بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴
کد خبر : ۲۷۹۶۳۳

به گزارش بورس نیوز به نقل ازvisualcapitalist؛  چشم انداز اقتصاد جهانی بر تعادل ظریفی است که عمدتاً به مسیر تورم بستگی دارد. در همین راستا در سال ۲۰۲۴ پیش بینی می‌شود که سیاست‌های پولی سخت‌تر شده، قیمت انرژی کاهش یابد و این موراد درکنار رکود بازار کار؛ میزان تورم را در کشور‌های مختلف تعریف کند.  

پیش بینی‌های تورم بر اساس کشور، در سال ۲۰۲۴

پیش بینی می‌شود ونزوئلا با بیشرین ذخایر نفتی جهان، با تورم ۲۳۰ درصدی در سال میلادی جاری مواجه باشد. در طول دهه گذشته، این کشور با تورم فوق العاده‌ای مواجه بوده به رقم خیره کننده ۱۰ میلیون درصد رسیده است!  
هرچند گفتنی است از زمان لغو تحریم‌های ایالات متحده در سال گذشته، تورم به دلیل کاهش شدید هزینه‌های دولت و افزایش دلاری شدن اقتصاد به شدت کاهش یافته است که این امر موجب تقویت اقتصاد می‌شود.


در آمریکا،  اما تورم حال و هوای دیگری دارد، رشد اقتصادی آهسته‌تر همراه با نرم شدن بازار کار می‌تواند تورم را کاهش دهد، که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۴ به ۲.۶ درصد برسد. این در حالی است که فدرال رزرو گزارش داده که شرایط وخیم به پایان رسیده است، حرکت غیرمنتظره در سراسر اقتصاد می‌تواند نتیجه را مختل کند. همچنین  از نوامبر ۲۰۲۳، ۲۹۰ میلیارد دلار پس‌انداز اضافی در میان خانواده‌های آمریکایی نگهداری می‌شد که ممکن است به افزایش تقاضای مصرف‌کننده ادامه دهد.  
در اروپا، پیش‌بینی می‌شود که تورم در اقتصاد‌های پیشرفته به طور متوسط ۳.۳ درصد باشد. امروز، کاهش قیمت گاز طبیعی و رشد پایین تولید ناخالص داخلی، انتظارات تورمی را دور نگه داشته است.

چین، در جایگاه دومین اقتصاد بزرگ جهان، با کاهش قیمت‌ها به دلیل مشکلات بازار املاک دست و پنجه نرم می‌کند. بازار املاک حدود یک سوم رشد اقتصادی این کشور را هدایت می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که در بحبوحه فعالیت‌های اقتصادی کند، رکود تولید و اعتماد پایین مصرف‌کننده، تورم به ۱.۷ درصد برسد.

چه عواملی باعث افزایش تورم می‌شود؟


فشار‌های ژئوپلیتیکی: برای مثال افزایش هزینه‌های حمل و نقل به دلیل درگیری در خاورمیانه و دریای سرخ می‌تواند به تشدید ادامه دهد و قیمت انرژی در بحبوحه اختلال در عرضه افزایش یابد و تورم را افزایش دهد.

تقاضای قوی مصرف‌کننده: رشد مداوم دستمزد‌ها - که در سال ۲۰۲۳ حدود دو برابر میانگین قبل از همه گیری در کشور‌های پیشرفته افزایش یافت - می‌تواند باعث افزایش مصرف و افزایش قیمت‌ها شود.

افزایش هزینه‌های مسکن: سرپناه حدود یک سوم از شاخص قیمت مصرف کننده را تشکیل می‌دهد که به طور کلی بزرگترین جزء است. اگر قیمت‌ها شتاب بگیرند، ریسک‌های تورمی کلیدی را به همراه دارد. به طور مثال از ژانویه ۲۰۲۴، هزینه‌های سرپناه ایالات متحده سالانه ۶ درصد افزایش یافته است.  

تاکنون اقتصاد جهانی انعطاف پذیر بوده است. در حالی که عوامل خطر همچنان پابرجا هستند، پیش‌بینی‌های تورمی نشان می‌دهند که مسیر رسیدن به هدف ۲ درصد کند است، اما در مسیر درست پیش می‌رود.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
چرا تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت
چهارشنبه‌های داغ: چگونه با افزایش سرمایه‌ای بی کیفیت، مدیریت ضعیفمان را توجیه کنیم؛

چرا تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت "مخابرات ایران" برای کسی مهم نیست؟

شرکت ارتباطات سیار ایران محقق ساخت؛

"همراه" در اوج!

ارسال نظر