دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز:

صنعت خودرو قربانی قیمت‌گذاری دستوری است/ فرصت‌ها در حال از دست رفتن است

کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه چند روز قبل از انتخابات آمریکا، قیمت دلار شروع به ریزش کرد و متناسب با آن قیمت خودرو در بازار اُفت کرد و بهترین زمان برای آزادسازی بود، گفت: فرصت‌ها در حال از دست رفتن است و به نظر می‌رسد در شرایط فعلی صنعت خودرو اصلی‌ترین قربانی خواهد بود.
کد خبر : ۲۳۵۲۲۱

امیرحسین کاکایی در گفتگو با بورس نیوز اظهار کرد: در گذشته دو فرض وجود داشت، فرض اول این بود که اگر قیمت را برای خودروسازان ثابت نگه دارند قیمت خودرو در بازار ثابت می‌ماند که گذشت زمان مشخص کرد که این فرض اشتباه است و با تغییر نرخ ارز قیمت خودرو تغییر می‌کند و ارتباطی به عملکرد‌ها نهاد‌های مربوطه ندارد.

کارشناس صنعت خودرو با اشاره به فرض دوم افزود: افرادی که با دستور به دنبال کاهش قیمت بودند تصور می‌کردند خودروسازان سود‌های آنچنانی می‌کنند و اگر به خودروسازان فشار وارد شود به دنبال حل مشکلات خواهند رفت و هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه بر اساس این پیش فرض، به دلیل عمل نکردن به دستورات، دو مدیرعامل تغییر کردند، گفت: حدود دو سال است که مدیرعامل‌ها مورد وثوق در حال فعالیت هستند و سازمان‌های نظارتی هم در حال رصد هستند، اما شاهد هستیم علی رغم تمام فشار‌ها زیان خودروسازان در حال افزایش یافتن است.

کاکایی ادامه داد: فرض دوم نیز همانند فرض نخست اشتباه درآمد و حدود ۶ ماه است که همه به این نتیجه رسیدند که نمی‌توان با این رویکرد روند را اصلاح کرد.
کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: سال گذشته دو خودروساز به مرز ورشکستگی رسیدند که با تجدید ارزیابی مشکل برطرف شد، اما امسال از همان ماه‌های ابتدایی مشخص بود که ورشکستگی اتفاق می‌افتد.
وی با بیان اینکه راهکار‌هایی برای عرضه خودرو مطرح شد، خاطرنشان کرد: نخستین راهکار عرضه در بورس کالا بود که به دلیل مشکلاتی به نتیجه نرسید، دومین راهکار، عرضه خودرو در حاشیه بازار بود که مورد موافقت قرار نگرفت و راهکار سوم قیمت گذاری خودرو‌های پرمصرف با فرمول قبلی و مابقی با قیمت آزاد بود که این راهکار هم تایید نشد.
کاکایی تصریح کرد: راهکار دیگر تعیین قیمت توسط شورای رقابت متناسب با نرخ تورم و واقعیت‌ها بود که اجرایی شد، اما متاسفانه شورای رقابت از عدد گذشته نگر و قدیمی استفاده کرد.
کارشناس صنعت خودرو افزود: اکثر نهاد‌های ملی از جمله شورای رقابت به دید منفی به خودرو نگاه می‌کنند و اعداد و ارقام را باور ندارند.
وی اظهار کرد: اگر اوایل آذر قیمت‌ها آزاد می‌شد بدون اینکه مشکلی در بازار ایجاد شود قیمت‌ها اصلاح می‌شد.
کارشناس صنعت خودرو گفت: هنگامی که فرصت‌ها از دست می‌رود راه حل نیز دیگر به کار نمی‌آید و این نشات گرفته از اختلافات مسئولان است.

وی با بیان اینکه با اُفت نرخ دلار هر چند زیان خودروسازان کاهش می‌یابد، اما از بین نخواهد رفت، بیان کرد: در شرایط فعلی به نظر می‌رسد صنعت خودرو اصلی‌ترین قربانی قیمت‌گذاری دستوری است.

بیشتر بخوانید:

تناقص واردات اتوبوس دست دوم با "تولید ملی"

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
اسرا
مردم نمیتونن بخرند بخدا توان خرید ندارن شما به فکر افزایش هستین چهل ساله همش میگین برشکست شدیم
مردم بدبخت شدن توی یک سال چقدر افزایش قیمت!
ما کم آوردیم همش به خودکشی فکر میکنیم
ناشناس
سلام به نظر من که خودرو سازان فقط سود میکنندکوییک که مفتش گرونه ببین به چه قیمت به مردم بدبخت میدن
ناشناس
کمپین اصلاح قیمت کوییک شرکت کنید
کمیل
۳۰ساله فقط بلد شدن که پیکان و پراید بدن دست مردم و با فروش آهن پاره پول طلا از ملت بگیرن
یکبار صنعت خودرو رو با کشوری که ده سال بعد از ما شروع کرده رو مقایسه نمیکنن که بفهمم فرصت از دست رفته یعنی چی.
ولی حالا که شورای رفاقت باز قیمت خودرو رو بالا نبرده واسشون میان پشت تریبون و میگن فرصت داره از دست میره.....خخخخخخ
آخه شما یه ذره انسانیت تو وجودتون نیست.؟؟؟شما دزدی وچپاول مردم رو از طریق مکانیسم دولتی رو میگید صنعت؟؟؟؟
ناشناس
شما کارشناس خودرو هستید یا مزد بگیر خودرو سازا
ناشناس
دولت دست از ملت برداشته ودیگر نمی خواهد بردرآمد مملکت مردم را اداره کند
فقط میتواند خودرا اداره کند
دولت از مردم حمایت نمیکند ولی همچنان مردم هوادار دولتند
این یعنی خواب بودن
حقیقت گو
نمیخوایم این صنعت پر رو و پر مدعا رو
حسام
بهتره شما کارشناس ها نظر ندید بابا ببیند .......... بزارید مردم زندگی کنن همین الانم خودرو قیمتش فضایی هست کارخونه آزاد بشه باید واردات باشه خودرو خارجی بیاد کالای انحصاری اونم در انحصار دو شرکت واقعا که همش میگید آزادسازی ولی همتون چشمتون رو روی انحصار بستید بنظرم فقط ........ بمونید بهتره تا هی حرف بزنید
حسام
بهتره شما کارشناس ها نظر ندید بابا ببیند ........... بزارید مردم زندگی کنن همین الانم خودرو قیمتش فضایی هست کارخونه آزاد بشه باید واردات باشه خودرو خارجی بیاد کالای انحصاری اونم در انحصار دو شرکت واقعا که همش میگید آزادسازی ولی همتون چشمتون رو روی انحصار بستید بنظرم فقط .......... بمونید بهتره تا هی حرف بزنید
ناشناس
.................. ها ماشیتارو به یکسوم قیمت میدن به دلالای خودشون و سودشو با هم تقسیم میکنن .انوقت ضررشو باید سهامدار خرد و مصرف کننده ها بدن.
شاکری
واقعا متاسفم برای این ملت و برای خودم، که وضعیت خودرو که در داخل تولید میشود این چنین است.
دولت مردان اگر مردانگی دارند، صنعت خودرو واگذار کنند به نیروهای مسلح، تا ببینند می شود خودروی ارزان تر و با کیفیت چندین برابری تولید کرد.
باید مدیریت جهادی سرلوحه کار کرد.
ای کاش اقتصاد این کشور هم دست حاج قاسم ها بود.....
حسین
چخه بابا کاکایی اصلا کارشناس الاغ هم نیست چه برسه خودرو کدام قیمت دستو ری مردک...آخه ایران بااین کشورای همسایه چه فرقی داره که ماشین روز دنیا اونجا هم قیمت پراید اینجاست خجالتم نمیکشید خبرمیزارید خودروساز ضرر میکنه ماشینی که اینجا تولید میشه خودرو نیست فرغونه فرغون با تکنولوژی ۳۰سال پیشو به قیمت بنز میدن به مردم بعدشم میگید ضرر میکنن الانم اگه میخرن مردم چون سود داره بازار بخاطره اونه یارو ماشین ده سالشو میفروشه ثبت نام میکنه دراومد میفروشه اونو تحویل میگیره دکان درست کردید بخدا
ناشناس
به امید نابودی این غول های خودرو ساز رانت خوار . دیگه همه چی براشون عادی شده ... عادی انگاری سر منشأ فاسد و رانت خواری است
ناشناس
چرا سایپا قیمت کوییک و کوییک ار اینقدر گرون کرده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
اینقدر دروغ نبافین مردم بیچاره کردین کدوم ورشکستگی شما ک دارین قیمت خودرو پنج برابر قیمت واقعیش ک اونقدرم نمی ارزه میدین چقدر شما دگ بی خداین
ناشناس
شماها انقدر خوردین که اگه دنیارم بهتون بدن بازم میگید خودروسازها باانبوه ضرر تولیدمیکنن
ناشناس
مردم و مسخره کردید ؟درها رو بستند به روی خودروهای با کیفیت و ارزان تعرفه ها که که بیداد میکنه اونوقت صنعت خودرو داره قربانی میشه چیه پراید بکنند یک میلیارد بازهم فرغون سازان میان میگن در حق این صنعت داره ظلم میشه مردم فقط نبایند بخرند حتی تو قرعه کشی
ناشناس
قیمتارو ازاد کنن ببینم کی میخره. الانم ملت میخرن بخاطر سرمایه گذاری و حفظ ارزش پولشونه. وگرنه ملت کشته مرده این لگنا نیستن
جوان ناامید
آقا با این جرف ها میخوایین بگین بازم خودرو ارزونه تو کشورمون و خودروساز هنوز داره ضرر میده بس کنین این بازیارو مردم آگاه شدن. اگه فکر میکنین دارین ضرر میدین پس چرا نمیبندین این کارخونه هاتون رو و اجازه بدین خودرویه خارجیه با کیفیت بدون گمرکی وارد بشه. اگه بذارین وارد بشه اونوقت به جایه اینکه ۱۲۰ میلیون بدیم پراید میتونیم بهترین ماشین رو سوار بشیم
ناشناس
این احمقها که اسمشون رو کارشناس گذاشتن از جان مردم چی میخوان ؟؟؟ خدا لعنتتون بکنه که پراید ۵ میلیونی رو کردید ۱۰۰ میلیون و بازهم دنبال آزادسازی هستید ، جیره خورهای مافیای خودرو تف به شرف نداشته اتان
ناشناس
دست از قیمت گذاری دستوری بردارید
صبحان
خدا لعنت کنه آن طاغوت هایی که نمی گذارند خودرو عالی و ارزان خارجی وارد بشود و خودرو های آهن پاره و گران و نا امن دست مشتری می دهند البته خامنه آیی دستور داده
صبحان
خدا لعنت کنه آن طاغوت هایی که نمی گذارند خودرو عالی و ارزان خارجی وارد بشود و خودرو های آهن پاره و گران و نا امن دست مشتری می دهند البته خامنه آیی دستور داده
ناشناس
چرا کوییک ار اینقدر افزایش قیمت داشته
رک
اخی طفلیا اینقد ضرر میکنن ما راضی نیستیم ببندن درشو خب
ناشناس
.............زدید به .............
دیگه دنبال چی هستید
ناشناس
شورای رقابت صنعت خودرو را با قیمت گذاری ناعادلانه زمین زد
و 100 هزار میلیارد تومان از جیب سهامداران غارت کرده و به جیب دلالان ریخت
شورای رقابت باید محاکمه شود
قوه قضائیه باید زیان خودروسازان را از شورای رقابت بگیرد و به سهامداران خودروسازی بدهد
ناشناس
صنعت خودرو ؟!!!!!!!!!!!!! جمع کنید بابا !!!!!!!!! چهل ساله صنعت سودده پیشگام درمنطقه و رو به رشدو آینده رو تحویل گرفتید و انحصاری کردید و حالا بااقیانوس بدهی و بواقع ورشکسته و.....شما جز شرم برای ملت و مملکت دربرابر امثال کره و چین که مونتازشون میکنید چه ساخته اید ؟؟!!! بسه دیگه !