بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۳
کد خبر : ۱۰۷۶۹۰
امسال برعکس سالهای گذشته کشور شاهد کاهش قیمت در بخش مسکن بوده است و به گفته املاک داران بازار مسکن یک رکود بی سابقه را تجربه می کند، و اگر این رکود همچنان ادامه پیدا کند انتظار می رود کاهش شدیدی در بخش مسکن رخ دهد.

به گزارش تابناک، در حال حاضر در برخی از مناطق تهران قیمت خانه 10 تا 11 درصد کاهش نشان می دهد اما واقعیت این است که در دو سال گذشته افزایش قیمتها آنچنان زیاد بوده است که این کاهش‌ها دردی از کسی درمان نمی کند، سال گذشته قیمت مسکن در برخی از جاها تا چها برابر افزایش پیدا کرد، و امروز اگر بخواهیم دنبال تعادل در قیمت مسکن باشیم، قیمت‌ها باید حداقل تا 50 درصد کاهش یابد.

در سالها گذشته این افزایش بی رویه به دلایل ناشناخته و مافیایی بالا رفت، در شرایطی که نرخ تورم در سال گذشته حدود 33 درصد بوده منطقی به نظر می رسید که قیمت مسکن نیز به میزان تورم افزایش یابد نه اینکه یک افزایش 200 یا 300 درصدی به خود ببیند.

به هر حال بعد از اسقرار دولت جدید امید تازه ای در بازار مسکن ایجاد شده است و جامعه به نظر می رسد که خود را برای یک کاهش در این بخش آماده کرده باشد، ولی مطابق معمول تعلل دولت در این خصوص بازار را بلاتکلیف نگه داشته است و این موضوعی است که افراد در گیر در این کار را شدیدا سر خورده کرده است.

مهرداد لاهوتی در گفت و گوی خود با تابناک در این خصوص گفت: یک حالت بلا تکلیف در بخش مسکن احساس می شود چون هر دولتی برای خود ایده هایی دارد و این در دولتهای گذشته نیز وجود داشته به طوری که دولت خاتمی بحث اجاره به شرط تملک و یا دولت احمدی نژاد مسکن مهر را مطرح کرد و حتی در دولت هاشمی موضوع زمین شهری مطرح شد. در دولت جدید نیز در حال حاضر بحث پس انداز مطرح است.

وی افزود: موضوع پس انداز برای دهکهای بالای جامعه خوب است ولی در سطوح پایین جامعه که بیشتر شامل افراد بدون مسکن می شود، کمتر شامل می شود و این افراد امکان تامین مالی این کار را ندارند. در حال حاضر در کشور ما به 2 هزار تا هزار و پانصد دستگاه مسکن نیاز داریم و ادامه این بلا تکلیفی به نفع دولت نیست.


این نماینده در خصوص بسته جدید پیشنهادی دولت در بخش مسکن گفت: باید دید این بسته چه چیزی است، و هنوز چیز مشخصی در باره آن گفته نشده، البته چند روز پیش آقای آخوندی درباره آن مصاحبه کرده و فقط به بحث پس انداز اشاره کرده است. این بسته باید به کمیسیون بیاید و در باره آن تصمیم گیری شود.

وی در باره این راهکار دولت که اجاره نامه ها باید به صورت دو ساله باشد، گفت همچین چیزی شدنی نیست، ما نمی توانیم کسی را مجبور کنیم که قرارداد دوساله با کسی ببندد، اجاره یک توافق بین مستاجر و مالک است و امکان دارد یک ملک فقط به مدت کوتاهی و به فرض مثال 6 ماه خالی باشد و مالک بخواهد در این مدت از آن استفاده کند. در چنین شرایطی کسی نمی تواند به او بگوید خانه ات را دوسال اجاره بده.

وی در باره کاهش اخیر قیمتها در بخش مسکن اظهار داشت: این کاهش قیمت طبیعی است چون در هر پنج سال یک بار در کشور یک افزایش قمیت در بخش مسکن صورت می گیرد و بعد از آن قیمتها مقداری کاهش پیدا می کند و اصلاح می شود.

این نماینده مجلس افزود: انتظار ما این است که این کاهش قیمت تا حدود 20 تا 25 درصد ادامه یابد، البته تا کنون کاهشها تا یازده درصد هم رسیده است. به هر حال در بحث کاهش قیمت مسکن اگر تعادل عرضه و تقاضا برقرار نباشد کاهش ها ادامه دار نخواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: مهم تر ین نکته در این بحث طرح ها و ایده هایی است که دولت باید در این بخش مسکن آن را رائه دهد و باید در طراحی های خود قشر کم درآمد و دهک های پایین بیشتر در نظر گرفته شود و تامین نقدینگی را برای این افراد تعیین تکلیف کنند، اگر این گونه باشد قیمت مسکن پایین می یابد و لی اگر انجام نشود باید فکر دیگری کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر