بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴
نامزدی ترامپ می‌تواند هیجان بازار را افزایش دهد؛

کاهش فاصله قیمتی بین دلار نیما با بازار آزاد،یکی از راه‌های خروج از رکود

کاهش فاصله قیمتی بین دلار نیما با بازار آزاد،یکی از راه‌های خروج از رکود
برای خروج از رکودی که در بازار سرمایه حاکم شده می‌توان به کاهش فاصله قیمتی بین دلار نیما با بازار آزاد، کاهش مالیات خرید و فروش سهام، انتشار اوراق تبعی، کاهش عوارض صادراتی، تعیین تکلیف وضعیت واگذاری نمادهای خودرو و سایپا، فروش خودرو در بورس کالا، تغییر ابلاغیه پالایشگاه‌ها، شفاف سازی در مورد نرخ خوراک با توجه به کاهش قیمت گاز در هابهای جهانی، سرعت بخشیدن به افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها اشاره کرد.
کد خبر : ۲۷۸۹۳۹

کاهش فاصله قیمتی بین دلار نیما با بازار آزاد،یکی از راه‌های خروج از رکود

بورس نیوز:

عطیه پرتوسعد کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص عواملی که می‌تواند در شرایط کنونی بر بازار سرمایه اثرگذار باشد عنوان کرد: اگر بخواهیم متغییر‌هایی که بر بازار سرمایه تاثیر می‌گذارند را یک به یک مورد بررسی قرار دهیم ابتدا از قیمت‌های جهانی شروع می‌کنم که از نرخ بهره تاثیر می‌پذیرند، با توجه به آمار‌های اقتصادی منتشر شده در کشور‌های اروپایی و آمریکا در مقطع فعلی، فعالین بازار انتظار دارند از خرداد ماه سال ۱۴۰۳ بانک‌های مرکزی شروع به کاهش نرخ بهره کنند که این موضوع نیز مشروط به این است که هدف تورمی ۲ درصدی در دسترس باشد.

وی افزود: اگر آمار‌های اقتصادی در چند ماه آتی وضعیت مناسبی نداشته باشند طبیعتا نرخ بهره در اعداد فعلی حفظ خواهد شد تا زمانی که هدف تورمی در دسترس باشد. اگر نرخ بهره کاهش پیدا کند کامودیتی‌ها می‌توانند در کوتاه‌مدت رشد قیمتی را تجربه کنند، دیگر متغییر که بر بازار ما تاثیر می‌گذارد، قیمت دلار نیما است که با توجه به افزایش قیمت دلار بازار آزاد حجم درخواست‌ها برای دلار نیما بالا خواهد رفت که در نهایت باعث افزایش قیمت دلار نیما می‌شود که میتوانیم میانگین ۵۰ هزار تومان برای سال ۱۴۰۳ در نظر بگیریم.

متغییر بعدی که بر بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد نرخ سود بدون ریسک است که در محدوده ۳۵ درصدی قرار دارد که انقباض شدیدی در بازار‌های دارایی ایجاد کرده و ارزش بازار سهام را کاهش داده است. در صورتی که قیمت دلار بازار آزاد از سقف ۶۰ هزار تومان عبور کند تمام بازار‌های دارایی با تقدم و تاخر نسبت به ماهیتشان قیمت آن‌ها رشد خواهد کرد و عملاً این نرخ سود بی‌تاثیر خواهد شد، با توجه به اینکه به فصل مجامع نزدیک می‌شویم نماد‌هایی که سود خوبی ساخته‌اند، تقسیم سود خوبی نیز به همراه دارند که با رشد قیمت همراه خواهند شد.

این کارشناس بازار در رابطه با تأثیرات انتخابات پیش رو بر بازار سرمایه این‌چنین گفت: انتخابات مجلس شورای اسلامی تاثیری بر بازار سرمایه ندارد و هیچ تحلیلی نیز در این مورد نمی‌شود ارائه داد. اگر داده‌های گذشته را نیز بررسی کنیم به همین نتیجه خواهیم رسید ولی؛ در صورتی که نامزدی ترامپ در حزب جمهوری خواه نهایی شود احتمالا باعث ایجاد هیجان مثبت در بازار ارز گردد.

وی در رابطه با راهکار‌هایی که بازار می‌تواند از آن برای خروج از رکود استفاده کند عنوان کرد: برای خروج از رکودی که در بازار سرمایه حاکم شده می‌توان به کاهش فاصله قیمتی بین دلار نیما با بازار آزاد، کاهش مالیات خرید و فروش سهام، انتشار اوراق تبعی، کاهش عوارض صادراتی، تعیین تکلیف وضعیت واگذاری نماد‌های خودرو و سایپا، فروش خودرو در بورس کالا، تغییر ابلاغیه پالایشگاه‌ها، شفاف سازی در مورد نرخ خوراک با توجه به کاهش قیمت گاز در هاب‌های جهانی، سرعت بخشیدن به افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها اشاره کرد. 

موارد دیگری مثل افزایش ضریب اعتباری و افزایش حد نصاب خرید سهام توسط صندوق‌های درآمد ثابت هم میشه در نظر گرفت که شاید در مقطع فعلی تصمیم خوبی نباشند، چون به دلیل بالا رفتن نرخ بهره صندوق‌های درآمد ثابت وضعیت مناسبی ندارند.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر