بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
بازار واکنشی به گزارش‌های فصلی نشان نداد؛

عدم واکنش و بی اعتمادی فعالین بازار به انتشار گزارش‌ها

عدم واکنش و بی اعتمادی فعالین بازار به انتشار گزارش‌ها
در مهرماه سال جاری شاهد انتشار گزارش‌های فصل تابستان بودیم که در بسیاری از شرکت‌ها، گزارش‌های خوبی منتشر گردید اما؛ متأسفانه بازار به این گزارش‌ها واکنش خاصی نشان نداد
کد خبر : ۲۷۶۴۵۹

بورس نیوز:

بهناز اکبرپور کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص انتشار گزارش‌های ۶ ماهه و تأثیرات آن بر روند بازار سرمایه این‌چنین گفت: معاملات این روز‌های بازار سرمایه مشابه هفته‌ها و ماه‌های گذشته بدون جهت‌گیری قاطعانه و به همراه حجم پایین دنبال می‌شود. یکی از عواملی که همواره بر تصمیمات سرمایه‌گذاران اثرگذار بوده است، انتشار گزارش‌های سود و زیان فصلی است.

وی ادامه داد: در مهرماه سال جاری شاهد انتشار گزارش‌های فصل تابستان بودیم که در بسیاری از شرکت‌ها، گزارش‌های خوبی منتشر گردید اما؛ متأسفانه بازار به این گزارش‌ها واکنش خاصی نشان نداد و به نوعی می‌توان اذعان داشت که این گزارش‌های بسیار جذاب، سوخت شد و این عدم واکنش را می‌توان ناشی از بی‌اعتمادی فعالین بازار و سرمایه‌گذاران نسبت به بازار سرمایه دانست.

این کارشناس افزود: فضای غالب بورس در مدت اخیر به سمت رکود سوق داشته، ضربه و شوک عمیقی از وقایع گذشته را تجربه کرده و دچار جریان بی‌اعتمادی شدیدی گردیده و برای آغاز رشد و جریان حرکت مثبت نیازمند محرک‌هایی تأثیرگذار است. جریان بی‌اعتمادی به وجود آمده در بازار می‌تواند باعث شود که ورود شوک جدید همچون اهرم گزارش‌های ماهانه و فصلی، جریان اعتماد سرمایه‌گذاران را تقویت نکند و نقدینگی به سوی بازار سوق پیدا نکند.

اکبرپور در رابطه با سیاست‌گذار‌هایی که می‌تواند به بازار کمک کند این‌گونه گفت: بازار سرمایه بیشتر از هر چیز به ثبات در سیاست‌گذاری و همچنین ثبات سیاسی و اقتصادی نیازمند است و در این میان کمک به بازار توسط دولت و سازمان بورس، می‌تواند اتفاق مثبتی در راستای اعتمادسازی نسبی باشد؛ بنابراین در این‌چنین شرایطی است که جریان معاملات کم‌رمق روز‌های اخیر بورس افق روشن‌تری پیدا می‌کند و سهامداران می‌توانند با اطمینان بیشتری نسبت به بازارسرمایه اقدام به خرید سهام کنند.

در حال حاضر شاهد انتشار گزارش ماهانه شرکت‌ها برای آبان ماه سال جاری هستیم که تاکنون تعداد زیادی از شرکت‌ها نسبت به انتشار آن اقدام کرده‌اند و آن‌گونه که در ما‌ه‌های اخیر نیز شاهد بوده‌ایم. تحولات کدال و گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها محرک تأثیرگذار و قابل توجهی در بازار نیست و در مقابل، انتشار شایعات، اخبار و تحولات پیرامون بودجه ۱۴۰۳ و بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها و ... نقش پر‌رنگ تری در جهت یابی بازار دارد.

این کارشناس در خصوص جایگاه بازار در لایجه بودجه افزود: تجربه نشان داده است چه در زمان تنظیم بودجه و چه در زمان تصویب و اجرای آن، بورس علاوه بر آسیبی که به آن وارد شده در برنامه‌ها و سیاست‌گذاری دولت مورد توجه قرار نگرفته است و به دلیل اتخاذ تصمیم‌گیری‌های نادرست آسیب‌های جدی بر بازار سرمایه وارد شده است اما؛ در سال جاری بر خلاف سال‌های گذشته در مفروضات بودجه تغییرات عمده‌ای در بخش گاز خوراک و سوخت و بهره مالکانه ایجاد نشده و شاهد هزینه تراشی در بودجه برای صنایع بورسی نبوده‌ایم.

از سوی دیگر در بودجه سال ۱۴۰۳ دولت حساب جدی‌ای برای تأمین مالی از طریق انتشار اوراق باز کرده است و پیش‌بینی رشد حدود ۳۶ درصدی در انتشار اوراق دیده شده است که این امر می‌تواند برای بازار سرمایه آسیب‌زا باشد اما؛ تحقق این امر آن هم در شرایط رکودی کنونی، دور از ذهن به‌نظر می‌رسد.

از طرفی حرکت صعودی قیمت دلار،   اقداماتی در جهت خروج شرکت‌های مشمول قانون ماده ۱۴۱ قانون تجارت از زیان انباشته، تعیین تکلیف وضعیت واگذاری سهم دولت به بخش خصوصی در برخی از شرکت‌ها و.. می‌توانند پالس‌های مثبتی برای بازار سرمایه باشند و افراد حقیقی را ترغیب به ورود نقدینگی به بازار کند.

دعوت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ بورسی جهت هم فکری در خصوص تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز می‌تواند عامل مثبت دیگری در بازار سرمایه باشد و باعث شود که ارزش واقعی دارایی‌های شرکت برای عموم سرمایه‌گذاران روشن گردد.

از منظر بنیادی اغلب سهم‌ها هم‌اکنون در سطوح ارزنده قیمتی قرار دارند، ولی سایه سیاست‌گذاری‌های دوگانه و مبهم مانع از جذب سرمایه‌های جدید و ورود نقدینگی به بازار می‌شود. همچنین مهم‌ترین محرک بازار سرمایه که نرخ دلار است، حداقل در ماه‌های اخیر سال جاری افزایش آن با توجه به سیاست‌های کنترلی شدید بانک مرکزی و در پیش‌رو بودن انتخابات مجلس در اسفندماه، دور از انتظار است و پیش‌بینی می‌گردد که در محدوده ۵۰ الی ۵۳ هزار تومان در نوسان باشد.

در نهایت این امر باعث می‌گردد که از سوی دلار، افزایشی برای بازار سرمایه در سال جاری متصور نباشیم. محرک جدی ورود نقدینگی و افزایش قیمت سهام در بازار سرمایه طی سال جاری را می‌توان تجدید ارزیابی دارایی‌ها و اخبار پیرامون آن دانست و در ماه‌های آتی می‌توان پیش‌بینی روندی متعادل را برای بازار سرمایه داشت.

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
اخبار مرتبط
اثر معکوس بر بازار به دنبال مسائل پنهانی و غیر شفاف
اعتماد به بازار برنگردد، وضعیت به همین منوال است؛

اثر معکوس بر بازار به دنبال مسائل پنهانی و غیر شفاف

تصمیمات دولت، بزرگ‌ترین‌ ریسک برای بازار
افزایش نرخ انرژی و گاز خوراک نشان از بی‌توجهی دولت در حمایت از تولید دارد؛

تصمیمات دولت، بزرگ‌ترین‌ ریسک برای بازار

دست‌کاری در گزارش‌ شرکت‌ها
افراد عامه‌ای که در سال ۱۳۹۹ وارد بازار سرمایه شدند فعلاً به بازار بر نمی‌گردند

دست‌کاری در گزارش‌ شرکت‌ها

دلار یک محرک سنتی برای بازار سرمایه
روند فعلی در بازار ارز نمی‌تواند دلار را به محرک پیش برنده در بازار تبدیل کند؛

دلار یک محرک سنتی برای بازار سرمایه

ارسال نظر