بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۳
تناقض تصمیم جدید مالیاتی با شعار سال ۱۴۰۳/ ضربه مهلک بند جدید مالیاتی قانون بودجه بر پیکره صندوق‌های سرمایه‌گذاری
مدیرعامل سبدگردان آتیه توکا گفت: اگر در آن زمان صندوق‌های سرمایه‌گذاری شکل بهتری را به خود می‌گرفتند، مردم دیگر با زیان‌های هنگفت سال ۹۹ مواجه نمی‌شدند.
کد خبر : ۲۷۹۹۶۲

رسول رحیم‌نیا در گفتگو با بورس نیوز، به تاثیر بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ بر روند معاملات بازار سرمایه اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه این اتفاق باعث ایجاد برخی نگرانی‌ها در بین فعالان بازار سرمایه می‌شود، بنابراین این موضوع را می‌توان از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: سقف در نظر گرفته شده برای معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی سبب برخی نگرانی‌ها در بازار سهام و میان فعالان این بازار شد.

اجرای بند مهم مالیاتی قانون بودجه ۱۴۰۳؛ زمینه‌ساز خروج سرمایه‌های مردم از بورس

رحیم‌نیا یکی از کارکرد‌های مهم بازار سرمایه را ایجاد مکانیزم برای تامین مالی و نیز برقراری شفافیت در بازار‌های مالی دانست و گفت: بازار سرمایه به عنوان مهمترین و نیز شفاف‌ترین بازار اقتصادی تلقی می‌شود که در آن مکانیزم عرضه و تقاضا از نقش بسیار مهمی در قیمت‌گذاری دارایی‌ها برخوردار است.

این مدیرعامل سبدگردان ادامه داد: با توجه به چنین مساله‌ای، اتخاذ برخی از تصمیمات یکباره مانند این بند مهم مالیاتی بودجه ۱۴۰۳، زمینه‌ساز نابودی اعتماد سهامداران در بازار سرمایه و نیز توسعه بازار‌های غیرشفاف در اقتصاد کشور خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: مهمترین وظیفه دولت، توسعه بازار‌های شفاف در اقتصاد کشور از طریق حمایت بازار سرمایه و ایجاد اعتماد بین سرمایه‌گذاران است.

رحیم‌نیا معتقد است که ابلاغ این مصوبه‌ها باعث تشویق سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی برای خروج سرمایه‌هایشان از بورس و نیز ورود آن به بازار‌های غیرشفاف خواهد شد.

ضربه مهلک بند جدید مالیاتی قانون بودجه بر پیکره صندوق‌های سرمایه‌گذاری

مدیرعامل سبدگردان آتیه توکا با اعلام اینکه با توجه به شرایط اقتصادی، رکود حاکم در بازار‌ها و نیز شرایط تورمی در اقتصاد کشور، به طور حتم این ابلاغیه با اثرات بسیار منفی در اقتصاد کشور همراه می‌شود، افزود: به طور حتم اجرای این بند مالیاتی باعث می‌شود تا در گام نخست، همه تلاش‌های صورت گرفته مسوولان برای تشویق سهامداران در جهت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس و ورود سرمایه‌هایشان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بی ثمر بماند و ضربه بسیار مهلکی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد شود.

وی با اشاره به تجربه تلخ ریزش بورس در چند سال گذشته اشاره کرد و افزود: اگر در آن زمان صندوق‌های سرمایه‌گذاری شکل بهتری را به خود می‌گرفتند، مردم دیگر با زیان‌های هنگفت سال ۹۹ مواجه نمی‌شدند.

رحیم نیا با بیان اینکه اجرای این قبیل ابلاغیه‌ها باعث خدشه دار شدن اعتماد ایجاد شده در بین سهامداران و تمایل آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در دیگر بازار‌های سرمایه‌گذاری خواهد شد، گفت: با چنین اتفاقی نه تنها سرمایه‌گذاران حقیقی به سمت بازار‌های موازی هدایت می‌شوند، بلکه سهامداران حقوقی تشویق می‌شوند تا سرمایه‌های خود را از بازار شفاف بورس که کمک کننده به تولید کشور و رونق اقتصادی کشور است خارج و اقدام به سرمایه گذاری در بازار‌های غیرشفاف مانند بازار املاک و طلا کنند.

سازمان بورس پیگیر اصلاح بند مالیاتی قانون بودجه ۱۴۰۳

مدیرعامل سبدگردان آتیه توکا خاطرنشان کرد: ابلاغ چنین مصوبه‌هایی که تخصصی نیستند ضربه سنگینی را به اقتصاد کشور می‌زند و در تناقض بسیار جدی با شعار جهش تولید با مشارکت مردم خواهد بود.

وی اظهار داشت: با توجه به پیگیری‌های انجام شده توسط کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری و سازمان بورس، امیدواریم که این ابلاغیه اصلاح شود و دیگر شاهد ایجاد مشکلات ناشی از اجرای این بند مالیاتی قانون بودجه در بازار سرمایه نباشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر