بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲
ما هيچ‌وقت دقت را فداي سرعت نكرديم. موضوع فساد فوتبال به حدي حاد و خاص بود كه ما بايد تمام جوانب كار را در نظر مي‌گرفتيم. به هر حال كار بزرگي انجام شد و مسير پرفراز و نشيبي را تا به امروز پشت سر گذاشته‌ايم.
کد خبر : ۱۳۸۳۳۶
رييس كميته فوتبال و فوتسال مجلس از عزم جدي نمايندگان ملت براي برخورد با متخلفان فوتبال ايران خبر داده است. سيد شريف حسيني كه اين روزها تسلطي جدي روي مسائل و اتفاقات فوتبال ايران دارد، همچنين اعلام كرده كه فوتبال ايران قبل از هرچيزي نياز به خصوصي‌سازي و اصلاح ساختار و مديريت دارد.

اعتماد در آستانه قرائت پرونده فساد فوتبال در صحن علني مجلس گفت‌وگويي با عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي ترتيب داده كه در زير مي‌خوانيد.

رييس كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي رسما اعلام كرده كه در آينده‌يي نزديك گزارش اين كميسيون درباره فساد فوتبال ايران در صحن علني مجلس قرائت خواهد شد.

همان طور كه همكاران و دوستان اعلام كرده‌اند مجلس در يك سال گذشته با دقت و حساسيت بسيار زيادي موضوع فساد را پيگيري كرده است. در شرايط كنوني كميسيون اصل نود در حال نگارش گزارش نهايي اين پرونده است و بعد از اتمام اين گزارش به هيات رييسه مجلس ارجاع داده خواهد شد.

خيلي از اهالي فوتبال نگران اين مساله هستند كه اين پرونده هم هيچ نتيجه‌يي براي فوتبال ايران به همراه نداشته باشد.

اين طور نيست. كميسيون اصل نود براي نخستين بار با بررسي پرونده فساد فوتبال ايران كار بسيار بزرگي را انجام داده است. با توجه به شرايط نامناسب و ناراحت‌كننده كنوني فوتبال كشور و نارضايتي مردم از اتفاقات اين رشته، مجلس به عنوان نماينده مردم به اين نتيجه رسيد كه بعد از حواشي سال گذشته، بررسي عميقي پيرامون اين موضوع انجام بدهد.
ورود كميسيون به اين پرونده چيزي حدود ١٣ ماه است كه طول كشيده و هنوز نتايج اعلام نشده است.

تاخير مجلس دليل داشت. ما هيچ‌وقت دقت را فداي سرعت نكرديم. موضوع فساد فوتبال به حدي حاد و خاص بود كه ما بايد تمام جوانب كار را در نظر مي‌گرفتيم. به هر حال كار بزرگي انجام شد و مسير پرفراز و نشيبي را تا به امروز پشت سر گذاشته‌ايم. كالبدشكافي و بررسي مسائل پشت پرده فوتبال ايران كار يكي دو هفته و دو يا سه ماه نبود. ما بايد دقت به خرج مي‌داديم تا حقايق برايمان روشن شود. بايد روايت‌ها و اسناد و مدارك درست را از نادرست جدا مي‌كرديم.

شما فكر مي‌كنيد كه قرائت اين گزارش تاثيري روي فوتبال ايران داشته باشد؟

شما شك نداشته باشيد كه مجلس تا به آخر اين موضوع را ادامه مي‌دهد تا به نتايج مثبت برسيم. اميدواريم با قرائت اين گزارش برخوردهاي شديد و لازم با متخلفان انجام شود و ريشه فساد از فوتبال تا جايي ك امكان دارد برچيده شود. زحمات جوانان ورزشكار ما و مسوولان ما نبايد به خاطر سوءاستفاده بعضي افراد و تخلفات آنها به هدر برود. هدف مجلس اين است كه مقدماتي را فراهم كند تا در فوتبال ايران روابط جاي ضوابط را مثل امروز نگيرد و شايسته سالاري حكمفرما شود.

مديريت فدراسيون فوتبال به نظر شما چقدر در اتفاقات اخير فوتبال و نابساماني‌ها نقش داشته است؟

ما نبايد مصداقي درباره افراد صحبت كنيم. نكته حايز اهميت اين است كه وقتي فساد به اين شكل در فوتبال ريشه دوانده است، نبايد فقط فدراسيون فوتبال را مقصر اين اتفاقات قلمداد كرد. عوامل مختلف مثل حلقه‌هاي يك زنجير دست به دست هم دادند تا اين وضعيت به وجود بيايد. مجلس اما با كمك اهالي فوتبال و مراجع ذي‌صلاح و دستگاه‌هاي قضايي در تلاش است تا اين ارتباطات و فسادها را از بين ببرد. اين كار نيازمند زمان و پيگيري‌هاي قضايي و حقوقي هم است. من با توجه به عزمي كه در مجلس براي پيگيري پرونده مي‌بينم فكر مي‌كنم كه بسياري از مشكلات فوتبال ايران حل شود.

مجلس براي خروج فوتبال از اين بحران و فساد هم راه‌حلي آماده كرده است؟

طبيعتا همين طور خواهد بود. به همين دليل در طول يك سال گذشته با تعداد زيادي از اهالي فوتبال ايران جلساتي برگزار شد. از نظر ما ساختار فوتبال ايران بايد اصلاح شود و مديريت ورزش كشور بايد اين كار را انجام بدهد. ما به دنبال حذف افراد نيستيم. ما به دنبال حذف فساد هستيم. طبيعتا با افرادي كه با اين حلقه‌هاي فساد در حوزه‌هاي مختلف همكاري داشته‌اند برخورد شديدي توسط مراجع قضايي انجام خواهد شد. آنهايي هم كه در مديريت خود كوتاهي داشته‌اند هم از نظر ما مقصر به وجود آمدن اين شرايط هستند.

پس برنامه‌ريزي لازم براي برخورد با متخلفان هم انجام شده است؟

قطعا! تمام افرادي كه در گزارش اول تخلفات و كوتاهي‌ آنها اثبات شده پرونده‌شان در اختيار دستگاه قضايي براي رسيدگي قرار مي‌گيرد و در سريع‌ترين زمان ممكن برخورد انجام خواهد شد. درباره چگونگي انجام اين كار قوه قضاييه در زمان خودش توضيحات را ارايه خواهد داد. اما باز هم تاكيد مي‌كنم كه مجلس روي حرف خود براي پاكسازي فضاي فوتبال ايران ايستاده است. حلقه‌هاي اين فساد هم به خوبي شناسايي شده‌اند و به پايان خود نزديك شده‌اند.

شنيده شده كه برخي مديران كنوني فوتبال ايران در تلاش هستند تا با مذاكرات با مقامات مجلس شوراي اسلامي پرونده فساد فوتبال را از مسير خود با جوسازي‌هاي‌شان منحرف كنند. شما در جريان اين حركت جريان‌هاي مخالف قرار داشته ايد؟

من عزم مجلس را همان طور كه گفتم براي برخورد با فساد جدي مي‌بينم. جالب است به اين موضوع اشاره كنم كه آقاي لاريجاني هم تاكيد ويژه‌يي روي به نتيجه رسيدن اين پرونده فساد فوتبال و از اقدامات كميسيون اصل نود حمايت داشته‌اند. اين نشان مي‌دهد كه هيچ مصلحت انديشي انجام نخواهد شد. هيچ مصلحتي براي ما مهم‌تر از پاكسازي فضاي ورزش و برخورد با متخلفان نيست.

رييس مجلس توصيه‌يي به اعضا درباره اين پرونده نداشته است؟

ايشان تاكيد كرده‌اند كه تحت هيچ شرايطي با آبروي افراد بازي نشود. كميسيون اصل نود و فراكسيون ورزش كار خودشان را طبق روال قانوني انجام خواهند داد. گزارش پس از نهايي شدن در اختيار هيات رييسه مجلس قرار داده مي‌شود تا در نوبت قرار بگيرد در صحن علني قرائت شود. پس از قرائت گزارش نيز نمايندگان تصميم‌گيري خواهند كرد و روال عادي كار پيش خواهد رفت. مسوولان ورزشي بايد اصلاحات و تغييرات لازم را در فوتبال انجام بدهند و دستگاه‌هاي قضايي هم با متخلفان برخورد مي‌كنند. ما به دنبال هياهو و تسويه حساب‌هاي شخصي و بردن آبروي افراد نيستيم.

مثل اينكه از وضعيت فوتبال ناراحت هستيد.

قطعا همين طور است. طرح نظام باشگاه‌داري خصوصي حتما بايد در فوتبال ايران پياده شود وگرنه فوتبال به درجا زدن خود ادامه خواهد داد. دليلش اين است كه با خصوصي شدن باشگاه‌ها و تصويب نظام جامع باشگاه‌داري بسياري از مشكلات قانوني فوتبال ايران حل مي‌شود. تا به كي بايد شاهد نتايج سينوسي در فوتبال ايران باشيم؟ تا به كي بايد ببريم و ببازيم و هيچ برنامه مشخصي براي آينده نداشته باشيم؟ تا به كي بايد دل مردم به نتايج مقطعي خوش باشد؟ مردم تا به كي بايد شاهد ناكامي‌ها و پسرفت فوتبال ايران باشند؟ ادامه اين روند به تعطيلي فوتبال كشور منجر خواهد شد.

مديريت فدراسيون فوتبال بايد تغيير كند؟

من به هيچ عنوان نمي‌خواهم مصداقي حرفي بزنم. از نظر من انتقادات بسيار زيادي به مديريت كنوني فدراسيون فوتبال وارد است. اما اگر قرار است تغييرات انجام شود از راه قانوني اين كار بايد انجام شود. نه با زور و تهديد. طبيعتا فدراسيون براي خودش مجمع دارد و اعضاي مجمع بايد درباره مديريت فدراسيون تصميم نهايي را اتخاذ كنند. منتها بايد گزارش واقعيت‌هاي فوتبال ايران به آنها داده شود و آنها براي تصميم‌گيري استقلال داشته باشند.

شما چند ماه قبل قرارداد كي‌روش را بررسي و اعلام كرديد كه مفاد آن را قبول نداريد. اما فدراسيون فوتبال قرارداد اين مربي پرتغالي را تمديد كرد.

آن قراردادي را كه من مورد مطالعه قرار دادم كاملا يكطرفه به نفع كي‌روش بود. چيزي شبيه به تركمانچاي. ما اين مساله را هم در يك مناظره تلويزيوني به كفاشيان و هم به مديران وزارت اعلام كرديم. اما فدراسيون قرارداد اين مربي را بدون توجه به توصيه‌ها امضا كرد. حالا هم خودشان بايد پاسخگوي همه‌چيز باشند. اما حرف بنده به عنوان رييس كميته فوتبال و فوتسال مجلس اين است كه مفاد قرارداد كي‌روش بايد براي مردم و رسانه‌ها شفاف اعلام شود. وزارت ورزش و جوانان هم بايد اين كار را انجام بدهد. مگر درباره مربيان و بازيكنان داخلي اين كار انجام نشد؟ پس درباره كي‌روش هم بايد اين اتفاق رخ بدهد. مديران فدراسيون فوتبال هم بايد بگويند چرا تعهد داده‌اند مفاد قرارداد اعلام نشود. مگر چه چيزي بين دو طرف توافق شده كه آنها نمي‌خواهند جزييات قرارداد افشا شود؟

اشتراک گذاری :
ارسال نظر