بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
سوژه هفته: خریداران شرکت‌های زیان‌ده، نقره‌داغ می‌شوند؟

اخطار به خریداران/ با طناب پوسیده مسئولین به چاه نروید!

اخطار به خریداران/ با طناب پوسیده مسئولین به چاه نروید!
صحبت در خصوص این موضوع که چرا و به چه دلیل، سهام شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در این سال‌ها تبدیل به لیدر‌های بازار سرمایه کشور شده‌اند، مهم نیست؛ ولی اینکه چرا برخی سرمایه‌گذاران و فعالین بازار سرمایه کشور حاضر به خرید سهام این دو شرکت با بیش از ۲۰۰.۰۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته تلفیقی می‌شوند سوالی جدیست که می‌بایست ریشه یابی شود.
کد خبر : ۲۷۵۹۸۷

بورس‌نیوز:

احتمالاً بسیاری از شما فعالین قدیمی بازار نیز، متوجه سیاست‌های نخ‌نما و خرید سرمایه‌گذاران حقوقی در نماد‌های زیان‌ده ایران‌خودرو و سایپا شده‌اید. 
علی‌رغم هشدار‌های چندباره این رسانه در خصوص تبعات حمایت‌های معنادار مسئولین و صندوق‌های تثبیت و توسعه بازار از نماد‌های کم‌ارزش خودروسازی، بااین‌وجود همچنان شاهد خرید‌های عجیب در این نماد‌ها با توجیه کنترل بازار سرمایه هستیم. بخوانید مقاله "اصلی‌ترین دلالان خبر‌های خودرویی چه کسانی هستند؟ "
اگر چه مشاهده وجود سفارش‌های خرید چندمیلیونی سهام در قیمت‌های مختلف نماد‌های خودرو و خساپا، از دید برخی از سرمایه‌گذاران بازار سرمایه کشور، اقدامی مؤثر در جلوگیری از نزول قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه است؛ اما وسوسه‌شدن برخی از سرمایه‌گذاران آماتور به خرید سهام این شرکت‌ها از تبعات جبران‌ناپذیر این اقدام است.
صحبت در خصوص این موضوع که چرا و به چه دلیل، سهام شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در این سال‌ها تبدیل به لیدر‌های بازار سرمایه کشور شده‌اند، مهم نیست؛ ولی اینکه چرا برخی سرمایه‌گذاران و فعالین بازار سرمایه کشور حاضر به خرید سهام این دو شرکت با بیش از ۲۰۰.۰۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته تلفیقی می‌شوند سوالی جدیست که می‌بایست ریشه یابی شود.
 
بیاید با فرض محال، تصور کنیم، شورای رقابت قیمت خودرو‌های تولیدی بی‌کیفیت این دو شرکت را بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد دیگر افزایش دهد، همچنین قیمت قطعات، مواد اولیه مصرفی و حقوق و دستمزد پرسنل بیش از ۲۰ درصد در سال افرایش نیابد، خبری هم از افزایش چشمگیر هزینه‌های مالی، جریمه‌های سالانه و استمهال تسهیلات اخذ شده از بانک‌ها نباشد، قدرت خرید مردم هم (با این وضعیت وخیم اقتصادی و شرایط نامطلوب درآمدی اشخاص و مشاغل) کفاف خرید خودر‌وهای بی کیفیت و میلیارد تومانی این دو خودرو ساز را بدهد، خبری هم از واردات خودرو‌های نو و دسته دوم خارجی نباشد.
در این صورت، حتی با فرض محال وقوع تمام شرایط فوق، احتمالاً زیان بیش از ۵۰.۰۰۰ میلیارد تومانی سالانه این دو خودرو ساز تبدیل به سودی صفر ریالی می‌گردد. به عبارتی با برقراری تمام شرایط بالا، زیان سالانه این دو شرکت صفر خواهد شد، اما تکلیف زیان انباشته این شرکت‌ها و سود مجامع عمومی آن‌ها چه می‌شود؟ 
 

با این تفاسیر سؤال اینجاست که این روزها، چه کسانی و با چه اهدافی سهام این شرکت‌ها را خریداری می‌کنند:

 

۱- صندوق‌های تحت مدیریت نوابغ و متولیان بازار سرمایه کشور:

بی‌تردید یکی از خریداران و اصلی‌ترین بازیگران این روز‌های نماد‌های خودرو و خساپا، صندوق‌های تحت مدیریت متولیان بازار سرمایه یعنی صندوق‌های توسعه بازار و صندوق تثبیت بازار است. به سفارش‌های بی‌حساب‌وکتاب میلیونی در نماد‌های خساپا نگاهی بیندازید تا بهتر متوجه موضوع گردید.
 
بر اساس صورت‌های مالی ۸ ماه پیش صندوق تثبیت بازار و ۴ ماه پیش صندوق توسعه بازار، مجموع ارزش سهام گروه خودرو سازی این صندوق‌ها بیش از ۴۷۰۰ میلیارد تومان می‌باشد که یقینا این روز‌ها بسیار بیشتر هم شده است. 

اخطار به خریداران/ با طناب پوسیده مسئولین به چاه نروید!

اخطار به خریداران/ با طناب پوسیده مسئولین به چاه نروید!

حالا این که این دوستان تا چه زمانی و با چه توجیهی می‌توانند به خرید‌های کورکورانه خود در این نماد‌ها ادامه دهند، احتمالاً خودشان هم پاسخی برای آن ندارند.
 
نکته جالب آنکه در روز‌هایی که شاهد خرید‌های حمایتی قوی در نماد خساپا هستیم، سهام‌دار عمده این شرکت مشغول فروش سهام خود است. به عبارتی، متولیان بازار و مدیران صندوق‌های تحت نظارتشان چیزی در شرکت زیان‌ده سایپا می‌بینند که سهام‌دار عمده و قدیمی شرکت نمی‌بیند.

اخطار به خریداران/ با طناب پوسیده مسئولین به چاه نروید!

لازم به ذکر است، شرکت نیوان ابتکار در روز‌های گذشته نیز در حدود ۴۸ میلیون سهم دیگر هم فروخته بود.
 

۲- نوسان گیران:

تقریباً، نوسانات قیمتی در نماد‌های خساپا و خودرو در بازه‌های قیمتی ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان در سه سال اخیر، بار‌ها تکرار شده است با این تفاوت که زیان این شرکت‌ها در سال جاری به‌مراتب بالاتر از سال‌های گذشته است و این موضوع منجر به افزایش چشمگیر ریسک سرمایه‌گذاران این شرکت‌ها گردیده است. 
 
به عبارتی علی‌رغم ثابت ماندن ارزش بازار شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در سه سال گذشته، زیان انباشته این شرکت‌ها چندین برابر شده که این موضوع حتی بسیاری از خریداران الگوریتمی در نماد این شرکت‌ها را هم دچار چالشی جدی نموده است.
 
بدون شک نمی‌توان خرده‌ای به این دست از سرمایه‌گذاران گرفت چرا که بر اساس اصول تکنیکالیست‌های بازار رنج، خریدوفروش سهام این دو شرکت در قیمت‌های کنونی بازدهی ۳۰ تا ۴۰ درصدی به همراه داشته است.
بااین‌وجود نمی‌توان از نقش متولیان بازار سرمایه در حمایت‌های عجیب از سهام این شرکت‌ها در قیمت‌های کنونی و در سال‌های گذشته به‌سادگی عبور کرد. 

 

۳- سرمایه‌گذاران آماتور و کم‌دانش:

شاید دیدن سفارش‌های میلیونی در نماد‌های خساپا و خودرو برای بسیاری از سرمایه‌گذاران آماتور که نمی‌توانند چشم‌انداز مناسبی از حیث ورود تکنیکال یا بنیادی به سهام این شرکت‌ها داشته باشند، گمراه‌کننده باشد.
متأسفانه، علی‌رغم پشت سر گذاشتن چند بحران شدید (نظیر ریزش بازار در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۹) در سال‌های گذشته، همچنان شاهد سطح بسیار پایینی از آموزش و علوم سرمایه گذاری در بازار سرمایه هستیم.
 
عدم تسلط به خواندن صورت‌های مالی شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های زیان‌ده و پر ریسک، عدم بکار گیری تدابیری برای کاهش ریسک‌های تحمیل شده به سرمایه‌گذاران (اقداماتی نظیر انتقال نماد‌های زیان‌دهی نظیر ایران‌خودرو و سایپا به بازار‌های پایه یا توافقی، افزایش حجم‌مبنا و...)، اتخاذ تصمیمات بی‌منطق در حمایت از سهام این شرکت‌ها توسط متولیان بازار سرمایه و... تنها برخی از عوامل جذب سرمایه‌گذاران آماتور به سرمایه‌گذاری در سهام این شرکت‌ها است.

 

حمایت‌ها از این دو شرکت زیان‌ده همچنان ادامه دارد:

نکته جالبی که می‌توان در مورد این دو شرکت خودروساز به آن اشاره داشت، ادامه حمایت‌های بی‌منطق دولت‌ها از عملکرد سراسر معیوب این شرکت‌ها است. 
در دو سه روز گذشته شاهد انتشار نامه‌ای از سوی بانک مرکزی با مضمون تمدید یک‌ساله و خارج از قوانین تمدید تسهیلات اعطایی به شرکت‌های خودروساز در فضای مجازی بودیم.
 
علی‌رغم اینکه نتوانستیم متن این نامه را در سایت رسمی بانک مرکزی بیابیم، بااین‌وجود اگر این نامه صحت داشته باشد باید به حال وزرای وزارت صنعت، اقتصاد و رئیس بانک مرکزی گریست. بعید است در هیچ کجای دنیا چنین حمایتی از دو شرکت زیان‌ده و دارای انحصار تولید صورت بپذیرد و همچنان شاهد افزایش مرگ‌ومیر‌های ناشی از تصادف خودرو‌های بی‌کیفیت آن‌ها باشیم.

اخطار به خریداران/ با طناب پوسیده مسئولین به چاه نروید!

جالب است که هر روز شاهد اظهارنظر یکی از مسئولان حکومتی در خصوص ضعف، فساد و عملکرد ضعیف شرکت‌های خودروساز هستیم؛ ولی همچنان شاهد حمایت‌های همه‌جانبه و تزریق منابع مالی جدید به آن‌ها هستیم.
با نگاهی به صورت‌های مالی این دو شرکت خودروساز در انتهای سال مالی ۱۴۰۱، می‌توان دید که مجموع تسهیلات اخذ شده این دو شرکت خودرو ساز در حدود ۵۸.۰۰۰ میلیارد تومان است. این یعنی با اینکه در حال حاضر بزرگترین ریسک و چالش نظام بانکی کشور، بدهی خودروسازان به بانک‌های کشور می‌باشد، اساتید بانک مرکزی کشور بانک‌ها را مجبور به تمدید تسهیلات و تعهدات به خودرو سازان و از بین رفتن سرمایه بانک‌ها می‌کند. 
 
قضیه خیلی ساده و مضحک به نظر می‌رسد. بانک‌هایی که خیالشان از بابت عدم توانایی پرداخت تسهیلات اعطایی توسط خودروسازان راحت شده، به‌جای آنکه زیانی سنگین، ناشی از تغییر طبقه مطالبات و ذخیره ۱۰۰ درصدی در صورت‌های مالی شناسایی کنند با تمدید یک ساله این تسهیلات، در حدود ۲۰.۰۰۰ میلیارد تومان سود شناسایی می‌کنند. (جرایم و استمهال تسهیلات قبلی)
بدتر از همه اینکه از صبح تا شب هم شاهد مصاحبه‌های نوابغ بانک مرکزی در خصوص ناترازی بانک‌ها هستیم. مدافعان سود‌های کذایی بانک‌ها باید بدانند فقط ۲۰.۰۰۰ تا ۲۵.۰۰۰ میلیارد تومان سود بانک‌ها در سال جاری (بخش عمده‌ای از کل سود خالص صنعت بانکداری کشور) مربوط به سود شناسایی شده از وام‌های سوخت شده به خودرو سازان است و این موضوع بیشتر از قبل کیفیت پایین و سود‌های کاغذی بانک‌ها را آشکار می‌کند.

 

سخن آخر:

تجربه بلندمدت بازار سرمایه کشور نشان می‌دهد علی‌رغم آنکه ممکن است سهام شرکت‌های زیان‌ده در کوتاه‌مدت از رشد مناسبی برخوردار باشند؛ ولی در بلندمدت سهام‌داران خود را نقره‌داغ می‌کنند.

شما بگویید آیا سهام شرکت‌های زیان‌دهی همچون سایپا، بانک آینده و... ارزش خرید دارد؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
چه رازی در بساط
چهارشنبه‌های داغ: باور کنید برخی قوانین قمارخانه، از بازار پایه سخت‌گیرانه‌تر است؛

چه رازی در بساط "ولراز" نهفته است؟

آیا زمستانی سخت در راه است؟
نگاهی به مهمترین چالش‌های بازار سرمایه در ماه‌های آتی؛

آیا زمستانی سخت در راه است؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
اینکه این دو سهم آشغال هستن شکی نیست.منتهی الان این قیمت های روی تابلو برای ایران خودرو و سایپا پول آهن قراضه این دوتا شرکت هست.اصلا کل مارکت این دو خودرو ساز با دلار ۵۰ تومنی به شکلی هست که ورشکستگی اونها تقریبا پیش خور شده.خودروسازها ممکنه برای حقیقی ها بی ارزش باشند ولی گردش مالی اونها به قدری بالاست که خودش به نوعی یک دارائی نامحسوس هست.و سهام بلوکی این شرکت ها برای خیلی از شرکت های تامین کننده بسیار استراتژیک و باارزش هست.
فعال اقصادی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
ایرانخودرو یادمه سال 73 هر سهمی 150 تومن سود داد.اگه دولت .دستشو از جیب سهامدار خرد و شرکت بیرون بیاره هنوزم اینا میتونن سودهای بالایی تقسیم کنند.زیانو دولت با قیمت دستوری و تحمیل هزینه های خودش به خودروسازها درست میکنه.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
متاسفانه برخی از رسانه ها از جمله همین رسانه، با انتشار مقالات جهت دار سعی در کوبیدن و تحقیر کردن همه صنایع این کشور می نماید. نه تنها فقط در مورد خودروسازی ها، که چندی پیش در مورد پتروشیمی ها و فلزی ها نیز مقالات تحقیر آمیزی در این سایت نگاشته شده، حال آنکه رسانه های بیگانه همچون بلومبرگ اذعان دارند که صنایع بورسی ایران جزء ناشناخته ترین بازارهای دنیا هستند. همین خودرو سازهای زیان ده داراییهای نامحدودی اعم از زمین و سوله و ساختمان، خطوط تولید دارند که با در نظر گرفتن آنها، قیمت روی تابلو این صنایع شوخی بیشرمانه ای بیش نیست.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
متاسفانه برخی از رسانه ها از جمله همین رسانه، با انتشار مقالات جهت دار سعی در کوبیدن و تحقیر کردن همه صنایع این کشور می نماید. نه تنها فقط در مورد خودروسازی ها، که چندی پیش در مورد پتروشیمی ها و فلزی ها نیز مقالات تحقیر آمیزی در این سایت نگاشته شده، حال آنکه رسانه های بیگانه همچون بلومبرگ اذعان دارند که صنایع بورسی ایران جزء ناشناخته ترین بازارهای دنیا هستند. همین خودرو سازهای زیان ده داراییهای نامحدودی اعم از زمین و سوله و ساختمان، خطوط تولید دارند که با در نظر گرفتن آنها، قیمت روی تابلو این صنایع شوخی بیشرمانه ای بیش نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۶
۲۵ هزار کارگر مازاد این شرکت را اگر اخراج کنند وضعیت این دو شرکت بهتر میشود. هر مسئولی اومده یکی از فامیلاشو چپونده اون تو خخخخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۱
شخصا چندین ساله در بازار بورس فعالیت دارم و تا به امروز یک برگ سهام خودرویی و بانکی را معامله نکردم. روند بورس ایران برعکس بورس های دنیاست! در بورس ایران هر شرکتی بیشتر زیان انباشته داشته باشه بیشتر مورد اقبال خریداران سهم قرار میگیره و مثل خودوریی ها و بانکی ها که بیشترین زیان انباشته را دارند بعنوان لیدر بازار شناخته میشن و برعکس هر شرکتی که بنیادی خوبی (پی بر ای زیر 7) با سود دهی بالا داشته باشه کمتر مورد اقبال بازار قرار میگیره! و در بیشتر مواقع توسط تعداد زیادی از صندوق های سرمایه گذاری قارچی و تازه به ثبت رسیده با سرکوب قیمت و با ریزش شدید همراه میشه! میدونیددلیلش چیه؟ دلیلش وجود فساد سیستماتیک در ارکان سازمان بورس و ... هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۷
این زبان انباشته را برای ما میگن ولی واقعیت چیز دیگریست ، ولی در هرحال همین زبان انباشته سهم سهامداران خُرد است
امیر علی
Germany
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۷
تمام این صحبتها و آمارو ارقام درست ولی با توجه به قیمت دلار و ملک و زمین در این کشور اگر قیمت سهم سایپا مثلا ۲۰۰۰ تومان بود تفسیر شما درست بود . نه اینکه به قبمت ۲۰۰ تومان که کمتر از نیم سنت هست . قیمت ایران مال یک پاساژ خارج از شهر و بدون هیچ سود دهی و تولید و ... بیش از ۵ میلیارد دلار قیمت گزاری شده چطور سایپا با این همه زمین و تجهیزات و تولیدات و بیش از ۴۰ شرکت زیر مجموعه بورسی و غیر بورسی یک پنجم ایران مال قیمتش در بورس هست
raoof
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
وقتی سهام سودده و بنیادی رو اجازه رشد یهش نمیدن و با سود مجمع هم بعد بازگشایی ار قیمت سهم کم میشه، پس اکثریت به ناچار میرن دنبال سهمی که بشه ازش سود افزایش قیمت سهم بگیره که این یعنی با سهامی حرکت کنه که تبلیغ و پشتیبانی میشه و متاسفانه این روزها خودروسازان زیانده در صدرن!
raoof
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
وقتی سهام سودده و بنیادی رو اجازه رشد یهش نمیدن و با سود مجمع هم بعد بازگشایی ار قیمت سهم کم میشه، پس اکثریت به ناچار میرن دنبال سهمی که بشه ازش سود افزایش قیمت سهم بگیره که این یعنی با سهامی حرکت کنه که تبلیغ و پشتیبانی میشه و متاسفانه این روزها خودروسازان زیانده در صدرن!
یونس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۲
هر روز شاهد خرید همین سهامی بی ارزش هستیم ،سهمی مثل بانک آینده با epsمنفی صف خرید میشه ،اما سهمی چون شپدیس با eps35000 باید در جا بزنه این مشکل سیاستهای بورسی هست اگه شرایط بزارن هر سهمی نتونه سقف خاصی معامله بشه این سهم‌های بی ارزش جولان نمی دادن
اهالیه بازار سرمایه
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
خانه از پای بست ویران است مرد مومن ی عاقل ی رسانه ی اهل فن پیدا نشد بگه اقا چرا مبلغ اسمی ۱۰۰ تومان مانده ؟والا ۵۰ سال پیش ۱۰۰ مبلغ اسمی معادل ۱۵دلار ارزشگزاری شده بود حال تنها زیر خاکی و عددی که از زمان گذشته تا بحال مانده مبلغ اسمی هر سهم است ک مثل بلیط اتوبوس دوزاری مانده است از قیمت سهام خودرو غیره ننالید چون همه شرکتها را باید فقط مبلغ اسمی شان ۱۵ دلار باشد یعنی ۷۵۰هزار تومان فقط مبلغ اسمی بله خوانده می خندد ولی مابیشتر ب احمقی و بیسوادی شما می خندیم ک ۱۰۰ تومان معادل سن زار سی شاهی ناصرالدین شاه است ک در حال گردش و نقد شدن است هر عدد سهام عدالت استانی ۶۰ تومان صف فروش از خجالت بستنش چرا ؟ چون حاضر ب ارزشگذاری مبلغ اسمی هر نیستن ب احمق ترین در مقابل مبلغ اسمی جوابی ندارن از بس اختلاف فاحش و وحشتناک ک بگوییم ۱۰۰ ت مبلغ اسمی ان زمان معادل ۱۵دلار بعبارتی ۷۰۰ هزار تومان است کدام خنده دار است ؟ اینکه ۱۰۰ تومان ۵۰ سال است تورم درش اثر نکرده و فریز شده یا حداقل باید ۵ دلار باشد ؟ همین است ارزش کل بورس کشور میشود ۱۵۰ میلیارد دلار ک جرات فروش ب خارجی ها ندارن چون خوش سوادان می دانن ۱۵۰ میلیارد دلار خوراک ی بچه از هزاران بچه شیخ های عرب است ک در انی از ساعت خریداری میشود و حاضرا فقط ۱۵۰ میلیارد دلار بابت پتروشیمی ها و معادن و فلزات و داروییها بدهند الباقی شرکتها از قبیل خودرویی و بانکها و غیره را مجانی بعنوان پاداش و شیتیل به بر گزار کننده گان این مناقصه بدهند . حال سوال ایا جراتش را دارید ؟ اگر سهام ارزش ندارد و خریدار نیست معطل چه هستین ۱۵۰ میلیارد دلار برای پرداخت یک ششم از شرکتها کشور حضرات چطور است ؟ سهام داران قدیمی
رضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
جالبه همه بازار ها تا خایه جا داشته باشه گرون میکنن بچپونن ولی تو بورس تا خایه می کشن پایین و ارزون می کنن ک نفروشن و خریدار نیاید با پول ی لیوان پلاستیکی ۱۵۰۰ تومان میشه ۱۵ تا سهم خرید بعبارتی از فردا بریم تو بانک ها و بیمارستان ها روزی ۵۰۰ تا لیوان برداریم روزی چند سهام میشه باهش خرید؟ بعد میگن تو کشور پول نیست تا این ها هستن پول هم ریخته فقط ی کم سواد و فکر میخواد ی روزی میشه این ها پی ب ارزش بورس یا ی عده سواد دار میان و جلو شو میگیرن اون وقت میگیم یادش بخیر سهام هر عدد ۱۰۰ تومان ب ملت می گفتن حباب و خریدار ن
مالباخته بورس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰
اختیار خریدها و اختیار فروش‌های نماد خودرو امروز همه صفر شدن.
اختیارهایی که مثلاً برا کاهش ریسک سرمایه گذاری هستن. مثلاً برای تضمین سود قطعی حتی در روندهای نزولی از طرف یه عده سودجوی سازمان بورس و حقوقی ها در نظر گرفته شده بود عملا تبدیل شدن به وسیله‌ای برا چاپیدن هر چه بیشتر سهام‌دار حقیقی.
این اوراق رو در زمان انتشار به قیمت گزاف می‌فروشن نمادهای خودرویی رو سبز می‌کنن وقتی به سر رسید نزدیک میشن آبشاری عرضه می‌کنن که اختیارهای خرید صفر بشن.
جالبه تو برخی از این اوراق تو مدت معامله قریب به هزاران میلیارد تومن معامله شدن...

یعنی یه عده بابت فروختن هیچی، هزاران میلیارد تومن سود کرده و یه عده بدبخت بابت خرید چارتا اوراق که صرفا برای دستکاری بازار درست شدن هزاران میلیارد رو دود هوا کردن...
واقعا به این دزدی آشکار باید زار زار گریست...
آیا کسی در این مملکت نیست به فریاد مظلومانه سهامداران برسه؟؟
باورتون میشه هر کی تو این اوراق پول گذاشت کل پولش صفر شد؟
ضخود9016 قیمت 1 ریال بدون خریدار
ضخود9017 قیمت 1 ریال بدون خریدار
ضخود9018 قیمت 1 ریال بدون خریدار
ضخود9019 قیمت 1 ریال بدون خریدار
ضخود9020 قیمت 1 ریال بدون خریدار
ضخود 9021 قیمت 1 ریال بدون خریدار
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
دولت .. دستتو از جیب ما سهامدار خرد در بیار
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
دولت .. دستتو از جیب ما سهامدار خرد در بیار
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
دولت .. دستتو از جیب ما سهامدار خرد در بیار