بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
کوالالامپور - ایرنا - شبکه تلویزیونی 'مترو' اندونزی روز جمعه نتایج مذاکرات ایران و گروه پنج بعلاوه یک را در افزایش همکاری کشورهای جهان با ایران موثر دانست و تاکیدکرد 'آمریکا خواهان ایجاد روابط قوی با ایران است و از سوی دیگر ایران علاوه بر ظرفیت بالای اقتصادی برای همکاری با اندونزی، دسترسی این کشور جنوب شرق آسیا را به بازار آسیای مرکزی هموار می کند'.
کد خبر : ۱۳۷۸۹۷

به گزارش ایرنا، 'الهدار اسمیت' مشاور انجمن مطالعات خاورمیانه اندونزی در مقاله ای با عنوان 'جوکووی و ایران' که در تارنمای شبکه تلویزیونی 'مترو' این کشور قرار داد، اعلام کرد 'رنتو لستاری پریانساری مرسودی' وزیر امور خارجه جدید و 52 ساله اندونزی در نخستین نشست خبری خود توضیح داد جاکارتا در حال آماده سازی دیپلماسی اقتصادی است که استقلال اقتصادی را حفظ کند.

نویسنده با اشاره به این که اندونزی در نخستین گام برای بهبود و توسعه دسترسی به بازار محصولات به صورت دوجانبه، منطقه ای و چند جانبه اقدام می کند، نوشت: در روزهای آینده و تا 20 نوامبر (29 آبان) تغییرات اساسی و چشمگیری در خاورمیانه رخ می دهد که دسترسی اقتصادی به بازار اندونزی را به واسطه رفع تحریم های اقتصادی ایران بدنبال دارد.

به نوشته این محقق اندونزیایی، ایران علاوه بر ظرفیت اقتصادی خود، برای دسترسی اندونزی به اقتصاد و بازار آسیای مرکزی با همان میزان ظرفیت نقش استراتژیک ایفا می کند.

وی با اشاره به چند دور مذاکرات ایران و گروه پنج بعلاوه یک در گذشته و مذاکرات عمان در هفته آینده، نوشت: این فرصتی برای ایران است تا با قدرت های جهانی به توافق برسد و با افزایش مبادلات اقتصادی روبرو شود.

'الهدار اسمیت' ظرفیت ایران را به ویژه در بخش انرژی بالا دانست و نوشت: ایران از چند سال پیش زیرساخت جاده ابریشم را بنانهاده و بندر امام خمینی (ره) در خلیج فارس را به کشورهای آسیای مرکزی پیوند زده است.

به نوشته تارنمای شبکه تلویزیونی 'مترو' اندونزی، ایران با جمعیتی نزدیک به 80 میلیون نفر، دارای دومین ذخایر بزرگ نفتی جهان بعد از عربستان و دارای بزرگترین ذخایر گازی جهان پس از روسیه است و درآمد سرانه ایران حدود یکهزار و 500 دلار می باشد.

نویسنده تاکید کرد ایران به رغم تحریم های درازمدت اقدام به توسعه صنایع دفاعی، فضایی، پزشکی، کشاورزی، خودروسازی و لوازم خانگی کرده است.

مقاله نویس اندونزیایی با تاکید بر نیاز ایران و اندونزی به همکاری دوجانبه، نوشت: ایران نیز نیاز به همکاری بزرگترین کشور مسلمان جهان دارد تا در زمینه های سیاسی و اقتصادی همکاری کنند. همکاری های اقتصادی ایران و اندونزی در حال حاضر با توجه به ظرفیت های دو کشور تناسبی ندارد.

وی با اشاره به سفر 'سوهارتو' رییس جمهور وقت اندونزی در سال 1993 به ایران و دیدار با 'علی اکبر هاشمی رفسنجانی' رییس جمهور وقت ایران و امضای توافقنامه برای رساندن ارزش مبادلات تجاری به یک میلیارد دلار از 200 میلیون دلار، نوشت این هدف به واسطه مواجهه ایران با مشکلات بین المللی محقق نشد.

'روابط ضعیف با کشورهای عرب، آمریکا و اتحادیه اروپا سبب شد اندونزی نتواند مناسبات اقتصادی خود را با ایران گسترش دهد و ارزش مبادلات تجاری به بیش از 400 میلیون دلار نرسید'.

نویسنده اندونزیایی با اعلام این که ارزش مبادلات تجاری ایران و اندونزی در حال حاضر به دو میلیارد دلار رسیده است، از سیاست دولت اندونزی انتقاد کرد و افزایش نیافتن همکاری را ناشی از 'عدم قدرت در سیاست خارجی جاکارتا' دانست.

مشاور انجمن مطالعات خاورمیانه اندونزی در ادامه نوشت: توافق ایران و گروه پنج بعلاوه یک افزایش مبادلات اقتصادی را به همراه خواهد داشت و آمریکا نیز خواهان ایجاد روابط قوی با ایران است تا جبران کشورهای عربی خاورمیانه بشود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر