بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹
بورس زیر ذره‌بین میرزاقلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۱۲ - ۱۰ آذر ۱۴۰۲

جمعه بازار بورس - شماره ۱۲ - ۱۰ آذر ۱۴۰۲
بد نیست سری به اتفاقات هفته گذشته بیندازیم تا ببینیم چه خبر بوده که بورس‌مان آنقدر سبز شده که برخی رسانه‌ها تیتر می‌زنند "بورس امروز هم رشد کرد"!
کد خبر : ۲۷۶۴۳۴

به گزارش میرزاقلمدون بورس نیوز؛ هفته گذشته، هفته نسبتا سبزی بود که با رشد ٣٨ هزار واحدی شاخص کل و افزایش بیش از ١٤ هزار واحدی شاخص کل هم وزن به پایان رسید. رکورد بالاترین ارزش معاملات پاییز هم با ثبت مبلغ ٦٠١٢ میلیارد تومان، روز چهارشنبه شکست. بد نیست سری به اتفاقات هفته گذشته بیندازیم تا ببینیم چه خبر بوده که بورس‌مان آنقدر سبز شده که برخی رسانه‌ها تیتر می‌زنند "بورس امروز هم رشد کرد"!

جمعه بازار بورس - شماره ۱۲ - ۱۰ آذر ۱۴۰۲

 

آنچه گذشت 

رئیس تخت طاووس در هفته‌ای که گذشت، تا دل‌تان بخواهد همایش و نشست برگزار کرد؛ اول هفته با نشست تامین مالی دانش بنیان‌ها آغاز شد؛ دو روز بعدی دوستان سرگرم همایش بازار‌های سرمایه اسلامی بودند تا آوازه افتخارات‌شان بین‌المللی شود؛ بعد نمایشگاه دستاورد‌های بازار سرمایه و نشست با خبرنگاران برگزار شد (ما که دستاوردی بجز کمک به تامین مالی و پر کردن چاله‌ها از جیب سهامداران ندیدیم!)

بعد نشست خبری برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت و پشت سرش یک شوآف تلویزیونی! طوری هم تبلیغات کردند انگار نماد‌های استانی را از چنگ مغولان درآورده‌اند و سهامداران هم یادشان نیست همین تخت‌طاووسی‌ها، خودشان نماد‌ها را متوقف کرده و سرمایه سهامداران بی نوا را ٢ سال قفل کردند! در نهایت هم با آیین گرامیداشت پذیرش ١٠١ صندوق سرمایه‌گذاری در فرابورس به استقبال پایان هفته رفتند و صد البته که در دو سال گذشته، جز تلاش برای رشد قارچ گونه صندوق‌ها، به این بهانه که شاید دوباره ضربه‌ای بر فرق عوام‌الناس خورد و خواستند وارد بورس شوند؛ کاری در بازار صورت نگرفته! خلاصه که رئیس تخت طاووس این هفته، سرش زیادی شلوغ بود و انگار مجال نگران شدن و برگزاری جلسه با هلدینگ‌ها برای کشیدن ترمز بازار را نداشت و بالاخره بورس ما هم کمی رشد کرد؛ امیدواریم اصحاب رسانه هم زیادی ذوق‌زده نشوند و اوضاع بورس را گل و بلبل ترسیم نکنند که سهامداران، همین الان هم با احتساب تورم ٣ ساله، تا نزدیکی گردن در زیان هستند! به جای تیتر‌های عوام‌فریبانه، کاش بپرسند چرا با وجود گذشت ٢٠٩ روز از برگزاری جلسه برای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و گاز صنایع (همان جلسه کذایی ١٧ اردیبهشت) هنوز اسامی متخلفان اعلام نشده است؟!

این هفته البته یکی از اعضای هیئت مدیره تخت طاووس که اتفاقا هفته قبل هم جگر کرده و در حد یک کامنت ملایم به رشد ٣٦ درصدی انتشار اوراق مالی در بودجه ١٤٠٣ انتقاد کرده بود، در یک برنامه رادیویی فرمودند "ارزش بازار شرکت‌های بازار خیلی کمتر از ارزش روز دارایی‌های آنهاست و سفت و سخت پیگیر تجدید ارزیابی شرکت‌ها هستند" تا هل ملایمی به بازار بدهند؛ اما دوستان از پشت صحنه اشاره کردند که زیرساخت کافی برای تجدید ارزیابی تمام شرکت‌ها ندارند و این کار، دو سه سالی زمان خواهد برد.

 

اعتماد به سقف کاذب؛ اولین شرط مدیریت

یکی از تجربیات گرانقدرمان این روز‌ها این است که ببینیم آن‌ها که مدیران قبل از خود را به بی‌تدبیری متهم می‌کردند و لاف ایده و توانمندی می‌زدند، در آباد کردن تپه‌ها از قبلی‌ها هم متخصص‌ترند! مثلا عزیزی که می‌گفت سکان پاستور را به من بسپارید، اولین جایی که ٣ روزه آباد می‌کنم، بازار سرمایه است؛ مجموعه تحت نظارت خود را هم به گل نشاند! سقوط نماد بانک وابسته به نهاد تحت نظارت این بزرگوار به بازار پایه، شاهکاری است که باید در رزومه‌شان ثبت کرد.

بودجه ١٤٠٣ هم که جز کاهش درآمد‌های نفتی و رشد درآمد‌های مالیاتی و رشد تامین مالی از اوراق مالی، ایده خلاقانه دیگری نداشت. اهالی باب همایون هم که برای حمایت از بازار سرمایه، چیزی در چنته ندارند. خدایی بعضی مدیران ما بغیر از اعتماد به سقف کاذب، توانمندی دیگری هم دارند؟

 

نگاهی به سایر خبر‌ها

 

اهالی جاده مخصوص از اتوبوس برقی رونمایی کردند!

البته وزیر سمیه از این رویداد زیادی ذوق کرد و نه فقط وعده داد در همه شهر‌ها اتوبوس برقی فعال خواهد کرد؛ که اعلام کرد رقیب تسلا خواهند شد! بیچاره تسلا.

 

اوپک پلاس با کاهش تولید ۲.۲ میلیون بشکه نفت در روز موافقت کرد

کشور‌های نفتی عضو گروه اوپک پلاس در نشست مجازی روز پنجشنبه توافق کردند که در سه ماهه اول ۲۰۲۴ روزانه ۲.۲ میلیون بشکه از تولید خود را کاهش دهند.

 

 

نرخ بهره بین بانکی کاهش یافت

نرخ بهره بین بانکی هم مثلا کاهش یافت و به ٢٣.٥٤ درصد رسید!

 

وعده‌ای برای یارانه بگیران

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه: یارانه ٣ دهک بالا به تدریج قطع شده و به نیازمندان پرداخت خواهد شد (فقط ما حس میکنیم این جمله بار‌ها وعده داده شده؟!)

 

ذخیره‌سازی ۳.۲ میلیارد لیتری نفت‌گاز برای زمستان

وزیر نفت: امسال بیش از ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون لیتر نفت‌گاز در نیروگاه‌ها ذخیره شده که یک رکورد به شمار می‌آید و در مقایسه با پارسال افزایشی قابل‌توجه داشته است.

 

٢٨%منابع بودجه امسال محقق نشده

رئیس سازمان برنامه و بودجه: ۲۸ درصد منابع بودجه امسال محقق نشده است

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بورس زیر ذره بین میرزا قلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۹ - ۱۲ آبان ۱۴۰۲

جمعه بازار بورس - شماره ۱۱ - ۳ آذر ۱۴۰۲
بورس زیر ذره بین میرزا قلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۱۱ - ۳ آذر ۱۴۰۲

جمعه بازار بورس - شماره ۱۰ - ۱۹ آبان ۱۴۰۲
بورس زیر ذره بین میرزا قلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۱۰ - ۱۹ آبان ۱۴۰۲

جمعه بازار بورس - شماره ۸ - ۹ تیر ۱۴۰۲
بورس زیر ذره بین میرزا قلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۸ - ۹ تیر ۱۴۰۲

ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا مرادی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
خیلی خوب بود