بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
معاونت سرمایه‌گذاری سبدگردان اندیشه صبا:

طلا و سکه تحت تاثیر عوامل متعدد

طلا و سکه تحت تاثیر عوامل متعدد
معاونت سرمایه‌گذاری سبدگردان اندیشه صبا گفت: مهمترین عوامل افزایش اخیر قیمت طلا و سکه در بازار داخلی، افزایش نرخ دلار از ۵۰ هزارتومان تا ۵۸ هزار تومان بوده که عمدتاً مربوط به تنش‌های منطقه‌ای می‌باشد.
کد خبر : ۲۷۸۴۵۸

به گزارش بورس نیوز، باتوجه به نوسانات اخیر بازار طلا و ارز در مصاحبه‌ای با بهنام شجاعی معاونت سرمایه‌گذاری سبدگردان اندیشه صبا مطرح شد:

۱.     باتوجه به وضعیت اقتصادی و سیاسی جهان در سال جدید میلادی چشم‌انداز طلای داخلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

انتظار برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ و همچنین تنش‌های جاری در اوکراین، فلسطین اشغالی و ناآرامی‌های خاورمیانه موجب افزایش تقاضای کالایی علی‌الخصوص فلز گرانبهای طلا خواهد شد. همچنین با در نظر گرفتن تورم مزمن در اقتصاد ایران، نرخ دلار افزایشی پیش‌بینی می‌گردد که متعاقباً با توجه به رابطه طلای داخلی با دو متغیر انس طلای جهانی و نرخ دلار منجر به رشد قیمت طلا در بازار داخل خواهد شد.

۲.     آیا این افزایش قیمت اخیر در بازار طلا احساسی است یا روند طلا صعودی خواهد بود؟

مهمترین عوامل افزایش اخیر قیمت طلا و سکه در بازار داخلی، افزایش نرخ دلار از ۵۰ هزارتومان تا ۵۸ هزار تومان بوده که عمدتاً مربوط به تنش‌های منطقه‌ای می‌باشد. لازم به ذکر است در صورت کاهش تنش‌ها امکان کاهش قیمت طلای داخلی در کوتاه‌مدت متصور می‌گردد. از طرفی با در نظر گرفتن انتظارات تورمی در سال آینده، سرمایه‌گذاری بلندمدت در طلا منطقی به نظر می‌رسد. 

۳.     بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا چیست؟

یکی از رایج‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری طلا، خریدوفروش سکه است. از مزایای سرمایه گذاری در سکه می‌توان به این نکته اشاره کرد که معمولاً بازدهی سکه در بلندمدت بالاتر از تورم است. بازدهی سکه نسبت به طلای نو و دست‌دوم نیز بیشتر است. علاوه برآن سکه در بیشتر بازه‌های زمانی حباب قیمتی دارد که منجر به افزایش بازدهی آن طی دوره‌های مختلف گردیده است. اما با توجه به قوانین مالیاتی و ریسک نگهداری از این فلز گرانبها بهترین گزینه سرمایه‌گذاری صندوق‌های کالایی مبتنی بر طلا می‌باشند که ترکیب دارایی‌های این صندوق‌ها شامل شمش و سکه می‌باشد.

۴.     آیا ریسک سرمایه‌گذاری در طلا با خرید واحد‌های صندوق طلا کاهش می‌یابد؟

صندوق‌های طلا به دلیل ارزندگی بالا و وجود بازارگردان، دارای نقدشوندگی مناسبی هستند و سرمایه‌گذاران برای خروج سرمایه خود از این نوع صندوق‌ها مشکلی نخواهند داشت. همچنین در صورتی که این صندوق‌ها توسط تیم مجرب و حرفه‌ای مدیریت گردند می‌توانند بازدهی‌های مناسبی را نصیب سرمایه‌گذارن کنند. شایان ذکر است با توجه به کاهش ریسک نگهداری در صندوق‌ها و موارد فوق‌الذکر، سرمایه‌گذاری در واحد‌های صندوق‌های طلا منجر به کاهش ریسک سرمایه‌گذاران در این فلز زرد خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر