بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۳
در چهارمین مجمع شرکت بورس تکلیف شد:

افزایش سرمایه و پذیرش در تابلوی بورس

جلسه مجمع عادی بطور سالیانه شرکت بورس (سهامی عام) در محل سالن همایشهای بین المللی صداوسیما ساعت 14 مورخ 89.1.31 با حضور بیش از 56 درصد سهامداران برگزار شد.
کد خبر : ۳۱۰۴۵


جلسه مجمع عادی بطور سالیانه شرکت بورس (سهامی عام) در محل سالن همایشهای بین المللی صداوسیما ساعت 14 مورخ 89.1.31 با حضور بیش از 56 درصد سهامداران برگزار شد.



به گزارش خبرنگار بورس نیوز؛ ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای محمد هاشم بت شکن به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان عسگری مارانی و زرگانی نژاد با دبیری آقای متین رییس کانون سهامداران حقیقی کامل شد.

همچنین آقای عباس هشی نماینده موسسه حسابرسی هوشیار بهمند و آقای خواجه نصیری نماینده سازمان بورس نیز در جلسه حضور داشتند که دکتر حسینی معاون سازمان بورس نیز بعدا در ترکیب هیات رییسه قرار گرفت .

سه معاونت شرکت بورس سنگینیان ، رستمی و جاویدی نیز در ترکیب هیات رییسه برای پاسخگویی به سوالات سهامداران قرار گرفتند .

در نهایت مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط دکتر قالیباف مدیر عامل شرکت و گزارش بازرس قانونی توسط هشی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.


1-تصویب صورتهای مالی شرکت با تائید اکثریت سهامداران

2-تقسیم 20 تومان سود نقدی به ازای هر سهم

3-انتخاب موسسه حسابرسی دایا رایان به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت

4-انتخاب روزنامه های اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیر الانتشار


پیام هیأت مدیره و مدیر عامل

سال 1388 سالی موفق و همراه با ثبت رکورد های جدید در بورس اوراق بهادار تهران بود در این سال عمده نماگرهای فعالیت بورس در سطح بالاتری نسبت به سال پیش قرئار داشتند و در مواردی به بالاترین سطح خود در طول فعالیت بورس تهران رسیدند .

همچنین در این سال ، تلاش های بسیاری برای ایجاد بنیان های لازم برای پیشرفت بازار سرمایه صرف شد و هیأت مدیره و مدیران اجرایی سعی کردند تا از فضای همکاری و همدلی موجود بین ارکان مختلف بازار سرمایه ، به نحو مطلوبی بهره برداری و برنامه های متعددی را در مسیر رشد و توسعه بازار برنامه ریزی کنند که از آن جمله می توان به برنامه های در دست اجرا برای افزایش نقدشوندگی ، معرفی محصولات جدید ، افزایش شفافیت بازار ارتقای دانش مالی و سرمایه گذاری و ایجاد ارزش افزوده برای ذی نفعشان اشاره کرد .

افزایش نقد شوندگی بازار یکی از مهمترین برنامه هایی بوده که در سال 1388 پیگیری شده است و اقدامات متعددی برای دستیابی به بازاری منصفانه و نقد صورت گرفته است که از آن جمله می توان به انجام مطالعه ی تطبیقی گسترده ای در مورد زیر ساختار های بازار ، بازنگری قواعد معاملاتی ( افزایش دامنه نوسان و کاهش حجم مبنای شرکت های بزرگ ) ، اصلاح دستورالعمل بازار گردانی ، اصلاح دستورالعمل نحو انجام معاملات ، پیشنهاد به کارگیری از سازو کار حراج برای بازگشایی نماد های متوقف ، تشکیل کمیته بازار ، ایجاد میزهای صنعت و اموزی ناشران ، بازنگری روش کشف قیمت در عرضه های اولیه ، افزایش کیفیت امیدنامه های درج و پذیرش و برنامه ریزی برای راه اندازی بازار ابزار مشتقه اشاره کرد که بی شک نقش قابل توجهی در افزایش نقد شوندگی و کارایی بازار خواهد داشت .

علاوه بر این بورس تلاش کرده است با فراهم آوردن فرصت های مناسب سرمایه گذری برای طیف وسیعی از سهامداران ، پاسخگوی انتظارات و نیازهای مختلف سرمایه گذاران ، ناشران و دیگر فعالان بازار باشد و در این راستا ، راه اندازی بازار معاملات ابزار مشتقه با تأکید بر قرار داد آتی سهم ، در دستور کار قرار گرفت و اینک مراحل نهایی خود را طی می کند . به گونه ای که انتظار می رود در ماه های ابتدایی سال 1389 ، شاهد راه اندازی فاز اول این بازار باشیم که بی شک تحولی شگرف در فعالیت 42 ساله بازار سرمایه ایران محسوب می شود . علاوه بر این ، مطالعات شناخت و تدوین مقررات آتی سهم ، شاهد معرفی این قرار دادها در بازار باشیم.


آماده سازی مناسب و پذیرش شرکت های مشمول واگذاری در قالب سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و همچنین پذیرش شرکت های غیر دولتی و ارتقای شفافیت امیدنامه های درج و پذیرش از دیگر اقداماتی بوده است که در سال 1388 با جدیت پیگیری شد. در این راستا بورس علاوه بر ایجاد فرصت های جذاب برای سرمایه گذاران ، نقش خود را به عنوان ساز و کار اصلی خصوصی سازی به خوبی ایفا کرد.

به گونه ای که بیش از 920 درصد واگذاری های دولتی در این سال از طریق بورس تهران انجام شده است.

علاوه بر اقدامات فوق ، فرهنگ سازی و ارتقای دانش مالی عمومی و تخصصی افراد جامعه از دغدغه های مهم بورس تهران برای فراهم کردن مشارکت آگاهانه و پایدار عموم مردم در بازار سرمایه بوده است که در این ارتباط ، علاوه بر تدوین و اجرای برنامه های تخصصی آموزشی داخلی و خارجی برای کارشناسان و فعالان بازار ، تهیه و توزیع جزوات و کتب آموزشی ، حمایت از پروژه های پژوهشی و پایان نامه های دانشجویی و طراحی و راه اندازی سایت آموزش ، برگزاری 118 هزار نفر ساعت دوره آموزشی مقدماتی و پیشرفته رایگان برای سرمایه گذاران و ناشران در تهران و تالارهای منطقه ای پیگیری شده است.

بورس تهران در کنار برنامه های توسعه ای خود ، تلاش کرده است تا از طریق افزایش درآمد های عملیاتی ، مدیریت کارآمد منابع مالی و صرفه جویی در هزینه های عملیانی و توجه ویژه به منابع انسانی ، بازده مناسبی برای سهامداران خود که عموماً از فعالان بازار سرمایه هستند ، ایجاد کند .

هیأت مدیره در پایان از اعضای محترم شورای عالی بورس و اوراق بهادار ، هیأت عامل سازمان خصوصی سازی ، ناشر پذیرفته شده ، اصحاب رسانه و همکاران بورس قدرانی و سپاسگزاری می کند و معتقد است اصحاب رسانه و همکاران بورسی قدرانی و سپاسگزاری می کند و معتقد است توسعه و تعمیق بازار سرمایه ، جز با همکاری همه فعالان بازار میسرخواهد بود .

اعضای هیأت مدیره 


رویدادهای مهم بورس در سال 88

* برگزاری مجمع شرکت 88.2.8

مجمع عمومی عادی سالانه بورس اوراق بهادار تهران با حضور اکثریت سهامداران برگزار شد و ضمن تصویب صورت های مالی ، مبلغ 200ریال به عنوان سود نقدی هر سهم تعیین شد .

* تصویب قرارداد آتی 88.2.13

شورا بر اساس بند ماده 4 قانون بازار اوراق بهادار ، ابزار مالی قرارداد آتی سهام را در قالب " تعهد در مقابل تعهد " تصویب و مجوز راه اندازی بازار آن را صادر کرد .

* نشست بورس های اسلامی در تهران 88.2.16

بورس های عضو سازمان کنفرانس اسلامی در نشستی به میزبانی بورس تهران در مورد ارایه راهکارهای مناسب برای توسعه همکاری به بحث و تبادل نظر پرداختند .

*عرضه اولیه سهام بانک تجارت 88.2.28

6درصد از سهام بانک تجارت به عنوان دومین بانک دولتی و هفتمین بانک پذیرفته شده در بورس به قیمت میانگین هر سهم 1.205 ریال ، عرضه شد. برای بار نخست ، درصد عرضه سهام روز اول به 6 درصد افزایش یافت .

* عرضه اولیه سهام بانک صادرات 88.3.19

6 درصد از سهام بانک صادرات ایران پس از پذیرش و درج نام شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران ، به قیمت میانگین هر سهم 1.001 ریال عرضه شد .

* عرضه اولیه سهام حفاری شمال 88.4.31

6 درصد از سهام شرکت حفاری شمال پس از پذیرش و درج نام در فهرست شرکت های پذیرفته شده ، به قیمت میانگین هر سهم 1.400 ریال عرضه شد و بدین ترتیب یک صنعت جدید به بورس اضافه شد.

* حذف 15 شرکت از بورس 88.5.14

بر اساس تصمیم هیأت پذیرش اوراق بهادار ، 5 شرکت به دلیل عدم احراز شرایط پذیرش از فهرست شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران حذف شدند .

* تصویب شاخص های جدید 88.5.26

4 شاخص مبتنی بر سهام شناور آزاد شامل TEDFIX30 , TEFIX , TEDFIX TEFIX30 که توسط بورس اوراق بهادار تهران پیشنهاد شده بود به تصویب شورای عالی بورس رسید.

* عرضه اولیه بیمه البرز 88.7.15

10 درصد از سهام بیمه البرز پس از پذیرش درج نام شرکت های پذیرفته شده ، به قیمت میانگین هر سهم 6.293 عرضه شد و یک صنعت جدید دیگر به بورس اضافه شد .

بزرگترین معامله تاریخ بورس تهران با معامله 22.9 میلیارد سهم شرکت مخابرات ایران به ارزش بیش از 7.800 میلیارد تومان قطعی شد .

* عرضه اولیه سهام سیمان فارس نو 88.1.29

5 درصد از سهام شرکت سیمان فارس نو پس از پذیرش و درج در بورس تهران به قیمت میانگین هر سهم 2.541 ریال عرضه شد.

* تغییر در حجم مبنا 88.8.16

حجم مبنای شرکت های بزرگ ( با سرمایه 10 میلیارد سهم و بیشتر ) از 4 در ده هزار ( 0.0004 ) به 3 در ده هزار ( 0.0003 ) سهام شرکت کاهش یافت

* تغییر در دامنه نوسان 88.8.16

دامنه مجاز نوسان روزانه قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده ، از 3 درصد به 3.5 درصد و دامنه مجاز نوسان روزانه قیمت حق تقدم سهام از 6 به 7 درصد افزایش یافت .

* تغییر حجم سفارش

سقف سفارش شرکت های کوچک ( کم تر از یک میلیارد سهم ) از 10 هزار و سقف سفارش شرکت های بزرگ ( یک میلیارد سهم و بیشتر ) از 50 هزار به 100 هزار سهم افزایش یافت .

* راه اندازی سایت آموزش 88.9.16

طی مراسمی همزمان با سالگرد تصویب قانون بازار اوراق بهادار ، از سایت آموزشی بورس اوراق بهادار تهران که برای مخاطبان مختلف طراحی است ، رونمایی شد .

* عرضه اولیه بیمه آسیا 88.10.2

با افزایش درصد سهام عرضه شده در روز اول ، 10 در صد از سهام شرکت بیمه آسیا پس از پذیرش و درج نام شرکت بورس تهران ، با قیمت سهم 1.486 ریال ، عرضه شد.


ترکیب سهامداران شرکت در پایان سال مالی 1388


کلیات

بورس اوراق بهادار تهران در سال 1388 ، تصویری جذاب وپر رونق از بازار سرمایه ارایه کرد و تقریباً نماگرهای آن در این سال ئاز رشد قابل توجه ای برخوردار بوده اند . بازده کل سرمایه گذاری در سال 1388 به 57 درصد رسید که در سنجش با تورم موجود و همچنین بادزه حاصل از سایر فرصت های سرمایه گذاری ، یکی از بالاترین نرخ های واقعی بازده سرمایه گذاری در اقتصاد ایران طی این دوره بوده است. از نظر رشد ارزش بازار و ارزش معاملات نیز دوره یاد شده یکی از دوره های پر رونق از بدو تأسیس بورس تاکنون محسوب می شود .

عملکرد کلی بازار اوراق بهادار در سال 1388 ، در جدول شماره 5 ارایه شده است . در این سال ارزش معاملات بورس تهران به 184 هزار میلیارد ریال رسید که نشان دهنده رشد 34 درصدی است . متوسط ارزش روزانه معاملات هم از رشد 30.6 درصدی برخوردار بود. تعداد دفعات معاملات نیز با رشد بیش از 61 درصدی به 3.030 هزار دفعه بالغ شد . ارزش بازار بورس تهران هم به بیش از 65 میلیارد دلار رسید که حکایت از رشد 45 درصدی اندازه بازار در سال یاد شده دارد .

نسبت گردش کل معاملات که از تقسیم ارزش معاملات به میانگین ارزش و بازار به دست می آید و نشان دهنده نقد شوندگی بازار و سرعت و سهولت انجام شده هم در این سال به 33.5 درصد رسید که بسیار قابل توجه است .

ارزش و تعداد سهام دولتی واگذار شده هم در این سال به ترتیب 57 و 99 درصد رشد داشته اند و بدین ترتیب سال 1388 ، سال بسیار موفقی در عرصه خصوصی سازی شرکت های دولتی و اجرای سیاست های کلی اصل 44 ارزیابی می شود .

تعداد شرکت های پذیرفته شده هم در این سال با ورود شرکت های بانک تجارت ، بانک صادرات ، حفاری شمال ، بیمه البرز ، سیمان فارس نو و بیمه آسیا و حذف 15 شرکت توسط هیأت پذیرش ، به 337 شرکت رسید و تعداد صنایع هم با افزوده شدن دو صنعت جدید به 39 صنعت رسید .


ارزش بازار سهام

ارزش بازار بورس تهران در سال 1388 با رشد 45 درصدی مواجه شد و به بیش از 65 میلیارد دلار رسید که ناشی از رشد قیمت سهام پذیرفته شده و همچنین پذیرش شرکت های جدید بود. با افزایش ارزش بازار ، نسبت ارزش بازار به محصول ناخالص داخلی هم که نشان دهنده اندازه بازار نسبت به اقتصاد ملی است به 6.5 درصد افزایش یافت .

از میان صنایع پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران هم صنایع فلزات اساسی ، بانک ها ، مخابرات و شرکت های چند رشته ای صنعتی به ترتیب با 16، 14 ،13 ، و 7 درصد بیشترین سهم از ارزش بازار را در اختیار داشته اند .

گفتنی است که در سال گذشته ، مخابرات ، فلزات اساسی و خودرو بیشترین سهم را در اختیار داشته اند . همچنین بررسی ارزش بازار صنایع مختلف نشان می دهد که 8 صنعت بزرگ بورس شامل ، فلزات اساسی ، بانک ها ، مخابرات ، صنایع چند رشته ای ، خودرو ، کانه های فلزی ، سیمان و صنایع شیمیایی با در اختیار داشتن 130 شرکت ، نزدیک به 75 درصد ارزش بازار را در اختیار دارند .

در میان شرکت های پذیرفته شده نیز شرکت های مخابرات ایران ، ملی صنایع مس ایران ، ملی مس ، فولاد مبارکه ، پالایش نفت اصفهان ، کشتیرانی جمهوری اسلامی ، بانک صادرات ، مپنا ، بانک ملت ، بانک پارسیان و مدیریت سرمایه گذاری امید ، جزو 10 شرکت بزرگ بورس تهران محسوب می شوند و حدود 46 درصد ارزش بازار را در اختیار دارند.


تأمین منابع مالی شرکت های پذیرفته شده از طریق بورس

تعداد شرکت هایی که در سال 1388 اقدام به افزایش سرمایه کرده اند ، 41 شرکت و مجموع افزایش سرمایه آن ها بالغ بر 10.144 میلیارد ریال بوده است .


اقدامات و عملکرد سال 1388

بورس اوراق بهادار تهران در راستای برنامه های توسعه ای خود برای افزایش شفافیت و نقدشوندگی بازار ، ارتقای سلامت بازار و افزایش اعتماد عمومی به بازار ، دسترسی به بازار از طریق توسعه استفاده از سیستم های اطلاعاتی و نارسایی های ناشران پذیرفته دشه ، تکمیل بستر های مقرراتی و تدوین آیین نامه ها و دستورالعمل های مورد نیاز ، معرفی ابزار های جدید مالی و بهسازی و توسعه فعالیتهای تالار های منطقه ای ،اقدامات متعددی را در سال 1388 پیگیری کرده است که برخی از آن ها در ادامه بیان می شود .

* برگزاری 3 دوره آموزشی برای صنایع بیمه ، سیمان و خودرو با هدف شناخت نارسایی ها و مشکلات صنعت و کمک به حل مسایل با استفاده از دیدگاه ها و نظرات مدیران و کارشناسان و همچنین انتقال نظرات به مقامات تصمیم گیر

* برگزاری جلسات متعدد با فعالان بازار در زمنیه بررسی شرایط بازار ، تدوین برنامه پنجم و همفکری در مورد سیاست های اقتصادی

* برگزاری 3 دوره آموزشی برای ناشران پذیرفته شده با هدف توسعه ظرفیت ها ، بهبود گزارشگری مالی و کیفیت افشای اطلاعات ، شناخت مشکلات و نارسایی و کمک به حل آن ها

* تدوین گزارشهای تحلیلی و ارایه آن به مقامات تصمیم گیر در مورد برنامه پنجم ، بودجه سال 1388 و طرح هدفمند کردن یارانه ها . برای نمونه ، بخش قابل توجهی از پیشنهادات ارایه شده برای بودجه سال 1389 کل کشور ، در بودجه گنجانده شده و به تصویب مجلس شورای اسلام رسیده است.

* تهیه استراتژی افزایش نقدشوندگی با بازنگری و اصلاح قواعد معاملاتی و ارایه آن به سازمان و شورا که در حال حاضر در شورای عالی بورس در حال بررسی است .

*تهیه و تدوین و همچنین بازنگری مقررات از جمله گزارش توجیهی به کارگیری حراج پایانی در بورس تهران برای تعیین قیمت پایانی ، ویرایش دستورالعمل بازار گردانی در بورس اوراق بهادار ، گزارش توجیهی به کارگیری حراج تک قیمتی در بورس تهران ، تهیه مقررات رای بهره گیری از خرید اعتباری و وام رهنی خرید ، اصلاح نظام عضویت در بورس و تدوین ضوابط فعالیت و نظارت ، تدوین مقررات مبارزه با پولشویی ، تدوین مقررات Take over ، تدوین دستورالعمل نحوه انجام معاملات اوراق بهادار بورس تهران به عنوان یک دستورالعمل مهم و تأثیر گذار ، تصویب آیین نامه روابط سرمایه گذاران و ارسال به سازمان و نهایی کردن آیین نامه راهبردی شرکتی

* تشکیل کمیته بازار برای ارزیابی بازار و پیگیری موارد مشکوک و اخذ تصمیم در مورد آن

* برنامه ریزی برای راه اندازی بازار ابزار مشتقه از جمله ، نیاز سنجی و برنامه ریزی ، تهیه گزارش شناخت و مطالعات تطبیقی ، طراحی ابزار و سازو کار اجرایی ، تهیه و تدوین مقررات دریافت مجوز های لازم از شورای بورس ، سازمان و کمیته فقهی و تهیه زیر ساخت های فنی

* تهیه مقررات مربوط به صندوق های قابل معامله با پشتوانه سهام و طلا ، تهیه امیدنامه نمونه صندوق های قابل معامله و گزار مدل عملیاتی و مالیات صندوق طلا و ارسال برای سازمان

* تهیه سند راهبردی بورس تهران و تدوین اهداف استراتژ ی ها به همراه بررسی محیط فعالیت ، تحلیل مخاطبان ، تحلیل نقاط ضعف و قوت ، تدوین چشم انداز و مأموریت

* تهیه و تدوین بیش از 30 مورد گزارش کاربردی با هدف توسعه دانش بنیادی و معرفی پیشرفت های ایجاد شده در بازار سرمایه جهانی

*تداوم و ارتقای اجرای برنامه های آموزشی ، همایش ها ، انتشار کتاب ها و جزوات برای ارتقای دانش مالی در جامعه با همکاری نهادهای مالی در جامعه با همکاری نهاد های مختلف شامل ، انتقاد تفاهم نامه با دانشنامه های شریف و امیرکبیر ، جهاد دانشگاهی و موسسات معتبر آموزشی و نهاد های مرتبط با بازار سرمایه ،حمایت مالی از همایش ها، 10 مورد حمایت مالی از پایان نامه ، تهیه و چاپ بیش از 10 عنوان کتاب و بروشور ، برگزاری دوره های آموزشی ر تهران و مناطق

* بهسازی و توسعه فعالیت های تالار های منطقه ای با هدف استفاده از ظرفیت های موجود برای واگذاری تالارهای منطقه ای به کارگزاران با هدف توانمند سازی آنان از جمله واگذاری تالار اهواز

* آموزش و توسعه منابع انسانی با برگزاری بیش از 10 مورد دوره آموزشی تخصصی برای همکاران ، شرکت همکاران در کارگاه های آموزشی تخصصی بیش از 50 نفر ساعت ، بازنگری آیین نامه های اداری نظام پرداخت پاداش و حقوق و مزایا و اعزام همکاران به دروه های آموزشی و مذاکره ، برگزاری یک دوره آموزشی برای مشاوران پذیرش ، تهیه طرح طبقه بندی مشاوران پذیرش و گرد آوری فهرست شرکت های هدف و تبلیغ از طریق مذاکرات رودر رو و جلسات معارفه .

* برنامه ریزی برای افزایش کارآمدی فرآیند عرضه های اول از جمله تهیه آیین نامه عرضه اولیه به روش ثبت سفارش ، بازنگری روش عرضه اولیه با شکل حراج ، بهبود کیفیت امید نامه های درج و پذیرش ، بهبود توزیع سهام عرضه شده ، افزایش درصد سهام عرضه شده در روز اول و همکاری با شرکت تابعه




اهداف و برنامه ای سال 1389

پیشرفت و توسعه سریع در جهان امروز و تغییرات پرشتاب محیطی و در نتیجه وضعیت پیچیده پیش روی مدیران و برنامه ریزان سازمان ها در کنار تلاش برای افزایش توامندیها ، رشد و بقای بلندمدت و کاهش ریسک عملیاتی ، اهمیت تدوین برنامه های استراتژیک را برای سازمان ها به میزان چشمگیری افزایش داده است . از این رو ، مدیران و برنامه ریزان ناگریزند از اندیشه و رویکرد سیستمی برای شناخت ، تجزیه و تحلیل فرصت ها ، موقعیت ها ، تهدیدها و محدودیت ها ی بیرونی و نقاط قوت و ضعف درونی سازمان استفاده کنند و با ترمیم و تقویت توانایی ها و ظرفیت های سازمان اطلاعات به دست آمده ، شرایط مناسبی را برای اجرای برنامه های خود فراهم کنند .

بر این اساس بورس اوراق بهادار تهران هم به عنوان نهادی خود انتظام که در چارچوب قوانین و مقررات و سیاست های کلان حاکم بر بازار اوراق بهادار کشور فعالیت می کند. تدوین اهداف راهبردها ، برنامه ها و سیاست گذاری خود را در چارچوب راهبرد توسعه بازار اوراق بهادار کشور و به عنوان پروژه تدوین برنامه راهبردی در دستور کار خود قرار داده و تلاش می کند با بررسی و تبیین دقیق روابط متقابل ، فعالیت های خود را با فعالان بازار و نهادهای نظارتی ، با نظام کلان اقتصادی کشور هماهنگ کند .

هدف اصلی از انجام این پروژه ، بررسی عوامل درونی و برونی تأثیر گذار بر بورس اوراق بهادار تهران و ارایه راهکارهای مناسب برای تعامل با آن ها و در نهایت ، تدوین برنامه راهبردی آن بوده است . اهداف جزیی تر طرح نیز شامل شناخت و تبیین عوامل محیطی تأثیر گذار ( فرصت ها و تهدیدهای بیرونی ) بر بورس ، بررسی وضع موجود با توجه به شاخص های عمده اقتصادی ، فرهنگی ، پژوهشی ، انسانی ، اجتماعی و ... شناخت عوامل درونی و ساختاری و فرصت های بهبود ( نقاط ضعف ) و نقاط قوت پیگیری امکان استقرار نظام های خود ارزیابی برای شناسای عارضه های سازمانی ، به مشورت گذاشتن مشکلات موجود ، شناسایی مشکلات موجود در حیطه ها و رده های سازمانی مختلف ، اولویت بندی مشکلات موجود و اولویت بندی آن ها و ارایه راهبردهای توسعه شرکت ، اهداف و سیاست ها خواهند بود .

در چارچوب موضوع فعالیت شرکت که در اساس نامه بورس اوراق بهادار تهران (سهامی عام) مورد تأکید قرار گرفته است ، چشم انداز شرکت " تبدیل شدن به بورس برتر منطقه و پیشران رشد اقتصادی کشور " و فلسفه وجودی شرکت " ایجاد بازاری منصفانه ، کارآ و شفاف با ابزار های متنوع و دسترسی آسان به منظور ایجاد ارزش افزوده برای ذینفعان " تعیین شده است .

تهیه مقررات مربوط به صندوق های قابل معامله با پشتوانه سهام و طلا ، تهیه امیدنامه نمونه صندوق های قابل معامله و گزار مدل عملیاتی و مالیات صندوق طلا و ارسال برای سازمان

* تهیه سند راهبردی بورس تهران و تدوین اهداف استراتژ ی ها به همراه بررسی محیط فعالیت ، تحلیل مخاطبان ، تحلیل نقاط ضعف و قوت ، تدوین چشم انداز و مأموریت

* تهیه و تدوین بیش از 30 مورد گزارش کاربردی با هدف توسعه دانش بنیادی و معرفی پیشرفت های ایجاد شده در بازار سرمایه جهانی

*تداوم و ارتقای اجرای برنامه های آموزشی ، همایش ها ، انتشار کتاب ها و جزوات برای ارتقای دانش مالی در جامعه با همکاری نهادهای مالی در جامعه با همکاری نهاد های مختلف شامل ، انتقاد تفاهم نامه با دانشنامه های شریف و امیرکبیر ، جهاد دانشگاهی و موسسات معتبر آموزشی و نهاد های مرتبط با بازار سرمایه ،حمایت مالی از همایش ها، 10 مورد حمایت مالی از پایان نامه ، تهیه و چاپ بیش از 10 عنوان کتاب و بروشور ، برگزاری دوره های آموزشی ر تهران و مناطق

* بهسازی و توسعه فعالیت های تالار های منطقه ای با هدف استفاده از ظرفیت های موجود برای واگذاری تالارهای منطقه ای به کارگزاران با هدف توانمند سازی آنان از جمله واگذاری تالار اهواز

* آموزش و توسعه منابع انسانی با برگزاری بیش از 10 مورد دوره آموزشی تخصصی برای همکاران ، شرکت همکاران در کارگاه های آموزشی تخصصی بیش از 50 نفر ساعت ، بازنگری آیین نامه های اداری نظام پرداخت پاداش و حقوق و مزایا و اعزام همکاران به دروه های آموزشی و مذاکره ، برگزاری یک دوره آموزشی برای مشاوران پذیرش ، تهیه طرح طبقه بندی مشاوران پذیرش و گرد آوری فهرست شرکت های هدف و تبلیغ از طریق مذاکرات رودر رو و جلسات معارفه .

* برنامه ریزی برای افزایش کارآمدی فرآیند عرضه های اول از جمله تهیه آیین نامه عرضه اولیه به روش ثبت سفارش ، بازنگری روش عرضه اولیه با شکل حراج ، بهبود کیفیت امید نامه های درج و پذیرش ، بهبود توزیع سهام عرضه شده ، افزایش درصد سهام عرضه شده در روز اول و همکاری با شرکت تابعه


اهداف و برنامه ای سال 1389

پیشرفت و توسعه سریع در جهان امروز و تغییرات پرشتاب محیطی و در نتیجه وضعیت پیچیده پیش روی مدیران و برنامه ریزان سازمان ها در کنار تلاش برای افزایش توامندیها ، رشد و بقای بلندمدت و کاهش ریسک عملیاتی ، اهمیت تدوین برنامه های استراتژیک را برای سازمان ها به میزان چشمگیری افزایش داده است . از این رو ، مدیران و برنامه ریزان ناگریزند از اندیشه و رویکرد سیستمی برای شناخت ، تجزیه و تحلیل فرصت ها ، موقعیت ها ، تهدیدها و محدودیت ها ی بیرونی و نقاط قوت و ضعف درونی سازمان استفاده کنند و با ترمیم و تقویت توانایی ها و ظرفیت های سازمان اطلاعات به دست آمده ، شرایط مناسبی را برای اجرای برنامه های خود فراهم کنند .

بر این اساس بورس اوراق بهادار تهران هم به عنوان نهادی خود انتظام که در چارچوب قوانین و مقررات و سیاست های کلان حاکم بر بازار اوراق بهادار کشور فعالیت می کند. تدوین اهداف راهبردها ، برنامه ها و سیاست گذاری خود را در چارچوب راهبرد توسعه بازار اوراق بهادار کشور و به عنوان پروژه تدوین برنامه راهبردی در دستور کار خود قرار داده و تلاش می کند با بررسی و تبیین دقیق روابط متقابل ، فعالیت های خود را با فعالان بازار و نهادهای نظارتی ، با نظام کلان اقتصادی کشور هماهنگ کند .

هدف اصلی از انجام این پروژه ، بررسی عوامل درونی و برونی تأثیر گذار بر بورس اوراق بهادار تهران و ارایه راهکارهای مناسب برای تعامل با آن ها و در نهایت ، تدوین برنامه راهبردی آن بوده است . اهداف جزیی تر طرح نیز شامل شناخت و تبیین عوامل محیطی تأثیر گذار ( فرصت ها و تهدیدهای بیرونی ) بر بورس ، بررسی وضع موجود با توجه به شاخص های عمده اقتصادی ، فرهنگی ، پژوهشی ، انسانی ، اجتماعی و ... شناخت عوامل درونی و ساختاری و فرصت های بهبود ( نقاط ضعف ) و نقاط قوت پیگیری امکان استقرار نظام های خود ارزیابی برای شناسای عارضه های سازمانی ، به مشورت گذاشتن مشکلات موجود ، شناسایی مشکلات موجود در حیطه ها و رده های سازمانی مختلف ، اولویت بندی مشکلات موجود و اولویت بندی آن ها و ارایه راهبردهای توسعه شرکت ، اهداف و سیاست ها خواهند بود .

در چارچوب موضوع فعالیت شرکت که در اساس نامه بورس اوراق بهادار تهران (سهامی عام) مورد تأکید قرار گرفته است ، چشم انداز شرکت " تبدیل شدن به بورس برتر منطقه و پیشران رشد اقتصادی کشور " و فلسفه وجودی شرکت " ایجاد بازاری منصفانه ، کارآ و شفاف با ابزار های متنوع و دسترسی آسان به منظور ایجاد ارزش افزوده برای ذینفعان " تعیین شده است .



لینک سایت شرکت  :

http://irbourse.com/



اشتراک گذاری :
ارسال نظر