بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
بازار چه پیامی را به سهام‌دار القا می‌کند؟
بازار بورس ایران محلی برای خریدوفروش سهام شرکت‌هایی است که شرایط حضور در بازار بورس را دارا هستند و تفاوت‌هایی دارند. موضوع مهمی که در این مقاله بررسی می‌کنم، القا حس بی‌اعتمادی به سهام‌دار است.
کد خبر : ۲۷۷۷۵۶

بورس‌نیوز:

در علم اقتصاد به این نکته اشاره شده است که هیچ‌چیزی در بلندمدت باثبات نیست؛ چون تحت‌تأثیر رفتار انسان‌ها، بازار‌ها تغییر می‌کند؛ اما ماهیت‌های بازار‌ها دارای متغیر‌هایی است که بازار را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و چرخه‌های اقتصادی را شکل می‌دهد و در کوتاه‌مدت نیز با در ثابت فرض‌کردن متغیرها، تأثیر یک متغیر را بر بازار را می‌توان بررسی کرد. بررسی ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک در هر بازاری به تصمیم‌گیری سهام‌دار کمک می‌کند. 

تأثیر القا حس بی‌اعتمادی بازار به مردم: انسان از بدو تولد برای بقا خود به امنیت نیاز دارد تا بتواند در بستر امن مراحل شکوفایی را طی کند؛ اما آیا برای همیشه این‌گونه است؟

در تئوری تحلیل رفتار متقابل و بررسی ارتباط بین رفتار سهام‌دار و بازار بورس تحلیل من این‌گونه است که عده‌ای از مردم بدون کسب دانش و مهارت تحلیل و معامله‌گری وارد بازار می‌شوند و بازار با ریسک‌های خود از آنان استقبال می‌کند و بعد از مدتی این دسته از مردم دچار حس بی‌اعتمادی شدید نسبت به بازار‌های مالی پیدا می‌کنند؛ چون من کودک آن‌ها دیگر به این‌گونه روند‌های بازار اعتماد ندارد. 

گروهی با دانش و مهارت وارد بازار می‌شوند و مدیریت سرمایه دارند و با همه دارایی خود وارد بازار نمی‌شوند و سبد سرمایه‌گذاری دارند و سهام‌داران منطقی‌تری نسبت به دیگران هستند و در جستجوی اطلاعاتی می‌روند که بتواند به تصمیم‌گیری آن‌ها کمک کند و وقت بیشتری را برای کسب مهارت و دانش تحلیلگری صرف می‌کنند و در برابر تهدید‌های بازار مشاهده‌گر هستند و تغییر را در بازار یک اصل می‌دانند.

این دسته از افراد با من بالغ خود که می‌تواند مشاهده کند و رفتار‌های خود را در بازار انتخاب کند و بر اساس اطلاعات اثرگذار خود به بازار اعتماد دارند نه آن چیزی که بازار به آن‌ها القا می‌کند و دسته سوم افرادی هستند که بیشتر از اینکه وقت خود را صرف یادگیری و کسب مهارت کنند به کنترل بازار و سهم توسط خود اعتماد دارند و در چرخه‌های رشد احساس قدرت و در رکود احساس ضعف دارند و نسبت به عملکرد خود دچار خودتخریبی می‌شوند و این دسته افراد من والد فعال دارند و، چون بازار از آن‌ها قوی‌تر است بازار بورس را به‌عنوان محلی برای رقابت می‌بینند و در چرخه‌های اقتصادی، دچار تزلزل می‌شوند. 

با شناخت ماهیت بازار و مدیریت سرمایه و کنترل هیجانات و کسب مهارت تحلیلگری بازار سرمایه، ما تصمیم می‌گیریم چگونه انتخاب کنیم و مسئولیت انتخاب‌هایمان را می‌پذیریم و در غیر این صورت، مدام با حس بی‌اعتمادی به بازار، مواجه می‌شویم. 

فرحناز جهانبخش، مربی توسعه اقتصاد فردی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
ببین این مخلطه آموزش دیگر رنگ ومفهوم ندارد بورس اگر بورس باشد وپدر ومادر دار باشد باعث بالندگی وپیشرفت می‌شود برای انسان‌ها وهمهرا خوب استقبال می گند امان از وقتی آقای بورس تمام وجودش نه فقط گفشش ریگ داشته باشد وبی پدر ومادر باشد این مقاله هم هدفش توجیه حرامی گری وبی پدر ومادر گری هست بدون شگ خالق بی شریگ می‌گوید تاوان انسانهای نادان بر دانایان هست ومعلوم هست هر انسانی همه چیزرا نمی‌داند واین تعهد دانایان در مقابل نادانان اهمیت دارد شما اینجا به بهانه نادانی وآموزش مردم ا غارت گنید زود باشد گه درجاهای گه نادان هستید همهرا پس دهید وبیشتر ازانرا