بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
معاونت نظارت فرابورس با هشدار به سرمایه‌گذاران در مورد نوسان‌گیری‌های غیرعادی طی هفته‌های اخیر در بازارهای پایه فرابورس، همچنین به تشریح اقدامات مجرمانه در خرید‌و‌فروش اوراق مسکن در برخی بنگاه‌های معاملاتی پرداخت و از پیگیری این موضوع از طریق دستگاه قضا خبر داد.
کد خبر : ۱۷۹۶۶۰

رونمایی از دو تخلف صورت گرفته در بازار پایه و کارگزاری‌ها/ کارگزاران مسئول معاملات آنلاین هستند

به گزارش بورس‌نیوز، بهنام محسنی معاونت نظارت فرابورس گفت: طی ماه‌های اخیر شاهد فعالیت دفاتر غیرمجازی بوده‌ایم که عمدتا در بنگاه‌های معاملاتی مستقر شده و اقدام به خرید و فروش اوراق مسکن در پوشش کارگزاران مجوزدار می‌کنند.

وی ادامه داد: چنین فعالیت‌هایی عمدتا در پوشش اسامی مشابه با شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز و شناخته شده متمرکز شده و این شائبه را برای مردم و مراجعه‌کنندگان عادی به وجود می‌آورد که این افراد نماینده کارگزار معتبر بوده درحالی که این گونه نیست. 

محسنی افزود: تمرکز این گونه فعالیت ها در حاشیه شهر تهران بوده و در بعضی کلانشهرها نیز چنین اقداماتی مشاهده شده است.

معاونت نظارت فرابورس با تشریح چگونگی فعالیت مجرمانه غیرقانونی این افراد ادامه داد: این فعالیت‌ها علاوه بر سامانه‌های غیرحضوری و حضوری، اقدام به احراز هویت مراجعان می‌کنند و این گونه فعالیت‌ها و اقدامات حتی ظن موارد مشکوک به پولشویی را نیز مطرح و تقویت کرده است.

محسنی ادامه داد: کارگزاران نباید اجازه فعالیت به دیگران با اسامی مشابه با نام کارگزاری را داده و در صورت مشاهده باید با آن برخورد کنند؛ همچنین در مسیر کنترل داخلی کارگزاران نیز نباید ضعف وجود داشته باشد، چراکه این افراد اقدام به ارائه کد بورسی به مراجعه‌کنندگان از طریق کانال های غیررسمی مرتبط با کارگزاران می‌کنند.

بهره‌های گزاف در خریدهای اعتباری

وی تاکید کرد: علاوه بر غیر از آنکه این فعالیت مجرمانه و غیرقانونی بوده این افراد علاوه بر کارمزد مصوب معاملات مبالغی را اضافه‌تر از این کارمزدها دریافت کرده و حتی در مسیر اعتبار نیز حرکت کرده و بهره‌های گزافی در خریدهای اعتباری اعمال می‌کنند.

محسنی با بیان این مطلب که پیگیری‌های قضایی در این مورد انجام شده افزود: کارگزاران در صورت مشاهده چنین مواردی باید آن را گزارش کنند.

معاملات مشکوک بازار پایه

معاونت نظارت فرابورس در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به آنکه طی چند وقت اخیر شاهد نوسانات قیمتی شگفت‌آوری در بازار پایه بوده‌ایم، گفت: شرایط معاملاتی بازار پایه منحصر به فرد بوده و اکوسیستم شرکت‌های درج نماد شده در آن با بازارهای دیگر متفاوت بوده و سرمایه‌گذار باید نسبت به این مسائل آگاه باشد.

محسنی ادامه داد: بازار پایه به استناد قانون تشکیل شده و فیلتری برای پذیرش در آن وجود ندارد. شرکت‌های درج نماد شده در این بازار صرفا به منظور نقل و انتقال سهام فعالیت می‌کنند و عدم وجود اطلاعات کافی در بازار پایه به عدم شفافیت کامل در این بازار دامن زده است.

وی با اشاره به این مطلب که سرمایه‌گذاران برای فعالیت در بازار پایه اقدام به امضای سلب لیست کرده و بنابراین باید مواظب فعالیت و دادوستدهای خود در این بازار باشند.

محسنی ادامه داد: موضوعی که در معاملات اخیر با آن مواجه هستیم انتخاب شرکت‌هایی بوده که نوسانات قابل توجهی داشته عمدتا در سال گذشته فعالیت عملیاتی نداشتند و همچنین رشد قیمتی خاصی را نیز ثبت نکرده و علاوه بر این نقدشوندگی این سهام ها در یکسال گذشته بسیار پایین بوده است.

وی تاکید کرد: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد محدوده زمانی فعالیت در بازار پایه بوده به صورتی که افراد فعال در این بازار در محدوده ساعتی هشت‌و‌نیم تا نه صبح و دوازده تا دوازده و سی دقیقه ظهر رقابت کاذب داشته و اقدام به ثبت تقاضا و برداشتن آن می‌کنند و در هر دو سمت عرضه‌و‌تقاضا نیز فعال بوده و در حقیقت افکار عمومی را مدیریت می‌کنند.

محسنی هشدار داد: این افراد در نهایت از این سهم‌ها خارج می‌شوند و نکته جالب این است که در صورتی که این گونه معاملات مورد تایید نظارت قرار نگیرد تارگت تاییدنشده را درشبکه‌های مجازی اعلام کرده و مبنای معاملات بعدی قرار می‌دهند.

وی با هشدار به کارگزاران و اینکه باز را پایه به حال خود رها نشده افزود: با توجه به دستورالعمل معاملات برخط کارگزاران مسئولیت معاملات آنلاین را برعهده دارند و این موضوع به طور رسمی به کارگزاران تذکر داده شده است.

وی همچنین با اشاره به دستورالعمل تامین مالی جمعی افزود: این دستورالعمل طی یک تفاهمنامه مشترک بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت اقتصاد و امور دارایی و همچنین وزارت رفاه، تعاون و وزارت ارتباطات امضا شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر