بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۰۷:۰۶
در بررسی صورتهای مالی مشخص شد:

اثرات پارس جنوبی بر سود تجهیزاتی های بورس

بر این اساس واحد تحلیل و مطالعات بورس نیوز تصمیم گرفت در یک بررسی همه جانبه گزارشی از وضعیت حال حاضر شرکتهای مزبور و همچنین افق پیش روی این شرکتها با توجه به قراردادهای جدید منعقد شده و در شرف انعقاد به اطلاع خوانندگان برساند.
کد خبر : ۳۸۷۹۱

شرکتهای پیمانکاری در سال جاری پر سرو صدا ترین شرکتهای بورس بوده اند به گونه ای که با رهبری صدرا بیشترین حاشیه های بازار سرمایه را طی مدت اخیر رقم زده اند .

خبر هایی که هر روز مبنی بر تعدیل EPS این شرکتها بواسطه گرفتن یکی دیگر از فازهای پارس جنوبی به گوش می رسد به گونه ای رقم خورد که در نهایت با شروع نیمه دوم سال 89 و عدم تحقق وعده ها ،بازار که تا پیش از این دل به گرفتن سهم از فازهای جدید پارس جنوبی توسط این شرکتها و تعدیل سود بواسطه پیشرفت قسمتی از فازهای قدیم دل خوش کرده بود به یکباره بی اعتماد شد و تشکیل صف های خریدی که در شش ماهه نخست به یک عادت در این نماد ها تبدیل شده بود جای خود را به عادتی جدید یعنی صف های طویل فروش داد.

بر این اساس واحد تحلیل و مطالعات بورس نیوز تصمیم گرفت در یک بررسی همه جانبه گزارشی از وضعیت حال حاضر شرکتهای مزبور و همچنین افق پیش روی این شرکتها با توجه به قراردادهای جدید منعقد شده و در شرف انعقاد به اطلاع خوانندگان برساند.

شرکت

سال مالی

درصد سود ناویژه به درآمد

درصد سود عملیاتی به درآمد

درصد سود خالص به درآمد

مپنا

88.12.29

19.73

19.38

22.7

صدرا

88.12.29

8.66

4.9

13.56-

ماشین سازی اراک

88.12.29

18.92

12.1

5.18

آذرآب

88.12.29

18.09

9.08

4.16

حفاری شمال

88.12.29

49.96

44.07

45.29

ارقامی که در جدول فوق مشاهده می کنید حاشیه های سود ناخالص ، سود عملیاتی و سود خالص شرکت های پیمانکاری ، تجهیزاتی بورس در سال گذشته می باشد .

حاشیه سود شرکتها

همان گونه که می بینید هزینه های مستقیم پروژه های تمامی این شرکت ها به غیر از حفاری شمال به گونه ای است که حاشیه سود نا خالص آنها زیر 20 درصد می باشد ! یعنی حتی بدون در نظر گرفتن هزینه های عملیاتی ، سود سازی این شرکت ها در پروژه هایی که به دست می گیرند به حدی نیست که چنین سرمایه گذاری های هنگفتی انجام بدهند ، زیرا هنگامی که در بازار ، اوراق مشارکت با سود بدون ریسک 17 درصدی نیز برای سرمایه گذاری موجود است یک سرمایه گذار پخته اقدام به سرمایه گذاری پر ریسک در جایی نخواهند کرد که نرخ بازده آن فاصله فاحشی با سرمایه گذاری دیگری که بدون ریسک است ندارد.

اوراق مشارکت و سرمایه گذاری

بنابراین در یک نگاه دیگر این شرکتها می توانند به جای فعالیتهای پیمانکاری خود سرمایه های خود را در اوراق مشارکت بدون ریسک صرف کنند و بازده ای به همان میزان بدون هیچ دردسری بدست آورند !

تا چه رسد به اینکه پس از کسر هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی بعضاً سرسام آور برخی از آنها ، این شرکتهای پیمانکاری نه تنها از سرمایه گذاری خود سود نمی برند بلکه حتی مبلغی را نیز بدهکار خواهند شد !

این دو شرکت

بنابراین با توجه به صورت های مالی سال گذشته از بین پنج شرکت مورد برسی تنها سرمایه گذاری های حفاری شمال و مپنا معقول به نظر می رسد و گرنه سرمایه گذاری در سه شرکت دیگر کمی ناشیانه می نماید !

(البته خوانندگان این مطلب را در نظر داشته باشند که منظور از سرمایه گذاری در سطور فوق سرمایه گذاری خود این شرکتها در پروژه هایی است که به عنوان پیمانکار در آنها حاضر می شوند و نه سرمایه گذاری در سهام این شرکتها در بورس )

با اوصاف ذکر شده به نظر می رسد اگر این شرکت ها به غیر از حفاری و با کمی اغماض مپنا از پذیرفتن پروژه های جدید با درآمد ها و هزینه هایی مشابه استعفا دهند بسیار معقول تر باشد !

گزارش مالی شش ماهه تجهیزاتی ها

در جدول بعدی که در زیر مشاهده می کنید وضعیت شرکتهای مذکور را در شش ماهه ابتدای سال مشاهده می کنید که به غیر صدرا که از حاشیه سود خالص منفی توانسته تا 1.35 درصد مثبت رشد کند در بقیه شرکتها شاهد اتفاق خاص قابل ذکری نمی باشیم و البته کاملاً هم طبیعی می باشد زیرا توانایی شرکت های فوق بیشتر از این نمی باشد و طی شش ماه سپری شده از سال جدید نیز ، نه تنها تکنولوژی و ماشین آلات این شرکتها به روز نشده است که بتوانند حاشیه سود بالاتری را فراهم سازند بلکه با توجه به بحث تحریم های بین المللی که در مورد این شرکتها جدی تر از بقیه نیز دنبال می شود ، برای آینده بیشتر کاهش حاشیه سود این شرکتها به ذهن متبادر می شود تا افزایش .

شرکت

سال مالی

درصد سود ناویژه به درآمد

درصد سود عملیاتی به درآمد

درصد سود خالص به درآمد

مپنا

89.06.31

24.54

22.55

23.33

صدرا

89.06.31

22.24

18.57

1.35

ماشین سازی اراک

89.06.31

19.98

13.16

2.26

آذرآب

89.06.31

26.25

12.93

6.22

حفاری شمال

89.06.31

46.05

38.21

28.62

در جدول بعدی که مربوط به پیش بینی پنج شرکت مورد بررسی برای سال مالی 89 می باشد نیز نکات جالبی به چشم می خورد که از جمله مهمترین آنها می توان به کاهش حاشیه سود خالص تمامی شرکت های مزبور نسبت به صورت های مالی میاندوره ای اشاره کرد . در جدول زیر جزئیات این پیش بینی ها را مشاهده می کنید :

شرکت

پیش بینی

درصد سود ناویژه به درآمد

درصد سود عملیاتی به درآمد

درصد سود خالص به درآمد

مپنا

سال مالی منتهی به 89.12.29

19.33

17.13

18.46

صدرا

سال مالی منتهی به 89.12.29

9.79

7.89

0.41

ماشین سازی اراک

سال مالی منتهی به 89.12.29

15

7.95

1.54

آذرآب

سال مالی منتهی به 89.12.29

14.92

8

3.87

حفاری شمال

سال مالی منتهی به 89.12.29

44.17

33.84

33.66

ارقام فوق بدین معنی است که با توجه به قراردادهایی که شرکتهای پیمانکاری مورد نظر در دست اجرا دارند در پایان سال مالی جاری تنها درصد بسیار کمی به سود قابل شناسایی و تقسیم تبدیل خواهد شد و در این بین تنها حفاری و مپنا هستند که قابلیت سودسازی قابل توجه و مطلوبی برای سهامداران خود دارند .

پارس جنوبی و تجهیزاتی ها

حال اگر فرض کنیم قراردادهای جدید منعقده یا در حال انعقاد پارس جنوبی نیز حاشیه سودی به همین میزان برای شرکت مذکور داشته باشند سودی که این شرکتها در صورت انجام پروژه های مذکور در هر سال برای سهامداران خود می سازند با فرض اتمام پروژه ها در 35 ماه به شرح زیر است :

در کل رقم قرارداد فازهای پارس جنوبی شامل فازهای 13 ، 14 ،19 ، 22 ، 23 و24 با ظرفیت تولید روزانه 200 میلیون متر مکعب گاز بالغ بر 21 میلیارد دلار می باشد که بین شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای ایرانی امضاء شده است .

صدرا که تنها در فاز دریایی پروژه های پارس جنوبی حضور خواهد داشت با فرض اینکه 50 درصد از فازهای دریایی این پروژه ها را در کنسرسیوم تشکیل شده در اختیار بگیرد با یک محاسبه سرانگشتی و ساده در بهترین حالت که بسیار خوش بینانه است 25 درصد از کل 21 میلیارد دلار قرار داد را به مبلغ 5 میلیارد و 250 میلیون دلار در اختیار خواهد گرفت .

حال اگر این مبلغ را در حاشیه سود خالص 2 درصد که با فروضی خوشبینانه بالاتر از حاشیه سود فعلی شرکت که به میزان 1.35درصد در گزارش شش ماهه منتهی به 89.06.31 بدست آمده است ضرب کنیم به سودی بالغ بر 105 میلیون دلار خواهیم رسید . اگر این عدد را به تعداد سهام صدرا تقسیم کنیم به 70تومان EPS برای هر سهم صدرا خواهیم رسید که البته برای 35 ماه می باشد . بنابراین با کمی اغماض صدرا می تواند در هر سال حدود 24 تومان سود سازی داشته باشد.

مپنا نیز که در قسمت خشکی فاز 13 حضور دارد اگر در فرضی خوش بینانه یک میلیارد و 250 میلیون دلار قرارداد (یعنی نیمی از فاز خشکی) از این پروژه عایدش شود با توجه به حاشیه سود خالص تقریباً 24 درصدی که مشابه با صورت های مالی شش ماهه منتهی به 89.06.31 این شرکت می باشد موفق به کسب درآمدی بالغ بر 300 میلیون دلار در طی 35 ماه خواهد شد که براین اساس به هر سهم آن سالیانه طی 3 سال اجرای این پروژه سودی بالغ بر 12 تومان خواهد رسید. در فاز 14پارس جنوبی نیز که حضور 8 شرکت ایرانی اجرای آن قطعی شده است اگر سهم مپنا 1به 8 از پنج میلیارد و 250 میلیون دلار در نظر بگیریم مپنا از این محل نیز قادر خواهد بود حدود 7 تومان سود دیگر در بهترین حالت کسب کند.

یعنی در مجموع مپنا از فازهای 13 و 14 پارس جنوبی قادر خواهد بود سالی 19 تومان برای سه سال به سود خود بیفزاید که رقم قابل توجهی به سود مپنا خواهد افزود .

ماشین سازی اراک که صحبت هایی مبنی بر حضورش در فاز 14 به گوش می رسد اگر فرض سهم یک هشتمی از این فاز را برایش لحاظ کنیم می تواند از این محل تقریباً سالی 3 تومان سود بسازد . (با فرض حاشیه سود 3 درصدی سود خالص)

همچنین این شرکت در حال حاضر در مناقصات با ارزشی بالغ بر 293 میلیارد تومان شرکت نموده است که با فرض حاشیه سود 3 درصدی و اینکه پروژه های مذکور تماماً به این شرکت واگذار شود و زمان اجرایشان نیز به طور متوسط 18 ماه مطابق با پروژه های قبلی شرکت در نظر گرفته شود ماشین سازی اراک خواهد توانست طی 18 ماه پیش رویش از این محل مبلغی بالغ بر 16 تومان سود برای هر سهم خود بسازد .

در شرکت آذرآب نیز صحبت هایی مبنی بر انعقاد قراردادی 70 میلیون یورویی به گوش می رسد . با توجه به نا مشخص بودن جزئیات و مدت این قرارداد با در نظر گرفتن حاشیه سود 5 درصدی برای این شرکت درآمدی 3 میلیون و 500 هزار یورویی نصیب این شرکت خواهد شد که با توجه به نامشخص بودن زمان اجرای آن نمی توان سود هر سهم آذرآب ناشی از این قرارداد را محاسبه کرد ولی اگر فرض کنیم همان 35 ماه پارس جنوبی ، باشد و یورو نیز 1500 تومان در نظر گرفته شود شرکت قادر خواهد بود حدوداً سالی شش تومان سود برای هر سهم خود بسازد .

شرایط محاسبات فوق

در پایان شایان ذکر است تمامی محاسبات فوق با فرض اجرای پروژه های مذکور در 35 ماه انجام شده است در حالی که سریع ترین پروژه انجام شده در پارس جنوبی اجرای طرح توسعه فازهای 4 و 5 از سوی شرکت ایتالیایی آنی بوده است که با اتکا به سوابق فنی و منابع مالی بسیار خوب شرکت مذکور و در شرایطی که هیچ گونه تحریمی نیز وجود نداشت در مدت زمان 68 ماه انجام شده است یعنی حدود پنج سال و نیم .

حال اینکه شرکتهای فوق چگونه با تحریم های جدید و عدم وجود دانش فنی کامل همچنین محدودیت هایی که در گشایش اعتبارات اسنادی برای ورود وسایل و تجهیزات اساسی خود رو به رو هستند تعهد اجرای 35 ماهه فازهای جدید را داده اند بر ما پوشیده است .

حاشیه سود خالص شرکت های فوق خوش بینانه و کمی بالاتر از مقدار بدست آمده در گزارشات میان دوره ای شرکت ها در نظر گرفته شده است و برای آذرآب چون در گزارش شش ماهه خود 82 درصد از سود خالصش ناشی از فروش دارایی ثابت بوده است ، حاشیه سود خالص کمی بالاتر از حاشیه سود سال 88 این شرکت در نظر گرفته شده است .

برای سادگی محاسبات روند اجرای پروژه ها و سهم شرکت ها از پروژه ها و همچنین مبالغ قرارداد ها به صورت خطی برای هر سال محاسبه شده است .

برای شرکت حفاری شمال چون پروژه و قرارداد جدیدی در دست نبوده است پیش بینی سودی انجام نشده است .

شایان ذکر است حاشیه سود شرکت ها بر مبنای صورتهای مالی فعلی آنها و پس از کسر هزینه های مالی و اداری و . . . در نظر گرفته شده و حاشیه سود ناخالص که قبل از حاشیه سود عملیاتی و خالص است بیش از این ارقام می باشد .


اشتراک گذاری :
ارسال نظر