بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی با نرخ ارز ثانویه، فشار تورمی به دنبال خواهد داشت.
کد خبر : ۱۷۸۶۱۷
به گزارش بورس‌نیوز، به دنبال زمزمه احتمال قیمت گذاری محصولات غیر نفتی با نرخ ارز بازار ثانویه، سهم های گروه پتروشیمی با فشار تقاضا همراه شده‌اند گرچه هنوز این موضوع قطعیت ندارد؛ اما فعالان بازار چشم به راه تعیین تکلیف نرخ ارز پتروشیمی‌ها هستند.

در این میان، برخی فعالان صنعت پتروشیمی، موافق این طرح نبوده و راه حل های دیگری پیشنهاد می کنند.

سید حمید حسینی کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص تاثیر قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی با نرخ ارز بازار ثانویه گفت: گرچه از سال‌ها قبل، پتروشیمی‌ها خوراک خود را با نرخ ارز مبادله‌ای دریافت می کردند اما با توجه به شکاف قیمت نرخ ارز دولتی و بازار ثانویه، تداوم این شیوه با اما و اگرهایی همراه خواهد بود.

وی ادامه داد: به نظر می رسد در صورت قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی با نرخ ارز بازار ثانویه، نرخ خوراک هم دستخوش تغییر شود ضمن اینکه صنعت پتروشیمی برای تامین سایر مواد اولیه و ماشین آلات و... هم نیازمند واردات بوده و اگر ارز پتروشیمی ها در بازار ثانویه نرخ گذاری شود، تخصیص ارز دولتی به این صنعت برای تامین مواد اولیه دور از ذهن خواهد بود.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: این موضوع می‌تواند سبب افزایش فشار تورمی شود که برای توده مردم قابل تحمل نخواهد بود.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: در مجموع با سیاست قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی با نرخ ارز بازارثانویه موافق نیستم زیرا این اقدام نه منفعتی برای صنعت پتروشیمی داشته و نه برای اقتصاد کشور مفید خواهد بود بنابراین وصل کردن اقتصاد و هزینه های مردم به نرخ ارزی که قابل کنترل نیست، خطرناک خواهد بود.

حسینی در رابطه با اثر احتمالی این خبر بر عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی گفت: اگر دولت در سیاست گذاری های خود جدیت داشته باشد و ارز صادرکنندگان از سامانه نیما وارد شود، بعید است که روند عرضه و تقاضای بازار تحت تاثیر قرار گیرد یا شاهد مازاد عرضه باشیم.

این کارشناس صنعت پتروشیمی در خاتمه تصریح کرد: به اعتقاد من به جای قیمت گذاری محصولات با نرخ بازار ثانویه، بهترین اقدام دولت افزایش تدریجی نرخ ارز رسمی بود تا صنعت پتروشیمی بتواند هزینه های خود را پوشش دهد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر