بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
هنوز نرخ خوراک گاز به پتروشیمی‌ها اعلام نشده است/ ارزآوری ۲.۵ میلیارد دلاری متانول سازان
مدیرعامل پتروشیمی زاگرس گفت: وزارت نفت و معاونت برنامه ریزی علیرغم گذشت چندین ماه هنوز نرخ خوراک گاز را به ما اعلام نکرده است. یعنی دو بخش اصلی که مهم بوده را به ما ابلاغ نکرده است. 
کد خبر : ۲۷۴۹۸۳

به گزارش بورس نیوز، متین دیداری، مدیرعامل پتروشیمی زاگرس در خصوص چشم انداز جهانی متانول در پنجمین سمینار متانول ایران اظهار کرد: ۶۴ درصد ظرفیت اسمی کل دنیا ما داریم متانول تولید می‌کنیم. وضعیت مصارف ما در سال ۲۰۲۳ در کل دنیا ۱۱۶ میلیون تن تولید است که از این سهم تولید، ۴۴ درصد خوراک تولید متانول از زغال سنگ، ۲۳ درصد از گاز طبیعی و ۱۳ درصد نیز از سایر خوراک هاست.

وی افزود: در حوزه پایین دست بیشترین سهم تولید محصولات پایین دستی به ارماندهیت‌ها و بعد از آن واحد‌های CTO که تبدیل زعال سنگ به محصولات الفین است. 

دیداری ادامه داد: همانطور که گفتیم در سال ۲۰۲۳، از ۶۳ درصد ظرفیت اسمی تولید، تولید واقعی انجام می‌شود. در سال ۲۰۲۸ تغییر آنچنان نخواهیم داشت. در آن سال ظرفیت واقعی در تولید بازار‌های جهانی حدود ۶۴ درصد خواهد رسید. باتوجه به طرح‌ها و پروژه‌های در دست اقدام در سال ۲۰۲۸ به ۱۳۲ میلیون تن متانول در سال خواهیم رسید و افزایش ۳۰ درصدی تولید در ۱۰ سال را خواهیم داشت. مازاد عرضه در صورت به سرویس رسیدن طرح‌های جدید در ایران و ظرفیت فعلی بازار‌های جهانی وجود دارد که با مازاد عرضه مواجه می‌شویم.

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس در این باره بیان کرد: همان طور که گفته شد، استخراج عمده ظرفیت در چین است. چین متولی عمده بیشترین مصرف کننده متانول و گاز طبیعی در خاورمیانه بوده و پس از آن، آمریکا بیشترین مصرف را جهت تولید متانول دارد.

رئیس کارگروه متانول ایران در این باره خاطرنشان کرد: ایران رتبه سوم استخراج گاز طبیعی را به خود اختصاص داده است. در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ نرخ ۷ هزار تومانی ابلاغ شد و تقریبا فرمول گذاری از بین رفت. بعد از آن با توجه به پیگیری‌های ویژه‌ای که صورت گرفت و مسائل با جزئیات بررسی شد، توانستیم به این دست یابیم که به فرمولی شدن قیمت گذاری گاز برگردیم. تا امروز علیرغم اینکه هیات وزیران نسبت به نرخ گذاری به فرمول ۱۴۰۰ مصوبه داده جای تاسف است که این اقدام اجرایی نشده است. متانول در کشور دومین محصولی است که بیشترین صادرات در کلیه محصولات کشور را به خود اختصاص داده است.

وی توضیح داد: ما در سال رشد تولید و مهار تورم هستیم. در سال گذشته علیرغم قطعی ۸۰ روزه گاز و سایر قطعی‌هایی که به علت سرویس‌های جانبی و عدم تامین اکسیژن وجود داشته، بالغ بر ۲.۵ میلیارد دلار ارزآوری از شرکت‌های متانولی به وجود آمده است. متانول کنترل و مهار تورم را در پی خواهد داشت. کمترین حق که یک شرکت یا بنگاه اقتصادی وارد است، این است که بداند قیمت تمام شده محصولش چقدر است؟ حدود ۱۷ ماه است که نرخ سرویس‌های جانبی نداریم. نرخ خوراک گاز نیز فرمولی شده است. وزارت نفت و معاونت برنامه ریزی علیرغم گذشت چندین ماه هنوز نرخ خوراک گاز را به ما اعلام نکرده است. یعنی دو بخش اصلی که مهم بوده را به ما ابلاغ نکرده است. 

دیداری عنوان کرد: برخی‌ها می‌گویند "اقتصادی نمی‌باشد که متانول تولید کنیم" همین کسانی که این موضوعات را مطرح می‌کنند خودشان مجوز و موافقت اصولی واحد‌های متانولی را داده اند. در بخش‌هایی شرکت‌های متانولی را مقابل دولت قرار می‌دهند و می‌گویند که متانول سازان زیاده خواهی می‌کنند. در حوزه پتروفرهنگ معلمان و فرهنگیان، در حوزه سازمان تامین اجتماعی بازنشستگان و مستمری بگیران، در حوزه ساتا بازنشستگان نیرو‌های مسلح؛ سود‌هایی که شناسایی شده اگر انتفاعی دارد باز هم دولت را منتفع می‌کند. ارزآوری یکی از دغدغه‌های دولت است. ما نیز جدا نیستیم و تک تک مدیران عامل دغدغه هایشان در حوزه تولید؛ اشتغال و صادرات است.

 مدیرعامل "زاگرس" تصریح کرد: گرانترین گاز دنیا را می‌گیریم و صادر می‌کنیم. نتیجه آن چه شده است؟ آیا ۹ میلیارد دلار را توانستیم اخذ کنیم؟ کمتر از ۳۰ روز ارز حاصل از صادرات را به شبکه اقتصادی کشور بر می‌گردانیم. این، اتفاقی است که رقم خورده و نهاد‌های حاکمیتی، دولتی و نظارتی باید به این حوزه‌ها ورود کنند. اگر نرخ خوراک این طور پیش رود حیات پتروشیمی‌ها به خطر می‌افتد. 

رئیس کارگروه متانول ایران افزود: تا پایان ۲۰۲۲، ۱۴ میلیون تن ظرفیت اسمی متانول را در کشور داشتیم. تا سال ۱۴۰۶ اگر سرمایه گذاران و سهامداران با توجه به شرایط و مشکلات موجود که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، تولیدات را متوقف نکنند، پتروشیمی‌های لاوان، مپنای یک، مپنای ۲، آپادانا، سینا، آرین، آرتا و سروش انرژی را خواهیم داشت که دقیقا ۱۴ میلیون تن به سهم متانول کشور افزوده می‌شود. یعنی چیزی حدود ۲۸ میلیون تن متانول در سال ۱۴۰۶ خواهیم داشت. این میزان در نشریات بین المللی درج شده است. 

وی ادامه داد: ظرفیت اسمی ایران تا ۵ سال آینده حدود ۲ میلیون تن افزایشی خواهد بود. نهایت مصرف جهانی متانول تا ۵ سال آینده حدود ۱۳۲ میلیون تن در کل سال خواهد بود. باتوجه به مشکلات قطعی گاز و ... ما نمی‌توانیم در کل سال ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی را تولید کنیم. با همان ۶۰ درصد ظرفیت اسمی ما ۶ میلیون تن در سال مازاد عرضه متانول را خواهیم داشت.

دیداری خاطرنشان کرد: با همگرایی و هم افزایی باید فکری در این باره اندیشید. باتوجه به هم افزایی در نرخ فروش متانول در کارگروه یک همگرایی نیز وجود دارد. اما باز باید همگرایی بیشتری نسبت به نرخ‌های فروش انجام شود. متانول سازان در حال حاضر سود ندارند و امیدواریم کاهش زیان انباشته را داشته باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر