاریها را امنیتی میدانید نکند این سیاست های افزاینده ورشکستگی موجبات دستگاه های معاند را فراهم کند!!!!!!!!!
علی
Germany
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
این ضررده بودن صرفا ناشی از قیمت گذاری دستوری است و چه بسا اگر چنین دیدگاه قیمت گذاری روی صنایع سود دهی مثل پترو و پالایش یا فولاد اعمال شود ، به راحتی به زیان خواهند افتاد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
ممنون می گویند عاقبت همین سازش و تکرار و اصرار به تکرار اشتباه گذشته پا را از سهامداران فراتر میگذاره و تبعات بسیاری جدی ایجاد میکنه تا جایی که این ظرف بازار یک اندازه ای تحمل می کنه و آنموقع شواری عالی صندوق سرمایه گذاری و توسعه در نهایت دولت یک بدهی فوق کلان بار میارن اختصاص و تزریق منابع هم مانند این افزایش سرمایه های بی معنی حدی داره تا یه مدت میشه توجیهش کرد گفت بقیه بیسوادن و خرافاتی اما تبعات ملی بدی داره قطعا ، مرسی ازین مقاله دلسوزانه و خوب حامیت از صنعت و مردم و کشور یعنی این جمله بالا ای کاش ثانیه ای گوش داده بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵
دی ، شستا ، لکما ، مصداقهای بارز دیگر این شاهکاریه که خیلی هم ذوق زده میشن و تکرارش می کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰
خیلی تاسف آوره به این علما و دانشمندا راه و راهنمایی هم نشون بدی ذهن تک بعدی آنها جدال و تهدید و مقابله فکر میکنه اگر بحث نوسانم باشه درجهت کندل مثبت به نفع همه هست حتی او نوسان گیر و رنج های منفی ای که نمیخورد دیگه نمیخواستم این جملات آبدوغخیاری دانشمند مشاوران پشت تلفن را اشاره کنم اما دید انقدر یخ زده که فقط مجادله و مقابله میبینه اینهم گواه و مهر تاییدیه در سطح سخیف دانش این قماش کوته فکر حداقل مغزهاتونو افزایش سرمایه بدید نه که سهمها را به منجلاب ببرید اگه ادامه بدید کتاب جلوی همه هست دونه دونه دانشهاتونو جلسه دفاعیه دکترا گرفته میشه تا ببینیم واقعا این مدرکه واقعی بوده؟!! یا خیر آقای عشقی که نهایت دانشت بازدید از کارخونه پسته فروشی در بورس کالا بوده ، کوکو سبزی های مدرن مدرن میفرستی داخل کارگزاری ها؟!!! مدیران لایق هستن همون غویتا چه قدر بادرایت سهم را مدیریت کردن که الکی فدای افزایش سرمایه جاهلانه نشه شما نمیخاهی ببینی زشته برادر اونقدر کینه دارید تقدیر از شرکتهای موفق چی شد؟ مدیریت جای بغض و غیض و کین نیست آقا صدر رحمت به آقایان سال ۱۴۰۰
مهراد
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸
هر هفته با شفاف سازی هایی که انجام میدید با زوایای بیشتری از ناتوانی و رانت مدیران کشور روبرو میشیم و این واقعا ناراحت کننده اس.
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
چرا پس انداز اندک مارو که تو بورس اوردیم نابود کردید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
سپاس از شما نویسنده دقیق که باعث آگاهی جامعه میشوید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸
هر شرکتی که زیان انباشته داره آینده ای ندارن و معنی ندارد در بورس حضور داشته باشه باید دندان فاسد را کشید