بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۶
در گفتگو با مدیر سایت بتاسهم بررسی شد

چرا سهام ایران خودرو و سایپا رشد نمی کند ؟

خاندوزی در ادامه با نگاهی به روند نوسانات گروه صنایع سنگ آهنی در بورس گفت : آنچه در وهله اول در سنجش صنایع سنگ آهنی در بورس مطرح است ، رشد پی بر ای آنها در بازار و به تبع آن ریسک و بازده سرمایه گذاری در سهام آنها است .
کد خبر : ۳۲۶۰۰

سهامداران تحلیلگر با توجه به دور نمای برخی از شرکت ها و صنایع بورسی و انتظارات خود از روند معاملات تصمیم گیری می کنند و بدین لحاظ بدنبال یافتن مجرای اطلاعات واقعی پیرامون بازار یا شرکت مورد نظر خود هستند .

نوید خاندوزی ، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مطالب فوق در گفتگو با بورس نیوز اظهار داشت : توضیحات مدیر عامل شرکت صدرا در مورد امضای قرارداد های توسعه پارس جنوبی و شناسایی منابع جدید در آمدی برای این شرکت ، جدای از آنکه برای مدیران آن حکایت از عدم شفافیت و ابهام در اثرات سودآوری اجرای این طرح ها دارد اما با توجه به اینکه سهامداران تحلیلگر با نگاه به افق آینده این سهم در بازار ، تعدیل مثبت سود و پیشرفت شرکت را برای خود مسجل می دانند بی اعتنا به هر گونه شایعه ای به جستجوی منابع اطلاعاتی واقعی این سهم در بازار می گردند .

وی افزود : چنانچه این قراردادها ، صوری است باید مدیران و کارشناسان شرکت صدرا نسبت به آن برای سهامداران شفاف سازی کنند در غیر این صورت معامله گران با تحلیل های خود ، اقدام به برآورد احتمالی سود صدرا با توجه به سود حاصل از اجرای پروژه های پارس جنوبی خواهند کرد .


قیمت سنگ آهنی ها بالاست

خاندوزی در ادامه با نگاهی به روند نوسانات گروه صنایع سنگ آهنی در بورس گفت : آنچه در وهله اول در سنجش صنایع سنگ آهنی در بورس مطرح است ، رشد پی بر ای آنها در بازار و به تبع آن ریسک و بازده سرمایه گذاری در سهام آنها است .

این در حالی است که عدم رشد قیمت بیلت در جهان به عنوان پایه ای برای نرخ فولاد کشور که ارتباط مستقیمی با نرخ سنگ آهن دارد و در نظر گرفتن پی بر ای بیش از حد تصور صنایع سنگ آهنی در بازار ، سهامداران آنها را به فکر فرو داشته و تصمیمات مختلفی را برای آنها رقم زده است بطوریکه یکی از همین شرکت ها بنابر طرح توسعه ای خود حدود 200 درصد افزایش سرمایه داده و این در حالی است که پی بر ای این شرکت در بازار 10 بوده و به قیمت بالایی معامله می شود که نمی تواند مطلوبیت چندانی برای خریداران این گونه سهام کسب نماید .

مدیر سایت بتاسهم موازنۀ قدرت شرکتهای بزرگی همچون سرمایه گذاری امید و یا فولاد مبارکه اصفهان در روند معاملات شرکت های سنگ آهنی را علت رشد بسیار بالای قیمت سهام آنها در بازار عنوان کرد و دلایلی دیگری همچون پیشینه سهم و افق قیمت ها در بازار های جهانی را در تأثیر پذیری قیمت سهام این شرکت ها بی تأثیر ندانست .


تا قبل از واگذاری ، قیمت ها رشد نخواهند کرد

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سئوال خبرنگار بورس نیوز مبنی بر اینکه آیا دو شرکت خودرو ساز ایران خودرو و سایپا تا قبل از زمان واگذاری و تعیین قیمت ها در تابلوی معاملات بورس ، می توانند با رشد قیمت سهام خود در بورس روبرو باشند یا خیر ؟ گفت : تا قبل از معامله بلوکی سهام این دو شرکت در بازار ، رقبای بالقوه برای عدم تأثیر گذاری بر قیمت پایه بلوکی اجازه رشد قیمت سهم به بالاتر از رقم های فعلی را در بازار نمی دهند .

البته بحث جدی شدن ادغام دو شرکت و نیز رقابت در روند معاملات آنها در کنار برخی سیاست های دستوری می تواند ریسک سرمایه گذاری معاملات این دو شرکت را در بازار افزایش دهد .


چالش های صنعت بانکداری

خاندوزی اشاره ای نیز به صنعت بانکداری در بورس داشت و با بی تأثیر خواندن تحریم های خارجی بر این صنایع در بورس ، گفت : عمده خدمات بانکداری در داخل کشور انجام می شود و بنابراین تحریم ها تأثیر چندانی بر آنها نخواهد داشت اما آنچه که باید در نگاه اول به این صنایع توجه کرد ، اعمال سیاست های انقباضی بانک مرکزی طی چند سال اخیر و به اصطلاح قفل شدن نقدینگی در بانکها ( باتوجه به عدم رشد تسهیلات بانکی ) و همچنین اجرای طرح تحول اقتصادی و رشد تورم انتظاری از این طرح ، صنعت مذکور را به مخاطره انداخته است . بطوریکه با اجرای طرح تحول و رشد تورم ناشی از اجرای این طرح ، خروج سپرده های بانکی و کاهش حجم آنها را شاهد خواهیم بود .


ادامه روند صعودی شاخص

وی در خاتمه گفت : بزرگترین چالش بورس طی ماههای آینده برگزاری مجامع سالیانه شرکت ها و نیز ارایه گزارش های سه ماهه شرکتها به بازار در کنار روند نوسانات قیمت های جهانی خواهد بود که چنانچه سازمان بورس بتواند مدیریت جامعی برآنها داشته باشد شاخص بورس روندی صعودی را در سال جاری طی خواهد کرد .


اشتراک گذاری :
ارسال نظر