بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
'حمزه الحسن' فعال سیاسی عربستانی با بیان اینکه 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست، اما اگر با خروج از برجام بخواهد جنگی به راه بیندازد، این آل سعود و صهیونیست ها هستند که باید بهای جانی و مالی آن را پرداخت کنند، این پرسش را مطرح کرد، 'خروج ترامپ از برجام چه نفعی می تواند برای ریاض داشته باشد؟'.
کد خبر : ۱۷۶۰۸۱
به گزارش بورس نیوز، الحسن امروز (سه شنبه) در صفحه توئیتر خود نوشت: آل سعود و صهیونیست ها از حضور ترامپ در قدرت خوشحال هستند، اما به زودی درخواهند یافت که وی نه به کسی سواری می دهد و نه اجازه می دهد کسی شیرش را بدوشد؛ به عقیده من، آل سعود نیز در نهایت امر سرنوشتی جز سقوط ندارد.

الحسن می افزاید، 'اسرائیل' همانند سعودی امیدوار است که ترامپ به نیابت از آن دو با ایران جنگ کند؛ این موضوع روشن است و کسی هم انکارش نمی کند؛ 'باراک اوباما' رئیس جمهوری سابق آمریکا با راه انداختن جنگ علیه ایران مخالفت کرد؛ البته به نظر نمی رسد ترامپ هم به دنبال شعله ور کردن جنگ فراگیر (با ایران) باشد، چرا که در صورت به راه انداختن جنگ، این آل سعود و صهیونیست ها هستند که باید بهای جانی و مالی آن را به ترامپ تاجر بپردازند.

این فعال سیاسی لندن نشین درباره احتمال خروج ترامپ از برجام و تحریم های اقتصادی جدید علیه ایران نیز نوشت: حتی اگر تحریم ها (علیه ایران) تشدید شود، قطعا بدتر از تحریم های اواخر دوره ریاست جمهوری اوباما نخواهد بود. این تحریم ها به هیچ وجه (بر ایران) موثر و کارساز نبوده در آینده نیز نخواهد بود؛ اروپایی ها نیز این مسئله را می دانند.

** ایرانی ها زیر فشارها و تحریم ها دست به ابتکارات علمی می زنند

وی ادامه داد: البته ایران همیشه از این تحریم ها به عنوان فرصت استفاده کرده است؛ روش رشد و توسعه در ایران متفاوت از سایر کشورهاست. چین قبل از آن که شروع به رشد کند، درهای خود را به روی خارج بست، اما سایر کشورها با باز کردن درهای خود به روی خارج، شروع به رشد کردند؛ رشد و ارتقای ایران زیر توپ و تانک و با محاصره آغاز شد؛ از جنگ عراق تا روز امضای توافق هسته ای.
'البته که محاصره دردناک است، اما ایرانی ها از این تهدید به خوبی بهره بردند؛ با این شعار: 'چگونه می توان باخت را به برد تبدیل کرد؟'.

این فعال سعودی معتقد است: امروز هم ایران مانند گذشته با این چالش (خروج از برجام) روبه رو خواهد شد و ذره ای از آن عقب نخواهد نشست و همچون گذشته زیر فشار تحریم ها و مشکلات به رشد خود ادامه خواهد داد؛ همه برنامه های علمی و توسعه ای ایران به دلیل وجود دشمنانی چون آمریکا و 'اسرائیل' (رژیم صهیونیستی) و تهدید این دو به ثمر نشسته است. ایرانی ها ابتکارهای علمی خود را زیر فشارها و تحریم ها بروز خواهند داد؛

** خروج آمریکا از برجام چه نفعی می تواند برای ریاض داشته باشد؟

- تضعیف نقش منطقه ای ایران
- انحراف اذهان عمومی از جنایت های آل سعود در یمن
- افزایش بهای نفت برای پوشش کسری بودجه ریاض

** ریاض دایه دلسوز تر از مادر؛ تامین امنیت 'اسرائیل' هدف سعودی ها

اما ظاهرا ریاض به دنبال تحقق اهداف دیگری از موضوع خروج آمریکا از برجام است؛ اساسا این اهداف به توافق هسته ای ایران ارتباطی ندارد؛ مسلما ایران به این توافق پایبند است؛ موضوع، تامین امنیت 'اسرائیل' و کاهش نقش ایران در منطقه است که ریاض آن را به ضرر خود می داند.
این نویسنده عربستانی نوشت: البته 'ترکی الفیصل' رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان پیشتر درباره خروج از برجام هشدار داده بود؛ کسی که ذره ای می اندیشد، می داند نیت ترامپ جنگ با (ایران) نیست، اما اگر جنگی راه بیفتد، دیگر میدان نبرد فقط سوریه و لبنان نخواهد بود، بلکه دامنه آن به سعودی و اسرائیل نیز کشیده خواهد شد، به ویژه عربستان که به خاطر نزدیکی به ایران و مرز دریایی که با آن دارد، بیشتر در معرض آن قرار دارد.

** عربستان یا رژیم صهیونیستی برنده بازی خروج ترامپ از برجام نیستند

به گزارش ایرنا، الحسن افزود: به احتمال زیاد ترامپ از برجام خارج شود و تحریم های اقتصادی جدیدی علیه ایران وضع کند؛ مسئله در نهایت به برنده و بازنده بودن طرف ها ختم می شود، اما به عقیده من، آمریکا، یا اروپا و یا حتی عربستان و رژیم صهیونیستی برنده این اقدام ترامپ نخواهند بود.
'دونالد ترامپ' که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده و بارها بر پایان دادن به برجام تاکید کرده، اعلام کرده که امشب (سه شنبه شب)، تصمیم خود را برای خروج یا عدم خروج از برجام اعلام خواهد کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر