بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲
الزام استفاده از شناسه کالا برای صنایع شیمیایی، معدنی و ماشین‌آلات
صنایع شیمیایی و پلیمری، معدنی و ماشین آلات و تجهیزات، هنگام ثبت سفارش ملزم به استفاده از شناسه کالا شدند.
کد خبر : ۲۸۰۵۷۰

به گزارش بورس‌نیوز، سامانه جامع تجارت، الزام درج شناسه‌کالا جهت ثبت‌سفارش ردیف تعرفه‌های اعلام شده در این سامانه در حوزه صنایع «شیمیایی و پلیمری»، «معدنی» و «ماشین آلات و تجهیزات» را اعلام نموده است؛ بنابراین امکان اخذ شناسه‌کالا برای کالا‌های ذیل این تعرفه‌ها فراهم شده است.

همچنین در این اطلاعیه به مراجعه کاربران به مسیر "عملیات شناسه کالا>ثبت کالای جدید> فرم انتخاب سرفصل" در سامانه جامع تجارت برای مشاهده سرفصل‎‌های کالایی مرتبط با هر تعرفه، اشاره شده است و اگر کالایی ذیل این تعرفه وجود دارد که امکان اخذ شناسه کالا برای آن فراهم نشده است، باید از طریق گزینه "ثبت و پیگیری مشکل" در سامانه جامع تجارت، گروه شناسه کالا، شاخه درخواست ایجاد سرفصل کالا با موضوع ایجاد سرفصل در تعرفه دارای الزام شناسه کالا را به واحد پشتیبانی سامانه ارسال کند.


درخصوص شناسه کالا


آئین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا موضوع ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اواخر شهریور ماه ۱۳۹۵ از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، برای اجرا ابلاغ شد. ماده ۲۰ این آئین‌نامه مسئولیت اجرای آن را به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول کرده و طبق ماده ۱۲ آن وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) موظف است "امکان ثبت شناسه رهگیری و دریافت گواهی الکترونیکی را در سامانه جامع تجارت فراهم کند و یکتا بودن شناسه‌های رهگیری را در سطح تمامی کالا‌های مشمول، تضمین کند".

بر این اساس شناسه کالا با کد رهگیری تفاوت‌هایی دارد که نشان می‌دهد کد رهگیری برای مقابله با قاچاق اهمیت بیشتری دارد. در اصل شناسه کالا برای یک قلم کالا صادر می‌شود. بعد از صدور شناسه برای یک کالا، تولید کننده و وارد کننده می‌تواند در سامانه شناسه کالا برای برند خود شناسه مختص بگیرد. در مواردی نیاز است برای کالا‌ها شمارنده هم تعیین شود که همان کد رهگیری است. این کد برای اقلامی مثل دستمال کاغذی، شیرینی و شکلات که تعداد و انواع زیادی دارند استفاده نمی‌شود، اما رهگیری در این کالا‌ها به روش دیگر استفاده می‌شود؛ بنابراین کد رهگیری بیشتر برای کالا‌های بادوام و سرمایه‌ای مثل خودرو، قطعات یدکی و ... که به لحاظ ایمنی اهمیت دارند، قیمت آن‌ها بالا است و موضوع قاچاق هستند، استفاده شده است.

در مجموع طبق گفته تولیدکنندگان و مسئولان وزارت صمت راهکاری که می‌تواند تا حد زیادی جلوی قاچاق کالا را بگیرد اجرای طرح کد رهگیری و بعد از آن اجرای طرح‌های برخورد با قاچاق در سطح عرضه است. چرا که شناسه کالا یک شناسه کلی برای کالا است، اما کد رهگیری، بارکدی است که مشخص می‌کند کالا در کدام کارخانه، چه روز و ساعتی و چگونه تولید شده است. درباره کالا‌های وارداتی نیز کد رهگیری مبدا آن را مشخص می‌کند و می‌تواند تا حد زیادی جلوی کالای قاچاق را بگیرد. در اصل شناسه کالا یک شناسه کلی برای کالا است و کد رهگیری، بارکدی است که مشخص می‌کند کالا در کدام کارخانه، چه روز و ساعتی و چگونه تولید شده است.

لازم به ذکر است پیش از آیین‌نامه شناسه و رهگیری کالا، طرح شبنم و ایران کد در راستای تفکیک کالای قاچاق و غیر قاچاق مطرح شده بود که به دلیل گسترش کد‌های جعلی در مرحله اجرا متوقف شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
محدودیت مهلت تأمین ارز واردات
طبق آخرین اطلاعیه سامانه جامع تجارت؛

محدودیت مهلت تأمین ارز واردات

دستورالعمل جدید فروش تایر سواری اعلام شد
پس از درج قیمت مصوب تایر‌ها؛

دستورالعمل جدید فروش تایر سواری اعلام شد

ارسال نظر