بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶
خبرگزاری تسنیم: شاخص بورس که در روز دهم خرداد امسال با کاهش ۳۸۰ واحدی از ارتفاع ۷۶ هزار واحد سقوط کرده بود، سرانجام پس از ۵ ماه موفق به بازپس گیری این ارتفاع شد.
کد خبر : ۱۳۷۹۴۹

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ در جریان دادوستدهای اولین روز معاملاتی هفته گذشته بازار سرمایه رکوردهای مثبتی را از خود بجای گذاشت به طوری که حجم معاملات از یک میلیارد سهم فراتر رفت، ارزش معاملات به بالای 200 میلیارد تومان رسید و شاخص بورس هم با رشد 876 پله ای، 75 هزار واحدی شد.
اما در معاملات روز یکشنبه دماسنج بازار سرمایه با افزایش 340 واحدی همراه بود و در روز چهارشنبه و پس از دو روز استراحت نیز شاخص بورس با رشد 798 واحدی به ارتفاع 76 واحد صعود کرد تا پس از 5 ماه، موفق شود رکورد خود در این ارتفاع را پس بگیرد.
این گزارش می افزاید: با وجودی که بازار سرمایه به صورت سنتی هر ساله در ایام محرم، روزهای کم رمقی را پشت سر می گذارد اما امسال شرایط قدری متفاوت بود به طوری که در 3 روز معاملاتی هفته گذشته تعداد 3 میلیارد و 875 میلیون سهم در 285 هزار نوبت مورد معامله قرار گرفت و ارزش کل معاملات نیز 9060 میلیارد ریال شد؛ بعلاوه این که شاخص کل در پایان معاملات هفته گذشته با 2016 واحد افزایش به رقم 76 هزار و 166 واحد رسید.
به باور کارشناسان صعود هفته گذشته شاخص بورس به بالای ارتفاع 75 هزار واحد در حالی اتفاق افتاده است که این ارتفاع یکی از مقاومتهای پیش روی شاخص بورس بود که سرانجام بازار این مقاومت را رد کرد. از سوی دیگر خوشبینی سرمایه گذاران و خریداران سهام در بورس به نتایج مذاکرات سیاسی، دلیل اصلی حرکت بازار سهام به سمت روزهای پررونق خود است و بانک ها و خودرویی‌ها که بیشترین آسیب را از تحریم ها دیده اند، با برداشته شدن تحریم در صدر گروه‌های هستند که پیشروی بازار می شوند که معاملات این روزهای بازار سهام نیز تحت تاثیر رشد سهام شرکتهای این گروهها روند صعودی را در پیش گرفته است.
برخی از کارشناسان بورسی نیز امیدواری به رفع تحریم های بانکی را موجب توجه سرمایه‌گذاران به این گروه عنوان می کنند و اقبال به صنعت خودرو در بورس را هم خوش بینی نسبت به رفع تحریم ها و برقراری روابط با خودروسازان خارجی  می دانند.
برخی نیز بر این باورند که خوشبینی به نتایج مذاکرات هسته‌ای، کاهش نرخ سود سپرده بانکی و رسیدن قیمت سهام شرکتها به پایین ترین حد خود، موجب شده تا نقدینگی جدیدی به بازار سهام وارد شود که رشد شاخص بورس و افزایش قیمت سهام و در نتیجه آن کسب سود در بورس را در هفته های گذشته رقم زده است؛ تا جایی که پیش بینی می شود تنها بازاری که می تواند در ماههای پیش رو رشد خوب و ادامه‌داری داشته باشد بازار سهام خواهد بود و به طور قطع تا پایان سال، فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه به وجود می آید.
با این حال شاید بازگشت شاخص بورس به ارتفاع 76 هزار واحد پس از 5 ماه دوری از این عدد را باید به فال نیک گرفت و رفته رفته با خروج معاملات بورس از رکود، شاهد منظم شدن نبض اقتصاد کشور که در بازار سرمایه می زند بود.

مهدی حاجی وند


اشتراک گذاری :
ارسال نظر