بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱
مستطيل شيشه اي تالار

راه حل پازل بورس چیست؟

معاملات دومین روز کاری هفته جاری در حالی همچون اولین روز آن به پایان رسید که شاهد رشد 40 درصدی شاخص کل بودیم. در حالی که هسته معاملات بورس باز هم دچار مشکل شد و کاهش ارزش معاملات و گلایه های بسیاری از سمت سهامداران و فعالان بازار سرمایه را موجب شد.
کد خبر : ۱۷۰۸۴۹
نویسنده :
یارمحمدی

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 95.09.01 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 38 واحد افزایش به رقم 56158 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 29 واحد افزایش عدد 169638 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 14 واحد افزایش به رقم 27989 واحد رسيد.

همچنین در این روز "کگل" با 25 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "جم" با 12 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز بدون تغییر در رقم 833 واحد باقی ماند.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1089 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1747 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، معاملات دومین روز کاری هفته جاری در حالی همچون اولین روز آن به پایان رسید که شاهد رشد 40 درصدی شاخص کل بودیم. در حالی که هسته معاملات بورس باز هم دچار مشکل شد و کاهش ارزش معاملات و گلایه های بسیاری از سمت سهامداران و فعالان بازار سرمایه را موجب شد. این اختلالات که دیگر جز جدا نشدنی بازار سرمایه شده حتی با تفکیک دو سامانه معاملاتی بورس و فرابورس نیز همچنان ادامه دارد و مسئولین نیز حاضر به ارائه توضیحات در رابطه با علت موضوع و اقداماتی که جهت رفع آن در دست انجام است، نشدند و همچون گذشته سکوت اختیار کردند. این اتفاقات در حالی رخ داد که قیمت سهام اغلب شرکت های فعال در بازار سرمایه نیز به روندی نزولی و بی رمق روزهای گذشته خود ادامه دادند.

بر اساس این گزارش به نظر می رسد این روزها در بازار بورس شاهد اتفاق خاص و تازه ای نباشیم. چرا که هنوز دولت تدبیر و امید و تیم اقتصادی اش تدبیری که بتوان به واسطه آن شاهد تغییر و تحول در بورس باشیم، اتخاذ و اجرا نکرده است. از طرفی ترامپ و همکارانش همچنان بر صحبت های قبلی خود مبنی بر بازنگری برجام و اضافه کردن چند بند در توافق انجام شده پا فشاری دارند.

باتوجه به روند بی رمق و نزولی معاملات طی روزهای اخیر که بر اکثر گروه های کوچک و بزرگ بازار نیز سایه افکنده، چشم امید اهالی تالار به تیم اقتصادی دولت و تصمیماتی که گرفته خواهد شد، بوده ولی هنوز اقدامی که باعث تغییر در شرایط فعلی شود صورت نگرفته است.

اینکه نرخ رشد اقتصادی کشور رو به بهبود است و اقتصاد در شرایط مساعدی به سر می برد، سر جای خودش مورد قبول همگان است اما بازار سرمایه در صورتی واکنش مثبت به این اتفاقات خواهد داشت که با زبان و نگاه خودش با این مسائل برخورد کند.

از طرفی نگاه اکثر اهالی تالار حافظ به پایان این فصل و تحولاتی که در اقتصاد ایجاد خواهد شد می باشد، چرا که همواره دولت در پایان آذر ماه بودجه سال آتی خود را تقدیم مجلس می کند و باید دید با ارائه این بودجه چه نکات مثبت و منفی در آن گنجانده شده است که بورس بتواند به آن واکنش مناسب نشان دهد. از جمله این نکات مهم می توان به قمیت دلار و نفت اشاره کرد که فعالان بازار سرمایه پس از روشن شدن آن این موارد را مبنای تحلیل آینده بازار قرار می دهند و اقدام به خرید و فروش سهام خود می کند.

بر اساس این گزارش، به نظر می رسد امروز وضعیت بازار سرمایه به مثابه یک پازل می باشد که هیچ راهنمایی برای حل و تکمیل آن ارائه نشده است و هر یک از اهالی تالار شیشه ای نیز با دیدگاه خود تکه های این پازل را در کنار هم قرار می دهند و در همین راستا آنچه که مسلم است این است که تا به این لحظه کسی نتوانسته پازل بورس را آنطور که باید و به درستی حل کند.

در پایان گفتنی است که روزها به سرعت سپری می شوند و پس از پایان یافتن و روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز به روز به انتخابات ریاست جمهوری کشورمان و تأثیراتی که بر بازار سرمایه کشورمان خواهد داشت، نزدیک می شویم. امروز اهالی بازار سرمایه که مثبت ترین نگاه ها بیشترین حمایت ها را از رئیس دولت یازدهم داشتند به تدبیر رئیس جمهور و تیم اقتصادی آن طی چند ماه باقی مانده از سال، به جهت نجات بازار بورس از وضعیت و شرایط نامساعد فعلی امیدوار می باشند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸
بنظرمن این روزها خود سازمان بورس با رفتارش به عاملی تبدیل شده که احساس اعتمادوامنیت رابویژه از معامله گران حقیقی بازار سلب میکند امروز خرید میکنیم و فردا بااطلاعیه یک خطی مثلا ابهام دردادن اطلاعات نماد بسته میشه وبازشدنش نامعلوم ومتاسفانه تعداد اینگونه رفتار مدیران نسبت به قبل افزایش یافته است چه اشکالی دارد اولا خود مدیران همانطور که ازشرکتها شفافیت میخواهند موارد رفع ابهام درخواستی از شرکتهاراشفاف به اطلاع سهامداران برسانند و بدون متوقف کردن نماد تصمیم به خریدو فروش را به خود ذینفعان یعنی سهامدارن واگذار کنند خساپا شپلی آکنتور خپارس و.......آخه این چه وضعی است ؟ !!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۱
سلام چطور هسته معاملات سال92 که بورس ان رشد راکرد هنک نکرد وان همه معاملات هزار میلیاردی وان رشد قیمت سال 92 هسته معاملاتخوب بود ظاهرا کرفتار برجام شده وتحریمها در کل هسته معاملات همسیاسی شده است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸
بورس نیوز جان ما به این دولت امید هیچ تدبیری نداریم . شاید هم اگر بازار را بحال خود بگذارند و کمتر سنگ اندازی کنند بهتر هم باشه . بقول معروف مارا به خیر تو امید
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۸
بورس نیوز جدی جدی نمیخوای از وضع اسفباری که حقوقی فاذر درست کرده یه گزارش تهیه کنی؟
گزارش خوبی میشه ها!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
راه حل بورس برکنار شدن وزیر اقتصاد و زیردستاش هست و بس.نمایندگان مجلس با این کار اقتصاد و کشور را نجات دهند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵
انتخاب رییس جمهور شجاع و با تدبیر و امید.