بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
کد خبر : ۶۲۴۶۳
طرح راه اندازی قرارداد آتی مبتنی بر سبد سهام مندرج در شاخص 30 شرکت بزرگ به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از شرکت بورس، علی عباس کریمی مدیر تحقیق و توسعه در خصوص وضعیت قرارداد سبد شاخص 30 شرکت در بورس گفت: این طرح می تواند گزینه سرمایه‌گذاری مناسب دیگری را در اختیار سرمایه گذاران ر قرار دهد که با افزایش حجم معاملات به پویایی هر چه بیشتر  بازار آتی کمک کند.

وی ادامه داد : از طرف دیگر تعداد اندک سهام زیرمجموعه شاخص، امکان در نظر گرفتن سازوکار تحویل فیزیکی به‌منظور تطابق ابزار با الزامات شرعی را نیز فراهم می‌کند.

کریمی اظهار داشت : قرارداد آتی سبد پایه شاخص 30 شرکت بزرگ، قراردادی است که فروشنده تعهد می کند در سررسید تعیین شده، سبد پایه قرارداد آتی شاخص 30 شرکت بزرگ را به قیمتی که در زمان انعقاد قرارداد تعیین می شود، بفروشد و در مقابل خریدار متعهد می‌شود آن سبد پایه را در تاریخ سررسید خریداری کند.

وی مزیت های عمده این قراردادها را پوشش ریسک به‌منظور محافظت از ارزش سبد سرمایه‌گذاری اعلام کرد و افزود: امکان کسب سود از نوسان قیمتی کل بازار یا سبد مشخصی از سهام و تشخیص ساده‌تر روندهای قیمتی شاخص از مزایای دیگر این طرح است.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس گفت: مزیت دیگر طرح قرارداد آتی سبد شاخص 30، پیگیری موقعیت معاملاتی و امکان استفاده از تحلیل‌های کلان اقتصادی به‌عنوان معیارهای اساسی تصمیم‌گیری، برای اتخاذ موقعیت بدون تمرکز بر یک سهم خاص است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر