بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۹
پیگیری تجدید ارزیابی تمام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس؛

تجدید ارزیابی، تصمیمی مناسب برای بازار سرمایه

تجدید ارزیابی، تصمیمی مناسب برای بازار سرمایه
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: در مجلس درحال پیگیری هستیم که تمام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار بتوانند حداقل هر سه سال یکبار تجدید ارزیابی شوند که این تصمیم مناسبی برای بازار سرمایه خواهد بود.
کد خبر : ۲۸۰۳۸۱

به گزارش بورس‌نیوز، محسن علیزاده درخصوص حمایت مجلس از بازار سرمایه در برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه ۱۴۰۳ و تجدید ارزیابی شرکت‌های بورسی بیان کرد: طبق وعده‌های پیشین وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس، قرار است بحث تجدید ارزیابی شرکت‌های بورسی در بودجه ۱۴۰۳ مورد بررسی ویژه قرار گیرد که این تصمیم از جمله موارد ضروری است و در صورت اجرا محرک مناسبی برای بازار سرمایه خواهد بود.


شفافیت سود واقعی برای سهامداران

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: با این اتفاق، سود واقعی برای سهامداران شفاف شده و شرکت‌ها را برای سرمایه‌گذاران قابل تحلیل خواهد کرد. برهمین اساس، در برنامه هفتم توسعه طبق پیگیری‌ها انتظار می‌رود در بودجه ۱۴۰۳ هم به آن پرداخته شود.


علیزاده اشاره کرد: زمانی که شرکت‌ها به تجدید ارزیابی دارایی و به‌روزشدن دارایی‌های خود عمل می‌کنند، به نحو بهتر و شایسته‌تری می‌توانند در حوزه طرح‌های توسعه‌ای و نیز افزایش سرمایه‌های آتی آن‌ها از محل سود انباشته یا مطالبات و آورده نقدی ورود کرده و نسبت به سرمایه‌گذاری مجدد اقدام کنند.


تصمیمی مناسب برای بازار سرمایه

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در برنامه هفتم توسعه، پیشنهادی که در کمیسیون تلفیق آورده شده بود تنها شرکت‌های دولتی را ملزم به تجدید ارزیابی می‌کرد؛ اما در مجلس درحال پیگیری هستیم که تمام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار بتوانند حداقل هر سه سال یکبار تجدید ارزیابی شوند که این تصمیم مناسبی برای بازار سرمایه خواهد بود.


فرصتی برای تصمیم‌گیری بهتر سرمایه‌گذاران

وی در ادامه عنوان کرد: مزیت تجدید ارزیابی، بروزرسانی و نزدیک شدن دارایی‌های غیرجاری شرکت‌ها به واقعیت است و بازار سهام در صورت درنظرگرفتن سایر متغیر‌ها و همچنین ویژگی تجدید ارزیایی‌ها می‌تواند از این فرصت استفاده کرده و شرایط بهتری را برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران فراهم کند.

به گفته عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، به طور کلی، مجلس برای موضوعاتی که تاثیر مهمی بر بازار سرمایه دارند و همراهی بیشتری با سیاست‌های این بازار، تلاش خواهد کرد. لازم به ذکر است؛ تجدید ارزیابی شامل به روزرسانی دارایی‌های غیرنقدی یک بنگاه تجاری است. بر اساس استاندارد‌های حسابداری، دارایی‌های غیرجاری بنگاه‌های اقتصادی بر مبنای بهای تاریخی در دفاتر ثبت می‌شوند و با توجه به تورم حاکم در اقتصاد، هر چه از زمان این ثبت بیشتر می‌گذرد، اختلاف بین ارزش دفتری و ارزش بازاری افزایش خواهد یافت.

افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها منجر به رقیق شدن قیمت سهام شرکت‌ها می‌شود که بازار این موضوع را به عنوان مساله‌ای مثبت تلقی می‌کند و باعث افزایش ارزش بازار شرکت‌ها خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه، زمانی که شرکت‌ها اقدام به تجدید ارزیابی دارایی و به روز شدن دارایی‌های خود می‌کنند، به نحو بهتر و شایسته‌تری می‌توانند در حوزه طرح‌های توسعه‌ای و همچنین افزایش سرمایه‌های آتی آن‌ها از محل سود انباشته یا مطالبات و آورده نقدی ورود کرده و نسبت به سرمایه‌گذاری مجدد اقدام کنند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مديريت عمليات بازار شركت بورس اوراق بهادار تهران:

"ذوب" بازگشایی شد

چهارشنبه‌های داغ: هر چه بگندد نمکش می‌زنند وای به روزی که بگندد نمک؛

"شرکت بورس انرژی "، کلاهی بزرگ که بر سر مردم گذاشتند؟

داستان خرید شبهه برانگیز پالایشگاه تهران: به حال این مملکت بخندیم یا گریه کنیم (قسمت دوم)
چهارشنبه‌های داغ: سهام عدالت یا سهام خجالت؟ حتی باورتان نمی‌شود که چه کسانی برای سهام عدالتتان تصمیم می‌گیرند؟

داستان خرید شبهه برانگیز پالایشگاه تهران: به حال این مملکت بخندیم یا گریه کنیم (قسمت دوم)

ارسال نظر