بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۴
مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد؛

پیشنهادات سازمان بورس برای تسهیل تأمین مالی شرکت‌های بورسی

پیشنهادات سازمان بورس برای تسهیل تأمین مالی شرکت‌های بورسی
مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تسهیل تأمین مالی شرکت‌ها عنوان کرد: با اجرای قانون تسهیل تأمین مالی و زیرساخت‌ها، در زمینه تأمین مالی شرکت‌ها از طریق اوراق بدهی نیز تغییرات مثبتی رخ خواهد داد، به‌عنوان مثال؛ امکان انتشار اوراق به صورت خصوصی در بازار سرمایه فراهم خواهد شد و شرکت‌ها با سازوکارهای کمتری می‌توانند اقدام به عرضه خصوصی اوراق نمایند.
کد خبر : ۲۸۰۵۱۴

به گزارش بورس‌نیوز، وحید روشن‌قلب، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار، بیان کرد: با توجه به ارتباط طرح تسهیل تأمین مالی و زیرساخت‌ها با سازمان بورس و اوراق بهادار، پیشنهاداتی از طرف این سازمان برای درج در این قانون به مجلس ارائه شد تا با رفع موانع قانونی، تامین مالی شرکت‌های بورسی تسهیل شود.


وی افزود: در این راستا، موضوعات مورد نیاز بازار سرمایه نیز در پیشنهاد‌های سازمان بورس گنجانده شده است.

روشن‌قلب عنوان کرد: تأمین مالی شرکت‌ها از طریق ابزار‌های سرمایه‌ای، افزایش سرمایه شرکت‌ها و تآسیس شرکت‌های سهامی عام پروژه، از جمله پیشنهاد‌های نهاد ناظر است.

وی با تأکید بر وجود مشوق‌های مالیاتی در این قانون، ادامه داد: شرکت‌هایی که از محل سود انباشته سال گذشته خود افزایش سرمایه می‌دهند و شرکت‌هایی که از محل سلب حق‌تقدم از سهامداران فعلی افزایش سرمایه خواهند داد تا سقف این افزایش سرمایه از سود مشمول مالیات سال گذشته آن‌ها کم خواهد شد که در نهایت منتج به افزایش میزان سرمایه‌گذاری خواهد شد.


مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به منظور تأسیس شرکت‌های سهامی عام پروژه و صندوق‌های عام پروژه، معافیت مالیاتی برای انتقال دارایی‌ها به شرکت وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به زمانبر بودن فرآیند افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات یادآور شد: سازمان بورس از سال گذشته شرکت‌ها را ملزم به ارسال حق‌تقدم‌ها به صورت الکترونیک و از طریق سپرده‌گذاری نمود و الزام ارسال پستی حق‌تقدم برداشته شد.

روشن قلب ادامه داد: بر این اساس، پیشنهاد شد مهلت استفاده از حق‌تقدم خرید سهام از ۶۰ روز به ۳۰ روز کاهش پیدا کند و همین طور مهلت فروش حق تقدم‌های استفاده نشده از ۳۰ به ۱۵ روز کاهش پیدا کند که این پیشنهاد‌ها در مجلس به تصویب رسید و با اجرای این قانون، طول فرآیند افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات به طور محسوس (حدودا ۲ ماه) کاهش پیدا کند. همچنین مواردی که نیازمند دریافت مجوز از مرجع ثبت شرکت‌ها بود نیز کاهش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: بعد از ابلاغ این مصوبه، صرفا در پایان افزایش سرمایه نیاز به مراجعه به مرجع ثبت شرکت‌ها وجود دارد و قبل از انتشار آگهی حق‌تقدم‌های استفاده نشده، نیازی به دریافت مجوز از مرجع ثبت شرکت‌ها نیست.

روشن قلب با اشاره به تسهیل تأمین مالی شرکت‌ها بیان کرد: با اجرای قانون تسهیل تأمین مالی و زیرساخت‌ها، در زمینه تأمین مالی شرکت‌ها از طریق اوراق بدهی نیز تغییرات مثبتی رخ خواهد داد، به‌عنوان مثال؛ امکان انتشار اوراق به صورت خصوصی در بازار سرمایه فراهم خواهد شد و شرکت‌ها با سازوکار‌های کمتری می‌توانند اقدام به عرضه خصوصی اوراق نمایند.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: راه‌اندازی صندوق‌های تضمین به انتشار اوراق بدهی گسترده‌تر در بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴
بیشتر از 10 ساله سهامدار خودرویی هستم و یکریال سود سهام تا حالا ندادن این چه بورسیه خوب درشو ببندید پولامونو تو بانک بزاریم.
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴
بیشتر از 10 ساله سهامدار خودرویی هستم و یکریال سود سهام تا حالا ندادن این چه بورسیه خوب درشو ببندید پولامونو تو بانک بزاریم.