بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۱
در گفتگو با یک کارشناس عنوان شد:

رشد شاخص ها نسبی است

روند حرکتی بازار سهام در شرایط فعلی روی مدار صعودی بوده اما به هر حال تداوم آن با کمی تردید مواجه است. با این وجود باید از عدم ریزش شاخص کل به پایین تر از محدوده 25 هزار واحد اطمینان داشت و امیدوار بود در صورت عدم وقوع بحران غیر منتظره ای در دنیا، تا پایان امسال به هدف 27 هزار واحدی دست یابد.
کد خبر : ۵۳۳۳۴

بازار سهام با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه رمضان و همزمانی آن با آغاز هفته دولت شاهد رونق نسبی حجم و ارزش معاملات در آخرین ماه تابستانی است.

گرچه تکرار رکوردهای ثبت شده برای نماگرهای بورسی در فروردین ماه امسال و یا انتظار برای فراتر رفتن از آن حداقل تا پایان سال جاری بعید به نظر می رسد اما با به حرکت در آمدن دوباره حقوقی ها و حقیقی های بورس و نیز برآوردهای سودآوری که از عملکرد مالی نیمه اول امسال شرکت ها و صنایع بورسی به گوش می رسد می توان امیدوار بود با فاصله گرفتن جریان معاملات از دوره فرسایشی، دوره ای از رشد نسبی شاخص های بورسی طی شش ماهه دوم سال جاری رقم خورد.

این در حالی است که بورس تهران به دلیل تحمل اصلاح های قیمتی در ماههای اخیر اگر چه چاره ای جز تداوم رشد صعودی نداشته اما به دلیل برخی ریسک های سیستماتیک و تحمیل شده از فضای بیرونی آن از جمله افت شدید شاخص بورس های جهان و یا برخی اخبار ضد و نقیض در حوزه مدیریت سیاسی و اقتصادی کشور دستخوش نا ملایماتی می شود که با رویگردانی موقت معامله گران چاره ای جز به نظاره نشستن دوران رکود را ندارد.

در این ارتباط یک کارشناس بازار سرمایه شکل گیری نگاه مثبت کنونی و ایجاد انگیزه جدید در بازار سهام را در گفتگو با خبرنگار ما ناشی از دو عامل تجربی اعلام می کند و می گوید: بنا به تجربه سالهای قبل، نماگرهای بازار سهام همزمان با آغاز هفته دولت و انتظار از حمایت های نسبی از بازار سرمایه، با امواج مثبتی روبرو شده و حال آنکه با نزدیک شدن به نمایشگاه سالانه بورس در روزهای پایانی شهریور ماه این تأثیرات با فزایندگی بیشتری بروز می کند.

نوید خاندوزی نزدیک شدن به پایان سال مالی برخی شرکت های سرمایه گذاری را نیز یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار در مثبت شدن شاخص های بورسی عنوان کرد و گفت: لزوم شناسایی سود در پایان عملکرد دوره مالی، برخی حقوقی ها در هفته های پایانی شهریور ماه را به تکاپو انداخته که این خود دلیلی برای افزایش نسبی حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته های گذشته می باشد.

وی بهبود وضعیت بورس های سهام دنیا و از طرفی برخی اخبار داخلی مبنی بر اصلاح قیمت انواع خودروی داخلی، تداوم رشد نرخ محصولات فولادی و فلزی و افزایش نرخ دلار را از دیگر انگیزه هایی دانست که باعث ایجاد نگاه مثبت و حضور پر رنگ تر در بازار سهام فعلی شده و در عین حال تأکید کرد: گرچه از حدود یک ماه گذشته اراده موجود در بازار سهام امکان منفی شدن شدید جریان معاملات را نمی دهد اما به هر حال وجود سیکل نوسانی صعودی و نزولی روند بازار حداقل تا آخر شهریور ماه بدیهی بوده و پس از آن با جای گیری در یک موقعیت حساس 40 روزه تا آخر مهر ماه و همسو با انتشار گزارش های عملکردی شش ماهه شرکت ها به سازمان بورس روند صعودی آن با شتاب بیشتری روبرو خواهد بود.

مدیر سایت بتا سهم دیدار اخیر اعضای کابینه دولت با رهبری و از طرفی وقوع طوفان های خسارت بار در ایالات متحده آمریکا را در صعودی شدن بازار بی تأثیر ندانست و افزود: روند حرکتی بازار سهام در شرایط فعلی روی مدار صعودی بوده اما به هر حال تداوم آن با کمی تردید مواجه است. با این وجود باید از عدم ریزش شاخص کل به پایین تر از محدوده 25 هزار واحد اطمینان داشت و امیدوار بود در صورت عدم وقوع بحران غیر منتظره ای در دنیا، تا پایان امسال به هدف 27 هزار واحدی دست یابد.

وی برخی از صنایع پیشرو و پر بازده بورسی را نیز برشمرد و گفت: گروه معدنی و فلزی همسو با پیشرفت بازارهای جهانی بدون شک با رشدهای فزاینده ای روبرو خواهند بود. از طرفی گروه خودروسازی در مقطع کوتاه مدت و نیز برخی شرکت های سرمایه گذاری گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاران می توانند باشند. در عین حال آندسته از شرکت های پتروشیمی که با افزایش نرخ احتمالی محصولات خود در بورس کالا روبرو باشند می توانند از سودآوری مناسبی برخوردار شوند.

این در حالی است که دورنمای سودآوری گروه تجهیزاتی های بورس به دلیل فاصله گرفتن از برآوردهای فنی و تکنیکالی و نیز افزوده شدن ریسک هایی همچون حساسیت سازمان بورس به روند معاملات سهام آنها گزینه های قابل اعتمادی برای سرمایه گذاران نبوده و همسو با شایعات رسمی و غیر رسمی با صف خرید یا فروش های آنی روبرو هستند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر