آیا مدیران "سازمان حمایت" سواد خواندن صورت مالی دارند
به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، در حالی که در ماههای گذشته بسیاری از شرکت تولیدی نظیر تولیدکنندگان مواد شوینده، روانکارها، لاستیک سازان و ...، با استفاده ضعف، کم سوادی مدیران سازمان حمایت از مصرفکنندگان موفق به اخذ انواع مجوزهای افزایش نرخ شدند، صورتهای مالی این شرکتها نشان از شرایط عجیب سودآوری برخلاف ادعاهای آنها دارد.
شرکت نفت سپاهان که در ۶ ماهه نخست سال مالی ۱۳۹۹ موفق به تحقق سود خالصی ۶.۰۳۶ میلیارد ریالی شده بود، با رشد چشمگیر بیش از ۲۰ درصدی نرخهای فروش محصولات داخلی و صادراتی خود افزایش سودی ۵.۶۷۴ میلیارد ریالی در سه ماهه سوم، سودی عجیب را روانه کدال کرد.
اگر چه خبری از تورم به وجود آمده در فضای داخلی و رشد نرخ ارز، در گزارشهای بانک مرکزی و مرکز ملی آمار ایران دیده نمیشود، اما این موضوع در گزارشهای شرکتهای تولیدکننده به وضوح قابل مشاهده است.
شرکت نفت سپاهان که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان روغنهای روانکار کشور نیز محسوب میشود، به دلیل افزایش چشمگیر نرخ محصولات در سه ماهه سوم سال جاری، توانست تحقق سودی خیره کننده را به ثبت برساند.
رشد ۳۳ درصدی درآمدهای عملیاتی در عملکرد ۹ماهه این شرکت، منجر به تعدیل ۷۴ درصدی سود ناخالص نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده که این موضوع نیز عاملی برای رشد ۸۰ درصدی سود خالص این شرکت نسبت به ۹ ماهه نخست سال گذشته است.
آخر چگونه ممکن است نرخ فروش روانکار داخلی در حدود ۱۵درصد گرانتر از نرخ فروش روانکار صادراتی باشد؟
آیا افرادی که تحت این سازمان حمایت از مصرف کنندگان مشغول به فعالیت هستند از خود نمیپرسند در سالی که بسیاری از کسب کارهای جهانی به دلیل مشکلات موجود و کسب کارهای داخلی به دلیل تحریمهای سنگین از بین رفته اند و یا زیان ده شده اند، چگونه به شرکتی که با کاهشی ۴۵.۰۰۰ تنی فروش، افزایش درآمدی در حدود ۱۱.۵۰۰ میلیارد ریالی را به ثبت رسانده مجوز افزایش نرخ فروش میدهند؟
بیشتر بخوانید:
با مدیریت جهانی که داریم دایما از حق مردم به چین روسیه عراق و ... تخفیف داده میشود شاید بعضی ها مفت بری هم میکنند