بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹
کد خبر : ۲۷۵۷۸۵

بورس‌نیوز:

توجه: تحلیل زیر فاقد هرگونه سیگنالِ خرید (ورود) یا فروش (خروج) است و تنها با درنظرگرفتن احتمالات به بررسی سناریو‌های محتمل می‌پردازد.

۱. توضیحات کلی در خصوص شرکت

سرمایه‌گذاری در گواهی سپردۀ سکه (۹۷%) و سپردۀ بانکی (۲.۶%)

اطلاعاتِ اولیه از تابلوی سهم:

NAV ابطال:     ۱۹۱۶۸۹        قیمت: ۱۹۱۷۳۹

نکات بنیادی شرکت:

حداقل ۷۰ درصد از ارزش کل دارایی‌های این صندوق گواهی سپرده کالایی سکه طلا است. این صندوق می‌تواند اهرمی معادل ۲ برابر، هم جهت با سکه و ۵. برابر، معکوس جهت سکه داشته باشد.

مقایسۀ خالصِ ارزشِ دارایی‌های صندوق طلای لوتوس با سایر صندوق‌های طلا

تحلیل

۲. تکنیک غالب در تحلیل انجام شده:

استفاده از خطوط کانال، کانالِ PSP، خطوط آلفا و چگال اندروز. تئوری بازگشت روند داوجونز و سنجش قدرت روند.

تصویر شمارۀ ۱ 


تحلیل 
شکل لوتوس

صندوق طلای لوتوس به‌تازگی از کانالِ نزولیِ PSP خارج شده است. این کانالِ نزولی در تصویر بالا با عنوانِ PSP Channel ۱ و با رنگ مشکی مشخص شده است. در ادامۀ حرکتِ خروجی از این کانال، قیمت یک کانالِ صعودی را بازهم در قالبِ کانالِ PSP ایجاد کرده است که اکنون قیمت در سقفِ این کانالِ صعودی (PSP Channel ۲) در حال ایجاد واکنش است. پیش‌ازاین، یک‌بار قیمت به تلاقی خطوط آلفای شمارۀ ۱ و ۲ و تراز زمانیِ اصلاحی ۱.۶۱۸ واکنش مثبت نشان داده و اکنون بار دیگر قیمت در حال نزدیک شدن به خطِ AL ۲ است. با فرض صعودِ قیمت؛ با پشتوانۀ خروجِ قیمت از کانالِ PSP (کانالِ نزولیِ مشکی رنگ)، قیمت می‌تواند در مسیرِ کانالِ صعودی، برگرفته از چنگالِ اندروز، هدایت شود. در این مسیر، واکنش قیمت به تلاقی چنگالِ اندروز و خطِ AL ۲؛ در محدودۀ قیمت ۱۸۷۸۵۳ ریال مورد توجه خواهد بود.

در صورت واکنش مثبت قیمت به این محدوده، می‌توان سیگنالِ خریدِ مناسبی را، در مرحلۀ اول، با هدفِ رسیدنِ قیمت به گپِ شکستِ روندِ نزولی (Break away Gap) و تلاقیِ آن با سقفِ پرچمِ نهاییِ ماجور (FF)؛ یعنی محدودۀ قیمتِ ۲۲۴۶۹۳ ریال شناسایی نمود. در این تحلیل باید توجه شود که سیگنالِ اتمامِ روندِ کوتاه‌مدتِ نزولی (در حرکتِ اصلاحیِ اخیر) هنوز به صورت کامل صادر نشده و تنها نفوذی جزئی به آخرین سقفِ پایین‌تر از این روندِ نزولی ایجاد شده است و حتی ممکن است پولبکِ شکستی (Break Even Pull Back) به این سطح مقاومتی (۲۰۱۶۸۵ ریال) انجام شود، بنابراین بهتر است سیگنالِ خرید در دیدِ میان مدت، پس از شکست این ناحیه و نقض شدنِ پولبکِ شکستِ روندِ نزولی صادر شود.

در صورت ادامۀ روند نزولی و ایجاد پولبکِ شکست به کفِ ۲۰۱۶۸۵ ریال، حرکتِ نزولی می‌تواند بروی خطِ روندِ متعلق به PSP Channel ۱ به حرکت خود ادامه دهد تا به تلاقیِ کفِ PSP Channel ۲ و خطِ AL ۱ برسد (۱۸۱۸۳۳ ریال). در صورتِ ایجادِ واکنش مثبت به این ناحیه (۱۸۱۸۳۳ ریال) می‌توان، مناسبات صدور یک سیگنالِ خرید را، این بار با احتیاط بیشتر بررسی کرد. 

در صورت کراسِ نزولیِ قیمت از خطوطِ AL ۱ و AL ۲ سیگنالِ فروشِ قدرتمندی صادر خواهد شد که باتوجه‌به عوامل بنیادیِ مهمی همچون، افزایش بدهی دولت آمریکا، کاهش قیمت اوراق‌قرضة این کشور (افزایش بازدهی اوراق‌قرضه) و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و احتمالِ حملۀ چین به تایوان، ریزشِ قیمت طلای جهانی احتمالِ کمی را به خود اختصاص می‌دهد.

در ادامه، مطالبِ آموزشی در خصوص نحوۀ شناسایی خطوطِ کانالِ MCL و خطوطِ آلفا (AL) در اختیار شما قرار داده شده است که توجه شما مخاطبِ محترم را به آن جلب می‌نمایم.

تعریف مفاهیم، عبارات اختصاری و الگو‌ها

تصاویر آموزشی

در تصویر زیر مراحل شناسایی خطوطِ کانال به تصویر کشیده شده است. در مرحلۀ اول با اتصال دو سقف در روندِ صعودی (قسمت بالای تصویر) و دو کف در روندِ نزولی (قسمت پایینِ تصویر) خطِ کانالی با عنوانِ MCL قابل‌شناسایی است (A) که در ادامه شکستِ آن می‌تواند در جهتِ روند، سیگنالِ ادامه‌دهنده‌ای را صادر نماید (B)، اما با نقض‌شدن این شکست و بازگشتِ قیمت به فضای قبلی، نسبت به خطِ MCL ماهیتِ این خطِ تبدیل به خطِ آلفا شده و سیگنالی در جهتِ مخالف صادر می‌شود (C).


تحلیل 
شکل ۲ تصویر آموزشی از مراحل ایجاد خطِ کانال و تبدیل آن به خطِ آلفا (Alpha Line)

در قسمت زیر مفاهیم و الگو‌های مورداستفاده تعریف شده‌اند.

Channel Line_MCL (خط کانال یا خط میکرو کانال): خطی است مورب که از اتصال سقف‌ها در روند صعودی و از اتصال کف‌ها در روندِ نزولی ایجاد می‌شود.

Exhuasting Gap/Extra jump: جهش اضافه یا گپ خستگی، در اثر هیجانات بازار و کمین و خلأ معاملاتی جناح مخالفِ روند بروی یک خطِ کانال ایجاد می‌شود. این جهش منجر به شکستِ موقتی خطِ کانال شده و قیمت در جهتِ روندِ آن خطِ کانال حرکت کرده و سیگنالی در راستای حرکتِ آن صادر می‌کند. این حرکت اغلب بسیار تندوُتیز بوده، اما پس از مدتی نقض شده و در جهتِ مخالف باز می‌گردد. به‌عنوان‌مثال در روندِ صعودی و در انتهای آن جهشی صعودی رخ‌داده و خطِ کانال به سمتِ بالا شکسته؛ اما پس از مدتی بازمی‌گردد.

Alphan Line (خط آلفا): زمانی که جهشِ اضافه‌ای از یک خطِ کانال ایجاد می‌شود، در صورتِ بازگشتِ قیمت به فضای قبلی، خطِ کانال نقض شده و تبدیل به خطِ آلفا می‌شود که در این صورت سیگنالی در جهتِ مخالف قابل‌شناسایی است، به‌عنوان‌مثال زمانی که جهشِ اضافه‌ای از خطِ کانالِ صعودی ایجاد می‌شود و قیمت به زیر این خطِ کانال باز می‌گردد، سیگنال فروش قابل‌شناسایی است که می‌توان در تأیید آن از دیگر نشانه‌های تکنیکی استفاده کرد.

Alpha Line Minor: خطِ آلفای مینور خطی است که نسبت به خطِ آلفای ماجور یا اصلی دارای شیب بیشتری است و یا در بازۀ زمانی کوتاه‌تری بروی نمودارِ قیمتی شناسایی شده است. این خط اغلب می‌تواند با خطِ آلفای اصلی یا دیگر هشدار‌های بازگشتی سیگنالی دارای هم‌پوشانی قابل‌قبولی را صادر نماید.

Pullback

PSP _ Final Flag: اصلاحِ پرچم نهایی (Final Flag) به آخرین اصلاح از یک روندِ مشخص (روندِ قبلی) گفته می‌شود و اصطلاحِ PSP (Previous Swing Point) به کف یا سقفِ قبلی از این اصلاحِ گفته می‌شود که می‌تواند به‌عنوان یک سطحِ عرضه یا تقاضا یا سطحِ حمایتی یا مقاومتی ایفای نقش کرده و اغلب خطوطِ آلفا را می‌توان با مبدأ آن‌ها ترسیم نمود که در این صورت نامِ خطِ آلفا به Alpha PSP Line تغییر می‌کند.

Break even Pull back: در یک روند مشخص و دارای قدرت نرمال و طبیعی، انتهای پولبک‌ها به اوجِ شکسته‌شدة قبلی است. به‌این‌ترتیب در یک روندِ صعودیِ نرمال انتهای پولبک‌ها (پرچم‌های صعودی) به سقفِ شکسته‌شدة قبلی و در یک روندِ نزولیِ نرمال، انتهای پولبک‌ها (پرچم‌های نزولی) به کفِ شکسته‌شدة قبلی خواهد بود، بنابراین در یک روندی مشخص هرگونه نفوذِ پولبک‌ها یا اصلاحاتِ قیمتی به اوجِ قبلی نشانه‌ای از کاهشِ قدرت روندِ جاری و هرگونه ایجاد فاصله میانِ انتهای پولبک‌ها و اوجِ شکسته‌شدة قبلی نشانه‌ای از افزایش قدرتِ جناحِ غالب بر روند و ایجاد یک روند یا حرکتِ سهمی‌وار (Parabolic) است.

نکته: در اغلب موارد در ترسیم خطوط روند یا خطوطِ کانال از قیمتِ بسته‌شدن پیوتِ دوم (Close Price) استفاده شده است.

۳. خلاصۀ وضعیت:

در صورتِ کراسِ صعودیِ قیمت از سقفِ کانالِ صعودیِ آبی‌رنگ (PSP Channel ۲) سیگنالِ خرید قدرتمندی صادر خواهد شد، اما باید توجه داشت که اگر کراسِ صعودی باانرژی کمی انجام شود و یا خیلی سریع معکوس شود (اشاره به الگوی متناقض)، هرگونه بازگشتِ قیمت به داخلِ این کانال و یا خروجِ قیمت از کفِ این کانال باعثِ ادامۀ روندِ نزولی، در قالب دومین لگِ نزولی خواهد شد.

علی عاطفی آقایان، تحلیلگر و معامله‌گر بازار‌های مالی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر