بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳
صندوق های درآمد ثابت؛ رقیب بزرگ بازار سرمایه
کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر که شرایط رکودی است و بازده بدون ریسک بالا می‌باشد، صندوق‌های درآمد ثابت و اوراق رقیب بزرگ بازار سرمایه به شمار می‌روند و منابع جذب آن‌ها می‌شود.
کد خبر : ۲۷۵۹۶۰

ستایش روانشاد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، اظهار کرد: بررسی گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌های تولیدی نشان می‌دهد که به طور کلی مجموع فروش شرکت‌های تولیدی بازار سرمایه نسبت به فصل قبل ۱۰ درصد رشد داشته که صنایع فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی ۶۰ درصد از این درآمد را تشکیل داده اند. بهای تمام‌شده یکی دیگر از آیتم‌های مهم در سودسازی شرکت‌های تولیدی محسوب می‌شود.

وی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده، بهای تمام‌شده در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به تابستان سال گذشته در برخی صنایع مانند محصولات دارویی افزایش چشمگیری داشته است. بهای تمام شده صنعت دارو نسبت به بهار ۱۴۰۲ حدود ۲۰ درصد افزایش داشته و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییرات آن بالای ۷۰ درصد بوده که عمده دلیل آن مشکلاتی است که این صنعت برای تامین ماده موثره دارویی دارد ۴۵ درصد از مواد اولیه یا ماده موثره دارویی وارداتی می‌باشد که با توجه به کمبود ارزی که در کشور وجود دار به نظر می‌رسد در آینده شاهد تغییر نرخ ارز تخصیصی از ۲۸.۵۰۰ به ۳۸.۰۰۰ تومان برای این صنعت باشیم که به دنبال آن افزایش نرخ و گران شدن دارو اتفاق خواهد افتاد.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: با کسر بهای تمام شده از درآمد‌های عملیاتی متوجه خواهیم شد که به طور کلی مبلغ سود ناخالص بازار در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به فصل گذشته تغییر چشمگیری نداشته است، اما حاشیه سود ناخالص بازار سه درصد نسبت به بهار کاهش یافته که بیانگر این است که رشد هزینه‌ها از درآمد‌ها پیشی گرفته است. با توجه به مطالب مطرح شده خواهیم دانست که در گزارش‌های فصل تابستان اتفاق عجیب و مثبتی رخ نداده که بتواند تاثیر چشم‌گیری بر روند بازار و قیمت سهام شرکت‌ها داشته باشد.

روانشاد گفت: به طور کلی سبز بودن بازار زمانی دلنشین خواهد بود که علت آن عوامل بنیادی و توسعه‌ای مثل ورود سرمایه و تجهیزات به کشور، افزایش صادرات و ورود ارز به کشور باشد که باعث بهبود شرایط اقتصادی و قدرت خرید مردم گردد و سپس افزایش مصرف و تقاضا در جامعه شکل بگیرد و منجر به افزایش تولید شرکت‌ها شود در صورتی که سال‌های زیادی است که این عوامل در اقتصاد ما کمرنگ شده‌اند و بازار صرفا به متغیر‌های اسمی مثل تورم و نرخ دلار وابسته شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر که شرایط رکودی است و بازده بدون ریسک بالا می‌باشد، صندوق‌های درآمد ثابت و اوراق رقیب بزرگ بازار سرمایه به شمار می‌روند و منابع جذب آن‌ها می‌شود، اما با توجه به کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت در هفت ماه اول سال، انتظار می‌رود که بیشتر از این نتوان نرخ دلار و تورم را کنترل کرد و احتمالا در اواخر سال شاهد افزایش نرخ دلار و در پی آن مثبت شدن بازار باشیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تبعیدگاهی به اسم بازار سرمایه ایران
اقدامات خلق‌الساعه باعث بی اعتمادی سرمایه‌گذاران می‌شود؛

تبعیدگاهی به اسم بازار سرمایه ایران

ارسال نظر