بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
دستوری بودن قیمت‌ها، مانع بزرگ برای پیشرفت خودروسازان است؛

بورس کالا راه حلی برای کشف قیمت واقعی

بورس کالا راه حلی برای کشف قیمت واقعی
بورس کالا راه حل امتحان شده‌ای برای کشف قیمت حقیقی و واقعی خودرو و آزاد سازی قیمت‌ها است.
کد خبر : ۲۷۵۲۸۹

بورس کالا راه حلی برای کشف قیمت واقعی

بورس نیوز:

مهسا فضلی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص دستوری و انحصاری بودن قیمت‌های صنعت خودرو این‌چنین عنوان کرد: متاسفانه صنعت خودرو فرسنگ‌ها با یک بازار کارا فاصله دارد و اتفاقی که در این صنعت افتاده پیچیده‌تر از آن است که با یک فرمول کلی حل شود. از یک طرف دستوری بودن قیمت‌ها و از طرف دیگر انحصاری که در قسمت تولید وجود دارد دو مانع بزرگ برای پیشرفت این صنعت هستند.

درباره افزایش قیمت خودرو‌ها باید گفت همان‌طور که در گزارش‌های ۶ ماهه دیده شد فقط شاهد اقزایش بهای تمام‌شده بودیم چرا که شرکت‌ها مجبور به تحویل خودرو‌های پیش فروش کرده با نرخ‌های گذشته بودند درحالی‌که بهای تمام‌شده رشد زیادی کرده بود و این موجب زیان مجدد شرکت‌ها شده بود. حال باید دید افزایش نرخ‌ها در گزارش‌های پیش رو می‌تواند رشد بهای تمام‌شده را پوشش دهد یا خیر. 

وی ادامه داد: با این سیاست ثابت نگه داشتن نرخ خودرو‌ها تنها سبب آربیتراژ و سود هنگفت عده‌ای از دلالان می‌شود و سبب زیان خودرو سازان و سهامداران می‌شود و تنها راه خروج این شرکت‌ها آزادسازی قیمت هاست که متناسب با رشد بهای تمام‌شده رشد کند.

البته آزاد شدن قیمت‌ها باید منجر به افزایش تولید و بهبود کیفیت نیز گردد چراکه اگر عرضه کارخانه زیاد نشود مجدداً قیمت بازار آزاد به شدت رشد خواهد کرد و در وهله بعد نیز از انحصار خارج کردن این بازار است چرا که بازار رقابتی و تعیین شدن قیمت در بازار عرضه و تقاضا دو قاکتور مهم در کارایی بازار است.

این کارشناس ادامه داد: من تصور می‌کنم همواره افزایش نرخ با تاخیر زمانی پس از افزایش بهای تمام¬شده ابلاغ می‌شود که این سبب عقب افتادن رشد درآمد از بهای تمام‌شده می‌شود این دو باید همزمان اتفاق افتد تا شاید اثرگذار باشد بر سودوزیان خودروسازان. 

بورس کالا راه حل امتحان شده‌ای برای کشف قیمت حقیقی و واقعی خودرو و آزاد سازی قیمت‌ها است و نیز سبب کاهش اختلاف قیمت بازار و کارخانه می‌شود هم می‌تواند شرکت‌ها را از زیان خارج سازد و هم مسیله تاخیر زمانی ندارد.

مورد دیگر پرداخت زیان خودروسازان از سوی دولت است که به نظر من ناکاراترین راه حل برای این مشکل است چراکه تنها به رقم مطالبات شرکت‌ها از دولت می‌افزاید.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
اخبار مرتبط
صنعت لاستیک می‌تواند جزئی از صنایع پربازده باشد
نرخ شمش صادراتی با افزایش روبه‌رو شده؛

صنعت لاستیک می‌تواند جزئی از صنایع پربازده باشد

خبر‌های خوب برای سهامداران
در بازدید فعالان بازار سرمایه از مجتمع تولیدی آرتاویل تایر و سبلان تایر رازی مطرح شد؛

خبر‌های خوب برای سهامداران "پارتا"

وزارت صمت مکلف به اجرای سند راهبرد ملی پیشرفت صنعتی شد
در جریان بررسی جزئیات برنامه هفتم توسعه؛

وزارت صمت مکلف به اجرای سند راهبرد ملی پیشرفت صنعتی شد

ارسال نظر