بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
چهارشنبه‌های داغ: شرکت‌هایی که انگار تنها به درد بادکردن، می‌خورند؛

"ثتوسا" را از بازار بورس برده و به‌جای آن شرکت آقا "ربعلی بدری" را پذیرش کنید!

باتوجه‌به عدم توان شرکت‌هایی از قبیل مسکن‌سازان اردبیل در انجام هر گونه پروژه‌های عمرانی، پیشنهاد می‌شود تا با اخراج این شرکت از لیست شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، آقا ربعلی بدری را جایگزین این شرکت کنیم. به هر صورت توان اجرایی ایشان در پروژه شهریار اثبات شده است؛ اما ثتوسا، جز در واگذاری زمین‌ها و چند مورد دلالی و واسطه‌گری، توانایی خاصی را در ۱۰ سال گذشته از خود نشان نداده است.
کد خبر : ۲۷۸۰۴۶

بورس‌نیوز:

در گزارش هفته پیش چهارشنبه‌های داغ به بررسی دارایی‌ها و ارزش برآوردی شرکت عمران و توسعه فارس پرداختیم و یادآور شدیم سرمایه‌گذاران و سهام‌داران این روز‌های شرکت‌های صنعت ساختمان می‌بایست اتفاقات و ریزش‌های شدید قیمتی در مرداد سال ۱۳۹۹ را مطالعه و در خصوص شرایط سرمایه گذاری در این صنعت احتیاط کافی را به کار ببرند.

همچنین در این گزارش اشاره کردیم که در ماه‌های گذشته و در سایه بعضی ضعف‌های مفرط نظارتی و سرمایه‌های اندک شرکت‌های کوچک، بعضا شاهد ایجاد حباب‌های قیمتی در بسیاری از این شرکت‌ها و احتمالاً سوخت شدن سرمایه بسیاری از سرمایه‌گذاران در روز‌ها و ماه‌های آتی خواهیم بود. 

شرکت‌هایی کوچک با فعالیت‌های پایین و سودآوری ناچیز که به‌واسطه ورود دست جمعی عده‌ای سفته‌باز، دستخوش تغییرات عجیب و بی‌پایه‌ای در ارزش خود می‌شوند.

سرمایه‌های کم و شناور پایین، افزایش روزافزون جذب سفته‌بازان به بازار بورس به‌واسطه قوانین و ابزار‌های ناقص مالی، عدم کنترل سهام‌دار عمده بر روند سهم (شاید همکاری و هماهنگی با خریداران سهام شرکت متبوع)، ضعف بعضی ناظرین در اعطای مجوز ورود و خروج آسان سهام‌داران عمده و درصدی در شرکت‌های کوچک و متأسفانه ناآگاهی بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد و عدم بهره‌مندی از علوم کافی این افراد، از اصلی‌ترین دلایل شکل‌گیری حباب‌های قیمتی سهام برخی شرکت‌ها در ماه‌های اخیر است. 

بی‌تردید این رسانه و نگارندگان، مخالفتی با یافتن موقعیت‌های مناسب سرمایه‌گذاری و استفاده از رشد قیمت سهام موجود در بازار سرمایه ندارد، بااین‌حال لازم به یادآوری است که رشد‌هایی فراتر از واقعیت‌های علمی، به‌مانند تیغی دو لبه عمل می‌نماید.

احتمالاً بسیاری از سهام‌داران و یا سرمایه‌گذاران این روز‌های بازار سرمایه از حباب‌های شکل‌گرفته در بعضی نماد‌های ساختمانی خبر دارند. شرکت‌های کوچکی که به‌واسطه سرمایه‌های اندک، گزینه‌های مناسبی برای سفته‌بازان و برخی سرمایه‌داران ناامید از دیگر بازار‌ها (با سرمایه‌هایی قابل‌توجه)، هستند.

باور کنید دیدن ارزش ثفارس ۱۱.۰۰۰ میلیاردتومانی، ثشاهد ۱۱.۰۰۰ میلیاردتومانی، ثشرق ۴.۰۰۰ میلیاردتومانی و وساخت ۷.۵۰۰ میلیاردتومانی به‌اندازه خودروی ۲۳۰.۰۰۰ میلیاردتومانی و خساپای ۱۱۰.۰۰۰ میلیاردتومانی در سال ۱۳۹۹، عجیب و نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

امیدوارم این رشد‌های غیرمنطقی و ناموزون در بازار سرمایه به تشدید رکود و ازبین‌رفتن مجدد سرمایه بسیاری از سرمایه‌گذاران این روز‌های این نماد‌ها منجر نگردد. 

در همین ارتباط در گزارش چهارشنبه‌های داغ این هفته نیز سعی داریم یکی از شرکت‌های کوچک صنعت ساختمانی کشور را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم آیا معیار‌های سرمایه‌گذاری در خصوص خریداران این روز‌های این شرکت منطقی است یا خیر؟

ابر انبوه‌سازی به نام سرمایه‌گذاری توسعه و عمران اردبیل

شاید باورتان نشود در میان بعضا حباب‌های انبوه به وجود آمده در بعضی سهام شرکت‌های صنعت ساختمان کشور، اضافه ارزش کوچکی هم دیده می‌شود که در نوع خود منحصربه‌فرد و قابل‌توجه است.

به‌عنوان افرادی که سال‌هاست مشغول تحلیل سودآوری و ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها هستیم و با تحلیل‌گران مبتدی و خبره‌ای هم در تماس بوده، ارزش‌گذاری دارایی‌های شرکت‌های صنعت ساختمان و روش‌های محاسبه NAV و بررسی مکانیزم سودآوری این شرکت‌ها، همواره از چالش‌های تحلیل‌گران به شمار می‌رود.

بااین‌وجود بررسی و تحلیل دارایی‌های برخی شرکت‌های ساختمانی نظیر شرکت توسعه و عمران اردبیل، نه‌تن‌ها فاقد چالش‌های تحلیلی است؛ بلکه حتی افراد فاقد تخصص لازم و یا ضعیف‌ترین دلالان مسکن هم به‌راحتی از پس ارزش‌گذاری چنین شرکتی برمی‌آیند.

مهم‌ترین دارایی‌ها و پروژه‌های شرکت

دو " ابرشرکت" زیر مجموعه:

با دیدن صورت‌های مالی تلفیقی این شرکت در سامانه کدال، اولین جمله‌ای که به ذهن نگارندگان خطور کرد این بود که "مورچه چیه که کله پاچش چی باشه". به‌راستی، شرکتی با ۱۰ میلیارد سرمایه و سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان ضرر، شرکت زیر مجموعه به چه دردش می‌خورد؟

اما خیلی نگذشت تا با خواندن صورت‌های مالی ثتوسا متوجه شده که هر دو ابرشرکت نامبرده در صورت‌های مالی غیرفعال و تعطیل شده‌اند.

شرکت توسعه بازرگانی نوین اردبیل با ۲۰۰ میلیون تومان دارایی‌های جاری:

ابر شرکتی به نام عمران و مسکن‌سازان اردبیل:

متأسفانه، فعالیت‌های دیگر ابرشرکت زیر مجموعه ثتوسا نیز به حالت تعلیق درآمده تا تمام بار سرمایه‌گذاری و درآمدزایی بر عهده شرکت اصلی باشد.

البته اعضای هیئت‌مدیره به‌راحتی مجاب به متوقف کردن فعالیت‌های این شرکت نگردیدند و پیش از توقف فعالیت‌های این شرکت با نگاهی منطقی، اقدام به ارزش‌گذاری این ابرشرکت کردند.

۲۱۶ ریال ارزش هر سهم از "شرکت عمران مسکن سازان اردبیل" که با توجه به دارایی ۲.۶۶۵.۰۰۰ سهمی "ثتوسا " از این شرکت، در حدود ۵۹ میلیون تومان عایدات نصیب کلیه سهامداران این شرکت فعال در بازار درخشان پایه فرابورس گردید.

زمین، املاک و پروژه‌های بی‌شمار تحت مالکیت "ثتوسا"

شاید باورتان نشود مجموع کل دارایی‌های منتسب به شرکت وزین "ثتوسا" با ارزش بیش از ۴۰۰ میلیارد تومانی (قیمت هر سهم بیش از ۴.۳۰۰ تومان می‌باشد) و وجود علاقمندان بیشمار در صف خرید سهام این شرکت، یک تکه زمین ۳۴۹ متری در خلخال با معارض و امور دادگاهی، تکه زمینی ۱۲۵۰ متری در پروژه آرتا اردبیل و ۳۴۹ متر از واحد‌های درمانی در پروژه شهریار است.

تنها سرمایه‌گذاری‌های شرکت در املاک

همان‌گونه که در ابتدای گزارش اشاره شد، برآورد ارزش دارایی‌های ثتوسا چندان دشوار و پیچیده نیست و بسیاری از صف‌نشینان روز‌های گذشته در این نماد حتی با تسلط بر جمع و تفریق هم می‌توانستند به ارزش حدودی شرکت دست یابند.

بنا بر صورت‌های مالی تلفیقی این شرکت، ۳۴۲ متر زمین دارای معارض در خلخال، تنها سرمایه گذاری این شرکت در املاک است.

پروژه آرتا اردبیل

احتمالاً شما نیز همچون نگارنده از دیدن هیبت پروژه آرتا که اتفاقاً تنها پروژه در حال اجرای توسعه و عمران اردبیل هم است، تعجب می‌کنید.

به عبارتی اگر قرار بود هر شخص یا شرکتی به‌واسطه مشارکت‌درساخت چنین پروژه‌هایی در بازار پایه فرابورس درج و معامله شود، احتمالاً از هر کوچه و پس‌کوچه‌ای چندین نماد جدید برای شرکت فرابورس و سازمان بورس درآمدزایی می‌کرد.

البته لازم به ذکر است که حتی پرسنل زحمت‌کش در تصاویر هم از پرسنل ثتوسا نمی‌باشند چرا که حضور این شرکت در این پروژه تنها به‌واسطه زمین بنا است و اصولاً این شرکت به دلیل مشکلات مالی متعدد خودشان را آلوده ساخت‌وساز نمی‌کنند.

بر اساس قرارداد این شرکت با شرکت دوست و برادر "نوین او"، آورده شرکت در این پروژه ۱۲۵۰ متر زمین به ارزش ۱۳ میلیارد تومان و آورده شرکت "نوین او" هزینه احداث است. مجموع کل هزینه احداث هم ۴۰ میلیارد تومان برآورد شده تا سهم ثتوسا از این پروژه در حدود ۳۲ درصد گردد.

خدا پدر آقا "ربعلی بدری" را بیامرزد که پروژه شهریار را تمام کرد

در ادامه نقش پر رنگ فعالیت‌های دلال محور و واسطه‌گری در معاملات املاک در کشور، شرکت معظم عمران مسکن‌سازان اردبیل نیز با ایفای نقشی کم‌رنگ در ساخت و پر رنگ در واسطه‌گری، موفق به دستاوردی درخشان برای سهام‌دارانش از پروژه شهریار گردیده است.

ماجرا ازاین‌قرار است که این شرکت در سال ۱۳۹۳، طی یک قرارداد مشارکتی با شهرداری اردبیل، تصمیم به شروع پروژه شهریار در زمینی به مساحت ۲۵.۰۰۰ متر مربع و بنای مفیدی ۸۶.۰۰۰ متری، می‌گیرد.

آورده شهرداری اردبیل در این قرارداد، زمین پروژه و مجوزات ساخت و آورده شرکت مسکن‌سازان اردبیل، تهیه مصالح و اجرای کامل پروژه بوده است.

ازآنجاکه این شرکت فعال در بازار سرمایه کشور، به دلیل کمبود و مشکلات نقدینگی حتی توان اجرای چنین پروژه‌ای را هم ندارد، این پروژه را به شخص ثالثی به نام آقای " ربعلی بدری "، با تسهیم محصول ۳۵ شرکت و ۶۵ آقای بدری واگذار می‌نماید. 

از جزئیات و اتفاقات و نحوه تقسیم پروژه بین شهرداری اردبیل، شرکت مسکن‌سازان و آقا ربعلی بدری که بگذریم، از کل دارایی‌های پروژه شهریار تنها ۳۴۹ متر از واحد‌های درمانی سهم کنونی شرکت مسکن‌سازان اردبیل است.

(لازم به ذکر است روند معاملات و واگذاری‌های بخش‌های با اهمیتی از پروژه به شرکت نوین کرت جالب و قابل‌پیگیری بیشتر است)

بنابراین، همان‌گونه که در بالا نیز اشاره شد، کل دارایی‌های شرکت از قبیل زمین‌ها، شرکت‌ها و سهم از پروژه‌ها در حال حاضر به شرح جدول ذیل است:

باور کنید، بر خلاف انتظار برخی از خوانندگان محترم سایت بورس نیوز، اگر اشخاصی از جمله مدیران و سهام‌داران شرکت اطلاعاتی از دارایی‌های خاصی دارند که در صورت‌های مالی افشا نشده، ما خوشحال می‌شویم این اطلاعات را در این رسانه منتشر کنیم.

در غیر این صورت، خواهش می‌کنم، حتی برای دقایقی هم که شده، وقت بگذارید و نگاهی به صورت‌های مالی شرکت‌هایی که در صف خرید سهامشان هستید، بیندازید.

سخن آخر: 

ممکن است برخی از خوانندگان سلسله گزارش‌های چهارشنبه‌های داغ از صراحت مطالب تحلیلی و یا نحوه نوشتاری آن راضی نباشند؛ اما باور بفرمائید لحن نوشتاری این گزارش‌های بنا بر بازخورد و درخواست خوانندگان و عامه مخاطبین ما است و امیدواریم موجب دلگیری برخی از عزیزان نشده باشیم.

بااین‌وجود در خصوص این گزارش چند پیشنهاد و نکته به ذهنمان رسید که بد نیست با شما به اشتراک بگذاریم:

۱- باتوجه‌به عدم توان شرکت‌هایی از قبیل مسکن‌سازان اردبیل در انجام هر گونه پروژه‌های عمرانی، پیشنهاد می‌کنم تا با اخراج این شرکت از لیست شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، آقا ربعلی را جایگزین این شرکت کنیم. به هر صورت توان اجرایی ایشان در پروژه شهریار اثبات شده است؛ اما ثتوسا جز در واگذاری زمین‌ها و چند مورد دلالی و واسطه‌گری، توانایی خاصی را در ۱۰ سال گذشته از خود نشان نداده است.

۲- باتوجه‌به رضایت مدیران سازمان بورس و شرکت فرابورس از حضور چنین شرکت‌هایی در بازار سرمایه که موجبات انواع و اقسام سفته‌بازی‌ها را به وجود می‌آورند، پیشنهاد می‌کنم تا این نهادها، با تشکیل تیمی فعال، موجبات ورود بسیاری از اشخاصی که در کوچه و پس‌کوچه‌های کشور، مشغول ساخت‌وساز هستند، به بازار سرمایه کشور را فراهم آورند. (حداقل دارایی‌ها و کار‌های اجرائی‌شان بیشتر از برخی از شرکت‌ها حاضر در بازار سرمایه است)

۳- باتوجه‌به سهم ۳۲ درصدی "وساخت" (شرکت سرمایه گذاری ساختمانی ایران) در سهام " ثتوسا" امیدوارم که برخی دوستان عزیز، سهم ۱۳۰ میلیارد تومانی ارزش بازار این شرکت را در محاسبات NAV، "وساخت " محاسبه ننمایند.

"خودکرده را تدبیر نیست "

بورس‌نیوز، رسانه تخصصی بازارسرمایه در راستای شفافیت هرچه بیشتر و روشن‌شدن مسیر سرمایه‌گذاری سهامداران، آمادگی درج پاسخ افراد و نهادهای ذکر شده در مطلب را دارد. 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ما همه چیز را در بازار بورس به مردم قالب می‌کنیم، حتی بیابان‌ها را!
چهارشنبه‌های داغ: سهام را بازخرید و شرکت‌ها و نمادهایشان را تعطیل کنید؛

ما همه چیز را در بازار بورس به مردم قالب می‌کنیم، حتی بیابان‌ها را!

هشدار به سهامداران گروه ساختمانی: حباب‌ها سریع‌تر از آنچه فکر کنید، می‌ترکند
 
چهارشنبه‌های داغ: حواستان باشد در زمین "ثفارس" دفن نشوید

هشدار به سهامداران گروه ساختمانی: حباب‌ها سریع‌تر از آنچه فکر کنید، می‌ترکند  

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۲
مطالب و صورت های مالی شرکت های کاغذی که در چهارشنبه های داغ بررسی و به نوعی برای تنویر افکار سهامداران بورسی ارائه میشود حاوی یک موضوع مهم است. فساد سیستماتیک در کلیه ارکان سازمان بورس بحدی است که تا مغز استخوان نهادهای نظارتی نیز نفوذ کرده و بازار سرمایه در نبود ناظران پاک دست و سالم زمینه و بستر وجود باندهای سفته باز و بازیگرهای سهمهای پروژه ای شده است! یکی از دلایل ریزش قیمت و سقوط بازار سرمایه حضور افراد مشک دار در ارکان اصلی سازمان بورس است.
میثم کاوه
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۱
سلام.
درحالیکه میگن بازار رمزارز ریسک داره و خطرناکه، به ولله قسم بازار خودمون ریسک و خطرات بیشتری از اون بازار داره.حداقل اونجا همه چیز رو هست.حتی میتونید ببینید که نهنگ های بازار چی خریدن یا چی فروختن.ولی اینجا چی؟؟؟فقط ضرر ضرر ضرر.نه معلومه کی میخره نه معلومه کی میفروشه.به محض اینکه میفروشیم قیمت بالا میره و به محض خرید پایین میاد!!!!ولله بی اطلاع نیستیم.آخه چطور باید میدونستم که دولت ۱۰ماه قبل یک بخشنامه زده و عطف به ماسبق هم کرده!!!!؟؟؟آیا رمز ارز هم اینطوریه!!؟؟؟؟؟؟بگذریم.درخواستی دارم.
شما رو به خدا یک تحقیقی بر روی سهم (حآفرین) بکنید.
در مدت چند ماه گذشته سهامداران عمده شرکت بقدری روی تابلو سهام فروخته اند که آمار فروش نزدیک به معاملات بلوکی هستش!!!! شرکت سود انباشته هم داره.افزایش سرمایه ثبت شده هم داره.ولی وضعیتی وخیم برای ما رقم زده اند.هر قدر پول به سهم میاد یکجا حقوقی روی تابلو میفروشه و با منفی کردن قیمت دوباره برمیگردیم خونه اول.خودتون ببینید نیاز به قسم و آیه نداره.سهامدار عمده (حگردش ) هم همین شرکت ریل آفرین هست.وضعیت این یکی هم مثل همونه.یکجا روی تابلو میفروشند و بعد منفی و دوباره و دوباره.یک شرکت هم متعلق به منطقه آزاد انزلی روی تابلوی هر دو شرکت هست که مثل دیوانه ها فقط سهم میفروشه.در حالیکه بازدهی هر ۲سهم از زمان عرضه اولیه تا به الان صفر بوده.صفر مطلق!!!!!!!مگه میشه؟مگه داریم؟؟؟چرا اینکارو دارند میکنند.به خدا شرکت هایی که زیان چند صد میلیاردی هم دارند بازهم از زمان عرضه اولیه و بعد از گذشت چند سال حداقل ۵درصد قیمتشون بالا رفته.چرا این شرکت ها رو در بازار ثبت و عرضه میکنند!!!؟؟؟مگه ما چه جنایتی کردیم؟؟موقعی هم اطلاعات منتشر میشه که تاثیرش پیشخور شده توسط آقایون.اگه داره ورشکست میشه چرا به ماهم نمیگن؟شما به دادما برسید.ممنونم