بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶
ضرباهنگ رشد قیمت دلار نیما بالاتر خواهد رفت

بانک مرکزی؛ بزرگترین بازیگر ارز

بانک مرکزی؛ بزرگترین بازیگر ارز
احتمال دارد قیمت دلار بازار آزاد که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، آن را دلار تلگرامی می‌خوانند، افزایش یافته و تا رسیدن به فصل تابستان ۱۰ هزار تومان رشد کند. به‌نظر می‌رسد درصورت صبوری بازار سرمایه تا رسیدن مردادماه، دلار نیما افزایش یابد.
کد خبر : ۲۸۰۲۰۴

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز؛ درخصوص تاثیر اختلاف حدودی ۶۶ درصدی نرخ ارز آزاد و نرخ ارز نیما و همچنین تحولات ناشی از آن، مطرح کرد: طی مدت اخیر قیمت دلار نیما به غیر از درصد بسیار کمی، ثابت بود و بعد از مدتی با افزایش اختلاف دلار نیما و آزاد شاهد تصمیم سیاستگذار مبنی بر افزایش تدریجی نرخ دلار نیما بودیم؛ همچنین شایعاتی در بازار مطرح بود که افزایش دلار نیما تا قیمت حدودی زیر ۵۰ هزار تومان محتمل است؛ اما درصورت اقدام سیاستگذار به افزایش تدریجی قیمت، در اواسط مردادماه به عدد حدودی ۵۰ هزار تومان خواهیم رسید.

بانک مرکزی؛ بزرگترین بازیگر ارز
الیاس‌کردی براساس شواهد خود از گزارشات اتاق بازرگانی، افزود: احتمال دارد قیمت دلار بازار آزاد که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، آن را دلار تلگرامی می‌خوانند، افزایش یافته و تا رسیدن به فصل تابستان ۱۰ هزار تومان رشد کند. به‌نظر می‌رسد درصورت صبوری بازار سرمایه تا رسیدن مردادماه، دلار نیما افزایش یابد.
وی مطرح نمود: درصورت رشد دلار در بازار آزاد، با وجود باقی ماندن اختلاف میان دلار نیما و آزاد، ضرباهنگ رشد قیمت دلار نیما بالاتر رفته و ممکن است به جای رشد ۱۰۰ تومانی در هر روز کاری، این عدد به ۲۰۰ تومان برسد و زودتر از مردادماه به‌راحتی به عدد حدودی زیر پنجاه هزارتومان واصل شویم. پس از آن دلار نیما با دلار افزایش یافته مواجه شده و با نرخ جدید آن، هماهنگ خواهد شد.

تأثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر رشد دلار نیما


این کارشناس بازار سرمایه درخصوص تأثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر رشد دلار نیما بیان داشت: متاسفانه انتخابات آمریکا در کشور اینگونه تعبیر می‌شود که یک گزینه، انتخاب اصلی خواهد بود و انتخابات، تمام شده در نظر گرفته می‌شود؛ درصورتی که انتخابات آمریکا هیچوقت به راحتی قابل پیش‌بینی نبوده است؛ بنابراین باید درنظر داشت که نتیجه انتخابات آمریکا همچنان نامشخص است و به‌نظر می‌رسد با فرض رأی آوردن ترامپ، فروش نفت دشوارتر و همچنین مشکلات ارزی افزایش خواهد یافت. طبق پیش‌بینی‌ها باتوجه به رشد نقدینگی، شرایط موجود درحال حاضر و اعلام وزارت اقتصاد، شاهد افزایش قیمت دلار در بازار غیررسمی خواهیم بود.

 

معقولیت راهکار تزریق ارز بانک مرکزی به بازار برای کنترل نرخ آن


الیاس‌کردی درباره معقولیت راهکار تزریق ارز بانک مرکزی به بازار برای کنترل نرخ آن، بیان نمود: بزرگترین بازیگر ارز در کشور بانک مرکزی است. تمام بانک‌های مرکزی دنیا به کنترل مستقیم نرخ ارز کشورشان نسبت به نرخ ارز دیگر کشور‌ها به دلیل کنترل شرایط، اشتیاق دارند؛ اما تفاوت ابزار‌های آن‌ها و ما در این است که آن‌ها به دنبال شیوه‌های غیرمسقیم مانند نرخ بهره، ایجاد رشد اقتصادی و تخصیص و هدایت منابع هستند؛ اما اقدام ما در کشور، تزریق مستقیم دلار است؛ البته که با توجه به تاثیر افزایش عرضه بر کاهش قیمت، این اقدام موفق عمل می‌کند، اما راه درست این نیست؛ چنین راهکاری مشکلات ارزی کشور را افزایش و ذخایر بانک‌های مرکزی را کاهش خواهد داد.


این کارشناس در پایان، درباره تأثیر اختلاف دلار آزاد و نیمایی بر ایجاد ساختار رانتی خاطرنشان کرد: در اقتصاد هر کشوری عرضه کالا با دو نرخ باعث ایجاد فساد می‌شود و این مسئله ارتباطی به سیاستگذار و الگو اقتصادی ندارد؛ به این معنا که افزایش ابزار‌های نظارتی نتیجه‌بخش نبوده و راه‌حل تک نرخی کردن آن و رسیدن به اقتصاد آزاد است و هیچ راهکاری به غیر از این در سراسر دنیا وجود ندارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
اثر مهم ترین رویداد صنعت مالی ایران بر بازار سرمایه
در مصاحبه با کارشناسان بازار سرمایه:

اثر مهم ترین رویداد صنعت مالی ایران بر بازار سرمایه

کدام گروه‌ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
فعالان بازار سرمایه برای هفته جاری پیش‌بینی کردند:

کدام گروه‌ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲

کدام گروه‌ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟ ۳ تیر ۱۴۰۲
فعالان بازار سرمایه برای هفته جاری پیش‌بینی کردند:

کدام گروه‌ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟ ۳ تیر ۱۴۰۲

کدام گروه‌ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟ ۷ مرداد ۱۴۰۲
فعالان بازار سرمایه برای هفته جاری پیش‌بینی کردند:

کدام گروه‌ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟ ۷ مرداد ۱۴۰۲

ارسال نظر