بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۹
کد خبر : ۱۰۰۸۲۵
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد افت شاخص به میزان 325 واحد بود؛ افتی که بخش عمده آن به دلیل فشار قابل ملاحظه به نقدینگی بازار پس از عرضه هلدینگ نفت و گاز تامین صورت گرفت.

در بازار دیروز معامله گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که نماد تازه وارد تاپیکو با صف خرید یکصدمیلیون سهمی مواجه بود. در همین حال با توجه به زمان تسویه خرید سهام تاپیکو در روز یکشنبه و همچنین احتمال ضعیف شده عرضه پتروشیمی جم در روز دوشنبه یا سه شنبه هفته جاری نقدینگی بازار با فشار کاهشی مواجه است. در این میان عرضه صف خرید تاپیکو موجب شد تا خریداران چاره‌اي جز عرضه سهام دیگر خود نداشته باشند که همین امر نیز بر فشار فروش بازار افزود. این شرایط البته در ساعت پایانی بازار به ویژه پس از انتشار خبرهايي در مورد تعویق عرضه پتروشیمی جم به بعد از برگزاری مجمع سالانه این شرکت اندکی کاهش یافت و بخشی از نقدینگی پارک شده برای خرید سهام جم به بازار بازگشت؛ هر چند که بخشی دیگر از نقدینگی بازار به دلیل توقف پرشمار نمادها نیز به تله افتاده است.در همین حال دیروز اعلام شد برخی از نمادها بازگشایی خواهند شد اما تا پايان بازار از شروع معاملات نمادهایي نظیر مارگارین، صنعتی بهشهر و نفت پاسارگاد خبری نشد.
در همین حال در شرایطی که کمتر از 10 روز به پایان فصل مجامع باقی مانده است سهامداران گروه پالایشگاهی با ابهام و سردرگمی مواجه هستند؛ عدم بازگشایی نمادهای پالایشگاهی دوباره بازار را به فضای اسفند ماه سال 91 بازگردانده است که در آن نمادهای پالایشگاهی متوقف شده و برخی نظیر لاوان همچنان از آن زمان متوقف هستند. همین امر فشار روانی شدیدی را به سهامداران حقیقی بازار وارد کرده است.
در بازار سهام همچنین در نشانه‌اي نامطلوب جو انتشار شفاف‌سازی‌ها در بازار بر انگیزه معامله‌گران تاثیر منفی گذاشته است. محدودیت‌های ساختاری در بازار سرمایه موجب شده است بازار سرمایه از توانایی جذب سرمایه‌گذاران در دوره‌های رونق ناتوان مانده و عملا سرمایه‌های جدید با محدودیت‌های مواجه شوند که همین امر نیز نقدینگی را از بازار سرمایه به بازارهای دیگر به ویژه ارز و مستغلات هدایت می‌کند.
در بازار دیروز در گروه بانکی نیز صف‌های عمده خرید با عرضه‌های سنگینی مواجه شدند.در این گروه با وجود ابهام شدید در مورد نحوه تسعیر دارایی ارزی بانک‌ها همچنان خبری رسمی در این مورد منتشر نمی‌شود.در این گروه، مدیر اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی اعلام کرد: هیچ گونه وجهی از پذیره‌نویسان و موسسان شرکت بانک الکترونیکی آرین که پیش از این و با تصویب شورای پول و اعتبار مجوز آن لغو شده بود نزد بانک مرکزی نیست و وجود برخی شایعات در این زمینه بی پایه و اساس است.
در گروه غذایی دیروز بازگشایی نمادهای مارگارین و صنعتی بهشهر ناتمام ماند، انتظار می‌رود امروز این نمادها بازگشایی شوند.بازگشایی نمادهای غذایی می‌تواند برای صنعتی بهشهر مالک بخشی از سهام این شرکت‌ها موثر باشد هر چند که نگرانی‌هایي در مورد تفاوت فاحش ارزش جایگزینی و ارزش بازار این شرکت‌ها در صورت عدم تداوم سودآوری وجود دارد. در گروه غذایی همچنین دیروز نمادهای قندی با صف‌های فروش مواجه شدند.
در گروه سیمانی، شرکت سیمان سفید نی‌ریز با 5 میلیارد تومان سرمایه برای هر سهم در دوره 3 ماهه منتهی به خرداد 92 مبلغ 906 ریال سود خالص محقق كرده که خبر از پوشش 43 درصدی سود سال مالی 92 دارد.
این شرکت در اطلاعیه قبلی به ازای هر سهم در سال 92 مبلغ 1888 ریال سود خالص پیش‌بینی کرده بود اما در گزارش اخیر با تعدیل مثبت 11 درصدی این رقم را به 2102 ریال افزایش داده است.
در گروه خودرویی دیروز دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران با تکذیب اخبار منتشر شده در زمینه تعلیق فعالیت‌های شرکت فرانسوی رنو در ایران از عزم این شرکت برای ادامه حضور در بازار ایران خبر داد.
ساسان قربانی خاطرنشان کرد: رنو در نامه‌اي به قطعه سازان داخلی پیشنهاد کرده که میزان تولید تندر - 90 و مگان به گونه‌اي مدیریت شود که تولید این محصولات در ایران استمرار یابد.
دبیر انجمن قطعه سازان ایران ادامه داد: در شرایطی که تولید در دو گروه خودروسازی کشور تا حد زیادی کاهش یافته، رنو نیز در نامه‌اي به قطعه سازان خواستار کاهش تولید محصولات تحت برند خود شده است، زیرا با توجه به میزان موجودی قطعات در شرکت‌های خودروساز داخلی حفظ سطح تولید به میزان گذشته ممکن نیست.
در گروه تجهیزات، ماشین‌سازی اراک در گزارش خود سود هر سهم سال 92 را از 423ریال به یک هزار و 543ریال افزایش داده است.
در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن شاخص کل 325 واحد افت کرده و به 54 هزار و 744 واحد رسید. ارزش معاملات نیز به 351 میلیارد تومان رسید که 30 درصد آن را معامله 286 میلیون سهم تاپیکو تشکیل داد. از 245 نمادی که به روی تابلو رفتند نیز 148 نماد با کاهش قیمت و 95 نماد با رشد ارزش معامله شدند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر