بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷
رییس اتحادیه آهنسازان گفت: گرانی آهن تاثیر مشخصی بر شرکت‌های ساختمانی دارد و پیمانکاران دولتی این بخش را با خطر ورشکستگی و ضرر و زیان‌های هنگفت مواجه کرده است.
کد خبر : ۱۷۷۹۹۶
به گزارش بورس نیوز، رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد امروز از افزایش ۴۰ تا ۴۵ درصدی قیمت آهن خبر داده بود.

رییس اتحادیه آهنسازان در گفت و گو با بورس نیوز به بررسی افزایش اخیر قیمت آهن و تاثیر آن بر سودآوری شرکت‌های بورسی مرتبط با این صنعت در گروه انبوه‌سازان پرداخت.

آنچه از فهوای مطالب و صحبت‌های رد و بدل شده نتیجه گرفته شد تاثیر منفی این افزایش قیمت بر سودآوری شرکت های پیمانکاری بود که کارفرمایی دولتی داشته و قراردادهای خود را در ماه‌های گذشته منعقد کرده اند.

رییس اتحادیه آهنسازان گفت: این شرکت‌ها در آینده با مشکلات عدیده‌ای به دلیل گرانی آهن که ناشی از افزایش قیمت دلار بوده، روبه رو خواهند شد.

حبیب الله بشارتی ادامه داد: تاثیر این افزایش قیمت بر شرکت‌های ساختمانی را باید از منظر زمینه و حیطه فعالیت آنها بررسی کرد.

 بشارتی افزود: شرکت‌های ساختمانی معمولا به دو صورت فعالیت می‌کنند، گروه اول با خرید املاک اقدام به ساخت و ساز می‌کنند و در حقیقت خود کارفرما و سرمایه‌گذار اصلی هستند، این دسته از شرکت‌ها در چنین شرایطی بهتر می‌توانند نسبت به کنترل و مدیریت شرایط و گرانی‌ها اخیر اقدام کنند.

وی تصریح کرد: گروه دوم شرکت‌های ساختمانی و پیمانکاری هستند که کارفرمایی دولتی داشته و در حقیقت با دولت کار می کنند و عمدتا در فرایند خاصی اقدام به انعقاد قرارداد بر اساس قیمت های مشخصی می‌کنند و مثلا ۶ ماه قبل اقدام به امضای قراردادی کرده و موظفند تا طی دوره مشخص این قرارداد را با قیمت های تعیبن شده اتمام و تحویل دهند.

بشارتی تاکید کرد: گروه دوم یعنی پیمانکاران طرف قرارداد با دولت نمی توانند در چنین شرایطی قیمت ها را در قراردادها تغییر دهند و این افزایش قیمت به صورت بالقوه آنها را با خطر ورشکستگی و ضررهای هنگفت مواجه می کند.

وی با انتقاد از وضع موجود در بازار ارز گفت: گرانی در بازار ارز باعث شده قیمت‌ها به صورت نامعقول افزایش پیدا کند و در این بین بازندگان اصلی تولید کنندگان هستند چرا که کالای عرضه شده به بازار را باید با قیمت های نازل بفرشد ولی نمی تواند خط تولید و خدمات خود را با قیمت های قبلی ادامه دهد.

وی تاکید کرد: افزایش قیمت آهن بر گرانی ساختمان به طور واضح تاثیرگذار بوده چرا که قیمت ۱۴۰ قلم کالا را افزایش داده که به صورت مستقیم در صنعت ساختمان به کار می روند.

بشارتی ادامه داد: قیمت‌ها از فونداسیون تا کابینت و سیستم تهویه ساختمان به دلیل افزایش نامعقول قیمت آهن ، رشد داشته و چه افرادی که درصدد آغاز ساخت و ساز هستند و چه فروشندگان ساختمان های آماده مجبورند در قیمت تمام شده و فروش خود این موضوع را لحاظ کنند.

وی تاکید کرد: بر این اساس قیمت هر متر مسکنی که تا پیش از این ۷ میلیون تومان بوده به ۱۱ میلیون تومان رسیده و در مناطق بالاتر تهران و به طور مثال منطقه اللهیه قیمت هر متر به ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان رسیده که واقعا وحشتناک است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امینی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۹
با سلام .شرکتهای ساختمانی از ورشکستی فرا تر رفته اند شما غصه نخور چون ارزش روز مثلا ثمسکن که بیت المال هم هست از ارزش روز سال 83/9برج نه 83 کمتر شده در همان زمان قیمت سهم 800 تومان بوده الان 80 تومان اگر افزایش سرمایه هم دادند بیشتر ار اورده سهامداران بود ه بنابراین ملک 1500 در صد رشت کرده ولی سهام ثمسکن 80تومان ایا این غارت بیت المال نیست بس چیست