بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
کارشناسان
نقش بانک مرکزی در شرایط فعلی بازار سرمایه

دلایل پررنگ عدم ثبات در شرایط بورس؛

نقش بانک مرکزی در شرایط فعلی بازار سرمایه

طی دو تا سه هفته اخیر با توجه به توافقاتی که میان بانک مرکزی و سازمان بورس اتفاق افتاده است، نرخ‌های بهره به مقداری کاهش یافته‌اند، اما به‌دلیل پیش‌بینی ناپذیری‌هایی که در شاخص‌های کلان اقتصادی وجود دارد، شرایط بازار همچنان به ثبات نسبی نرسیده و این موضوع در دو روز معاملاتی گذشته نیز قابل رویت بود.

رشد شاخص بورس تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

حرکت بازارها به سمت قیمت تعادلی درنتیجه ایجاد "هیجان"

هیجان انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور کشور، بازارها را به سمت قیمت تعادلی خود هدایت کرد؛ دلار به ارزش ذاتی خود نزدیک شد و به رقم 59 هزارتومان رسید و شاخص بورس نیز از کف قیمت به صعود نزدیک شد. این هیجان، نهایتا تا فردا یا پس فردا می‌تواند تداوم پیدا کند. در روز جاری نیز شاخص بورس بیشترین رشد خود را در یک ساعت و نیم ابتدایی تجربه کرد و پس از آن شاخص درجا زد، که این موضوع می‌تواند به معنای تخلیه هیجان باشد.
پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه پس از انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری

در دور دوم از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری؛

پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه پس از انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری

اما در نهایت باید گفت که بازار می‌تواند پس از پشت سر گذاشتن هیجانات انتخابات مستعد رشد کوتاه مدتی باشد. فارغ از اینکه کدام یک از دو کاندیدای ریاست جمهوری انتخاب شوند، بازار در کوتاه مدت شاهد رشد خواهد بود.
سرمایه‌های مردم تحت‌الشعاع رقابت‌های انتخاباتی قرار نگیرد

سخنگوی کمیسون اقتصادی مجلس:

سرمایه‌های مردم تحت‌الشعاع رقابت‌های انتخاباتی قرار نگیرد

نامزدهای ریاست جمهوری باید در اظهار نظرهای خود در خصوص بازار سرمایه با توجه به وجود سرمایه‌های مردم در این بازار، با دقت و محتاطانه عمل کنند.

واگذاری ۹ شرکت بزرگ؛

دولت به دنبال جذب منابع خزانه

اقبال عرضه این شرکت‌ها وابسته به نحوه قیمت گذاری است؛ به‌طور کلی این شرکت‌ها سودآور و دارای ساختار درستی هستند، اما قیمتی که عرضه می‌شود نیز بسیار مهم است و صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های سرمایه گذاری درصورت منطقی نبودن قیمت، برای خرید اقدام نخواهند کرد. در صورتی که این عرضه با قیمت مناسبی اتفاق بیفتد، خریدار وجود خواهد داشت.

ترس از دولت، دلیل عدم سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی؛

اخبار مثبت اخیر، انگیزه‌بخشی یا پوششی؟

در مدت اخیر، حجم زیادی از اخبار مثبت به بازار سرمایه تزریق شد و می‌توان این اخبار را به‌عنوان عامل کمرنگ شدن اخبار منفی گذشته که موجب رکود بازار شده بودند، تلقی نمود؛ این اتفاقات، تمایل به سرمایه گذاری مجدد برای معامله گران را افزایش خواهد داد، اما در فضای پر ابهامی که ممکن است گزینه‌های ریاست جمهوری به سمت افرادی کشیده شود که اصولا حق سود کردن را برای شرکت‌ها به‌صورت ذاتی قائل نیستند، باعث می‌شود که بسیاری از تحلیلگران و سرمایه گذاران تا زمان رفع ابهام، برای اقدام به خرید صبر کنند.
کدام طیف از کاندیداهای ریاست جمهوری مخاطب انتظارات بازار سرمایه‌اند؟

مروری بر مؤلفه‌های اثرگذار بر بازار سرمایه؛

کدام طیف از کاندیداهای ریاست جمهوری مخاطب انتظارات بازار سرمایه‌اند؟

انتظارات بازار سرمایه از دولت مشخص است، اما دیدگاه‌های کاندیداها در خلاف یکدیگر قرار دارد. دیدگاه یکی از این دو طیف که در سه سال گذشته نیز شاهد آن بودیم، پیش‌روی به سمت دلار زدایی، هرچه دولتی تر شدن اقتصاد و اعمال حاکمیت بیشتر دولت بر اقتصاد است که بیان انتظارات به این طیف از کاندیداها، نتیجه‌ای را به دنبال نخواهد داشت؛ در مقابل، طیف دیگری با شعار اقتصاد آزاد قرار دارند که انتظارات بازار سرمایه از آن‌ها، تحقق شعار بها دادن به تفکرات کارشناسان و اجرایی شدن وعده‌های ذکر شده جهت بهبود وضعیت بورس است.
فرصتی طلایی از جنس طلا !

مقایسه تاریخی نرخ دلار؛

فرصتی طلایی از جنس طلا !

جردن روی-بیرن، تحلیلگر برجسته طلا، با اشاره به شش جهش بزرگ این فلز از زمان پایان استاندارد طلا در سال ۱۹۷۱، تحلیل خود را در وب‌سایت اینوستینگ منتشر کرد. او به جهش‌های قبلی طلا در سال‌های ۱۹۷۸ و ۲۰۰۹ اشاره کرده و شرایط فعلی بازار را نیز بررسی کرده است. طبق تحلیل او، طلا از پایین‌ترین سطح خود در سال ۲۰۲۲ تا اوج اخیر ۵۰ درصد افزایش یافته و در صورت اصلاح بیشتر، سطح ۲۱۵۰ تا ۲۱۷۵ دلار می‌تواند پتانسیل خوبی برای خرید ایجاد کند. او معتقد است که در صورت کاهش نرخ‌ها و ادامه ضعف اقتصادی ایالات متحده، طلا و فلزات گران‌بها مجدداً رشد خواهند کرد.
سهم اصلاح دستورالعمل نرخ خوراک و فرآورده‌های پالایشی بر صعودی شدن بازار سرمایه

در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح شد؛

سهم اصلاح دستورالعمل نرخ خوراک و فرآورده‌های پالایشی بر صعودی شدن بازار سرمایه

تصویب نامه ارائه شده صرفا عطف به ماسبق کاهش نرخ بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها را در سال ۱۴۰۲ باطل می‌کند و همچنان این نوع نرخ گذاری در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ معتبر است. از طرف دیگر عوامل بنیادی بسیار دیگری از جمله چشم انداز سرمایه گذاری و رشد اقتصادی کشور، انتظارات اقتصادی فعالان بازار سرمایه، سیاست‌های پولی بانک مرکزی، بودجه دولت و ... بر بازار سرمایه موثر هستند؛ بنابراین می‌توان گفت، قطعا این اقدام تأثیر مثبتی بر بازار سرمایه خواهد گذاشت، اما به اندازه سهم خود در بازار نقش ایفا خواهد کرد.