بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱
دبیر سندیکای لوله و پروفیل گفت: برای کاهش رانت، ظرفیت تولید کدهای خرید بررسی خواهد شد.
کد خبر : ۱۷۸۷۱۲
به گزارش بورس نیوز، سندیکای لوله و پروفیل و شرکت فولاد مبارکه اصفهان در 6 موضوع توافق کردند که این موارد شامل خرید مستقیم مواد اولیه صنعت لوله و پروفیل از فولاد مبارکه، ظرفیت سنجی ، تحویل ورق بر اساس ظرفیت تولید، تعامل بیشتر مدیران دو مجموعه، و فروش مدت دار 90 روزه بوده است.

امیرحسین کاوه دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی کشور در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص توافق مشترک بین این سندیکا و شرکت فولاد مبارکه اصفهان بیان کرد: پس از برگزاری جلسات متعددی که سندیکای لوله و پروفیل با شرکت فولاد مبارکه اصفهان و  وزارت صمت، دستورالعمل تنظیم بازار فولاد در 14 بند صادر شد تا به موجب آن اختلاف نظرات بین صنایع بالادستی و پایین دستی صنعت فولاد برطرف شود.

وی ادامه داد: در توافق به عمل آمده که از اول مرداد ماه امسال قابل اجراست، مقرر شده جلسات ماهانه و فصلی بین سندیکای لوله و پروفیل و مدیران شرکت فولاد مبارکه برگزار شود تا هماهنگی بیشتری بین ظرفیت ایجاد شود.

وی افزود: یکی از مهم ترین مفاد این توافق، ظرفیت‌سنجی برای برآورد نیاز واقعی کدهای خرید است تا بر اساس نیاز واقعی هر خریدار، سهمیه آن شرکت تعیین‌ شود و بدین منظور اقداماتی توسط کمیته مشترکی که متشکل از نیروهای فنی سندیکای لوله و پروفیل و شرکت فولاد مبارکه، انجام خواهد شد که اولین اقدام، بررسی قبوض برق، لیست بیمه و تعداد نیروهای شاغل در هر واحد تولیدی خواهد بود که با این اقدام، سهمیه هر واحد بر اساس نیازش تعیین می شود و توزیع ورق های فولادی هدفمند خواهد شد.

این فعال صنعت فولاد و لوله و پروفیل در ادامه با اشاره به وجود ایراداتی در ساختار بورس کالا تصریح کرد: آمارها حاکی از آن است که تقاضای ورق های گرم فولادی در یک سال اخیر تغییر محسوسی نداشته و عدم تعادل عرضه و تقاضای بازار ناشی از کاهش حجم عرضه‌ها است و بر این اساس مقرر شده میزان عرضه‌ها افزایش یابد؛  اما چنانچه بخشی از تقاضای فعلی ورق های گرم در بورس کالا، کاذب بوده، به سبب ایرادات ساختار بورس کالا و سهل انگاری در صدور برخی کدهای خرید است.

وی اظهارکرد:  در همین راستا سندیکای لوله و پروفیل خواستار اصلاح این مشکل بوده و ظرفیت سنجی با هدف ایجاد تعادل در بازار و کشف قیمت های واقعی و حذف هر گونه رانت صورت خواهد گرفت.

کاوه در خاتمه به بورس نیوز گفت: هیچ مداخله ای در قیمت گذاری محصولات در بورس کالا انجام نمی شود و "قیمت گذاری تکلیفی" عبارت کاملا اشتباه است زیرا تعیین قیمت پایه محصولات با نرخ ارز رسمی انجام شده یا سقف مجازی برای رقابت در نظر گرفته شود که این موارد به معنای مداخله در قیمت‌گذاری نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا، نرخ ارز رسمی در قیمت گذاری ها لحاظ می شود؛ ضمن اینکه قیمت پایه، قیمت نهایی نبوده و قیمت نهایی هر محصول را عرضه و تقاضای بازار مشخص می کند. امیدواریم با رعایت توافق و با برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا، بازار ورق های گرم فولادی به آرامش برسد. البته محدودیت صادرات انواع محصولاتی که در بازار داخلی مصرف دارند، ضروری است که این مورد هم جزو مفاد توافق است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر