بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۳
۷۰ هزار میلیارد تومان ارزپاشی بیهوده بانک مرکزی از جیب دولت به جیب دلالان
مابه‌تفاوتی که از جیب مردم به جیب واردکنندگان موبایل در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به واسطه نحوه تخصیص ارز از محل بازار نیما داده شده به ۷۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و این یارانه نه به مصرف‌کننده بلکه به واردکننده موبایل اختصاص داده شده است.
کد خبر : ۲۸۰۵۵۸

به گزارش بورس‌نیوز، در پی نوسان رخ داده در بازار ارز در سال ۱۴۰۳ که بسیاری آن را «هیجانی» و ناشی از اتفاقات غیراقتصادی تحلیل می‌کنند، اکنون فاصله نرخ بازار آزاد ارز و نرخ نیمایی تقریبا به دو برابر رسیده است.

پس از آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلا مقرر شد موبایل‌های زیر ۳۰۰ دلار با ارز نیمایی، ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله و بالای ۶۰۰ دلار با ارز حاصل از صادرات خود وارد شود؛ اما انجمن موبایل طی نامه‌ای از بانک مرکزی درخواست کرد همه موبایل‌ها با ارز تالار دوم مرکز مبادله وارد شود و پس از آن موافقت شد همه موبایل‌های زیر ۶۰۰ دلار و بالای ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا وارد شود، هر چند هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.


در سال ۱۴۰۲، تعداد گوشی‌های همراه وارد شده به کشور حدود ۱۴.۷ میلیون عدد بود که این گوشی‌ها با دلار نیمایی در کانال ۳۰ هزار تومان، وارد کشور شده است، اما قیمت موبایل در بازار به راه دیگری رفته است.

به طور مثال قیمت گوشی آیفون ۱۳ امروز با دلار ۶۱ هزار و ۳۰۰ تومانی به فروش می‌رسد، درحالی که با دلار نیمایی که در حال حاضر حدود ۴۱ هزار تومان است، وارد می‌شود.

برآورد‌ها نشان می‌دهد مابه‌تفاوتی که از جیب مردم به جیب واردکنندگان موبایل در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به واسطه نحوه تخصیص ارز از محل بازار نیما داده شده به ۷۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و این یارانه نه به مصرف‌کننده بلکه به واردکننده موبایل اختصاص داده شده است

اشتراک گذاری :
ارسال نظر